"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Sodastream CO2 flasker

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1949
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Sodastream CO2 flasker

Indlæg af Mikas »

Hej..
Er der andre der kører med disse flasker på deres kalkreaktor ?
Jeg har en og er på min 3. Flaske nu.
Første flaske var pakningen dårlig pga en overspændning så den løb hurtig tør nu den var utæt. Den fik en ny pakning og så en ny flaske . Den holde omkring 6 uger vil jeg tro. Måske lidt mere.
Den flyttede sig ikke fra 60 bar før dagen inden den var Tom og så gik det hurtigt ..
Så da jeg skiftede flasken her for en 6 ugers tid siden så jeg at pakningen igen var helt ødelagt og da jeg havde brugt en tang til at spænde den med sidst valgte jeg igen at skifte pakningen og sætte en ny flaske på. Så spændte jeg den til med hånden kun.
Nu efter en 6ugers tid har den lige flyttet sig fra 60 var til 50-55bar..

Jeg har intet kendskab til sådan nogle tryk flasker ud over de store vi har på vores CO2 svejsere på jobbet.. der er noget mere tryk i de flasker. Tror 200 bar. Og der kan de godt være halv fyldte længe .
Er der forskel på de små eller er der andre der oplever de hurtigt går fra fyldte til tomme?
Eller er det bare lorte pakninger igen :p
Jeg har et 250l med ok mange koraller.
Jeg kører den på omkring 6.55-6.65 med et konstant udløb lige over det dryppende ..
Lyder 425 gram måske bare meget normalt på 6 uger?
Jeg købte sættet brugt her inde af en bruger der havde det på omkring halv str alvarie . Der fik jeg at vide at flasken holdte et år :)
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Steen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 389
Tilmeldt: lør 19. okt 2013 17:05
10
Postnummer: 2670 Greve
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Sodastream CO2 flasker

Indlæg af Steen »

På mit det gamle akvarie 360L brugte jeg en 6 kg på lige omkring et år.
Ved ikke om det er meget eller lidt.
Men jeg havde nok valgt en anden løsning end de små Sodastream flasker der.
60 Bar er meget normalt de fyldes til når der er tale om ejerflasker.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Sodastream CO2 flasker

Indlæg af Carsten »

Jeg ser i din signatur, at det er 730 liter vand du har.
Så med mindre du har et godt øje til ekspedienten i den butik hvor du køber de sodastream patroner, ville jeg helt klart finde noget større. en 6 kilos flaske holder rigtigt længe. Og kan du så ikke få opfyldningen til kostpris gennem firmaet?
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1949
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Sodastream CO2 flasker

Indlæg af Mikas »

Okay så er det måske ikke helt urealistisk med det forbrug kan jeg hører..
Tænkte bare at trykket burde falde i takt med flasken tømmes så man kunne bruge det manometer som indikator til hvor længe det holdte endnu.
Jeg kan desværre ikke få plads til en 6 kilos flaske ..
Kunne måske til en 2 kilos men de er besværlige at få byttet og koster 500 at bytte så vidt jeg kan se . Gir 99 for dem her og får hver 6. Gratis så det billigere og kan købes alle steder :)

Jeg har kun et 250 l nu. Har bare ikke fået ændret min signatur til det nye da jeg kun bruges mobil versionen kan jeg ikke selv se det :p
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1949
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Sodastream CO2 flasker

Indlæg af Mikas »

I sådan er skab der kun måler 100x50 er det sku svært at få plads til alt det udstyr og når man også vil have en stor skummer og reaktor og regifurum så kniber det altså med pladsen :-/
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Steen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 389
Tilmeldt: lør 19. okt 2013 17:05
10
Postnummer: 2670 Greve
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Sodastream CO2 flasker

Indlæg af Steen »

Det er rigtigt at flasketrykket vil falde når du har et forbrug på indholdet.
Der er ikke nogle forskel på om flasken er lille eller lige så stor som dem du har på jobbet. Andet en de små fyldes til max 60 bar.

Er du sikker på at dit manometer virker på din regulator ?
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1949
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Sodastream CO2 flasker

Indlæg af Mikas »

Okay det var nemlig også det jeg tænkte at der burde.
Det kan godt være det er defekt så eller det igen er de gummi pakninger der driller.
Jeg må nok hellere købe den nye model med Polyurethane pakning i stedet . De skulle holde bedre end gummi pakninger.
Jeg er ikke klar over om manometeret er defekt men det flytter sig da på et tidspunkt. Så det kan bevæge sig?
Kan man tjekke om det er defekt? Ellers må jeg købe et nyt af det også :)
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: Sodastream CO2 flasker

Indlæg af dyne »

Der burde være til længe i sådan en flaske
Jeg kan rengøre mine kegs (18)liter hvor jeg kommer co2 tryk på og jeg karboner og severe 2fustager på 425g
180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Sodastream CO2 flasker

Indlæg af Carsten »

