"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Forum for Akvarier 801+ Liter
Besvar
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3611
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af nielsk »

Jeg kører også alt top-off vand gennem kalkmixer. Det er 6-8 liter /døgn. Jeg er også fast tilhænger af høj pH. Jeg tror man kan slippe afsted med mange andre udsving i værdierne hvis bare pH holdes høj.
Mine 3 "hellige" er pH, nitrat og kH. Magnesium og calcium forbrug følger fint kH forbruget og behøves ikke målinger hos mig.
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Tak Nielsk, fedt at få lidt feedback, jeg er oppe på 16 liter per nat :) så nu holder jeg PH på 8,26 til 8,33
Har lavet lidt streger her og der for at følge forbruget, og jeg håber at jeg snart skal bruge mere vand fra kalkreaktoren.

Doseringen er med min GHL doser, så jeg ved ikke hvor meget jeg dosere, en "stepper" pumpe bestiller jeg i morgen, GHL larmer alt for meget.

Jeg har høj PO4, ja relativt da den "bare" er 0,2 så jeg brugte en halv dag på at fikse med mine pumpe i min skummer, så nu skummer jeg blødt og vi ser om det hjælper. Vil helst ikke bruge PO4 remover.

Husker ikke om jeg har skrevet det, men 3 af mine 8 ORP3 døde, 2 af dem fik jeg en ny fra Kina, men den sidste var fra 2020.
Så jeg kommer bygge de 3 om til rød lys i refugium.

Korallerne kan godt lide høj PH, mit KH er på 8,176 :)
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

@Nielsk, jeg har 4 hellige :) samme som dine, men med PO4.

Enligt forskerene på TritonLAB er der god grund til også at jage Zn, noget som bare forsvinder i mit system.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Blev til en lille film i går, følg mig gerne på Instagram :) https://www.instagram.com/large_reef_in ... olm_2400l/
Behøver bare 100 000 til følgere for at få ny belysning :)

nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3611
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af nielsk »

Flot fiskesamling !! Og din rødehavssommerfugl er accepteret i flokken. Er den hård ved korallerne
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Snart skal fiskesamlingen vokse, i denne omgang bliver det;
2 stk. Apolemichthys Xanthopunctatus (Goldflake)
1 stk. Chaetodontoplus Septentrionalis

Min lokale pusher har taget hjem 3 Achilles... Ja det klør gør det, men jeg har lidt flere fisk jeg vil have i akvariet inden jeg lukker med en Achilles.

Ja min Chaetodon Semilavartus (rødehavssommerfugl) er blevet accepteret af mine gule kiruger, så nu er den fremme hele tiden, og ja den er hård ved de koraller den godt kan lide, jeg havde en ø15 cm stor blå/lilla favoritkoral, som nu er meget død, den plukkede i den hele tiden. Den har også bidt spidserne af en af mine Millepora, men ellers (knoxk on wood) går den ikke på andre koraller.

Som det måske ses har jeg fået rigtig god fart på de fleste koraller, så jeg håber det som den nu spiser (for det er ikke den mad jeg giver) vokser meget hurtigt :)

Photosyntetisk Gogonia virkede også som en lækkerbisken, den og min Navarcus syntes det var en god invistering :)
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »


Overvejer kraftigt at lave om højre siden af akvariet...

Chaetodontoplus Septentrionalis får vente da de stadig kommer fra naturen = de er store.

Goldflakes er bestilt, de kommer til butikken næste uge skulle jeg tro, og så skal de gå der i mindst 3 uger.
Bestilte også 3 stk IA Blades, men der blev man skuffet da de først kommer til EU om 3-4 måneder. Så jeg får vel fokusere på at få fiskebestanden op der hvor den skal.
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Anders månsson »

kører du med uv eller ozon med alle de flotte fisk
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Tak :)
Normalt køre jeg med Ozon, men skimmer-pumpen døde rundt jul, skulle vel snart få bestilt en ny. Jeg har en rigtig ozon reaktor som kan suge 250mg Ozon i timen mener jeg det er. Uden den lukter kontoret rigtig grimt af Ozon, så ingen ozon PT.
Samtidig eller rettere inden jul fik jeg cyano så fra midt januar har jeg kørt med en 85W UVC, det er alt for lidt til mit system, men den sidder i DT og gør et eller andet, så jeg har vel fået væk 90% af min Cyano, så den beholder jeg.

