"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

LED det ultimativt bedste på markedet?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
SaltVand9210
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 46
Tilmeldt: søn 1. dec 2013 17:41
10
Postnummer: 9210 Aalborg SØ
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Kongshøjvej 137, Aalborg SØ

LED det ultimativt bedste på markedet?

Indlæg af SaltVand9210 »

Hej i gæve saltvandsenthusiaster :)
Har den sidste uge læst og læst og læst omkring lys til vores 720 l akvarium. Status er, at vi har overvejet at fortsætte med T5 rør, men hælder mest til at finde en god LED løsning, da det økonomisk bør være en god ide og ikke mindst er det attraktivt, at man ikke skal udskifte så ofte. Men... da vi er nye i faget, er vi meget i vildrede over læsning på nettet kontra forhandlerinfo... Da vi har en drøm om at skabe et fedt koralmekka i saltvandsbaljen med flotte og spændende fiskebasser deri ligeså. Ønsker derfor ikke at gå på nogen kompromisser... og sagen er den, at vi har købet en masse flotte og fede koraller hos forhandlere og private i de sidste år og må bare sande, at vi rammer en mur, også efter vi har fået gode vandværdier. Vores teknik kører ok og vores værdier ligger ok stabile og har gjort i 1 års tid nu. Vi har gode pumper og cirkulation, sump, skummer, bruger rowaphos og har biopells. Vi har købt ind til Balling, som vi skal have sat op denne uge. Samt skal vi have ændret i vores stenrev, så det bliver mere fladt og vi kan have flere koraller deri og med køb af lys, skal muligheden for fede stenkoraller gerne etableres...
Kom gerne med jeres super viden herinde, som vi på forhånd siger STOR TAK for. Hvad er det bedste valg af lys, taget LED udviklingen 2015 i betragtning... kan det gå an eller er det i "bad standing"...?... ;-)
Vi talte med Niller fra Styr på dyr i Aalborg i dag og JBM led lys, skulle efter sigende være det ultimativt bedste på markedet lige nu...

Pt. har vi Akvastabil Effect light AL7720 lysamatur med 8 stk. T5 rør a´ 30/39 watt = 8x39 = 312 w (det er modellen med 2 mindre rør efter hinanden, i stedet for 1 langt rør i hele akvariets længde)
Amaturet skulle efter sigende fra producenten, let kunne laves om til LED i stedet for T5.

Har i et bedre forslag med helt andet amatur, bring i on. Vi har ingen krav, udover kvalitet, så succes og trivsel er i højsæde. Vi har vores akvarium indbygget i væggen mellem vores stuer. Hvilket betyder at der ikke er uanet højde over akvariet til lysamatur, med andre ord, så er HQI ikke muligt... da det nok ellers ville have været første valg... men det går desværre ikke pga. pladsmangel...

Ønsket er en lyssammensætning der kan være medhjælpende til at opretholde liv i de levende organismer i akvariet og som får de fede neonfarver frem i korallerne og som kan skabe god fotosyntese, så vi kan få gang i bytteriet, med vores flotte koraller ;)

Glæder os til at høre fra jer - da lysvidenskaben er i rivende udvikling os bekendt og har åbnet op for LED fra overvejelse til handleplanet... eller....?
Senest rettet af SaltVand9210 tirs 3. feb 2015 21:41, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Martin & Lisette - Mobil Martin 21 45 25 14
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2268
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 19:43
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Re: LED det ultimativt bedste på markedet?

Indlæg af AndersBoerglum »

Tag ud og se lidt forskellige muligheder. Kan se at i er fra Aalborg, og der er mange seriøse saltnørder i en radius af 60km. Her i Hjørring er der i hvert fald mulighed for at se akvarier med GHL, Pacific Sun, ZetLight og Maxspect.
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1831
Tilmeldt: ons 16. feb 2011 19:30
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: LED det ultimativt bedste på markedet?

Indlæg af bima »

AndersBoerglum skrev:Tag ud og se lidt forskellige muligheder. Kan se at i er fra Aalborg, og der er mange seriøse saltnørder i en radius af 60km. Her i Hjørring er der i hvert fald mulighed for at se akvarier med GHL, Pacific Sun, ZetLight og Maxspect.
Enig :GO
Du skal ud og se lyset irl
Jeg bruger pasific sun hybrid.
Og du/I er meget velkommen her til et kig :beer:
Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
SaltVand9210
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 46
Tilmeldt: søn 1. dec 2013 17:41
10
Postnummer: 9210 Aalborg SØ
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Kongshøjvej 137, Aalborg SØ

Re: LED det ultimativt bedste på markedet?

Indlæg af SaltVand9210 »

Hej Anders og Henning.
Tak for jeres hurtige respons og flotte tilbud. Det var en rigtig god ide.
Hvad er jeres holdning til LED... kan det på nuværende tidspunkt fås kraftigt nok, så stenkorallerne også er i god trivsel...?
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: LED det ultimativt bedste på markedet?