Kan se du bor i Søborg. Der ligger noget som hedder Dansk brandteknikpå Rosenkæret.
Der har jeg fået fyldt flasker op meget billigt. Og hvis du beder om en co2 slukker, og fortæller at den skal bruges til akvarier, så sætter de en anden indsats i, så flasken kan tømmes mere end ellers. Og hvis du beder dem om at skrive regningen i en spandvand, bliver den ikke dyrere af det.
Og de har flasker i alle mulige størrelser og former
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Sodastream CO2 flasker

Indlæg af PoulD »

Mikas skrev:Jeg har intet kendskab til sådan nogle tryk flasker ud over de store vi har på vores CO2 svejsere på jobbet.. der er noget mere tryk i de flasker. Tror 200 bar. Og der kan de godt være halv fyldte længe .
Er der forskel på de små eller er der andre der oplever de hurtigt går fra fyldte til tomme?
Hvis der er 200 bar i de flasker på dit arbejde er det næppe CO2 (måske blandingsgas) :wink:

Trykket har intet som helst med flaskestørrelsen at gøre. Uanset om det er en ganske lille 16 grams patron, en 50L industriel flaske eller en kæmpe kugletank, fyldes de alle med et tryk på 50 bar ved 15°C. 

Trykket varierer dog en del med temperaturen. Ved 20°C er der f.eks. 57,3 Bar

Også uanset størrelsen på flasken, vil trykket være konstant indtil flasken er næsten tom. Det tryk hvor der er ligevægt imellem CO2 i gasform og i flydende form, kaldet damptrykket. Trykket vil være konstant, så længe der bare er en enkelt lille dråbe tilbage i flasken.  
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1949
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Sodastream CO2 flasker

Indlæg af Mikas »

PoulD skrev:
Mikas skrev:Jeg har intet kendskab til sådan nogle tryk flasker ud over de store vi har på vores CO2 svejsere på jobbet.. der er noget mere tryk i de flasker. Tror 200 bar. Og der kan de godt være halv fyldte længe .
Er der forskel på de små eller er der andre der oplever de hurtigt går fra fyldte til tomme?
Hvis der er 200 bar i de flasker på dit arbejde er det næppe CO2 (måske blandingsgas) :wink:

Trykket har intet som helst med flaskestørrelsen at gøre. Uanset om det er en ganske lille 16 grams patron, en 50L industriel flaske eller en kæmpe kugletank, fyldes de alle med et tryk på 50 bar ved 15°C. 

Trykket varierer dog en del med temperaturen. Ved 20°C er der f.eks. 57,3 Bar

Også uanset størrelsen på flasken, vil trykket være konstant indtil flasken er næsten tom. Det tryk hvor der er ligevægt imellem CO2 i gasform og i flydende form, kaldet damptrykket. Trykket vil være konstant, så længe der bare er en enkelt lille dråbe tilbage i flasken.  
Nej det er rigtigt .. det er argon eller sådan noget. Vi kalder den bare CO2 svejseren fordi vi har flere forskellige.

Det lyder lidt teknisk :p men så er det faktisk korrekt nokat den står på fuld ind til den stor set er Tom?
Så det er ikke muligt at have en indikator på hvor meget der stadig er på flasken eller forstår jeg det forkert?

Tak Carsten. Det vil jeg da prøve at undersøge om de har en større flaske jeg kan finde plads til :)
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3630
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Sodastream CO2 flasker

Indlæg af nielsk »

Det er korrekt som du skriveri. I så lille en flaske vil trykket være stabilt indtil det sidste CO2 er gået fra flydende til gas tilstand og herefter er det hurtigt brugt og måleren i bund.
Sådan er det bare med CO2. Det er derfor det afregnes i kg og ikke i liter. Du kan evt. veje din flaske hver uge...
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1949
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Sodastream CO2 flasker

Indlæg af Mikas »

Vi har 3 flasker igang lige nu .. og der er da forskellige antal bar i flaskerne nu alt efter hvor fulde de er..
Men det er måske anderledes fordi det er bland gas?
Vedhæftede filer
IMG_4551.JPG
IMG_4550.JPG
IMG_4549.JPG
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Sodastream CO2 flasker

Indlæg af PoulD »

Mikas skrev:  Så det er ikke muligt at have en indikator på hvor meget der stadig er på flasken eller forstår jeg det forkert?
Du forstår det korrekt. Du kan sagtens have en indikator på hvor meget der er tilbage i flasken, hvis du stiller den på en vægt :hehe: (vægten er i praksis det eneste der kan give et retvisende billede af hvor meget der er tilbage). 