Lavede en lille re-scape i højre side da jeg syntes det var lidt for højt, og indså at min "Jasmin coral" Knopis SP. kommer at blive et problem i framtiden, men jeg venter nok lidt til at jeg har alle fisk på plads, eller i hvert fal til at jeg bare mangler en Achilles.
Jeg har jo en del kejsere tilbage på listen, og det er bestemt ikke umuligt at en af dem kommer elske disse irriterende koraller.
Har bedt min dealer tage hjem 3-4 stk Hemitaurichthys polylepis "Yellow Pyramid Butterfly" som skulle være reef-safe, men har læst mig til at de gerne tager pulsing xenia, og dem her er jo meget lignende. De er dog ikke helt let tilgængelige.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Har læst en masse i dag, og jeg skal nok ikke være alt for urolig over for min invasion af "Jasmin coral" fra Xanturum til masser af kejsere, og så for bare et par minutter siden min Navarcus tage en bid, hvorefter hele kolonien inden for ca. 5 cm trak sig sammen.

Min gamle Imperator og Blueface spiste samtlige Zoa i akvariet, så jeg venter.

Fik også svar fra min dealer at Blade kan komme til Swea om 1 måneds tid om han pusher lidt, så det skal han gøre for jeg ved ikke rigtig andre lamper som skulle passe til mit system, da jeg har visse krav.

1) Modulær, jeg har jo 106 cm * 300 cm som skal have perfekt belysning, og ingen enkelt lampe er bygget til dette.
2) Shimmer, ja det vil jeg have
3) Spredning, altså INGEN skygger
4) Kvalitet
5) Ingen aktiv kølning (blæser)
6) Skal kunne tåle at bygges ind

Orphek var længe mit valg, men 3 af mine 8 OR3 døde, samt Svampas ene OR3 døde efter 3 måneder. Jeg fik 2 nye da de var 14 måneder gamle, men en LED lampe skal holde i +10 år som mine Sicce, de er vel 12 år gamle nu.
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3611
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af nielsk »

Prøv en philips coralcare gen 2 som test lampe.
4 el 5 af dem burde kunne levere alt det du efterspørger.
Det er kram
SPS : Stability provides succes
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3611
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af nielsk »

Det bliver spændende med de 2 goldflake.
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Min dealer var inde på det samme, og det bliver noget billigere. Jeg elsker mine Coral Care gen 1, version 1 utroligt meget selv om min controller ikke har virket i 1 år nu :) Så det er bare on/off.

Coral care har dog ingen "shimmer" og da de ikke er modulære så skal jeg nok have 10-12 om jeg vil døkke hele akvariet perfekt.

Men som skrevet, Coral Care har været med i ligningen og er et rigtig godt alternativ.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4008
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Engelquist »

@Thomas fra Stockholm Hvordan står det til i broderlandet? ;)
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3573
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Tykki »

Goldflake ????
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Tid til en lille opdatering, , nr 2 jeg skriver da den anden gik i ”time out” og alt forsvandt.

Men nu går sommeren på held, og det er tid at komme inden døres, brugte det meste af sommeren med at kigge på Tour og Wimbledon da jeg smadrede ryggen. Den sten til mit vandfald var lidt for tung 😊
Ryggen er som ny og vandfaldet er klart.

OT, min goldflake er kommet i mit DT, samtidig som en blueface og det gik meget udramatisk efter en uge i introduktions boks.

Under sommeren har jeg kæmpet lidt med Cyano, jeg testede at slukke alt mekanisk filtrering uden skummer, det holdt i 48 timer, så var alt på igen. Kan ikke leve med alle de partikler i vandet.
I stedet har jeg bedt min dealer at tage hjem ”Red Slime Remoover”, det er blevet dyrt og jeg skal jo have 2, men det hjælper 100%. Delvis for at undgå det kommer tilbage, har jeg byttet ca. 1000 liter vand på 7 dage, over 3 gange. Anledningen var ikke at jeg ville bytte så meget vand, men den at jeg ville bytte sand.
Den store anledning til at bytte sand er at en fyr her i Stockholm mente at det var en god ide med sort sand, det var også coolt i ½ år, men da jeg begyndte at fylde på med normal sand så det bare beskidt ud.
Nu skal fiskene få tid til at sprede ud det sand som er tilbage, og så bytter jeg vel 300 liter igen på onsdag, i kommer der så lidt som det bare er muligt ½-1 cm, og så må vi se hvad der sker med mine sandvendere.