Indlæg af pederrevnørd »

SaltVand9210 skrev:Hej Anders og Henning.
Tak for jeres hurtige respons og flotte tilbud. Det var en rigtig god ide.
Hvad er jeres holdning til LED... kan det på nuværende tidspunkt fås kraftigt nok, så stenkorallerne også er i god trivsel...?
Se deres akvarier, så behøver du ikke spørge.
Der er virkelige dygtige akvarister derovre :GO rene minirev i stuerne.

Held og lykke med hobbyen

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
SaltVand9210
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 46
Tilmeldt: søn 1. dec 2013 17:41
10
Postnummer: 9210 Aalborg SØ
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Kongshøjvej 137, Aalborg SØ

Re: LED det ultimativt bedste på markedet?

Indlæg af SaltVand9210 »

Ok ;-) Tak for din hilsen. Vi må på tur og se det i levende live :)
Malanica
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 186
Tilmeldt: fre 9. aug 2013 16:35
10
Postnummer: 5854 Gislev
Saltvand siden?: 2013

Re: LED det ultimativt bedste på markedet?

Indlæg af Malanica »

Super god ide at køre en tur til tosserne i Hjørring :-)
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2574
Tilmeldt: ons 29. mar 2006 08:59
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Re: LED det ultimativt bedste på markedet?

Indlæg af Mikkel E »

Det kan tilmed fåes alt for kraftigt :)

Hvis det var mig havde jeg købt to Maxspect Razor 160W.

En gammel tommelfingerregel sagde 1W lys pr. liter vand.
Med LED vil jeg skyde på at 0,5W pr. liter i mange tilfælde er nok.
SaltVand9210
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 46
Tilmeldt: søn 1. dec 2013 17:41
10
Postnummer: 9210 Aalborg SØ
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Kongshøjvej 137, Aalborg SØ

Re: LED det ultimativt bedste på markedet?

Indlæg af SaltVand9210 »

Ha ha...

Tommelfingerregel 1 w pr. liter... Taler vi så ved rev med stenkoraller... og hvad med lumen og kelvin skalaerne... Der er måske også en eller anden generel standard at gå efter der... Tak for din besked :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: LED det ultimativt bedste på markedet?

Indlæg af Carsten »

SaltVand9210 skrev:Ha ha...

Tommelfingerregel 1 w pr. liter... Taler vi så ved rev med stenkoraller... og hvad med lumen og kelvin skalaerne... Der er måske også en eller anden generel standard at gå efter der... Tak for din besked :)
som Mikkel skrev er det en gammel tommelfinger regel, som stammer fra Hqi dagene. Men det var sjældent at man nåede der op. Jeg havde 800W over 1120 liter, og ingen tvivlede på farverne og væksten. Nu har jeg med led 720w -max- over 1000 liter, og der går det ikke helt så godt.
Lumen skal du slet ikke tænke på. Vi bruger Par værdien som en lede tråd. 200Par på bunden, så burde der også være lys nok i toppen.
Nu er det ikke helt så let at måle Par, da det kræver special udstyr til at måle det.
Det er heldigvis lettere at justere farverne med led end med hqi, alle lamper kan indstillet i farverne. Nogle lamper har flere muligheder end andre.
Nogle har en masse gøgl i indstillingerne, såsom tordenvejr med lyn og hele pivtøjet. Det kan være sjovt at se på et par gange, men så heller ikke mere.
Sigt efter nogle lamper med høj kelvin tal, f.eks 15-16000 sågår du ikke galt i byen.
Men de bedste er at kigge på hvad de andre har over akvarierne.

Du skrev noget om JMB led lys hvad er det for noget??
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:10
19
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Re: LED det ultimativt bedste på markedet?

Indlæg af hellfish »

Det er noget styr på dyr eftersigende opfordrer folk til at købe af dem, da det er det ypperste inden for led lys i forhold til lumen... (Ikke min udtalelse)
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2574
Tilmeldt: ons 29. mar 2006 08:59
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Re: LED det ultimativt bedste på markedet?

Indlæg af Mikkel E »

Carsten skrev:Jeg havde 800W over 1120 liter, og ingen tvivlede på farverne og væksten. Nu har jeg med led 720w -max- over 1000 liter, og der går det ikke helt så godt.
Nu bliver jeg nysgerrig, hvad har du problemer med at holde farven på Carsten?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: LED det ultimativt bedste på markedet?

Indlæg af Carsten »

Mikkel E skrev:
Carsten skrev:Jeg havde 800W over 1120 liter, og ingen tvivlede på farverne og væksten. Nu har jeg med led 720w -max- over 1000 liter, og der går det ikke helt så godt.
Nu bliver jeg nysgerrig, hvad har du problemer med at holde farven på Carsten?
Det største problem er at nogle af korallerne vokser ned af - væk fra lyset, men andre vokser fint op af.
Der kunne selvfølgelig være koraller som får for meget lys og derfor så søger væk fra lyset, men så burde de jo blive blege.
En "tabletop" Acropora, som normalt kræver meget lys laver samme nummer, men LPSerne står generelt meget fint.
SaltVand9210
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 46
Tilmeldt: søn 1. dec 2013 17:41
10
Postnummer: 9210 Aalborg SØ
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Kongshøjvej 137, Aalborg SØ

Re: LED det ultimativt bedste på markedet?

