"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hvilken boosterpumpe??

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Hvilken boosterpumpe??

Indlæg af christiantt »

Er der nogle som er teknisk klogere end mig, og kan fortælle hvilken booster pumpe jeg skal bruge til dette anlæg:
https://m.aliexpress.com/item/328566132 ... 2e0ebOM3eJ" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg har sat nyt filter foran og har også harpiks på bagefter. Membranen er den som følger med sættet.

Jeg har kigget på denne, men ved ikke om den er for kraftig??
https://m.aliexpress.com/item/716849878 ... 2e0ebOM3eJ" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1633
Tilmeldt: ons 10. sep 2008 13:15
15
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: Hvilken boosterpumpe??

Indlæg af Ryom »

Det må vel være den der hedder 4000. Den leverer 2.5 liter i timer. Og dit anlæg kan klare 2,7 liter i timen så vidt jeg kan se.
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1633
Tilmeldt: ons 10. sep 2008 13:15
15
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: Hvilken boosterpumpe??

Indlæg af Ryom »

Sorry der står jo liter per minut og ikke i timen
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Hvilken boosterpumpe??

Indlæg af christiantt »

Er der ikke andre som har et bud?? :-/
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4021
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Hvilken boosterpumpe??

Indlæg af Engelquist »

Du skal finde en boosterpumpe der passer til din membram.
Det fleste sider der sælger pumperne beskriver hvilke membramstørrelser de passer til.
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvilken boosterpumpe??

Indlæg af PoulD »

At dømme ud fra navnet er det nærliggende at antage, at det pågældende anlæg kan levere 50 GPD.
Det svarer til ca. 189 liter i døgnet ~7,89 liter i timen ~ 0,13 liter pr minut.
Men pumpen skal jo også levere til spildevandet. Det fremgår ikke hvor stor restrictor der er i, men hvis vi antager anlægget er 1:3 skal du altså bruge en pumpe der kan levere 4 x 0,13 = 0,52 liter pr. minut (er anlægget 1:4 er det 0,65 LPM)
Booster pumper til 0,6 LPM er vist ganske udbredte og kan købes alle vegne.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4021
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Hvilken boosterpumpe??

Indlæg af Engelquist »

Denne vil passe fint til dit anlægs membram:
http://rent-postevand.dk/shop/Extras/Bo ... uct_id=868" onclick="window.open(this.href);return false;
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Hvilken boosterpumpe??

Indlæg af christiantt »

Så trykket har ikke noget at gøre med hvilken membran man har?? Så længe man finder en boosterpumpe som passer med GPD ift. membranen??
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvilken boosterpumpe??

Indlæg af PoulD »

christiantt skrev:Så trykket har ikke noget at gøre med hvilken membran man har?? Så længe man finder en boosterpumpe som passer med GPD ift. membranen??
Du kan ikke dimensionere pumpen ud fra membranen alene. Du er nødt til også at have begrænser / restrictor med i billedet. Nogle anlæg har en begrænser så spildevandet kun er 1-2 gange rent vand og i andre anlæg er begrænseren dimensioneret så spildevandet er 3 eller 4 gange så meget som det rene vand (økonomisk er det gynger og karruseller og på den lange bane er omkostningen nok nogenlunde den samme. I det ene tilfælde bruger man lidt flere penge på vand og i det andet tilfælde flere penge på DI medie og til hyppigere udskiftning af membranen).
Trykket pumpen giver afhænger fuldstændig af modstanden i anlægget og der er sammenhæng mellem trykket og vandmængden. Hvis du f.eks. har et anlæg der kan lave rigtig meget vand og en pumpe der kun giver 0,6 liter i minuttet vil pumpen slet ikke forøge trykket det mindste (lidt som hvis du puster i et 1,5 tommer rør og du holder for den anden ende så der kun er et lille hul, så vil der holder komme tryk i røret, men hvis du fjerne hånden så der er et stort hul vil der ikke være tryk i røret selv om du puster alt du kan) Jeg tror ikke det optimale tryk varierer ret meget fra membran til membran i de anlæg vi normalt bruger i denne hobby, det ligger vist omkring 4-5 bar.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Hvilken boosterpumpe??

