"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Mandarin

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Torben_A
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 18
Tilmeldt: tors 25. nov 2021 09:03
2
Postnummer: 5270 Odense N
Saltvand siden?: 2020

Mandarin

Indlæg af Torben_A »

Hej

Jeg vil rigtig gerne tilføje 1 mandarinfisk (eller 2) i min 450 liters.
Akvariet har kørt 9 måneder. Ca 50 kg levende sten.
Jeg har læst mig til, at Mandarinen næsten udelukkende lever af pods fra sten, bundlag etc.
Jeg ser aldrig nogle pods i akvariet. Er de der automatisk alligevel, eller skal/kan de tilføres så staklerne ikke sulter ?

Vh Torben
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Mandarin

Indlæg af Carsten »

Bedste måde at checke om der er pods er at tage en lommelygte og lyse ind i akvariet efter lyset er slukket.
Tidligere kunne man købe forskellige levende pods, som man kunne pode akvariet med. Om det stadig er muligt ved jeg ikke
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Mandarin

Indlæg af MortenL »

Om du har pods, tænker jeg kommer an på hvordan du har startet baljen op, for de kommer jo ikke af sig selv. Måske du kan købe et LS sten med liv som du kan bruge, hvis du er startet op med døde sten.

På mit rev, vrimler det, når jeg lyser med en lygte om natten. Jeg har en Chelmon Rostratus som kun spiser pods og lidt nori tang, den tager ikke noget i vandsøjlen. Derfor er jeg obs på om der er liv. Det er klart at hvis man tilføjer for mange fisk, der er afhængig af pods, så ender det på et tidspunkt.
Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3611
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Mandarin

Indlæg af nielsk »

Mit mandarinpar æder pellets i stor stil. Udfordringen er de æder så langsomt.
Vitalis xs pellets
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Mandarin

Indlæg af amddurin »

Mht. foder, hvis man er heldig at den tager pellets, frost eller lign. - Så kan man benytte et glas fra oliven eller lign., hvor glasset er tyndt og aflangt, så de fleste andre fisk ikke kan komme ind i "Glasrøret" og tage dens foder.

Jeg havde kun Mandarinfisk i ca. en uge, da min gule kirurg var efter den og selv om jeg kun så den slå efter den én gang, så mistænker jeg at den gule kirurg havde skylden, da det var så kort tid og pt. har jeg en klovn og en Damsel og de er heller ikke særligt venlige over for andre fisk, så jeg har ikke forsøgt mig igen siden, så jeg fik ikke gennemprøvet olivenrøret, men har læst at andre har brugt denne mulighed.

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"