"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hvad er billigst

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1474
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Hvad er billigst

Indlæg af Jerslev »

Er altid på jagt efter besparelser.
Bruger pt akva forest Balling light væsker, men er det billigere at blande selv?
Og endelig er det nødvendigt at tilsætte sporstoffer? Hvis ja hvornår
Jeg skifter vand 10% 2 x om måneden
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 538
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Hvad er billigst

Indlæg af MortenL »

Det er helt klart billigere at blande dine Balling væsker selv. Du er nød til at tilsætte sporstoffer, da de jo bliver brugt sammen med de andre ioner du har i Balling væskerne.

Den letteste løsning er jo nok at købe Tropic Marins All-for-reef i pulverform også selv tilsætte vand. Der får du også sporstofferne med. Jeg har ikke prøvet det, men du får KH, Ca og Mg i en og samme væske. Ved flere bruger det, kunne godt være interesseret i viden om de tre hellige følger hinanden eller om man alligevel skal justere med Ca ioner.

Den billigste måde er at købe saltene selv og blande, samt at tilsætte sporstofferne.
Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1474
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Re: Hvad er billigst

Indlæg af Jerslev »

Ok hvilke sporstoffer skal jeg så vælge? Og skal de blot tilsættes ballingvæskerne
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvad er billigst

Indlæg af Carsten »

Jerslev skrev:Ok hvilke sporstoffer skal jeg så vælge? Og skal de blot tilsættes ballingvæskerne
Kig på Aquafair.de.
Han sælger det hele i pulverform, sporestofferne er dog flydende.
På hans side er der også en "brugsanvisning på Balling metoden"
Der står helt præsis hvad du skal gøre, og hvor meget sporestof du skal tilsætte en given mængde Ca og KH
https://www.aquafair.de/info_pages.php/ ... c51cb89499" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 538
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Hvad er billigst

Indlæg af MortenL »

Carsten skrev:
Jerslev skrev:Ok hvilke sporstoffer skal jeg så vælge? Og skal de blot tilsættes ballingvæskerne
Kig på Aquafair.de.
Han sælger det hele i pulverform, sporestofferne er dog flydende.
På hans side er der også en "brugsanvisning på Balling metoden"
Der står helt præsis hvad du skal gøre, og hvor meget sporestof du skal tilsætte en given mængde Ca og KH
https://www.aquafair.de/info_pages.php/ ... c51cb89499" onclick="window.open(this.href);return false;
Lige den side jeg gerne ville have linket til.

Du kan så vælge om du vil bruge NatriumhydrogenCarbonat eller Natriumcarbonat til at hæve KH'en. Natriumcarbonat er dyrere, men du kan lave en opløsning der er stærkere, og det er mere basisk, så bøvler du med lav pH er det klart at anbefale at gå med Natriumcarbonat.
Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvad er billigst

Indlæg af Carsten »

Jeg ville så ikke skifte noget ud med noget andet. For så kommer tilsætningen af sporestoffer ud af balance.
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 538
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Hvad er billigst

Indlæg af MortenL »

Carsten skrev:Jeg ville så ikke skifte noget ud med noget andet. For så kommer tilsætningen af sporestoffer ud af balance.
Der er jo ikke noget der er skiftet ud, det er jo stadigvæk Carbonat-ioner. Man skal naturligvis lige holde styr på mængderne, så sporstofferne passer med Carbonaten.
Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1474
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Re: Hvad er billigst

Indlæg af Jerslev »

Jeg har faktisk i tidernes morgen oversat denne vejledning til dansk - den må ligge et eller andet sted her på siden
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
Barner
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 931
Tilmeldt: fre 23. dec 2005 12:41
18
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2004

Re: Hvad er billigst

Indlæg af Barner »

Jerslev skrev:Jeg har faktisk i tidernes morgen oversat denne vejledning til dansk - den må ligge et eller andet sted her på siden
En oversættelse klare Google på få sekunder :-)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvad er billigst

Indlæg af Carsten »

MortenL skrev:
Carsten skrev:Jeg ville så ikke skifte noget ud med noget andet. For så kommer tilsætningen af sporestoffer ud af balance.
Der er jo ikke noget der er skiftet ud, det er jo stadigvæk Carbonat-ioner. Man skal naturligvis lige holde styr på mængderne, så sporstofferne passer med Carbonaten.
Fordelen ved at bruge opskriften som den i sin blev lavet er at sporestoffer er, tilsættes i den korrekte mængde hele tiden.
Det er voldsomt svært at kontrollere, og dyrt at skulle lave ecp målinger eller hvad de hedder hele tiden
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"