"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Dækglas ?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Kimkjaer
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 304
Tilmeldt: ons 14. aug 2013 13:47
10
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2014

Dækglas ?

Indlæg af Kimkjaer »

Hej Forum,

Jeg er den heldige ejer af et Red Sea Reefer 170..
Det er det perfekte akvarie, der er bare 1 minus..
Osmosebeholderen har desværre kun en kapacitet på 5 liter, og akvariet fordamper ca. 2 liter om dagen.
Dette medføre jeg skal påfylde nyt vand hver anden dag ..

Så nu går jeg med tanken om et dækglas - men hvordan vil det have indflydelse på lys m.m.
Jeg har fået afvide at glasset tager ca. 12% af lyset - hvilket jeg synes virker som meget, men har ingen bevis for dette ?

Er der en fordel i at bruge weissglas fremfor alm. glas ?
Nogle der har erfaringer med dette ??

Skyd :GO :beer:
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Dækglas ?

Indlæg af Anden »

Har du læst denne fra sidste uge?
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... ng#p744291" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg har glas på de fleste af mine og jeg ser klart forskel dem med dækglas er nemmere at holde.
Men i mit store er ok med fordampning så jeg kan får lidt kalkvand tilbage i systemet.
Billede
Brugeravatar
Kimkjaer
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 304
Tilmeldt: ons 14. aug 2013 13:47
10
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2014

Re: Dækglas ?

Indlæg af Kimkjaer »

Anden skrev:Har du læst denne fra sidste uge?
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... ng#p744291" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg har glas på de fleste af mine og jeg ser klart forskel dem med dækglas er nemmere at holde.
Men i mit store er ok med fordampning så jeg kan får lidt kalkvand tilbage i systemet.
Nej den havde jeg ikke set - mange tak..
Det gav mig svar, men hvad med forskellen på weissglass og alm. glas ? :)
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Dækglas ?

Indlæg af Anden »

Ved det ikke jeg har Weiss i mit nye og kan ik se forskel overhovedet men det er nok bare mig, så det er vel prisen der er forskellen;-)
Billede
Brugeravatar
Kimkjaer
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 304
Tilmeldt: ons 14. aug 2013 13:47
10
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2014

Re: Dækglas ?

Indlæg af Kimkjaer »

Anden skrev:Ved det ikke jeg har Weiss i mit nye og kan ik se forskel overhovedet men det er nok bare mig, så det er vel prisen der er forskellen;-)
Man kan nemt se forskel tro mig :P
Men tænker mere mht. lys gennembrydning om det har noget at sige :T
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Dækglas ?

Indlæg af PoulD »

Jeg tror ikke der er betydelig forskel i mængden af lys der slipper igennem om det er weiss glas eller ej. Forskellen ligger i om urenheder (jern) farver glasset grønt.
Hvor meget lys der slipper igennem afhænger dog også af tykkelsen. 10mm tager nok ca. 5% mere end 4 mm.

Når du hører noget med 12% er der kun tale om synligt lys. Kommer vi ned i de ultraviolette områder, er det meget begrænset hvad der slipper igennem almindeligt glas (der findes dog special glas der tillader passage af UV lys).

Om ultraviolet lys så har betydning for koraller (herunder også zooxantheller) og/eller andre marinedyr, kan blive en meget laaaaaang diskussion som måske langt hen ad vejen ville være mere baseret mere på tro end faktuel videnskabelig viden. Men uanset hvad man tror på, så synes det dog som om producenter af LED lamper specifikt beregnet til koralrevsakvarier, i større og større udstrækning er begyndt at inkludere ultraviolet lys.

@Anden: prøv at kigge igennem glasset fra kanten, således at du kigger igennem f.eks. 60 cm glas, så kan du tydeligt se forskellen.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Dækglas ?

Indlæg af Carsten »

Kimkjaer skrev:
Anden skrev:Ved det ikke jeg har Weiss i mit nye og kan ik se forskel overhovedet men det er nok bare mig, så det er vel prisen der er forskellen;-)
Man kan nemt se forskel tro mig :P
Men tænker mere mht. lys gennembrydning om det har noget at sige :T
Spørg Henning(Bima) det må han kunne svare på
Brugeravatar
Kimkjaer
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 304
Tilmeldt: ons 14. aug 2013 13:47
10
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2014

Re: Dækglas ?

Indlæg af Kimkjaer »

PoulD skrev:Jeg tror ikke der er betydelig forskel i mængden af lys der slipper igennem om det er weiss glas eller ej. Forskellen ligger i om urenheder (jern) farver glasset grønt.
Hvor meget lys der slipper igennem afhænger dog også af tykkelsen. 10mm tager nok ca. 5% mere end 4 mm.

Når du hører noget med 12% er der kun tale om synligt lys. Kommer vi ned i de ultraviolette områder, er det meget begrænset hvad der slipper igennem almindeligt glas (der findes dog special glas der tillader passage af UV lys).

