"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Mikas 260L

Forum for Akvarier 101 -> 250 Liter
Besvar
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Mikas 260L

Indlæg af charlie saltvand »

Mikas! Det ser konge ud!!! Hvornår kan “hjemme hos” komme på besøg? Har du samme tlf nr, så skriver jeg lige der 👍🏼
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3573
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Mikas 260L

Indlæg af Tykki »

Det må han ikke for konen
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1949
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Mikas 260L

Indlæg af Mikas »

Når man får børn så tager det meget mere af ens fritid end man lige går og tror.
Det vil sige det hele :biggrin:
Men jeg havde et hænge parti som der skulle fikses.
Var træt af at fylde min dunk med opblandet kalkwasser.
Når man har et lille akvarie , har man også begrænset med plads. Havde kigget længe efter en kalkstirrer der kunne være i min sump eller skab. Det lykkedes ikke rigtigt så jeg har været igang selv.
Har købt en lille høj beholder og pumpe til at cirkulere vandet . Den er justerbar fra 1 til 100%
Jeg fyldte 4 spisesker pulver i først men det var lige voldsomt nok da der kun var et par mm vand øverst der ikke var hvidt af pulver . Tømte halvdelen af beholderen af så nu ved jeg ikke hvor meget pulver jeg har i men man kan tydeligt se hvor mixturen går til og jeg tror den fungere efter hensigtigen nu.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Mikas 260L

Indlæg af charlie saltvand »

Hep Mikas 😊. Er det den der doseringspumpe der køre fra 0 - 100% ??? Hvad er det for én og hvor er den købt? Mig vil også ha 😂😉👍🏼

Ps. Har du samme nummer? Ellers smid mig lige en sms på 91565777 så vi kan aftale hvornår jeg skal komme forbi m mobilos og lave en “hjemme hos” video 🤩
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1949
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Mikas 260L

Indlæg af Mikas »

Nej det er en 1500l dc pumpe. Jeg tvivler dog meget på den kun kører 15 l i timen men den kan i hvertfald justeres fra 1-100 på controlleren.
Jeg har doserings pumpe fra min påfyldnings dunk
Til stirreren. Så jeg kan justere mængden af kalkwasser jeg vil tilføje om dagen.
Vandet løber så bare ud af stirreren ved hævert metoden når der dryppes vand i fra doserings pumpen.
Det er en pro model som er nærmest lydløs . Tilgengæld tilføjer den kun 7ml i minuttet så den kører en del :)

Ja jeg er stadig på samme nummer . Det skal jeg forhåbelig aldrig af med :T
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Mikas 260L

Indlæg af charlie saltvand »

Fedt. Tak for fyldig forklaring!
Dc pumpen (cirkulations/stirre/omrøringspumpen) Hvor sidder indsug og udtag i din kalkslur beholder? Indsug højt oppe og udblæs i bunden eller hvordan? Tænker selve pumpen er i et MEGA “hårdt” miljø, hvis den suger kalkslur med rundt?

Fedt mht nr. jeg skriver til dig 👍🏼
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1949
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Mikas 260L

Indlæg af Mikas »

Meningen var at den skulle suge fra toppen hvor vandet var klart og så puste helt nede i bunden. Den har en 90g på så det går direkte ned .
Min beholder er dog kun på 1.5 liter så det holdte ikke med den mængde kalk jeg smed i.

Pumpen holder den tid den kan.
Jeg kunne sætte en timer på så den kun kørte et minut i timen. Det ville nok spare på pumpen men jeg synes det ser fint ud så må den holde den tid som den kan
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1949
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Mikas 260L

Indlæg af Mikas »

Længe ventet så kom reef factory smart testeren som er blevet bestilt i dag.
Jeg glæder mig voldsomt til at prøve om det er noget der virker.
De test personer som har haft den påstår den måler nærmest helt præcist.
Jeg havde tænkt at bruge den til at måle fosfat.

Jeg glæder mig som et lille barn :)
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Mikas 260L

Indlæg af Anders månsson »

fedt og tillykke!
Jeg har en stående som jeg aldrig fik igang ... Men måske skulle jeg igang med den igen til efteråret!
Har du fundet nogen forhandlere der har de test sæt du skal bruge?
tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 412
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Mikas 260L

Indlæg af tim_rn »

Mikas skrev: tors 27. jul 2023 20:07 Længe ventet så kom reef factory smart testeren som er blevet bestilt i dag.
Jeg glæder mig voldsomt til at prøve om det er noget der virker.
De test personer som har haft den påstår den måler nærmest helt præcist.
Jeg havde tænkt at bruge den til at måle fosfat.

Jeg glæder mig som et lille barn :)
Spændende! Meld endelig ind hvordan det går.

Jeg blev så skuffet da jeg troede den, ud fra deres markedsføringsmateriale, faktisk målte mg, ca, po4 i samme maskine. Men der var jeg vist naiv. Troede lige jeg kunne få den gode omvej på meget lidt plads, men lægger næppe 3x5k plus en kh måler.

Har du planer om at supplere eller hvad er tanken om lige præcis at bruge den ene der?
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1949
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Mikas 260L

Indlæg af Mikas »

Jeg synes de laver nogle fede produkter .
Har kh keeperen . Dosering pumpe til Balling som styres af kh keeperen og så har jeg en doserings pumpe pro på min kalkwasser som skal styres af en pH måler som jeg ikke har fået monteret endnu.

Den smart tester skal bare teste po4 så jeg ved om jeg skal skifte medie osv. for høj po4 er altid mit problem med mine mange og store kirurger.

