"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hedebølge på vej

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 883
Tilmeldt: man 11. maj 2015 14:42
8
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Hedebølge på vej

Indlæg af Tutter »

Ja i følge vejrudsigten er der en hot hedebølge på vej og så bliver jeg noget bekymret for om jeg kan holde temperaturen nede i min lille pyt. Så er det jeg overvejer at lade være med at tænde lyset i de 3-4 varmeste dage men er i tvivl om korallerne kan tåle det? Så vil jeg ellers benytte køleelementer for at sænke temperaturen. Men vil det være ok at have lyset slukket så det kun får dagslys?
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Hedebølge på vej

Indlæg af MoG »

Der er masser af tråde omkring sommerens varme .. Og de problemer/løsninger der er..

Eks. Som du selv skriver, køleelementer i sump,
Blæser på overfladen osv..

Bare det at åbne skabet eller lampekasse kan gi en del synes jeg!
Ellers er det op med muldvarpen og anskaffe en køler ..
Morten
Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 883
Tilmeldt: man 11. maj 2015 14:42
8
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Re: Hedebølge på vej

Indlæg af Tutter »

Ja jeg har læst flere gode råd så det vil ikke være godt med nogle dage uden lys? Min muldvarpe er desværre lidt tyndslidt. :(
Micogmaj1
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 74
Tilmeldt: søn 5. jan 2014 10:38
10
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2008

Re: Hedebølge på vej

Indlæg af Micogmaj1 »

lav en isblok af osmosevand??
intet lige pt.......
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hedebølge på vej

Indlæg af Carsten »

Korallerne skal nok klare det. De kommer her op i totalt mørke uden problemer. Så et par dage uden lys på klarer de også fint. En billig løsning er en bordventilator der blæser hen over vandoverfladen
Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 883
Tilmeldt: man 11. maj 2015 14:42
8
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Re: Hedebølge på vej

Indlæg af Tutter »

Carsten skrev:Korallerne skal nok klare det. De kommer her op i totalt mørke uden problemer. Så et par dage uden lys på klarer de også fint. En billig løsning er en bordventilator der blæser hen over vandoverfladen
Godt. :happy: Jeg har en bordvintilator. :wink:
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Hedebølge på vej

Indlæg af PoulD »

Jeg tror også fordampning f.eks. ved hjælp af en ventilator vil være en del mere effektivt.
Køleelementer og isblokke forslår som skrædder i helvede.
Lad os f.eks. antage, at du har 130L vand i baljen som er 30 gr. C varmt og du tilsætter 1 liter frosset vand som er 0 gr. Så vil temperature i baljen efterhånden som isbjerget smelter, falde til ca. 29,77C (ser bort fra bagateller som vands forskellige massefylde ved 0 og 31C og at der er salt i akvarievandet). Faldet på 0,23C forudsætter, at der slet ikke sker nogen opvarmning af baljen fra f.eks. lys og pumper imens isen smelter, og det gør der jo nok.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Dyhr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 589
Tilmeldt: søn 26. feb 2012 15:59
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012
Kontakt:

Re: Hedebølge på vej

Indlæg af Dyhr »

Der er kun en eneste ting er dur og det er en køler.
Det er ikke meget min bliver brugt, men NÅR sommeren rammer (og ikke kun på en tirsdag) så er det guld værd at lade den stå og brumme mens man er på arbejde og om natten.
Ved godt det er en større udskrivning, men det bliver et kogt akvarie også.
Søg og du skal lede.....
Mit 350l hjørne med specialdesignet LED top ver. 3.0 http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=52803
Nyeste projekt - 530l http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 44#p757898
Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 883
Tilmeldt: man 11. maj 2015 14:42
8
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Re: Hedebølge på vej

Indlæg af Tutter »

@Dyhr ja et kogt akvarium er præcis det jeg frygter da vores hus hurtigt bliver varmt.

