"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hvad sker der med min sinularia flexibilis?

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
frederik
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 535
Tilmeldt: man 21. nov 2005 14:10
18
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Århus

Hvad sker der med min sinularia flexibilis?

Indlæg af frederik »

Har obseveret at min sinularia flexibilis er blevet sådan hvid/lys i nogle af spidserne og at de har trukket sig sammen så det nærmest ligner knopper?!
Nogle bud på hvad det er?

nitrit - 0
nitrat - 20 mg/liter (ppm)
kh - 180 ppm [10.0]
ph - 8,4

Ingen andre fisk invertibrater eller koraller viser tegn på ubehag i akvariet. ...
Har vehæftet et billede taget af min mobil, beklager kvaliteten. ...
Vedhæftede filer
sinularia flexibilis
sinularia flexibilis
DSC00228.JPG (26.29 KiB) Vist 4778 gange
For akvarie setup - se min profil...
_______________________________________________________

Venlig Hilsen
Frederik
Brugeravatar
K.E
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 718
Tilmeldt: lør 10. jul 2004 08:22
19
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af K.E »

Prøv at få sænket din nitrat, den ligger lige i den gode ende af skalaen
The sea, once it casts its spell, holds one in its net of wonder forever.
Jacques Cousteau
frederik
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 535
Tilmeldt: man 21. nov 2005 14:10
18
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Århus

Indlæg af frederik »

Prøv at få sænket din nitrat, den ligger lige i den gode ende af skalaen
Er igang, har prøvet med lidt filtervat som så er røget ud igen efter et par dage, men overvejer vandskift, problemmet er bare at jeg ikke har adgang til osmsose vand og derfor vil jeg vel bare fylde akvariet med nitrat igen (ik'?)...
For akvarie setup - se min profil...
_______________________________________________________

Venlig Hilsen
Frederik
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

frederik skrev:
Prøv at få sænket din nitrat, den ligger lige i den gode ende af skalaen
Er igang, har prøvet med lidt filtervat som så er røget ud igen efter et par dage, men overvejer vandskift, problemmet er bare at jeg ikke har adgang til osmsose vand og derfor vil jeg vel bare fylde akvariet med nitrat igen (ik'?)...
Hvordan havde du tænkt dig, at filtervat skulle kunne fjerne nitrat?

Hvad er nitratværdien i dit hanevand?
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
frederik
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 535
Tilmeldt: man 21. nov 2005 14:10
18
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Århus

Indlæg af frederik »

frederik skrev: ‹ Vælg › ‹ Udvid ›
Citat: ‹ Vælg ›
Prøv at få sænket din nitrat, den ligger lige i den gode ende af skalaen

Er igang, har prøvet med lidt filtervat som så er røget ud igen efter et par dage, men overvejer vandskift, problemmet er bare at jeg ikke har adgang til osmsose vand og derfor vil jeg vel bare fylde akvariet med nitrat igen (ik'?)...


Hvordan havde du tænkt dig, at filtervat skulle kunne fjerne nitrat?

Hvad er nitratværdien i dit hanevand?
filtervat samler vel en masse affaldstoffer og når man så tager det op af akvariet er man af med affaldsstofferne, mit hanevand:
nitrit - 0
nitrat - 20 mg/liter (ppm)
kh - 180-300 ppm [10.0-17.0]
ph - 7,8
For akvarie setup - se min profil...
_______________________________________________________

Venlig Hilsen
Frederik
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af christiantt »

Jeg tror vist at du skal have gang i noget osmosevand. Enten selv lave det, ellers så tag ud i Petworld, Plantorama eller Maxi Zoo. Det er de steder som jeg lige kender, hvor jeg også tror at de har osmosevand til salg.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

frederik skrev: filtervat samler vel en masse affaldstoffer og når man så tager det op af akvariet er man af med affaldsstofferne

Det eneste filtervat fjerner, er svæv fra vandet. Alt hvad der er opløst i vandet, fjernes ikke.