Jeg kommer også at starte min Phytoplankton reaktor, friske Phytoplankton kommer i onsdag. Planen er en stepper motor til reaktoren.
Har præcis bestilt en 47 liters vandbeholder til reaktoren, og impuls købte en plantelampe til mine macroalger, ½ pris var det og den har 6 stk. CXB 3590 LED, så det skal nok blive tryk på macroalgerne.

Flere Blades venter jeg stadig på, der findes masser hos grosisterne, bare ingen på 145 cm ☹så mine Coral Care får arbejde lidt endnu.

Cirkulation er et tilbagevendende problem, mere specifikt er det mine closed loop pumper som skal have lidt kærlighed i blandt, og det er et sandt helvede at få pumperne ud og ind så jeg overvejer 2 stk NERO 5 med Ocean Motion naturligvis, men det er placeringen jeg ikke er vild med, da de skal hænge et sted hvor jeg kan komme til dem enkelt. Det betyder 20-25 cm fra bagglasset, hvilket er alt andet en smukt og diskret.
Tanken på sigt med closed loop er at gå op i kvalitet på pumperne (red dragon) men med mindre flow da jeg rent praktisk ikke har plads til de helt store modeller.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4008
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Engelquist »

Hej Thomas
Godt at høre fra dig! :-)
Hvad er grunden til at du vil af med det sorte sand?
Har du haft problemer med tungmetaller? jeg har læst et par stedet at man skal passe på med sort sand pga det... Hvad er dine erfaringer?
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Det kan blive et kort svar :) Det er rent æstetisk.

Så ingen tungmetaller eller at sandet er magnetisk som andre har advaret mod.

En kombination af at akvariet er gammelt og koraller, snegle med mere har dødt så har der akkumuleret sig en masse større emner i og på sandet som helt enkelt ikke var smukt længere.
Det ser så endnu mere "grimt" ud nu jeg har små sorte klumper af sort sand mellem alt det hvide.

En anden bieffekt jeg håber at se er renere vand, da jeg får ud en helvede masse Ditrius som har klumpet sig sammen der hvor sand møder sten. Altså der hvor jeg ikke har kunne gøre rent sandet.

Jeg har fået æren og tilliden at hjælpe Svempas med hans akvarium 4000 liter og 40+ år gammelt. Han har hidtils bare byttet vand 2-3 gange i ugen, men nu er det IPC test osv. Det tog bare 3 uger inden han selv kunne se at det ikke var helt dumt at ha en akvarie kollega til at hjælpe ham.
Ligger lidt reals op på både hans og mit akvarium på Instagram.

https://www.instagram.com/large_reef_in ... olm_2400l/
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Ikke i ugen, men i måneden :)
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Anders månsson »

godt at se du er på toppen stadig !
Kan du ikke få ham Svempas til at skrive lidt om hans akvarie herinde også... vi bliver da meget nysggerrige :scream:
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

På den Svenske side hvor jeg nok må indrømme jeg er mere aktiv (kan bero på at jeg er med i styrelsen og medlemsansvarig) der har jeg lavet et tråd om ham, og han har været månedens akvarie.

Men jeg deler gerne med her, og om jeg ikke mindes fejl har jeg tilbudt at han kan blive en kandidat til månedens akvarie, da jeg har artiklen. Vores egne monster rev her på siden har jeg fået OK for at oversætte en artikkel på den svenske side som kvartalets akvarie. Så den kommer ud inden jul (enligt planen).

Googla Svempas :) 86 år og "still going strong"!!! Håber jeg er som ham når jeg er 86 <3 Han arbejder stadig med lastbiler, og bruger penge som vand på akvariet.
Nu har jeg fået en del tillid fra ham så han køber i blandt det jeg siger han skal, som i dag 10 wrasser til hans +20 år gamle problem med "platmask", ved faktisk ikke hvad det hedder på Dansk. Men flade røde orm :)

Mere om ham senere...

I dag fik jeg hjem en prof kanabis lampe til mine macro alger, det er en heatsink med 6 stk CXB3590 LED, den er 1 meter lang og ja tak den giver PAR, skal måle den i weekenden.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Efter en enkelt rengøring af glasset i refugium har jeg sittet og kigget lidt ind på algerne, og har fundet fisk for en mindre formue.
Blandt andet en utrolig sjælden Bodianus sepiacaudus og en mindre sjælden Amblygobius phalaena :)
De har sikkert gået der i 1 år...
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3611
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af nielsk »

Fed opdagelse! Det vildeste jeg har fundet gennem årene i baljen er nogle kauderni unger og en anthias som havde gemt sig i en ls jeg havde købt
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Ha ha, skal sige at fiskene har jeg nu købt og betalt :) men Bodianus sepiacaudus gjorde ondt da den forsvandt allerede første nat. Ja og så var den rigtig dyr.

