Hjælp hvad er det her nu
- hellfish
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5000 Odense C
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Odense c
Hjælp hvad er det her nu
Se billedet hvad er nu det begynder mit akvarie at rådne ?
og hvad gør jeg ?
og hvad gør jeg ?
- Vedhæftede filer
-
- 20042007257.jpg (56.73 KiB) Vist 2697 gange
- Peters1
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5800 Nyborg
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Fyn
Hvor tykt er dit bundlag?
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
- Peters1
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Så er det vist meget normalt at der bliver dannet disse mere mørke steder, men derudover vil jeg personligt mene at det er alt for tykt et bundlag da du risikere at det vender sig og frigiver alt det lort det samler...
Håber der er en der kan give en bedre forklaring end mig... Både for min og din skyld
Håber der er en der kan give en bedre forklaring end mig... Både for min og din skyld

- Peters1
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Jeg ville suge det meste af det op igen og så nøjes med 2 cm ca... Men vent og hør om der er nogle med erfaring med dsb der kan hjælpe dig.
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2003
- Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
- Kontakt:
Både det meget tynde bundlag, der kun er for syns skyld og det tykke DSB kan fungere rigtig godt (selvom man nok alligevel har en farvorit blandt de to). Problemet kommer først, når man blander de to ting sammen, og har en tyk sandbund, men ikke med de rigtige kornstørrelser. 4-5 cm. behøver ikke være for meget, selvom det blot er for syns skyld, men det kræver selvfølgelig flere nyttedyr til at holde det i konstant omrøring i forhold til et bundlag på 2 cm. Og i dit tilfælde har du ikke haft nok/de rette dyr til at holde sandet i bevægelse. Af samme grund vil jeg også opfordre dig til at suge så meget op, at tykkelsen er minimal. Alternativt skal du skaffe nogle flere nyttedyr, men det er som sagt sværere at holde en sandbunbund på 5-6 cm i konstant bevægelse i forhold til en på 1-2 cm.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
- Brian
- Æresmedlem
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 7171 Uldum
- Saltvand siden?: 2001
- Kontakt:
Se det er jo så det mange "eksperter"(Ron S) IKKE mener !joekill skrev:Rens bunden med en slamklokke når du skifter vand ... Det er da nemmest.
Det er fint med en tyk finkornet bund, gerne 8-10cm, mens den skal slammes jævnligt.
Hurtig guide med gode links i bunden - http://www.masa.asn.au/masawiki/index.php?title=DSB
Care and Maintenance
A DSB must be kept live. Live sand refers to a sand with lots of critter in it, detrivores and 'pods that constantly turn over the sand. This requires yearly "reseeding" with seeds from fellow aquarists, local bay, or even aquarium store. Fresh live rock often comes with many critters that help a DSB.
Critically, one should never siphon a DSB.
Mvh
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen
[/center]
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen

-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 5210 Odense NV
- Saltvand siden?: 2004
man skal i det hele taget prøve at undgå at rode for meget i et etableret saltvands akvarie, bare min erfaring!
Hvergang der rodes i sand eller flyttes på sten vil der komme en opblomstring af nitrat mm, da alt det skidt det er i f.eks sandet bliver hvirvlet op. Det skal heller ikke have lov at blive for så eksplodere det en dag... ja eksplodere
Jeg vil anskaffe mig nogle flere nyttedyr til sandet og måske fjerne noget af sandet! ved fjernelse vil jeg råde dig til at have en god mængde forberedt vand ved siden af. Der vil vælte nitrat op, tænker jeg, når jeg ser dine mørke pletter dér, som jeg mener er affaldstoffer der har bundet sig til sandet...
Hvergang der rodes i sand eller flyttes på sten vil der komme en opblomstring af nitrat mm, da alt det skidt det er i f.eks sandet bliver hvirvlet op. Det skal heller ikke have lov at blive for så eksplodere det en dag... ja eksplodere

Jeg vil anskaffe mig nogle flere nyttedyr til sandet og måske fjerne noget af sandet! ved fjernelse vil jeg råde dig til at have en god mængde forberedt vand ved siden af. Der vil vælte nitrat op, tænker jeg, når jeg ser dine mørke pletter dér, som jeg mener er affaldstoffer der har bundet sig til sandet...
retro baljen 2023: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=96905
- moby
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2600 Glostrup
- Saltvand siden?: 2000
- Geografisk sted: Glostrup
Jeg må også lige blande mig i debatten her. Jeg har selv et rimeligt tykt bundlag og har haft det i i knap 7 år og jeg kan se at mit bund ikke ser særligt sundt ud. Har døjet med nitrat problemer som allerede er tæt på grænsen. Hvis jeg skulle suge mit bundlag op vil akvariet ikke nærmest dø af nitrat ophobning. Jeg tør sku næsten ikke.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
hhhhhm nej moby det kan jeg godt forstå! Du må se om du ikke kan suge ud af sandet og få det tyndet lidt ned... men måske for dit vedkommende er det bedst at få fat i nogle sanddyr, som langsomt kan få vendt sandet... måske endda lidt sandspiser fisk, problemt med dem er bare at mange af dem spytter sandet udover det hele. Dog findes der en art (jeg kan ikke huske navnet, men den er hvid med blå peltter omkring gællerne?)
Jeg er IKKE fan er DSB og det er mine holdning selvfølgelig præget af
Jeg er IKKE fan er DSB og det er mine holdning selvfølgelig præget af

-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
nååå jeg syntes nu den er meget sød... men det er den, jeg kan godt genkende navnet!