Om ultraviolet lys så har betydning for koraller (herunder også zooxantheller) og/eller andre marinedyr, kan blive en meget laaaaaang diskussion som måske langt hen ad vejen ville være mere baseret mere på tro end faktuel videnskabelig viden. Men uanset hvad man tror på, så synes det dog som om producenter af LED lamper specifikt beregnet til koralrevsakvarier, i større og større udstrækning er begyndt at inkludere ultraviolet lys.

@Anden: prøv at kigge igennem glasset fra kanten, således at du kigger igennem f.eks. 60 cm glas, så kan du tydeligt se forskellen.
Tak for en dybdegående forklaring :GO
Når det er dækglas, er der vel ikke behov for 10 mm, så er 4 mm nok formoder jeg.

Der er UV i min Kessil, så tvivlen må komme mig til gode, jeg prøver at købe det.
Hvis jeg så kan se forskel på vækst/trivsel imens det er på, tager jeg det bare af igen.
Sådan et stykke på 50x60 cm kan umuligt koste en bondegård..

Jeg prøver at skaffe weissglas, det ved man sku hvad er :T :K
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Dækglas ?

Indlæg af Carsten »

Kimkjaer skrev:

Sådan et stykke på 50x60 cm kan umuligt koste en bondegård..

Jeg prøver at skaffe weissglas, det ved man sku hvad er :T :K

Du har vist ikke været forbi en glarmester i lang tid.
Brugeravatar
Kimkjaer
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 304
Tilmeldt: ons 14. aug 2013 13:47
10
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2014

Re: Dækglas ?

Indlæg af Kimkjaer »

Carsten skrev:
Kimkjaer skrev:

Sådan et stykke på 50x60 cm kan umuligt koste en bondegård..

Jeg prøver at skaffe weissglas, det ved man sku hvad er :T :K

Du har vist ikke været forbi en glarmester i lang tid.
Nærmere betegnet aldrig :T
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Dækglas ?

Indlæg af Carsten »

Priserne for glas kan variere extremt. For mange år siden skulle jeg bruge nogle skydelåger i glas. Ringede til 2 glarmestre som lå i hver sin ende at den vej jeg boede på. Husker ikke længere prisen, men det ene sted, er jeg ret sikker på, at de gangede både måned og årstal med i prisen. Der var langt over 100% i forskel på den helt samme vare.

Så tag lige knoglen og ring til et par stykker og få en pris.

Du kan jo sammenligne med denne side
http://www.interglas.dk/glas__enkeltlag ... 0a58fe1b4c" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Kimkjaer
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 304
Tilmeldt: ons 14. aug 2013 13:47
10
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2014

Re: Dækglas ?

Indlæg af Kimkjaer »

Carsten skrev:Priserne for glas kan variere extremt. For mange år siden skulle jeg bruge nogle skydelåger i glas. Ringede til 2 glarmestre som lå i hver sin ende at den vej jeg boede på. Husker ikke længere prisen, men det ene sted, er jeg ret sikker på, at de gangede både måned og årstal med i prisen. Der var langt over 100% i forskel på den helt samme vare.

Så tag lige knoglen og ring til et par stykker og få en pris.

Du kan jo sammenligne med denne side
http://www.interglas.dk/glas__enkeltlag ... 0a58fe1b4c" onclick="window.open(this.href);return false;
Tak for tippet, jeg laver en tegning og sender mails i aften :GO :beer:
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Dækglas ?

Indlæg af PoulD »

Jeg tvivler meget på der er noget som helst vundet ved at bruge weissglas. Og da ikke mindst når det er så tyndt som 4 mm.
Skal du have UV lys igennem skal du bruge kvartsglas, og det koster kassen. Omkring 3400 kr. for en plade på 0,5 x 0,5 m i 4 mm tykkelse http://www.g-v-b.de/File/mechanisch_pol ... 282%29.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: Dækglas ?

Indlæg af peder »

Når du er "nede" i dækglas tykkelse (i mit tilfælde 3mm) er det helt uden betydning om der er weisglas eller ej!
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: Dækglas ?

Indlæg af peder »

Hovsa Poul var hurtigst!
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Dækglas ?

Indlæg af Marco R »

Jeg har nu altid brugt akryl som dækglas, og det kan du også skære i og tilpasse til ledninger, som du vil have det, og det kan man ikke på samme med glas, og så går det ikke i stykker :happy: Plus at jeg har det med at skære mig på det glas uanset hvad næsten

Akryl koster intet, og kan bl.a. fås i Silvan, og ja det kan "bøje" sig lidt pga. varmen, men nu kører du med LED. Jeg kører med en ATI 6 x 39 W T5-lampe, max. 60 % og kun ca. 15 over vandoverfladen, og det eneste sted hvor jeg kan se det ved mig, er helt ude ved hjørnerne, men det er så ekstremt lidt, som jeg har lavet dem, at det lægger jeg kun lige mærke til, når jeg skal have det af og på, og mit det er kun 3 mm, og du kan få det i 5 mm også, og det vil gøre en forskel - blot min erfaring :happy:
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 488
Tilmeldt: søn 11. jan 2015 12:54
9
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Århus

Re: Dækglas ?

