"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

CO2 scrubber

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

CO2 scrubber

Indlæg af Birkefeldt »

Hejsa. Er der nogen der har erfaringer med en CO2 scrubber?
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: CO2 scrubber

Indlæg af AndersGS »

Ved StarF rodede med en på et tidspunkt.
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: CO2 scrubber

Indlæg af Han$en »

Ikke rigtigt noget der vil gavne dig - CO2 scrubber bruges primært hvis kvaliteten af luften i området skummeren suger luft fra, er dårlig, og indeholder for meget CO2, så det påvirker Ph'en.

Gamle fugtige kældre, loftlejligheder i ældre bebyggelser og andre steder der ikke er vel-ventileret er hvor de normalt benyttes..
Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: CO2 scrubber

Indlæg af PoulD »

Jeg har lettere overfladisk kendskab til CO2 scrubbers i CC rebreathers, men ingen erfaring. Det har Søren Minedykker tror jeg. Derudover har jeg en phytoplankton reaktor som også fungerer som CO2 scrubber :hehe: Vi har vistnok også adskillige CO2 scrubbers stående rundt om i vidueskarmene. Disse kan jeg dog garantere dig, at jeg ikke noget jeg har nogen som helst erfaring med, men jeg tror den administrerende har erfaring med dem. Jeg kan da prøve at spørge hende, hvis du kan elaborere en smule på hvad det er du vil vide :K
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: CO2 scrubber

Indlæg af PederP »

Der var en på RC der rodede lidt med det: http://www.reefcentral.com/forums/showt ... ?t=2490322" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: CO2 scrubber

Indlæg af StarF »

Jeg brugte det i en gammel lejligheden jeg engang boede i. Det bestod bare af et alm filter hvor der kunne være 3-4L soda lime i. Det holdte ca 2-3 mdr af gangen og kostede vel 100kr at fylde op...

soda lime, er også det scubba dykkere bruger....
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: CO2 scrubber

Indlæg af Birkefeldt »

Det er fordi jeg synes min PH er lige lav nok. Har ikke målt det før i går, hvor den viste 7,7 lige efter lamperne slukkede. Men skalaen er ret grov på sådan et salifert testsæt, og i aften viste den 8,0. Men hvis man kunne hæve PH 0,2 - 0,3 ville det jo ikke skade væksten.

Overvejer at lave sådan en CO2 scrubber, da det ikke er så praktisk at lave hul i ydervæggen i vores lejlighed. Ellers ville det nemmeste være at trække luft udefra. Men kan vel opnå det samme med sådan en scrubber ikke? Eller er det for meget besvær for ingenting?

Af uforklarlige årsager kan jeg ikke åbne linket til reefcentral lige nu. Men vil helt sikkert tjekke det ud i morgen, tak for det.
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: CO2 scrubber

Indlæg af StarF »

Birkefeldt skrev:Det er fordi jeg synes min PH er lige lav nok. Har ikke målt det før i går, hvor den viste 7,7 lige efter lamperne slukkede. Men skalaen er ret grov på sådan et salifert testsæt, og i aften viste den 8,0. Men hvis man kunne hæve PH 0,2 - 0,3 ville det jo ikke skade væksten.

Overvejer at lave sådan en CO2 scrubber, da det ikke er så praktisk at lave hul i ydervæggen i vores lejlighed. Ellers ville det nemmeste være at trække luft udefra. Men kan vel opnå det samme med sådan en scrubber ikke? Eller er det for meget besvær for ingenting?

Af uforklarlige årsager kan jeg ikke åbne linket til reefcentral lige nu. Men vil helt sikkert tjekke det ud i morgen, tak for det.
Jo samme effekt, som du tager luften ude fra, eller køre igennem en scrubber...
pedersen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 388
Tilmeldt: tors 8. sep 2005 19:24
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Silkeborg

Re: CO2 scrubber

Indlæg af pedersen »

tjek evt denne: " onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: CO2 scrubber

Indlæg af Birkefeldt »

StarF, kan du huske hvor meget luft din skummer trak i timen? Overvejer en mindre beholder, men min skummer trækker garanteret også mindre luft end den du havde. Ville ikke have noget problem med at skifte medie hver anden måned.

God video Pedersen, tak for linket!

Er ved at læse mig igennem tråden fra reefcentral. Ser ud til han ved hjælp af en CO2 scrubber og PLC fik en helt stabil PH hele døgnet. Ved ikke om det giver en effekt, men stabilitet er vel altid at foretrække. Spændende tråd.
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: CO2 scrubber

Indlæg af StarF »

Birkefeldt skrev:StarF, kan du huske hvor meget luft din skummer trak i timen? Overvejer en mindre beholder, men min skummer trækker garanteret også mindre luft end den du havde. Ville ikke have noget problem med at skifte medie hver anden måned.

God video Pedersen, tak for linket!

Er ved at læse mig igennem tråden fra reefcentral. Ser ud til han ved hjælp af en CO2 scrubber og PLC fik en helt stabil PH hele døgnet. Ved ikke om det giver en effekt, men stabilitet er vel altid at foretrække. Spændende tråd.
Det var en bk 200, tror den trak 1000L men kan ikke lige huske det.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"