"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

KALKWASSER i 2023. Lidt ? Og svar. Update 26.12.22

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

KALKWASSER i 2023. Lidt ? Og svar. Update 26.12.22

Indlæg af charlie saltvand »

Hep.

Jeg kører jo med "less is more" i mit seneste setup, jeg har læst en del op på kalkwasser og set en hel del videoer om emnet og om den gode effekt tilsætningen af det har på bl.a. PH.

Se dette link for flere GODE informationer ift at dosere "kalkwasser".
https://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=96122

Da teamet for dette setup er LESS IS MORE, vil jeg gerne prøve at kører med kalkwasser i en periode for at teste det af :sneaky2:

Jeg HAR doseringsmaskine (6 kanaler) og doseringsvæske af de 3 hellige og alverdens mikroelementspostoffer osv osv stående, men det her skal sgu prøves :W

Hvor fanden køber jeg det pulver henne? Jeg kan se at det stadigvæk er en STOR ting "over there", men findes der en der forhandler det her i Dk?

Ps... Er der én af jer der har en "omrøringsreaktor" stående, så er jeg den glade køber :grouphug:

Edit:...... Nu kører jeg jo med et fint ATO system, er der nogle af jer der har erfaring med at lave en "kalkwasser" opløsning og så hælde det opløste (ca 2/3) vand fra stamopløsningen, ned i ATO vandet og doserer den vej rundt? Giver det noget? Jeg bruger pt ca 17 - 20 L RO vand om ugen på fordampning... (Jeg ved godt at mængden vil svinge med årstiden/temp/luftfugtighed osv) Så, det er måske en ustabil vej at gå?

God jul :KL :ctree: :ctree:
Senest rettet af charlie saltvand man 26. dec 2022 16:14, rettet i alt 3 gange.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4008
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: KALKWASSER... Hvordan i dagens Danmark

Indlæg af Engelquist »

Der er en til salg her: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=96002
Jeg glæder mig til at følge det👍😊
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: KALKWASSER... Hvordan i dagens Danmark

Indlæg af charlie saltvand »

Tak for tippet Bo.

Har du selv erfaring med at kører med det, fra "gamle dage"?
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4008
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: KALKWASSER... Hvordan i dagens Danmark

Indlæg af Engelquist »

charlie saltvand skrev: fre 23. dec 2022 09:07 Tak for tippet Bo.

Har du selv erfaring med at kører med det, fra "gamle dage"?
Jeg brugte det helt tilbage i 90'erne uden den store succes, men dengang kunne jeg jo dårligt holde liv i Stubers staghorn... Det blev jo nærmest tilsat i blinde..
Dengang brugte jeg også bagepulver til at booste kh :hehe:

Mon ikke Carsten eller den skøre søhest, kan byde ind med lidt guldkorn her?
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3792
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: KALKWASSER...Rettet med lidt flere ???

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg brugte kalkwasser i slut ´80erne, start ´90erne der omkring.
Det blev brugt til ato, så alt vand der kom i som top off var kalkwasser. Ingen stirrer. Kom pulveret i vandet i en dunk og så ryste godt. Når det havde bundfældet sig, så blev det klare vand hældt i ato beholderen. Ikke særligt videnskabeligt korrekt og jeg målte aldrig. Men som Bo skriver, så kunne vi ikke holde så mange forskellige koraller. Vi kunne ikke få dem i butikkerne.

Jeg ved at en metode i dag er, at alt kalkwasser stadig kommer i drypvis/tynd stråle fra en stirrer og så suppleres der med ato. Men der måles tit, Kh dagligt og så reguleres der for evt udsving. Der måles både på dt og på det kalkwasser der kommer fra stirreren. Det sidste for at finde ud af, hvornår der skal mere pulver i stirreren. Falder Kh i udløbsvandet er det tid til opfyldning. Kender en der bruger det på den måde.
Lidt mere kringlet, men sikkert nemt nok når man først er kommet ind i det. Har en positiv effekt på Ph. Stadig giver atmosfærisk luft det største input.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
bmvw
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 705
Tilmeldt: ons 9. feb 2005 16:45
19
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Saltvand siden?: 1990
Geografisk sted: 9220, Aalborg Ø

Re: KALKWASSER...Rettet med lidt flere ???

Indlæg af bmvw »

Hejsa.