Blandingsgas er en helt anden sag. Det afhænger helt af hvad det er for nogle gasser der er blandet. For en blandingsgas som f.eks. ganske normal luft vil trykket være proportionalt med indholdet (200 bar i en 15L flaske = ca. 3.000L luft. 100 bar i en 15L flaske = ca. 1500L luft o.s.v. ) 
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1949
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Sodastream CO2 flasker

Indlæg af Mikas »

Jeg tror jeg er med nu :p
Mange tak for den fine forklaring . Jeg må undersøge om jeg kan få plads til en større flaske og så holde lidt mere øje med den så jeg ved om den løber tør :)
Det med vægten du nok ik :)
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1949
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Sodastream CO2 flasker

Indlæg af Mikas »

jeg havde slet ikk set din besked Niels :)
Så havde jeg ikke spurgt yderligere .
Det så en lille fordel med de små flasker at man sagtens kan have en ekstra liggende så man ikke står på en søndag uden noget co2
2 flasker til 200 kr i forbrug for 3 måneder er vel heller ikke særlig slemt når man har masser vækst.
Jeg har da læst der er flere der brugere flere hundrede kr på triton om måneden :)
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3806
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Sodastream CO2 flasker

Indlæg af crazy seahorse »

PoulD skrev:
Mikas skrev:  Så det er ikke muligt at have en indikator på hvor meget der stadig er på flasken eller forstår jeg det forkert?
Du forstår det korrekt. Du kan sagtens have en indikator på hvor meget der er tilbage i flasken, hvis du stiller den på en vægt :hehe: (vægten er i praksis det eneste der kan give et retvisende billede af hvor meget der er tilbage). 

Blandingsgas er en helt anden sag. Det afhænger helt af hvad det er for nogle gasser der er blandet. For en blandingsgas som f.eks. ganske normal luft vil trykket være proportionalt med indholdet (200 bar i en 15L flaske = ca. 3.000L luft. 100 bar i en 15L flaske = ca. 1500L luft o.s.v. ) 
Det er rigtigt nok, det Poul siger.
Jeg var ude for at hente en ny 6 kg flaske hos Skafte. De havde ikke flere fulde, men havde nogle som der var brugt lidt af.
De vejede den på en almindelig vægt for at se, hvor meget der var taget af den. Der var taget et halvt kg, hvilket gav en rabat på 40,00.
Så det er nok den måde man måler det på.

Forøvrigt, så har Skafte 4kg flasker, som du kan få byttet lige som 6 kg flaskerne. Jeg kan godt prøve at måle næste gang jeg er der ude og bytte.
6 Kg holder 3 mdr. hos mig, hvis du kan bruge det til at sammenligne med.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Sodastream CO2 flasker

Indlæg af MoG »

Hvis du ikke har plads til flasken i skabet, så kan du evt. Gøre som jeg gjorde. Jeg lavede en "flaskeskjuler" i hvid melamin, som du kan se på billedet. Den er kun samlet med 2 plader og så en plade på toppen.. Jeg havde både en 6kg flaske, ph controller og en hulens masse ledninger gemt der! :biggrin:

Jeg har den stadig, og du kan frit afhente den hvis du kan bruge den.
Vedhæftede filer
image.jpg
Morten
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1949
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Sodastream CO2 flasker

Indlæg af Mikas »

4 kilo og 6 kilo er stort set samme diameter. Det bare højden..
Jeg har allerede undersøgt det Erik :) de er 15.6 og 16 i diameter. Jeg har kun 14.5 desværre :-/
Så skal jeg have ny sump.

Min kæreste hader i forvejen det akvarie , hun synes det er en grim kasse får næppe lov at sætte en kasse mere ved siden af :p men mange tak for tilbudet :)
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Sodastream CO2 flasker

Indlæg af PoulD »

Hvorfor mener du det ikke du'r med en vægt? Du kan for ca. 40 kr. købe en lille fjedervægt, enten en type du kan stille flasken på, eller sådan en lille lomme-hænge-fætter som f.eks. lystfiskerne bruger.
Billede

Hvis du kun har plads til en sodastream patron i skabet og du synes Morten i for høj grad prioriterer det funktionelle over det æstetiske  :T  så behøver det altså ikke koste en øre mere i driftsomkostninger, at bruge sodastream patroner. Du kan jo bare købe en dekanteringsslange og have en 6 kg flaske stående i kælderrummet, kosteskabet eller i omklædningsskabet på jobbet. Højt regnet koster det 500 kr. at få genopfyldt en 6 kg flaske. I en Sodastream flaske er der 425g. Du kan dermed dekantere 14 gange fra din 6 kg flaske. Det giver så en pris på under 36 kr pr. sodastream patron.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1949
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Sodastream CO2 flasker

Indlæg af Mikas »

Jeg har godt set nogle a de der videoer hvor mam skal fryse flasken ned og ha den på en vægt for at fylde den op.
Må indrømme at jeg synes det er noget af et besvær for at spare lidt penge. Som sagt synes jeg ikke 100 kr hver 6. Uge er slemt men det kan godt være når mit forbrug stiger og flasken skal skiftes hver 2. Uge at det blir for meget og jeg må få lavet mig en mindre sump.
Det skal da ik være nogen hemmelighed at jeg helst ville ha haft en større flaske men det sku også være nemt :)
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Sodastream CO2 flasker

Indlæg af PoulD »

Man behøver jo ikke gøre det mere besværligt end nødvendigt.  Du behøver ikke en vægt, hvis du vender den store flaske på hovedet vil den lille automatisk blive fyldt med flydende CO2. Du behøver heller ikke køle flasken, hvis den er stuetemperatur kommer der bare mindre end 425g i, men det er kun godt, for det eliminerer risikoen for at der kommer for meget i.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"