"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Nogle der benytter Kalkwasser

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 937
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Nogle der benytter Kalkwasser

Indlæg af Holst »

Hej SF

Jeg doserer i dag Balling Light, men jeg kan godt se at det hurtigt kan gå hen og blive en dyr løsning. Jeg kigger lidt på Kalkwasser metoden i stedet og blande det op i mit RO vand så det tilføres med fordampningen.

Balling Light består også af trace elementer, men hvordan vedligeholdes disse når man doserer Kalkwasser i stedet ?

Pft.
Holst
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
NMorell
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 105
Tilmeldt: tors 23. jan 2020 21:59
4
Postnummer: 8464 Galten
Saltvand siden?: 2020

Re: Nogle der benytter Kalkwasser

Indlæg af NMorell »

Hej Holst

Jeg benytter kalkwasser på mit mixed ref, I kombination med All For Reef. Jeg dossere det dog konstant istedet for at køre det via ATOen.

Nu ved jeg ikke hvor gammelt dit akvarie er men det er jo ikke umuligt at dossere de andre elementer seperat, hvis det er et behov.
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: Nogle der benytter Kalkwasser

Indlæg af Kasper j. »

Hej, synes du det er dyrt ? Er du opmærksom på aquafair der sælger Balling pulver meget billigt ?

Problemet med kalkwasser er at det optager CO2 og bliver mindre potent i løbet af nogle få uger. Derudover er det meget stærkt basisk og risikabelt at arbejde med og man bør overveje om det er noget man vil opbevare i huset hvis man har små børn.
Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 937
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: Nogle der benytter Kalkwasser

Indlæg af Holst »

NMorell skrev:Hej Holst

Jeg benytter kalkwasser på mit mixed ref, I kombination med All For Reef. Jeg dossere det dog konstant istedet for at køre det via ATOen.

Nu ved jeg ikke hvor gammelt dit akvarie er men det er jo ikke umuligt at dossere de andre elementer seperat, hvis det er et behov.
Hej NMorell
indholdet i akvariet er knap 1½ år og nuværende setup er fra Januar/Februar. Så det er stadig et ungt setup.
Evt. se her
https://www.reef2reef.com/threads/the-d ... st-9160116" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg skal ikke igang med det på nuværende tidspunkt, men kan godt forestille mig at det bliver en større udskrivning til Fauna Marin Balling når korallerne bliver store og fyldige og gror hurtigere. Derfor tænkte jeg hvordan man vedligeholder ALK og CA da det er her forbruget er.

Korrigerer du løbende en af dem eller har du et konstant ensartet forbrug på begge ?
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Nogle der benytter Kalkwasser

Indlæg af Carsten »

Jeg brugte det for mange år siden. Havde sådan en Deltec kalkwasser stirrer.
Tilførte akvariet sporelementer manuelt. Brugte de koncenterede fra Aquafair.
Det fungerede virkeligt godt. Alt groede som besat.
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3623
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Nogle der benytter Kalkwasser

Indlæg af nielsk »

Jeg har brugt det nogle år via ato på timer x 4 pr døgn.
Primært for at hæve min pH
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3803
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Nogle der benytter Kalkwasser

Indlæg af crazy seahorse »

Holst skrev:
NMorell skrev:Hej Holst

Jeg benytter kalkwasser på mit mixed ref, I kombination med All For Reef. Jeg dossere det dog konstant istedet for at køre det via ATOen.

Nu ved jeg ikke hvor gammelt dit akvarie er men det er jo ikke umuligt at dossere de andre elementer seperat, hvis det er et behov.
Hej NMorell
indholdet i akvariet er knap 1½ år og nuværende setup er fra Januar/Februar. Så det er stadig et ungt setup.

Jeg skal ikke igang med det på nuværende tidspunkt, men kan godt forestille mig at det bliver en større udskrivning til Fauna Marin Balling når korallerne bliver store og fyldige og gror hurtigere. Derfor tænkte jeg hvordan man vedligeholder ALK og CA da det er her forbruget er.
Hvis det er økonomien der bekymrer dig, Så er en kalkreaktor en mulighed.
Jeg brugte for 8-10 tus årligt på færdigblandede væsker.
En kalkreaktor koster noget at starte op, men herefter er det kun medie og Co2 der skal købes.
Kræver lidt tilvænning og helst et akvarie der ikke er alt for småt, men så er det en god måde at tilføre Kh og Ca på.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1697
Tilmeldt: tors 28. feb 2008 10:47
16
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: vejle

Re: Nogle der benytter Kalkwasser

Indlæg af apfolmer »

Holst skrev:
NMorell skrev:Hej Holst

Jeg benytter kalkwasser på mit mixed ref, I kombination med All For Reef. Jeg dossere det dog konstant istedet for at køre det via ATOen.

Nu ved jeg ikke hvor gammelt dit akvarie er men det er jo ikke umuligt at dossere de andre elementer seperat, hvis det er et behov.
Hej NMorell
indholdet i akvariet er knap 1½ år og nuværende setup er fra Januar/Februar. Så det er stadig et ungt setup.
Evt. se her
https://www.reef2reef.com/threads/the-d ... st-9160116" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg skal ikke igang med det på nuværende tidspunkt, men kan godt forestille mig at det bliver en større udskrivning til Fauna Marin Balling når korallerne bliver store og fyldige og gror hurtigere. Derfor tænkte jeg hvordan man vedligeholder ALK og CA da det er her forbruget er.

