"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Samuel.... Goniopora spørgsmål

Her kan man stille spørgsmål til Tropic Marin.
Besvar
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3743
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Samuel.... Goniopora spørgsmål

Indlæg af charlie saltvand »

Hej Samuel, ikke specielt TM relateret, men kan jo se at du er en HAJ til at holde goni´s så har et ? Håber det er ok at stille det her, ellers må Bo flytte det :GO

Jeg har haft en neon grøn Goni i ca 7 uger, den plejer at stå "pænt" med udfoldet arme, dog ikke super lange, men ca 2 - 2,5 cm lange med god tykkelse på. I lørdags blev den "sur" af en eller anden (for mig ukendt) grund og deraf mit ?.... Kan de godt blive "sure" lige pludselig og trække armene og polypperne næsten helt ind? Lørdag aften var den HELT sammentrukket og jeg kunne kun se spidserne af polypperne.

I dag ser den lidt bedre ud, men er ikke som tidligere helt udfoldet.

Jeg har IKKE ændret på nogle parameter og mine målinger er sådan set ok. Jeg arbejder lidt med at holde No3 lidt oppe og po4 svinger, da baljen stadig er forholdsvis nystartet (10 uger).

Her er lidt fotos.

Her er den glad :y
IMG_0556 2.jpeg

Her er den fra i dag, polypperne er kommet lidt frem igen.
IMG_0706.jpeg
Hentede den bagerste her i lørdags, det er den eneste ændring der er sket. (Den forreste er en der er skadet jeg har hentet et andet sted for 2 - 3 uger siden, den kommer sig laaaangsomt tror jeg)
IMG_0705.jpeg
Håber du kan komme med lidt gode råd?
Jeg fodre lidt med "easy reef" et par gange om ugen.

Hilsen Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 348
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Samuel.... Goniopora spørgsmål

Indlæg af SamuelChristensen »

charlie saltvand skrev:Hej Samuel, ikke specielt TM relateret, men kan jo se at du er en HAJ til at holde goni´s så har et ? Håber det er ok at stille det her, ellers må Bo flytte det :GO
Jeg har haft en neon grøn Goni i ca 7 uger, den plejer at stå "pænt" med udfoldet arme, dog ikke super lange, men ca 2 - 2,5 cm lange med god tykkelse på. I lørdags blev den "sur" af en eller anden (for mig ukendt) grund og deraf mit ?.... Kan de godt blive "sure" lige pludselig og trække armene og polypperne næsten helt ind? Lørdag aften var den HELT sammentrukket og jeg kunne kun se spidserne af polypperne.
I dag ser den lidt bedre ud, men er ikke som tidligere helt udfoldet.
Jeg har IKKE ændret på nogle parameter og mine målinger er sådan set ok. Jeg arbejder lidt med at holde No3 lidt oppe og po4 svinger, da baljen stadig er forholdsvis nystartet (10 uger).
Håber du kan komme med lidt gode råd?
Jeg fodre lidt med "easy reef" et par gange om ugen.
Hilsen Charlie
Hej Charlie,
Du må da hjerteligt gerne spørge i TM forummet, men du får også et TM svar så. :sneaky2:

Direkte svar er: nej, de er ikke sure i mere end en time eller to. Hvis en krabbe kravler henover dem fx, så kan de godt trække sig helt ind. Men de er hurtigt ude. Det er en meget reaktiv koral.
Hvis mine gonioporas trak sig ind i flere dage, ville jeg begynde at gøre noget. Men jeg kender dem også godt. For at besvare dit spørgsmål får du lige lidt historie.

Min store røde goni så sådan her ud for 3 år og 3 dage siden.
gammel.jpg
Flisen er 10*10cm så den var en bette purk på det tidspunkt, alligevel havde jeg haft den i mange måneder, måske 6-7 stykker. Den havde ikke vokset, og polypperne var kun en små 2 cm lange.
gammel 6m.jpg
6 måneder senere ser den sådan ud. Ikke rigtigt større, måske en række polypper mere og dårligere farve. På det her tidspunkt er jeg fejlinformeret og prøver at holde bestemte værdier til korallerne baseret på pop information fra fx BRStv og "almen" viden fra akvarieverden. Skidtet vokser fint nok, men det virker off.

Jeg beslutter mig at jeg vil dyrke den her skide hobby ordentligt i stedet for at vælge og vrage viden som det nu falder mig ind.
Jeg beslutter at jeg vil finde ét mærke, og så gøre som de anbefaler.
Og fordi jeg er som jeg er, så vil jeg vælge noget der ikke er almindeligt i Danmark.

Jeg vælger Tropic Marin fordi deres "gamle" marketing strategi handlede om Bio-Actif System, som handler om at affaldsstofferne skal genbruges i bakteriel biomasse, der er tilgængelig for korallerne som næring. Den tanke varmer mit biologilærerhjerte! Så det købte jeg ind til. Jeg indrettede en hel hylde i mit hjemmekontor til det. :smart:
TM1.jpg
Produkter som Reef Actif, Nitribiotic, Plus NP og All For Reef hjalp mig igang. De er nemme at dosere i et discount akvarie uden automatisering, akvariet er rent og korallerne giver god respons.
nyefarver.jpg
Den grønne på billedet er den grønne jeg har nu her også. Så det er 2 år siden ca.