Men hvad er det som er galt med den Sinularia?? Tag et ordenligt billed, af den, og helst forfra.
frederik
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 535
Tilmeldt: man 21. nov 2005 14:10
18
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Århus

Indlæg af frederik »

Jeg tror vist at du skal have gang i noget osmosevand. Enten selv lave det, ellers så tag ud i Petworld, Plantorama eller Maxi Zoo. Det er de steder som jeg lige kender, hvor jeg også tror at de har osmosevand til salg.
arbejder i petworld og kan sige at de med sikkerhed ikke har noget osmosevand til salg, men vil høre imorgen om amund har nogle ideer til hvor jeg kan skaffe det billigt henne...

frederik skrev: ‹ Vælg ›

filtervat samler vel en masse affaldstoffer og når man så tager det op af akvariet er man af med affaldsstofferne



Det eneste filtervat fjerner, er svæv fra vandet. Alt hvad der er opløst i vandet, fjernes ikke.

Men hvad er det som er galt med den Sinularia?? Tag et ordenligt billed, af den, og helst forfra.
ved godt at det nitrat der er opløst i vandet ikke kan fjernes på den måde, men det skidt der resultere i at der bliver opløst nitrat i vandet, altså det skidt der indeholder affaldstofferne, kan man derfor sotere fra, sådan har jeg ihvertfald forstået det, ved dog ikke præcist hvor effektivt det har været. ...

Har prøvet at beskrive hvad der er ihvejen med den, men det bliver altså ikke bedre, heller ikke billedet da mit kamera er istykker og jeg derfor kun har min mobil at tage billeder med. - billedet er taget forfra før polypperne har åbnet sig rigtigt, her er knupperne tydeligst selvom man også kan se dem nu. ...
Har vedhæftet et billede med polypperne åbne.
Vedhæftede filer
sinularia
sinularia
DSC00230.JPG (22.76 KiB) Vist 4732 gange
Senest rettet af frederik fre 4. maj 2007 14:29, rettet i alt 2 gange.
For akvarie setup - se min profil...
_______________________________________________________

Venlig Hilsen
Frederik
frederik
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 535
Tilmeldt: man 21. nov 2005 14:10
18
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Århus

Indlæg af frederik »

Et til billede. ...
Vedhæftede filer
sinularia
sinularia
DSC00231.JPG (32.22 KiB) Vist 4731 gange
For akvarie setup - se min profil...
_______________________________________________________

Venlig Hilsen
Frederik
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

frederik skrev:[ved godt at det nitrat der er opløst i vandet ikke kan fjernes på den måde, men det skidt der resultere i at der bliver opløst nitrat i vandet, altså det skidt der indeholder affaldstofferne, kan man derfor sotere fra, sådan har jeg ihvertfald forstået det, ved dog ikke præcist hvor effektivt det har været. ...

Har prøvet at beskrive hvad der er ihvejen med den, men det bliver altså ikke bedre, heller ikke billedet da mit kamera er istykker og jeg derfor kun har min mobil at tage billeder med. - billedet er taget forfra før polypperne har åbnet sig rigtigt, her er knupperne tydeligst selvom man også kan se dem nu. ...
Har vedhæftet et billede med polypperne åbne.

De mængder snavs det opfanger, er ikke så stort at det kan bruges til andet end et fang af svæv, og nix mere.
Du skal skaffe dig en ordenlig skummer!

Har du overvejet at de knopper evt. kunne være nye skud??
frederik
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 535
Tilmeldt: man 21. nov 2005 14:10
18
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Århus

Indlæg af frederik »

De mængder snavs det opfanger, er ikke så stort at det kan bruges til andet end et fang af svæv, og nix mere.
Du skal skaffe dig en ordenlig skummer!

Har du overvejet at de knopper evt. kunne være nye skud??
Ok, troede nitraten stop på de levende stens regning?
Fjerner skummeren ikke mest (kun?) nitrit, fosfat og amonium?

Har overvejet om det er nye skud, syndtes bare det er lidt underligt at de nærmest trækker sig sammen, hvis jeg ikke vidste bedre ville jeg tro den var blevet brændt...

Arbejder på en ny skummer, ligger tegninger ind her på siden senere idag. ...
For akvarie setup - se min profil...
_______________________________________________________

Venlig Hilsen
Frederik
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

frederik skrev:
De mængder snavs det opfanger, er ikke så stort at det kan bruges til andet end et fang af svæv, og nix mere.
Du skal skaffe dig en ordenlig skummer!

Har du overvejet at de knopper evt. kunne være nye skud??
Ok, troede nitraten stop på de levende stens regning?
Fjerner skummeren ikke mest (kun?) nitrit, fosfat og amonium?

Har overvejet om det er nye skud, syndtes bare det er lidt underligt at de nærmest trækker sig sammen, hvis jeg ikke vidste bedre ville jeg tro den var blevet brændt...