Havde jeg kendt til disse produkter havde jeg også valgt dem over mine radion g6.

Skal også ha taget mig sammen til at få lavet en ny sump med plads til sådan en smart roller. Har desværre ikke plads i min nuværende pga min store skummer :)
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1949
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Mikas 260L

Indlæg af Mikas »

Anders månsson skrev: fre 28. jul 2023 10:48 fedt og tillykke!
Jeg har en stående som jeg aldrig fik igang ... Men måske skulle jeg igang med den igen til efteråret!
Har du fundet nogen forhandlere der har de test sæt du skal bruge?
Hvordan har du haft en stående ? Den er lige udkommet i denne uge?
Der er en gratis po4 regents pakke med til de første par 100 der køber den. Alle de andre sæt skulle udkomme i næste uge sådan som jeg forstod det
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Mikas 260L

Indlæg af Anders månsson »

min er en ældre ugave jeg fik med da jeg købte en masse gear, så jeg ve dikke så maget om den. Men det er j altid godt med et projekt :W
Det bliver fedt at følge din opsætning!
tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 412
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Mikas 260L

Indlæg af tim_rn »

Mikas skrev: fre 28. jul 2023 18:39 Jeg synes de laver nogle fede produkter .
Har kh keeperen . Dosering pumpe til Balling som styres af kh keeperen og så har jeg en doserings pumpe pro på min kalkwasser som skal styres af en pH måler som jeg ikke har fået monteret endnu.

Den smart tester skal bare teste po4 så jeg ved om jeg skal skifte medie osv. for høj po4 er altid mit problem med mine mange og store kirurger.

Havde jeg kendt til disse produkter havde jeg også valgt dem over mine radion g6.

Skal også ha taget mig sammen til at få lavet en ny sump med plads til sådan en smart roller. Har desværre ikke plads i min nuværende pga min store skummer :)
Det lyder som noget af et setup du har fået der! Spændende med KH keeperen. Jeg har efter du skrev om det svært ved ikke at forestille mig en dag at jagte at få KH keeper + smart tester til PO4 og så supplere med manuel test af no3, mg og ca.

Er KH keeperen en du vil anbefale uden at blinke for meget? (har du plus eller ikke plus? Kan simpelthen ikke se hvad forskellen er. :D)

Generelt har de jo noget fedt gear, som er i den bedste nice-to-have kategori.
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1949
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Mikas 260L

Indlæg af Mikas »

tim_rn skrev: man 31. jul 2023 17:49
Mikas skrev: fre 28. jul 2023 18:39 Jeg synes de laver nogle fede produkter .
Har kh keeperen . Dosering pumpe til Balling som styres af kh keeperen og så har jeg en doserings pumpe pro på min kalkwasser som skal styres af en pH måler som jeg ikke har fået monteret endnu.

Den smart tester skal bare teste po4 så jeg ved om jeg skal skifte medie osv. for høj po4 er altid mit problem med mine mange og store kirurger.

Havde jeg kendt til disse produkter havde jeg også valgt dem over mine radion g6.

Skal også ha taget mig sammen til at få lavet en ny sump med plads til sådan en smart roller. Har desværre ikke plads i min nuværende pga min store skummer :)
Det lyder som noget af et setup du har fået der! Spændende med KH keeperen. Jeg har efter du skrev om det svært ved ikke at forestille mig en dag at jagte at få KH keeper + smart tester til PO4 og så supplere med manuel test af no3, mg og ca.

Er KH keeperen en du vil anbefale uden at blinke for meget? (har du plus eller ikke plus? Kan simpelthen ikke se hvad forskellen er. :D)

Generelt har de jo noget fedt gear, som er i den bedste nice-to-have kategori.
Kh keeperen er helt sikkert en jeg vil anbefale . Den er meget brugervenlig og meget stabil.
Det er plus udgaven jeg har .
Tror slet ikke der er nogen af de “store” webshops der sælger den normale . Forskellen er at de bruger pro pumper på plus udgaven. Pro pumperne er meget mere præcise og meget mere lydløse. De normale pumper snakker meget højt synes jeg så hvis de skulle køre 20 min her hjemme så var lortet røget ud af vinduet 😂
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 412
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Mikas 260L

Indlæg af tim_rn »

Ah, så fedt - og nu kan jeg da godt se på dine billeder det spiller. Kæft den er lille KH keeperen.

Du må lige fotografere dit underskab som man siger, når smart testeren er på plads og kører. Det er jo nærmest mere spændende end baljen oppe. ;)

En smarttester, kh keeper, 1x dosering, salinity controller og ph meter. Så er der da en grund til at spilleloto, hvis jeg skal have det!
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Mikas 260L

Indlæg af Anders månsson »

hvordan går det med baljen?
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1949
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Mikas 260L

Indlæg af Mikas »

Jeg har manjoer over det hele .
Jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre ved det.
Overvejer at købe nyt akvarie med nye sten og så flytte kun koraler over.
Men det der med tiden osv. den er der sku ikke pt.
Mine spser vokser og alt går ellers godt.
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Mikas 260L

Indlæg af Anders månsson »

kan du ikke låne eriks kleinii til at spise de majano anemoner eller skyde dem med saltsyre lidt af gangen :GO :GO
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4571
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Mikas 260L

Indlæg af Nicki Henriksen »

Det da fedt bare at have noget som vokser 😅
Besvar

Tilbage til "Akvarier 101 -> 250 Liter"