Indlæg af christiantt »

Det giver meget god mening Poul.
Der står flow 300 på begrænseren :-/
På membrankassen står der min 35 og max 100 psi - det har vel også noget at sige??
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvilken boosterpumpe??

Indlæg af PoulD »

Ja naturligvis, men det er jo et pænt stort spæn (2,4 - 6,9 bar). Langt mere end de 4-5 bar jeg skrev nok var det optimale.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Hvilken boosterpumpe??

Indlæg af christiantt »

Så ville den godt kunne klare en boosterpumpe med 4-5 bars tryk??
Hvad betyder de 300 i begrænseren??
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvilken boosterpumpe??

Indlæg af PoulD »

Ja.
De 300 er 300 milliliter pr minut. Det svarer til 18 liter i timen, og hvis dit anlæg kan levere 7,89 liter rent vand i timen er anlæggets totale forbrug dermed 25, 83 liter i timen ~ 0,43 liter pr minut som din boosterpumpe skal kunne levere.

PS: Selv ville jeg ikke køre med mindre begrænser end 500 mlm på et 50 GPD anlæg. Der vil være relativt kort levetid på membranen ved 300 mlm.

Edit: Kan se rent postevand også anbefaler en begrænser på min. 550 mlm i det link Bo smed ind
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Hvilken boosterpumpe??

Indlæg af christiantt »

PoulD skrev:Ja.
De 300 er 300 milliliter pr minut. Det svarer til 18 liter i timen, og hvis dit anlæg kan levere 7,89 liter rent vand i timen er anlæggets totale forbrug dermed 25, 83 liter i timen ~ 0,43 liter pr minut som din boosterpumpe skal kunne levere.

PS: Selv ville jeg ikke køre med mindre begrænser end 500 mlm på et 50 GPD anlæg. Der vil være relativt kort levetid på membranen ved 300 mlm.

Edit: Kan se rent postevand også anbefaler en begrænser på min. 550 mlm i det link Bo smed ind
Tjek. Tak for de gode råd! Jeg tror at der er styr på det nu :)
Men så giver det godt nok hurtigere produktion af vand, men samtidig mere spildevand??
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvilken boosterpumpe??

Indlæg af PoulD »

Nej. En 500 mlm vil give mere spildevand, det vil ikke give hurtigere produktion af det rene vand, men det rene vand vil være renere (færre TDS) og membranen vil holde meget længere tid.

En helt anden ting: Det anlæg du linker til er bestykket til drikkevand ikke til akvariebrug. Det mangler den efter min mening allervigtigste komponent, et DI filter (harpiks). Til gengæld er det bestykket med et ekstra kulfilter efter membranen som er overflødigt til vores formål. Uden et DI filter kan man efter min mening ligeså godt køre med vand direkte fra hanen, hvis man bor i DK.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvilken boosterpumpe??

Indlæg af Carsten »

PoulD skrev: Uden et DI filter kan man efter min mening ligeså godt køre med vand direkte fra hanen, hvis man bor i DK.
Overdrivelse fremme forståelsen, er vel det du vil sige med det.

Der er vel pokker til forskel om du kommer vand i akvariet med en TDS på 300-600, eller om det har 10-15 i TDS,
selvom en stor del af det er kalk, som vi alligevel tilsætter
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvilken boosterpumpe??

Indlæg af PoulD »

Carsten skrev:
PoulD skrev: Uden et DI filter kan man efter min mening ligeså godt køre med vand direkte fra hanen, hvis man bor i DK.
Overdrivelse fremme forståelsen, er vel det du vil sige med det.