Indlæg af Psyk-mads »

Kan du ikke bare købe et stykke drivhusglas til 59 kr? Og selv skære det til. Jeg tvivler på at du kan få akryl til den pris og så bliver akryl også så vanvittigt grimt at se på når det bøjer med tiden. Så længe du ikke banker løs på dækglasset er der vel ingen fare for at det går i stykker.
Brugeravatar
Kimkjaer
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 304
Tilmeldt: ons 14. aug 2013 13:47
10
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2014

Re: Dækglas ?

Indlæg af Kimkjaer »

For god ordens skyld skal det nævnes at jeg har 10 tommelfinger. .

:P
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 488
Tilmeldt: søn 11. jan 2015 12:54
9
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Århus

Re: Dækglas ?

Indlæg af Psyk-mads »

Jeg mener at man kan købe drivhusglas i størrelsen 51 x 61 cm. Ville sådan et stykke ikke Passe? :-)
Brugeravatar
Kimkjaer
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 304
Tilmeldt: ons 14. aug 2013 13:47
10
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2014

Re: Dækglas ?

Indlæg af Kimkjaer »

Psyk-mads skrev:Jeg mener at man kan købe drivhusglas i størrelsen 51 x 61 cm. Ville sådan et stykke ikke Passe? :-)
Glasset skal hænges på de der clips, som innovative marine også har, så den skal være lidt i undermål..

Der skal være nogle udskæring i den, så der er plads til overløbet + finger huller til at løfte det af, samt foderhul :T
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 488
Tilmeldt: søn 11. jan 2015 12:54
9
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Århus

Re: Dækglas ?

Indlæg af Psyk-mads »

Ja så er det nok nemmere at få en glarmester til at lave det :-D
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Dækglas ?

Indlæg af Carsten »

Psyk-mads skrev:Jeg mener at man kan købe drivhusglas i størrelsen 51 x 61 cm. Ville sådan et stykke ikke Passe? :-)
Men det er ikke "weissglas" - jernfattigt glas.
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Dækglas ?

Indlæg af Marco R »

Kimkjaer skrev:
Psyk-mads skrev:Jeg mener at man kan købe drivhusglas i størrelsen 51 x 61 cm. Ville sådan et stykke ikke Passe? :-)
Glasset skal hænges på de der clips, som innovative marine også har, så den skal være lidt i undermål..

Der skal være nogle udskæring i den, så der er plads til overløbet + finger huller til at løfte det af, samt foderhul :T
Hvis det skal det, så vil jeg helt klart sige, at du skal gå efter akryl, også selvom at du har 10 tommelfingre :y

Skal ikke kunne sige, hvor meget at det bøjer for andre, men her ses det stort set ikke, og jeg lægger kun mærke til det, da jeg ved, at det er der :happy:
Da jeg lavede mit, havde jeg glemt dette (link), og det ville jeg købe, hvis jeg skulle lave mit om i dag :happy: Jeg vil stadig lave det i 2 stykker.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Dækglas ?

Indlæg af PoulD »

Kimkjaer skrev:
Der skal være nogle udskæring i den, så der er plads til overløbet + finger huller til at løfte det af, samt foderhul :T
Er det dækglas eller en Lolita dukke du mangler?
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Kimkjaer
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 304
Tilmeldt: ons 14. aug 2013 13:47
10
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2014

Re: Dækglas ?

Indlæg af Kimkjaer »

PoulD skrev:
Kimkjaer skrev:
Der skal være nogle udskæring i den, så der er plads til overløbet + finger huller til at løfte det af, samt foderhul :T
Er det dækglas eller en Lolita dukke du mangler?
Dækglas, men hvis jeg får brug for en dukke skal jeg nok tage fat i dig :T
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 488
Tilmeldt: søn 11. jan 2015 12:54
9
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Århus

Re: Dækglas ?

Indlæg af Psyk-mads »

Carsten skrev:
Psyk-mads skrev:Jeg mener at man kan købe drivhusglas i størrelsen 51 x 61 cm. Ville sådan et stykke ikke Passe? :-)
Men det er ikke "weissglas" - jernfattigt glas.
Det ved jeg godt, jeg kan bare ikke se ideen i at bruge Weissglas som dækglas. Drivhusglasset var blot men som et alternativ, da det ikke er så kostbart :-)
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: Dækglas ?

Indlæg af Nicklossi »

Kan være det er mig der flueknepper nu, men der bliver skrevet brydning omkring lyset. Brydningen vil ikke være anderledes, end hvis ikke der var glas på, med mindre lampen har en eller anden vinkel ned på glasset.
Hvis vinklen mellem lampen og glasset er 0 grader, fortsætter lyset lige igennem. Er den derimod 10 grader, vil lyset blive bøjet 10 grader modsat.

Mængden af lys gennem glas kontra luften vil dog selvfølgelig være reduceret :)
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"