"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Kan for meget lys slå koraller ihjel?

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3792
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Kan for meget lys slå koraller ihjel?

Indlæg af crazy seahorse »

Senior reefer stillede dette spørgsmål i vores fb gruppe. Baggrunden var, at han havde mistet nogle koraller, herunder hans Seriathopora "birds nest" helt.
Når det sker, så leder man naturligvis efter en forklaring, for koraller dør ikke bare. Der er altid en grund til at en koral mistrives eller dør. Man skal bare finde den - hvis man kan.
Der er jo de åbenlyse, forgiftning, skadedyr, tæt kontakt til aggressive nabokoraller og svingende værdier, oma. Men kan man udelukke det, hvad så? Hvor skal man så kigge hen?

Senior reefer mistænker lyset - at korallerne får for meget lys. Det er jo en plausibel mulighed. Jeg vil dog tro, at med mindre intensiteten er øget betragteligt på det seneste, så skal man måske kigge et andet sted hen. Men altså, det er en mulighed.
I gamle dage hvor mange brugte HQI og T5, der var det almindeligt at man skiftede sine brændere 1 x årligt. Når man skiftede dem, så steg intensiteten på lyset med et slag og det kunne give negative reaktioner hos korallerne. Derfor hævede man lamperne x-antal cm i en periode og sænkede dem gradvist over 1-2 uger. På den måde blev korallerne skånsomt vænnet til det kraftigere lys. Så lyset har en betydning.
Mange af os af den ældre generation, kan sikkert også huske de skoldninger de fleste af os havde om sommeren. Jeg så selv herrens ud, med skoldninger og hud der skallede af. Så snart huden havde vænnet sig til det kraftige sollys og man blev lidt træt af søvnløse nætter og derfor krøb i skyggen eller havde en t-shirt på, så gik det bedre og bedre.
Det samme kan selvfølgelig ske for koraller - men igen, det vil nok forudsætte at man har ændret på lyset.

Seriatophora er en koral der tit går til indefra. Den enten skygger for det indre, eller flowet hæmmes inde i centeret af korallen, men den ydre skal plejer at leve fint videre.
"birds nest" virker til at være en smule mere sart og tricky end feks en guttatus eller hystix. Min skal også have lidt mere opmærksomhed end min guttatus. Den klippes hårdt tilbage hver gang jeg synes den er for stor. Det gør jeg ikke med "birds nest". Den klippes mere nænsomt.

Jeg har nogle andre tanker og ideer, til en mulig forklaring. Men det kunne være interessant at høre hvad i andre tænker? Så kom frit frem med jeres bud.
Der er lige noget arbejde der skal til side, men jeg skal nok vende tilbage med mine tanker til en mulig forklaring senere i dag. Håber på en masse bud.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Kan for meget lys slå koraller ihjel?

Indlæg af Carsten »

Det der så kan undre, er at nogle koraller kan stå oven vande når det er ebbe, og så i fuld sol flere timer om dagen
" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan ikke finde den video på youtube, hvor man ser Acropora stå og "svede" enorme mængder sekret
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 984
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Kan for meget lys slå koraller ihjel?

Indlæg af Seniorreefer »

Carsten skrev:Det der så kan undre, er at nogle koraller kan stå oven vande når det er ebbe, og så i fuld sol flere timer om dagen
" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan ikke finde den video på youtube, hvor man ser Acropora stå og "svede" enorme mængder sekret
Jeg er helt enig. Har levet i Asien i 7 år, og set hvordan korallerne står i små pytter, eller helt ovenvande.

Acropora tror jeg ikke har problemet, men birdnest tror jeg ville have det. :)
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 984
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Kan for meget lys slå koraller ihjel?

Indlæg af Seniorreefer »

Fra FB

Måske mange allerede ved det, men en af støreste årsager til koraller dør i det akvarie, er lys og oftes for meget lys.

Årsagen til jeg skriver dette, er jeg den sidste måned har oplevet koral død i mit akvarium. Ikke mindre end 3 koraller. Med masser af icp test har jeg ikke kunne finde årsagen i efterhånden mit 4 års akvarium. Alle resultater var indenfor margnerne, med undtagelse af 3 Micro elementer

Jeg blev rigtigt bekymret, da min 4 årige store birdnest koral fik RTN, her for 2 dage siden.

Har gået igennem alt mit teknik, magnet osv og fandt følgende problem

Af en eller anden årsag, er der åbenbart sket noget i den kraftige udskældte mobius app, da den skulle synkronisere uret til min Ecotech lamper.

De stod alle på 100% i styrke. Normalt ikke et problem med SPS, men netop birdnest står hvor 3 lamper lyser på den.

Så pas på derude med jeres lamper

Jeg har været så glad for den, men nu afgået ved døden
Jeg vil lige uddybe problematikken. For noget tid siden havde jeg en billig doser, som dumpede næsten 0,75 l sporstoffer. Da jeg opdagede det skiftede jeg selvfølgelig vand (15%) og sendte en test.

https://lab.faunamarin.de/download/anal ... /36608.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Til stor overraskelse, så jeg ikke vildt forhøjede værdier

Jeg kan dog fortælle at jod nu er 0.161 mg/l som er meget høj, men ikke alarmerede.

Dog er et af elementer Molybdenum også høj

Mit setup filtere altid over aktiv kul 180g , grundet kemisk warfare, forhøjede elementer, som feks. jod i dette tilfælde osv. bruger fauna marin Carbon L som skiftes hver 14 dag.