Vi har sådan en transportabel aircon måske jeg kan få den til at blæse på akvariet?
funzie
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 79
Tilmeldt: fre 12. apr 2013 15:14
11
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2013

Re: Hedebølge på vej

Indlæg af funzie »

Jeg havde et Rsm 130 før. jeg lod låget stå åbent og så en blæser over overfladen.
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: Hedebølge på vej

Indlæg af Nicklossi »

Jeg regner med at åbne mit skab og sætte en ventilator til at blæse derind. Har du dækglas på, så tag det af :)
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2066
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Hedebølge på vej

Indlæg af nbd »

Jeg hepper på naturlig selektion. Hvis koraller ikke kan klare 33 grader, køber jeg bare nogle andre ;-)
Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 883
Tilmeldt: man 11. maj 2015 14:42
8
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Re: Hedebølge på vej

Indlæg af Tutter »

nbd skrev:Jeg hepper på naturlig selektion. Hvis koraller ikke kan klare 33 grader, køber jeg bare nogle andre ;-)
Så kan de bare lære det. :biggrin: :K
Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1081
Tilmeldt: søn 4. mar 2012 10:46
12
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

Re: Hedebølge på vej

Indlæg af den_ »

ja jeg er også spænd på at se hvordan den 'nye'' balje klare sin første sommer.
De andre baljer med intern sump havde ingen problemer, men nu er der jo kommet fragment balje i sumpen så der bliver jo lidt lunt i skabet så det kan godt være der skal åbnes lidt låger ellers bliver der boret hul i siden af skabet og sat en 120mm blæser i også kan jeg tænde for aircon'en i stuen som side ved siden af baljen, så mon ikke det vil hjælpe med at suge kold luft ind i skabet. Det satser vi hverfald på
Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 883
Tilmeldt: man 11. maj 2015 14:42
8
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Re: Hedebølge på vej

Indlæg af Tutter »

den_ skrev:ja jeg er også spænd på at se hvordan den 'nye'' balje klare sin første sommer.
De andre baljer med intern sump havde ingen problemer, men nu er der jo kommet fragment balje i sumpen så der bliver jo lidt lunt i skabet så det kan godt være der skal åbnes lidt låger ellers bliver der boret hul i siden af skabet og sat en 120mm blæser i også kan jeg tænde for aircon'en i stuen som side ved siden af baljen, så mon ikke det vil hjælpe med at suge kold luft ind i skabet. Det satser vi hverfald på
Det lyder da som om du er dækket godt ind. :GO
Brugeravatar
bhansen
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 226
Tilmeldt: søn 10. jan 2010 19:03
14
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2010

Re: Hedebølge på vej

Indlæg af bhansen »

PoulD skrev:Jeg tror også fordampning f.eks. ved hjælp af en ventilator vil være en del mere effektivt.
Køleelementer og isblokke forslår som skrædder i helvede.
Lad os f.eks. antage, at du har 130L vand i baljen som er 30 gr. C varmt og du tilsætter 1 liter frosset vand som er 0 gr. Så vil temperature i baljen efterhånden som isbjerget smelter, falde til ca. 29,77C (ser bort fra bagateller som vands forskellige massefylde ved 0 og 31C og at der er salt i akvarievandet). Faldet på 0,23C forudsætter, at der slet ikke sker nogen opvarmning af baljen fra f.eks. lys og pumper imens isen smelter, og det gør der jo nok.
Hej Poul,

Det er et fint regnestykke, det vil dog nok være meget sjælent at "isklumpen" kun er 0 gr., de fleste har nok fryseren stående på ca. -18 Gr., dette vil også være temperaturen på isklumpen :-)

Jeg vil meget nødig købe en køler, dette skyldes primært støjen og sekundært prisen. Jeg har som en test købt 6 x 5L dunke og fyldt dem med vand og lagt dem i fryseren. En 5 liters dunk i sumpen, kan køle mine 600L saltvand med omkring 0,7 Gr. over 1,5 time. Indtil videre vil jeg hellere skifte 5L dunke, end høre på støj og forhåbentlig, vil det ikke være nødvendigt at køle så tit.
Hilsen
Brian