Arbejder på en ny skummer, ligger tegninger ind her på siden senere idag. ...
Der må da vist være noget, du har misforstået fuldstændig!

En proteinafskummer fjerner proteiner og ikke ammonium, nitrit eller nitrat. Til gengæld er det proteiner, der nedbrydes til ammonium, nitrit og nitrat, så hvis man sørger for at fjerne alle proteiner, vil der ikke kunne dannes nitrat (medmindre du selv hælder nitrat i, som du gør med dit hanevand). Så prøv nu istedet at køb et osmoseanlæg.

Men hvad angår det egentlige emne (tror nemlig ikke det er din nitrat, der er skyld i det), hvor længe har den så set sådan ud? Har den tidligere været pustet flot op, der hvor den er placeret nu?
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
frederik
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 535
Tilmeldt: man 21. nov 2005 14:10
18
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Århus

Indlæg af frederik »

Der må da vist være noget, du har misforstået fuldstændig!

En proteinafskummer fjerner proteiner og ikke ammonium, nitrit eller nitrat. Til gengæld er det proteiner, der nedbrydes til ammonium, nitrit og nitrat, så hvis man sørger for at fjerne alle proteiner, vil der ikke kunne dannes nitrat (medmindre du selv hælder nitrat i, som du gør med dit hanevand). Så prøv nu istedet at køb et osmoseanlæg.

Men hvad angår det egentlige emne (tror nemlig ikke det er din nitrat, der er skyld i det), hvor længe har den så set sådan ud? Har den tidligere været pustet flot op, der hvor den er placeret nu?
Ahhhhh... Ok, takker!
Vil helst ikke købe et osmose anlæg, men hvis det bliver værre må jeg jo nok blive nødt til det...

Den har kun stået hvor den står nu, og har haft det rigtig godt i et par månneder indtil for et par dage siden.
For akvarie setup - se min profil...
_______________________________________________________

Venlig Hilsen
Frederik
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

frederik skrev:
Der må da vist være noget, du har misforstået fuldstændig!

En proteinafskummer fjerner proteiner og ikke ammonium, nitrit eller nitrat. Til gengæld er det proteiner, der nedbrydes til ammonium, nitrit og nitrat, så hvis man sørger for at fjerne alle proteiner, vil der ikke kunne dannes nitrat (medmindre du selv hælder nitrat i, som du gør med dit hanevand). Så prøv nu istedet at køb et osmoseanlæg.

Men hvad angår det egentlige emne (tror nemlig ikke det er din nitrat, der er skyld i det), hvor længe har den så set sådan ud? Har den tidligere været pustet flot op, der hvor den er placeret nu?
Ahhhhh... Ok, takker!
Vil helst ikke købe et osmose anlæg, men hvis det bliver værre må jeg jo nok blive nødt til det...

Den har kun stået hvor den står nu, og har haft det rigtig godt i et par månneder indtil for et par dage siden.
Med en nitrat på 20 i hanevandet, så mener jeg ikke, der er så meget at overveje. Hvis du vil have koralrevsakvarium, må du have et osmoseanlæg eller i skaffe osmosevand på anden vis.

Hvis det kun har stået på et par dage, ville jeg give den en lille uge endnu. Det er meget normalt, at de en gang imellem trækker sig sammen for at udskille affaldsstoffer. Bare sørg for den får rigeligt cirkulation.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
frederik
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 535
Tilmeldt: man 21. nov 2005 14:10
18
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Århus

Indlæg af frederik »

Hvis det kun har stået på et par dage, ville jeg give den en lille uge endnu. Det er meget normalt, at de en gang imellem trækker sig sammen for at udskille affaldsstoffer. Bare sørg for den får rigeligt cirkulation.
det gør den :wink:
For akvarie setup - se min profil...
_______________________________________________________

Venlig Hilsen
Frederik
Brugeravatar
K.E
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 718
Tilmeldt: lør 10. jul 2004 08:22
19
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af K.E »

Carsten er måske inde på noget af det rigtige, det kunne evt. være nye skud...

Og som Mads skriver, med den mængde nitrat, så er der ikke meget at overveje mht. osmose anlæg, du kunne evt. også nvestere i et nitratfilter
The sea, once it casts its spell, holds one in its net of wonder forever.
Jacques Cousteau
Besvar

Tilbage til "Sygdom"