Koraller som er død. 2 små acans og birdnest
Skal siges at stigningen er ca 40% i lys og lavt indhold af jod i en periode. (Højere værdi af Jod gør korallerne mørkere og mere modstand mod lys)

Higher intensity of light can kill corals within a week where lower light intensity can distress corals for weeks and a few weeks later corals may die. The primary sign of higher light is bleaching or losing tissue and due to low light corals may turn brown in colour.

By Souvik Nag

ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1692
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Kan for meget lys slå koraller ihjel?

Indlæg af ttkthomsen »

Jeg har svitse mine koraller med for meget lys, men ligefrem at slå dem ihjel med lys, der tror jeg mange andre faktor har spillet ind, inden da. Men min erfarering er at når man køre med højt par niveau så skal der være noget næring i vandet.

Michael Paletta har nogle stående under 1600 par.
Vedhæftede filer
2A657905-A83D-4691-952B-5B3020A59E56.png
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 984
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Kan for meget lys slå koraller ihjel?

Indlæg af Seniorreefer »

ttkthomsen skrev:Jeg har svitse mine koraller med for meget lys, men ligefrem at slå dem ihjel med lys, der tror jeg mange andre faktor har spillet ind, inden da. Men min erfarering er at når man køre med højt par niveau så skal der være noget næring i vandet.

Michael Paletta har nogle stående under 1600 par.
Det er godt nok vildt. :)
Jeg tror også at tilvænne koraller til høj par, for nogle familier ikke er et problem. Det er chokket fra lad os sige 200 par til pludselig 500 par som gør udfaldet
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3792
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Kan for meget lys slå koraller ihjel?

Indlæg af crazy seahorse »

Seniorreefer skrev:
Jeg vil lige uddybe problematikken. For noget tid siden havde jeg en billig doser, som dumpede næsten 0,75 l sporstoffer. Da jeg opdagede det skiftede jeg selvfølgelig vand (15%) og sendte en test.

https://lab.faunamarin.de/download/anal ... /36608.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Til stor overraskelse, så jeg ikke vildt forhøjede værdier

Jeg kan dog fortælle at jod nu er 0.161 mg/l som er meget høj, men ikke alarmerede.

Skal siges at stigningen er ca 40% i lys og lavt indhold af jod i en periode. (Højere værdi af Jod gør korallerne mørkere og mere modstand mod lys)

Higher intensity of light can kill corals within a week where lower light intensity can distress corals for weeks and a few weeks later corals may die. The primary sign of higher light is bleaching or losing tissue and due to low light corals may turn brown in colour.

By Souvik Nag
Det var gode informationer, det med den øgede intensitet og forhøjet jod.
Koraller kan sammenlignes lidt med planter. De er fotosyntetiske og de skal have lys, vand og næring for at trives. De symbiotiske furealger (zooxantheller) er i bund og grund planter.
Hvis man øger et af elementerne, så skal de andre følge med. Vandet er jo ikke et problem, det er der jo i rigelige mængder. Men manglende næring ifht øgning af lys intensiteten, kan/vil give problemer.
Det svarer jo lidt til, at man tilfører 10 nye fisk - men stadig fodrer som man gjorde som før de kom i. Så vil fiskene mangle næring og vil på sigt mistrives, blive tynde og til sidst gå til.

Jeg har palmer og andre eksotiske store planter som min anden store interesse. Derfor er planter og næring noget jeg har arbejdet meget med. Hvis planter får masser af vand og lys/sol, men mangler næring, så bliver de først lyse/blege i farven. Ændrer man ikke på det ved at øge næringen langsomt, så dør de til sidst.
Det er det samme med koraller. De bleges også ved for lidt næring og dør til sidst (jeg har været der). Når de bleges skyldes det som regel at vævet bliver for tyndt, så skelettet skinner igennem det tynde væv.
Det der nævnes i linket "and due to low light corals may turn brown in colour", kunne skyldes, at mængden af Zooxantheller øges ifht de fluorescerende proteiner der giver farverne. Zooxantheller er brune og det dem man kan se. Det hele afhænger af udnyttelse den energi der er til stede. De fluorescerende proteiner ryger ud, hvis ikke der er arbejde til dem.


Den øgede jod, tror du den stammer fra de 0,75L der kom i ved en fejl i doseren? Du skriver at du ikke kunne se en øgning i en icp test.
Hvis ikke det kommer derfra, hvor så? Jod tilsættes altid. Det opstår ikke bare. Jod kommer typisk ind via, saltet, foderet, eller ved tilsætning. Da jod er ret flygtigt og forsvinder ved iltning op igennem overfladen, så kræver det en kontinuerlig tilførsel for at opnå en forhøjet værdi. Almindeligvis vil man se for lave jod værdier.
Da jeg i sin tid havde forhøjet jod (min var højere end din, over o,2) Jeg fik has på den ved at skifte salt og fjerne alle røde alger. Røde alger er glade for jod.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 984
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Kan for meget lys slå koraller ihjel?

Indlæg af Seniorreefer »

Jeg er helt enig Erik. Jeg er selv i tvivl, men kan være en lille beregning fejl fra undertegnede, da jeg har doseret det jævnligt. Har skiftet en del vand også.

Du har helt ret i dit syn på koraller som planter. Jeg ser på mit akvarie på samme måde og prøver at bygge det op med lave planter, høje planter osv. selvom det selvfølgelig er planter/alger og dyr i symbiose
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"