Nu skal jeg bare fange dem...

Det må blive rør-metoden.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Har lidt godtfolk der kommer på søndag, vi skal på en minitur hom Svempas, mig og Viking_Reefer, vi bor max 8 km fra hinanden, Amir fra Aquariatech Europe hænger med som det tynde øl for at hvor alle hans penge kommer fra :)

Efter en fed samtale på senierreefers side har jeg snakket med ligt folk, og specielt en var rigtig interassant, og tænkte dette kunne starte en debat... og debat er jo meget sundt.

Som i måske ikke ved så hjælper jeg min lokale butik om han skal have ferie eller er syg, tjener ikke en skid på der, ja jeg får betale hver gang jeg er der for jeg impuls køber :O) men det er jeg værd.
Men når man er i butikken så træffer man interessant folk, de fleste er ganske ukyndige, men visse er hardcore geeks.
En af disse er en psykolog og han er gået FULL retard på vår hobby, lol.

I ved en type som lytter, læser som satan og som jeg gerne vil være helt enkelt. ha ha.

3 slutsatser vi kom frem til som jeg gerne tager med dette forum.

1) Alkohol har ingen direkt effekt på koraller, den har vi diskuteret på Seniorreefer, og ja han har ret, men men...
2) Dosering at KNO3 har ingen direkt effekt på vores koraller.
3) DSB, glem det, der findes absolut ingen videnskab bag nogen positiv effekt i et hvilket som helst akvarie, skal det ha effekt snakker vi meter med sand.

Håber i har gode argumenter, så jeg kan se ud som om jeg ved noget :)
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

OK en lille opdatering efter jeg har fået ud det meste sand og i med den nye lampe.

PO4 er gået fra 0,19 til 0,08 og jeg er helt stoppet dosere NoPoX, det spare mig ca. SEK 1600,- per måned. JÄTTE BRA :)
NO3 styrtdykkede fra 12 til 7,6 trods jeg doserer 60 ml NO3 hver dag som plejer være OK.

KH plejer at øge lidt med tiden grundet Kalkwasser (22 liter om dagen) men det kan jeg godt glemme, jeg var nede på 6,552 i dag mod 7,00 i går.

Jeg er meget urolig da jeg skal væk i 4 dage og fiske geder fra torsdag, så jeg fundere på at mindske belysningen over refugium, så jeg ikke af en fejl nuller systemet og eventuelt mindsker belysningen over akvariet for at korallerne lige tage en slapper.

Fik også hjem et meget fint svar fra Triton, det er bare 5 flasker som jeg behøver.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3573
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Tykki »

Fandt du de der goldflake i sumpen også? Eller svømmer de i havet?
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

goldflake og gul Millepora.jpg
Fandt noget mere i sumpen i dag :)
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3611
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af nielsk »

Nøj den er smuk!! Hvor længe har du haft den
SPS : Stability provides succes
Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2924
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
14
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Gino »

Thomas fra Stockholm skrev: tirs 17. okt 2023 21:38 OK en lille opdatering efter jeg har fået ud det meste sand og i med den nye lampe.

PO4 er gået fra 0,19 til 0,08 og jeg er helt stoppet dosere NoPoX, det spare mig ca. SEK 1600,- per måned. JÄTTE BRA :)
NO3 styrtdykkede fra 12 til 7,6 trods jeg doserer 60 ml NO3 hver dag som plejer være OK.

KH plejer at øge lidt med tiden grundet Kalkwasser (22 liter om dagen) men det kan jeg godt glemme, jeg var nede på 6,552 i dag mod 7,00 i går.

Jeg er meget urolig da jeg skal væk i 4 dage og fiske geder fra torsdag, så jeg fundere på at mindske belysningen over refugium, så jeg ikke af en fejl nuller systemet og eventuelt mindsker belysningen over akvariet for at korallerne lige tage en slapper.

Fik også hjem et meget fint svar fra Triton, det er bare 5 flasker som jeg behøver.
Hej

Det er dælme en fed tråd at følge med i 🙂

Ok er dit "underskud" af nitrat pga dit store forbrug af nopox, så derfor du tilføjer så mange ml hver dag!

Den goldflake er en af drømmende!
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Besvar

Tilbage til "Akvarier 801+ Liter"