Nuværende akvarie: viewtopic.php?f=94&t=67527
Tidligere akvarie: viewtopic.php?f=94&t=48661
Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 883
Tilmeldt: man 11. maj 2015 14:42
8
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Re: Hedebølge på vej

Indlæg af Tutter »

bhansen skrev:
PoulD skrev:Jeg tror også fordampning f.eks. ved hjælp af en ventilator vil være en del mere effektivt.
Køleelementer og isblokke forslår som skrædder i helvede.
Lad os f.eks. antage, at du har 130L vand i baljen som er 30 gr. C varmt og du tilsætter 1 liter frosset vand som er 0 gr. Så vil temperature i baljen efterhånden som isbjerget smelter, falde til ca. 29,77C (ser bort fra bagateller som vands forskellige massefylde ved 0 og 31C og at der er salt i akvarievandet). Faldet på 0,23C forudsætter, at der slet ikke sker nogen opvarmning af baljen fra f.eks. lys og pumper imens isen smelter, og det gør der jo nok.
Hej Poul,

Det er et fint regnestykke, det vil dog nok være meget sjælent at "isklumpen" kun er 0 gr., de fleste har nok fryseren stående på ca. -18 Gr., dette vil også være temperaturen på isklumpen :-)

Jeg vil meget nødig købe en køler, dette skyldes primært støjen og sekundært prisen. Jeg har som en test købt 6 x 5L dunke og fyldt dem med vand og lagt dem i fryseren. En 5 liters dunk i sumpen, kan køle mine 600L saltvand med omkring 0,7 Gr. over 1,5 time. Indtil videre vil jeg hellere skifte 5L dunke, end høre på støj og forhåbentlig, vil det ikke være nødvendigt at køle så tit.
Det er vel også muligt at køle et så lille akvarie (58l) som mit med køleelementer? Det har jeg ihvertfald tænkt mig også at bruge. :)
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Hedebølge på vej

Indlæg af PoulD »

@Brian: Det gør desværre næsten ingen forskel om temperaturen er -18C.
1 kg vand -18C blandet med 130 kg 30C giver en sluttemperatur på > 29,63C på de 131 kg vand (ikke helt præcis udregnet. Det afhænger også af om vandet faktisk er frosset (helt rent vand fryser først ved -41C))
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3743
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Hedebølge på vej

Indlæg af charlie saltvand »

Tutter du må IKKE komme almindelige køle elementer i..... Hvis de får en læg render indholdet ud i baljen og jeg tror det er fyldt med kemikalier..... Heller fylde nogle fx 1,5 L sodavands flasker med osmose vand ( og husk lige at pille evt. Labler af flaskerne, så de ikke ligger og bliver opløst)

Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 883
Tilmeldt: man 11. maj 2015 14:42
8
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Re: Hedebølge på vej

Indlæg af Tutter »

charlie saltvand skrev:Tutter du må IKKE komme almindelige køle elementer i..... Hvis de får en læg render indholdet ud i baljen og jeg tror det er fyldt med kemikalier..... Heller fylde nogle fx 1,5 L sodavands flasker med osmose vand ( og husk lige at pille evt. Labler af flaskerne, så de ikke ligger og bliver opløst)

Charlie
Ok tak det har jeg ikke tænkt på. :wink:
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Hedebølge på vej

Indlæg af ole kekkonen »

37grader i skyggen,Mamma mia
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Hedebølge på vej

Indlæg af AndersGS »

Helt enig med Poul - det kræver ikke ret meget energi at varme is fra fx -18 -> -1 grader da isens varmefylde er relativt lav.

Eks.
500 L akvarievand v. 30 grader tilføres 10 kg is v. -18 grader => T= 25,0 grader
500 L akvarievand v. 30 grader tilføres 10 kg is v. -1 grader => T= 25,17 grader

I regnearket her, er der en formel/udregner lige til at smide tal ind og regne ud hvor meget is der køler hvor meget vand "x" grader ned. så kan man hurtigt se hvor meget der egentlig skal til.
http://www.coralreef.dk/index.php/en/20 ... 8-13-16-10" onclick="window.open(this.href);return false;
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Hedebølge på vej

Indlæg af Anden »

Måske sådan noget i mindre.

" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 883
Tilmeldt: man 11. maj 2015 14:42
8
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Re: Hedebølge på vej

Indlæg af Tutter »

Anden skrev:Måske sådan noget i mindre.

" onclick="window.open(this.href);return false;
Det er da ret smart, hvis man kan finde et lille køleskab. :GO
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Hedebølge på vej

Indlæg af AndersGS »

Tutter skrev:
Anden skrev:Måske sådan noget i mindre.

" onclick="window.open(this.href);return false;
Det er da ret smart, hvis man kan finde et lille køleskab. :GO
Små køleskabe er generelt ret dyre og så er det slet ikke så effektivt som en rigtig akvariekøler hvor varmetransmissionen i kølefladen er meget bedre :GO

Men har man et gammelt køleskab på lager, kan det da sikkert godt gå i en snæver vending :)
Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 883
Tilmeldt: man 11. maj 2015 14:42
8
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Re: Hedebølge på vej

Indlæg af Tutter »

AndersGS skrev:
Tutter skrev:
Anden skrev:Måske sådan noget i mindre.

" onclick="window.open(this.href);return false;
Det er da ret smart, hvis man kan finde et lille køleskab. :GO
Små køleskabe er generelt ret dyre og så er det slet ikke så effektivt som en rigtig akvariekøler hvor varmetransmissionen i kølefladen er meget bedre :GO

Men har man et gammelt køleskab på lager, kan det da sikkert godt gå i en snæver vending :)
Det kræver jo også at man har plads til et køleskab en skvariekølet er lidt mere fiks. :wink:
magma111
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 231
Tilmeldt: søn 2. okt 2011 00:16
12
Postnummer: 9382 Tylstrup
Saltvand siden?: 2007

Re: Hedebølge på vej

Indlæg af magma111 »

jeg har løst problemet, ved at installere en varme pumpe / Aircondition i stuen. Køler altså hele rummet ned hvor i akvariet står. Så sveder jeg heller ikke mens jeg nyder mit akvarium :)
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Hedebølge på vej

Indlæg af Mic4700 »

God ide , men lyder som en lidt dyr løsning både i anskaffelse og drift. :wink:
Min bordventilator jeg har købt i biltema til 60 kr. køler mit 882l Dt. glimrende har lige nu 25,5 grader.
magma111
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 231
Tilmeldt: søn 2. okt 2011 00:16
12
Postnummer: 9382 Tylstrup
Saltvand siden?: 2007

Re: Hedebølge på vej

Indlæg af magma111 »

Mic4700 skrev:God ide , men lyder som en lidt dyr løsning både i anskaffelse og drift. :wink:
Min bordventilator jeg har købt i biltema til 60 kr. køler mit 882l Dt. glimrende har lige nu 25,5 grader.
Fandt varmepumpe til 2000 kr. på DBA
Kølemiddel købt på Ebay ca. 500 kr.
vacum pumpe og manometer lånt af kammerat, til på fyldning af køle middel

Har ikke regnet på hvad den bruger af strøm, har stort solcelle anlæg monteret så er ikke væsentligt for mig :y
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Hedebølge på vej

Indlæg af Mic4700 »

magma111 skrev:
Mic4700 skrev:God ide , men lyder som en lidt dyr løsning både i anskaffelse og drift. :wink:
Min bordventilator jeg har købt i biltema til 60 kr. køler mit 882l Dt. glimrende har lige nu 25,5 grader.
Fandt varmepumpe til 2000 kr. på DBA
Kølemiddel købt på Ebay ca. 500 kr.
vacum pumpe og manometer lånt af kammerat, til på fyldning af køle middel

Har ikke regnet på hvad den bruger af strøm, har stort solcelle anlæg monteret så er ikke væsentligt for mig :y
Super :GO
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"