Med tiltagende success, ender jeg med at købe flere ting fra Tropic Marin, det hele giver bare så skidegod mening nu. Og jeg skriver og snakker med dem jævnligt. De sender endda nogle klistermærker jeg kan sætte på mine akvarier og lignende. Skide flinke mennesker, der elsker at snakke akvarier. Deres tyske humor skal jeg lige vænne mig til, den flyver lidt over hovedet på en knægt fra søhøjlandet. :K
TM2.jpg
TM3.jpg
Det ender med at vi er så gode venner at jeg lukkes ind i varmen som ambassadør og får uddannelse i produkterne.

Jeg får også den viden, der er grundlag til Tropic Marin produkterne.

Hvorfor NO3 skal være lav, hvorfor PO4 er det vigtigste næringsstof i akvariet og skal være højere end tidligere anbefalet. Hvorfor carbon dosering er en næringsmetode til korallerne og ikke noget man skal bruge til at skabe et ULNS akvarie. Og især hvorfor der er forskel på carbon doseringsprodukter. Jeg kører to af mine akvarier med NP Bacto Tricks https://www.tropic-marin-smartinfo.com/ ... ks?lang=en og vil aldrig fjerne det igen. Det er også på akvariet med gonioporaerne.

Så hvis jeg skal skrive det om til et råd, så synes jeg du skal overveje at fodre på samme måde som jeg gør. For gonioporaerne elsker mad, det er der ingen tvivl om.
Fuck nitrat, den skal være 1-2. Det er ikke næring til koraller, glem det. Det er til algerne.
PO4 på 0.05-0.15 er det officielle råd fra TM. Men efter mine samtaler med Hans-Werner Balling og Samuel Nietzer om PO4, så kører jeg altså min på 0.25.
Der skal være nok sporstoffer i akvariet, så store vandskift, eller dosering af A- Elements og K+ Elements virker. Hvis du bruger All For Reef, som jeg gør, så er det allerede med i pakken.
frag1.jpg
Med de implementeringer, så skal jeg love for at gonioporaerne tog fart, og jeg har været i stand til at fragge dem, på barbarisk vis med en skide håndsav :shock:
efterfrag1.jpg
Og nu, efter noget tid er de glade og i god vækst.
ny.jpg
Jeg tror din goniopora er sulten og stresset. Og så lukker den sig i ekstra lang tid når den er provokeret.

Jeg håber at det kan besvare dit spørgsmål Charlie, du må gerne spørge mere ind, hvis min rambling en træt mandag aften her blev for useriøs og sammenhængende. Alle børnene og kollegerne er syge med omgangssyge og skidt og kanel, så det har været en lang dag som skolelærer :)
Tropic Marins danske repræsentant.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3743
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Samuel.... Goniopora spørgsmål

Indlæg af charlie saltvand »

He he... Fin historie Samuel. Tak for den :K :GO


Hvis du har læst min tråd om svingende værdier i nystartet akvarie, kan du måske huske at jeg har haft svært ved at holde næringen deroppe hvor jeg gerne ville havde den. Den har været lav og jeg har doseret No3 i flaskeform og skruet op og ned for skummer og lys i refugium og jeg ved snart ikke hvad.

De 3 hellige er pt.

KH = 6.9
Cal = 450
MAG = 1500
Mag er høj fordi jeg har tilsat ekstra for at få den derop i min kamp (SOM ER LYKKEDES :W :W :W ) Mod dinoflagellate alger.

Mine næringsværdier er pt:
No3 = 1.0 Målt m red sea pro
Po4 = 0.04 Målt m Hanna

Jeg hælder 3 - 4 dråber easy reef plankton i baljen 2 gange om ugen og fodre fisk med flagefoder og frossen mysis og artemia.

Jeg er ikke seriøst begyndt at dosere de 3 hellige endnu, da jeg ikke har det store forbrug endnu ( = få koraller og kun LPS)

Så, jeg må da være på rette vej mht No3 og po4...? Den ser i dag bedre ud end i går og det ligner den er "på vej tilbage".....med mere polyp udfoldelse.

Goni i dag
IMG_0708.jpeg
Hvad vil være dit bedste råd herfra?

TAK :clap:

Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 348
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Samuel.... Goniopora spørgsmål

Indlæg af SamuelChristensen »

charlie saltvand skrev: KH = 6.9
Po4 = 0.04 Målt m Hanna
Hvad vil være dit bedste råd herfra?

Kh op på 8 til at øge væksten og sikre der er nok og PO4 op på 0.1 mindst og low key carbon dosering med kvalitetsprodukt til at fodre gonioporaen. Sikre dosering af sporstoffer, enten med vandskifte af god kaliber eller ekstra dosering. :)

Det er hvad jeg ville gøre hvis det var mit akvarie.

Derudover så ville jeg sørge for at PAR er 75-120. :beer:
Tropic Marins danske repræsentant.
Besvar

Tilbage til "Tropic Marin"