Jeg har kørt med kalkwasser i flere år, on and off.
Jeg har nok prøvet de fleste metoder og som Erik skriver, ofte uden at måle hverken Ph elle Kh 😅 Ja det var de “gode” gamle dage.
Uden at komme yderligere ind på alle mine eksperimenter vil jeg her nøjes med at beskrive løsningen 👍 Og det er den nemme, der bare virker 👌
Jeg går ud fra du selvfølgelig måler de 3 hellige, derudover bliver du nødt til at måle Ph og det skal ikke være med et test sæt for det er slet ikke præcis nok 🥴 Så anskaf dig en Ph måler med en probe og hvis du køber brugt så skal du være opmærksom på om proben kan kalibreres eller evt skal skiftes ud.
Nå, nok om det kedelige. Som sagt har jeg nok prøvet de fleste metoder for tilsætning af kalkwasser og jeg er endt op med den, efter min mening, absolut letteste løsning og det er en reaktor fra Two little fishes (Julian Sprung) der hedder KW-300. Reaktoren fungerer på den måde at du fylder et par skefulde kalk i og tilslutter den din ATO pumpe, når pumpen kører roterer der en lille udstrømmer i bunden af reaktoren og blander dermed dit kalkwasser op. Vandet der kommer ind i reaktoren presser så kalkvandet ud i toppen af reaktoren, super simpelt og nemt.
Ph målingerne bruger du til at vide hvornår du skal tilføre mere pulver i reaktoren og ikke, som mange ellers tror, til at begrænse tilsætningen. Der skal helt ekstremt meget kalkwasser til for at din Ph stiger til over det tilladte. Hvilket faktisk aldrig kan ske med denne reaktor, selvom ATO pumpen går amok, for opløsningen bliver tyndere og tyndere jo mere vand der kommer igennem reaktoren. Dette er kun tilfældet ved fejlfunktion på din ATO og ikke ved normalt brug, hvor pumpen måske kører max 30 sekunder, der vil opløsningen have en Ph på ca 12 hele vejen igennem.
Min Ph i baljen uden brug af kalkwasser ligger på 7,8 - 8,0 og med brug af kalkwasser via KW-300 reaktoren på 8,0 - 8,2 så i mit tilfælde hæver jeg altså min Ph med 0,2 👍
Håber den smøre her giver mening, ellers må du meget gerne spørge.
Jeg bruger Kalk+2 fra Brightwell og det kan du købe af mig hvis du ønsker det.

Mvh Sonny
42444823
Endelig med vand i stuen.... igen... igen. Og snart igen... Og så lige en gang til...
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3611
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: KALKWASSER...Rettet med lidt flere ???

Indlæg af nielsk »

Jeg bruger bare kalk fra aquafair. Det tilsættes min ato beholder og bundfælder med omrøring et par gange ugentligt. Så er pH i ato vand ca 10.
Det hæver også pH i baljen 0.2
SPS : Stability provides succes
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: KALKWASSER...Rettet med lidt flere ???

Indlæg af charlie saltvand »

:grouphug: Se nu kommer der jo noget brugbar response :W og nogle gode erfaringer på banen, som vi alle har godt af at læse. Konge :cheerleader:

Jeg har luret på den der reaktor Sonny. Tak for tip om den :GO
Jeg HAR alverdens prober (også pH) på systemet via Apex og ville kunne sætte fx en Max pH værdi, og hvis den nåes så skal strøm til kalkpumpe slukke og tænde igen når pH fx er faldet 0.1. Så tænker det kan blive meget stabilt modsat nu hvor pH drøner op og ned.

Niels det lyder også simpelt og effektivt det du har lavet m kalk i ato vandet. Hvordan undgår du kalk i ato pumpen? Hænger den lidt over overfladen af ato beholderen. Tak for jeres gode indspark.

I skal da lige nyde denne video, det er én af dem der har påvirket min ide om at “Go simple” og at det kan lade sig gøre med gode resultater (og HØJ pH) at køre tingene simpelt.
Gutten har en FANTASTISK balje og bruger CO2 scrubber og kalkvand.
Ca 6 minutter inde taler de om pH.
Men tjek lige hans akvarie og de koraller han har i VILDT!


Hav nogle gode juledage derude :-)
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
kilnakorr
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 31
Tilmeldt: man 2. nov 2020 15:27
3
Postnummer: 3500 Værløse
Saltvand siden?: 2020

Re: KALKWASSER 2022. Lidt ? Og svar. Update 26.12.22

Indlæg af kilnakorr »

Jeg har en kalkstirrer samt pulver hvis du er interesseret.
Jeg kom aldrig rigtigt igang med det da min opsætning ikke helt fungerede som planlagt.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: KALKWASSER 2022. Lidt ? Og svar. Update 26.12.22

Indlæg af charlie saltvand »

Hej Kilnakorr. Jeg har sendt dig en privat besked. Men send mig evt en sms på 91565777, så kan vi tage den videre dér :-) Godt nytår!
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: KALKWASSER 2022. Lidt ? Og svar. Update 26.12.22

Indlæg af Anders månsson »

meget imporende frag tank han har... han har lavet aquascaping med koraller istedet for sten :scream:
Rolf
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 5
Tilmeldt: lør 4. nov 2017 17:34
6
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2017

Re: KALKWASSER 2022. Lidt ? Og svar. Update 26.12.22

Indlæg af Rolf »

Er der nogen som har erfaring med at tilsætte NaOH i stedet for CaOH?
Min erfaring er at jeg ikke kan holde pH stabil med CaOH. Det har hævet min pH med ca. 0,2. Men har stadig et dagligt udsving fra 7,9 til 8,3 og kan ikke tilsætte mere kalkwasser.
NaOH er ca 100 gange stærkere så de 25 liter jeg tilsætter vil kunne klares af 2,5 dl 🙂
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"