Der er vel pokker til forskel om du kommer vand i akvariet med en TDS på 300-600, eller om det har 10-15 i TDS,
selvom en stor del af det er kalk, som vi alligevel tilsætter
Ja selvfølgelig var det for at sætte det i relief . . . men alligevel er jeg ikke så forfærdelig langt fra at mene det bogstaveligt.

ppm TDS fortæller ikke rigtig noget - med mindre der er 0. Der er 35.000 ppm TDS i havvand af bedste kvalitet. Som du også siger er langt størstedelen af det vi fjerner med et RO anlæg faktisk ønskelige ting. Af de uønskede ting i hanevand er PO4 vel nok det mest problematiske og PO4 bliver ikke fjernet uden et DI filter. Man får selvfølgelig fjernet langt det meste af det nitrat der er i vandet, men andelen af nitrat som bliver tilført via vand er nok alligevel, i de fleste baljer, ubetydelig i sammenligning med det der tilføres via fodring.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Hvilken boosterpumpe??

Indlæg af christiantt »

PoulD skrev:
Carsten skrev:
PoulD skrev: Uden et DI filter kan man efter min mening ligeså godt køre med vand direkte fra hanen, hvis man bor i DK.
Overdrivelse fremme forståelsen, er vel det du vil sige med det.

Der er vel pokker til forskel om du kommer vand i akvariet med en TDS på 300-600, eller om det har 10-15 i TDS,
selvom en stor del af det er kalk, som vi alligevel tilsætter
Ja selvfølgelig var det for at sætte det i relief . . . men alligevel er jeg ikke så forfærdelig langt fra at mene det bogstaveligt.

ppm TDS fortæller ikke rigtig noget - med mindre der er 0. Der er 35.000 ppm TDS i havvand af bedste kvalitet. Som du også siger er langt størstedelen af det vi fjerner med et RO anlæg faktisk ønskelige ting. Af de uønskede ting i hanevand er PO4 vel nok det mest problematiske og PO4 bliver ikke fjernet uden et DI filter. Man får selvfølgelig fjernet langt det meste af det nitrat der er i vandet, men andelen af nitrat som bliver tilført via vand er nok alligevel, i de fleste baljer, ubetydelig i sammenligning med det der tilføres via fodring.
Jeg forstod hvad du mente Poul :)
Og jeg har også fjernet det og sat harpiks på efter membranen.
Har også skiftet det ene forfilter, så der er 1 sediment og 1 kulblok (tror jeg at det hedder) filter før membranen.

Nu er det ikke fordi jeg har planer om det, men det er vel også muligt at sætte en 100GPD membran i, og så købe en boosterpumpe til det? De andre filtre er vel det samme, lige meget hvor stor membranen er??
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvilken boosterpumpe??

Indlæg af PoulD »

Jamen det er da bare super så :-)

Ja, kan ikke se der skulle være noget som helst i vejen for at sætte en 100 GPD membran i, men i så fald er det MEGET vigtigt du samtidig skifter din begrænser til en større (1000 mlm vil være optimalt)
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Hvilken boosterpumpe??

Indlæg af christiantt »

PoulD skrev:Jamen det er da bare super så :-)

Ja, kan ikke se der skulle være noget som helst i vejen for at sætte en 100 GPD membran i, men i så fald er det MEGET vigtigt du samtidig skifter din begrænser til en større (1000 mlm vil være optimalt)
Jeg kan finde 800 og 1500, men ikke noget imellem. Jeg tror at jeg nøjes med den 550 mlm og så beholder 50 GPD membranen. Det er trods alt kun til ATO til 80 liters akvarie :)
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvilken boosterpumpe??

Indlæg af PoulD »

800 kan også sagtens gå (stadig noget bedre end det ratio du har nu).
Men helt enig, 50 GPD er vist rigelig til den smule vand :)

Ellers er her et par link til 1000 mlm (den første lidt dyr p.g.a. fragt):
https://www.ebay.com/itm/Reverse-Osmosi ... :rk:8:pf:0" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.ebay.com/itm/Water-System-W ... 01R9vptE1Q" onclick="window.open(this.href);return false;
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"