"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Uden/minimalt vandskifte.

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Beowulf
Redaktør
Redaktør
Reactions:
Indlæg: 431
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 17:24
15
Postnummer: 9370 Hals

Uden/minimalt vandskifte.

Indlæg af Beowulf »

Då jeg har planer om at køre med så få vandskifte som muligt.
Så vil jeg godt lige høre om ud over det jeg tilføre via Balling og sporestoffer der fra.
Er der så andre elementer og værdier der skal tilføres og holdes øje med.

Vh
Peter Birkkjær
VH
Peter
460l salt 120l sump. Indbygget i skab
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Uden/minimalt vandskifte.

Indlæg af PoulD »

Tror det er lidt svært, at svare sikkert på. Der findes jo nærmest et hav af færdigblandede balling væsker og forskellige sporstof tilsætninger til hjemmebrygning. Alt efter hvad for noget balling du bruger og hvad der er i, kan det jo tænkes der mangler et eller andet. Meen mon dog ikke de mest anvendte fabrikater af 1-2-3 tilsætninger indeholder hvad der skal til?

Omvendt kan det jo også meget vel tænkes der kan være for meget af et eller andet i alle disse tilsætninger. Ligeledes kan der jo være for meget af et eller andet i foder, eller andre ting der tilføres. MÅSKE bør du være mere bekymret for risikoen for at der kan være eller andet uønsket som akkumulerer sig op med tiden, hvis du ikke skifter vand (tin, kobber , aluminium eller hvad ved jeg ). Disse ting er så også lidt sværere at holde øje med, men du kan jo få lavet en ICP-OES test en gang imellem.

Det er også meget tænkeligt, at NaCl stiger over tid hvis du ikke skifter vand (i hvert fald hvis du bruger en af de moderne balling typer uden NaCl frit salt)
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3744
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Uden/minimalt vandskifte.

Indlæg af charlie saltvand »

Lige en opfølgning på det sidste Poul skriver.

Jeg kørte 2,5 år uden vandskifte i min forrige tank (se evt i min tråd).

Kørte med Triton tilsætning ( en Balling metode) og her måtte jeg hive 190ml saltvand UD af baljen dagligt= ca 5,7 Liter pr md, som blev erstattet af ro vand, for at holde samme saltniveau.

Tilsatte en masse sporstoffer løbende og fik lavet løbende ICP test af vandet.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Beowulf
Redaktør
Redaktør
Reactions:
Indlæg: 431
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 17:24
15
Postnummer: 9370 Hals

Re: Uden/minimalt vandskifte.

Indlæg af Beowulf »

Takker for svarene. Det jeg var mest ude efter er mest om de spore stoffer der tilføres sammen med Balling. Om det er nok. Og har salt probe på. Og holder øje med salt indhold også. Og regulere når det er nødvendigt. Og har også planer om icp test ind i mellem
VH
Peter
460l salt 120l sump. Indbygget i skab
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3598
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Uden/minimalt vandskifte.

Indlæg af Tykki »

Men hvad vil fordelen være ved ikke at skifre vand? Undskyld jeg spørger, ved jo godt det ikke er en tråd om for eller imod, men jeg er altså bare så nysgerrig . Dan
Brugeravatar
Beowulf
Redaktør
Redaktør
Reactions:
Indlæg: 431
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 17:24
15
Postnummer: 9370 Hals

Re: Uden/minimalt vandskifte.

Indlæg af Beowulf »

Kender ikke selv til nogen fordel i ikke at skifte. Ud over der Self spares en helt del vand.
Og har endda forberedt mit skab akvariet står op ad med vand og afløb til lettere at lave vand skift.
Men har besluttet at vil prøve st køre men så lidt vand skift dom muligt. Og se hvordan det arter sig.
VH
Peter
460l salt 120l sump. Indbygget i skab
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3598
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Uden/minimalt vandskifte.

Indlæg af Tykki »

Ahhh, altså bare et forsøg. Ok, det bliver spændene at følge med i.
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: søn 29. jan 2006 20:08
18
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

Re: Uden/minimalt vandskifte.

Indlæg af Johnny »

få en kalkreaktor og en computer så kører det af sig selv bortset fra du skal påfylde reaktoren og co2en en gang imellem
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"