Korrigerer du løbende en af dem eller har du et konstant ensartet forbrug på begge ?

Køb V Aquafair
Pulveret er ddt samme.
Helt enkelt basic kemi.

Og så deres Aqua 1-2-3 sporestoffer.

Det koster ikke meget at bruge disse helt basale emner.
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2066
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Nogle der benytter Kalkwasser

Indlæg af nbd »

Jeg har brugt kalkwasser i over ti år. Blot nogle skefulde i en glasflaske med vand og tætsluttende låg (så der ikke kommer CO2 til). Efter et døgn er det blot at hælde den klare væske i sumpen
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1697
Tilmeldt: tors 28. feb 2008 10:47
16
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: vejle

Re: Nogle der benytter Kalkwasser

Indlæg af apfolmer »

nbd skrev:Jeg har brugt kalkwasser i over ti år. Blot nogle skefulde i en glasflaske med vand og tætsluttende låg (så der ikke kommer CO2 til). Efter et døgn er det blot at hælde den klare væske i sumpen

Vil kalkwasser tilføje både ALK og Ca på lige fod med kalkreaktor ?
Hvad med sporestoffer osv. Det har kalkwasser jo ikke ??
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2066
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Nogle der benytter Kalkwasser

Indlæg af nbd »

apfolmer skrev:Vil kalkwasser tilføje både ALK og Ca på lige fod med kalkreaktor ?
Jep
apfolmer skrev:Hvad med sporestoffer osv. Det har kalkwasser jo ikke ??
Nej, sporestoffer må tilføres - f.eks. ved vandskifte
bmvw
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 705
Tilmeldt: ons 9. feb 2005 16:45
19
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Saltvand siden?: 1990
Geografisk sted: 9220, Aalborg Ø

Re: Nogle der benytter Kalkwasser

Indlæg af bmvw »

Jeg bruger en kalkmixer til at tilføre kalkvand, ca 10 liter i døgnet, sammen med Balling light fra FaunaMarin.
Du skal ikke forvente et væsentligt mindre forbrug af Kh eller Ca da kalkvand øger din Ph og dermed også din vækst.
Faktisk er det kun min Ca jeg har justeret ca 10% ned.
Jeg doserer kalkvand via doseringspumpe om natten.

Mvh Sonny
Endelig med vand i stuen.... igen... igen. Og snart igen... Og så lige en gang til...
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1697
Tilmeldt: tors 28. feb 2008 10:47
16
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: vejle

Re: Nogle der benytter Kalkwasser

Indlæg af apfolmer »

Og igen —-

Balling salte kh/Ca er alt sammen de samme basic elementer.
Spirestofferne som man tilsætter ved soden af er sikkert forskellige.
Men NaHco3 og CaCl2-2H2o (KH / Ca) er altså de samme salte uanset om der står fauna marin eller jonnyBravo på ;)
Derfor kan balling gøres ufatteligt billigt
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4682
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Nogle der benytter Kalkwasser

Indlæg af Anders månsson »

nbd: kan du beskrive lidt mere om dit system angående akvarie str og koraller. Den måde du dosere virker for dig og det lyder jo nemt og billigt
Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 937
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: Nogle der benytter Kalkwasser

Indlæg af Holst »

Anders månsson skrev:nbd: kan du beskrive lidt mere om dit system angående akvarie str og koraller. Den måde du dosere virker for dig og det lyder jo nemt og billigt

Opfølgende spørgsmål:
Er det dryp metoden når nu du ikke har det i ATO beholder?
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2066
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Nogle der benytter Kalkwasser

Indlæg af nbd »

Kalkwasser ER nemt og billigt. Jeg har blot hældt den klarede væske direkte i sumpen, men jeg vil anbefale en mere gradvis tilsætning - f.eks. en kalkstirrer eller en tunze Calcium Dispenser sammen med en osmolator. Det giver mere stabile værdier.

Problemet ved at tilsætte en liter i ét hug er at calcium fælder ud og giver et gråt lag over hele sumpen. Og at luftslangen til min skummer har det med at blive stoppet til af kalk :-(
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: Nogle der benytter Kalkwasser

Indlæg af Kasper j. »

apfolmer skrev:Og igen —-

Balling salte kh/Ca er alt sammen de samme basic elementer.
Spirestofferne som man tilsætter ved soden af er sikkert forskellige.
Men NaHco3 og CaCl2-2H2o (KH / Ca) er altså de samme salte uanset om der står fauna marin eller jonnyBravo på ;)
Derfor kan balling gøres ufatteligt billigt
Enig. Forstår ikke man gider triton. Det er alt for dyrt og mange ting der skal tilsættes. Skal det været nemt og billigt så balling pulver fra aquafair og vandskifte med salt fra aquaforest.

Jeg har også brugt kalkwasser med dosseringsmaskine og må indrømme at jeg havde rigtig god vækst med det, men har man mange sps er det ikke tilstrækkeligt og man skal måle sine værdier ofte, da det det mister styrke når det optager co2 + det er ikke helt ufarligt at arbejde med.

Men skal det været effekt og billigt så balling, KH, CA og nacl fri salt, og kalkwasser.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Nogle der benytter Kalkwasser

Indlæg af Carsten »

Den NACL frie salt er ikke nødvendig hvis du laver vandskifte.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"