Indlæg af SaltVand9210 »

Hej Carsten.
Niller bad mig søge på nettet for at læse info om de LED rør han sælger som skulle matche vores Effect Light amatur, som let skulle ku tage LED i stedet for T5 rør. Nedenstående to link kom bl.a. ved at søge led lys JMB

http://www.unimati.biz/group.asp?group=405" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.unimati.biz/group.asp?group=404" onclick="window.open(this.href);return false;
Carsten skrev:
SaltVand9210 skrev:Ha ha...

Tommelfingerregel 1 w pr. liter... Taler vi så ved rev med stenkoraller... og hvad med lumen og kelvin skalaerne... Der er måske også en eller anden generel standard at gå efter der... Tak for din besked :)
som Mikkel skrev er det en gammel tommelfinger regel, som stammer fra Hqi dagene. Men det var sjældent at man nåede der op. Jeg havde 800W over 1120 liter, og ingen tvivlede på farverne og væksten. Nu har jeg med led 720w -max- over 1000 liter, og der går det ikke helt så godt.
Lumen skal du slet ikke tænke på. Vi bruger Par værdien som en lede tråd. 200Par på bunden, så burde der også være lys nok i toppen.
Nu er det ikke helt så let at måle Par, da det kræver special udstyr til at måle det.
Det er heldigvis lettere at justere farverne med led end med hqi, alle lamper kan indstillet i farverne. Nogle lamper har flere muligheder end andre.
Nogle har en masse gøgl i indstillingerne, såsom tordenvejr med lyn og hele pivtøjet. Det kan være sjovt at se på et par gange, men så heller ikke mere.
Sigt efter nogle lamper med høj kelvin tal, f.eks 15-16000 sågår du ikke galt i byen.
Men de bedste er at kigge på hvad de andre har over akvarierne.

Du skrev noget om JMB led lys hvad er det for noget??
Hilsen Martin & Lisette - Mobil Martin 21 45 25 14
SaltVand9210
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 46
Tilmeldt: søn 1. dec 2013 17:41
10
Postnummer: 9210 Aalborg SØ
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Kongshøjvej 137, Aalborg SØ

Re: LED det ultimativt bedste på markedet?

Indlæg af SaltVand9210 »

Han sagde at det var de kraftigste LED rør han vidste fandtes nogen steder og med en langt højere kvalitet end mange andre på markedet... Synes det er en jungle...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: LED det ultimativt bedste på markedet?

Indlæg af Carsten »

SaltVand9210 skrev:Hej Carsten.
Niller bad mig søge på nettet for at læse info om de LED rør han sælger som skulle matche vores Effect Light amatur, som let skulle ku tage LED i stedet for T5 rør. Nedenstående to link kom bl.a. ved at søge led lys JMB

http://www.unimati.biz/group.asp?group=405" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.unimati.biz/group.asp?group=404" onclick="window.open(this.href);return false;
De rør tror jeg du skal glemme alt om.
Du vil kunne få plads til 8x27w. ja hvis du vil holde ikke zoochantelle koraller, så er det sikkert godt nok. Men til SPS, vil jeg mene det er et NO-GO.
SaltVand9210
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 46
Tilmeldt: søn 1. dec 2013 17:41
10
Postnummer: 9210 Aalborg SØ
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Kongshøjvej 137, Aalborg SØ

Re: LED det ultimativt bedste på markedet?

Indlæg af SaltVand9210 »

Ok, tak. Er du bekendt med noget mærke indenfor LED som er kraftigt nok til at ku holde stenkoraller og alt andet hvad hjertet ellers begærer af spændende koraller og fisk...
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: LED det ultimativt bedste på markedet?

Indlæg af Mic4700 »

Carsten skrev:
SaltVand9210 skrev:Hej Carsten.
Niller bad mig søge på nettet for at læse info om de LED rør han sælger som skulle matche vores Effect Light amatur, som let skulle ku tage LED i stedet for T5 rør. Nedenstående to link kom bl.a. ved at søge led lys JMB

http://www.unimati.biz/group.asp?group=405" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.unimati.biz/group.asp?group=404" onclick="window.open(this.href);return false;
De rør tror jeg du skal glemme alt om.
Du vil kunne få plads til 8x27w. ja hvis du vil holde ikke zoochantelle koraller, så er det sikkert godt nok. Men til SPS, vil jeg mene det er et NO-GO.
100% Enig med Carsten her , glem alt om det ferskvandsbelysning.
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1697
Tilmeldt: tors 28. feb 2008 10:47
16
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: vejle

Re: LED det ultimativt bedste på markedet?

Indlæg af apfolmer »

Jmb. IKKE de kraftigste på markedet. Langt fra.
Måske de kraftigste HAN har set, men jeg har haft det meste. Og mener st kende de forskellige fornuftigt ,

Jmb er for dyrt hvis akvariet skal dækkes med nok watt ift andet på markedet

Jg har haft pacific Sun Black Python, deres Shallow modeller, hybrid lamper og metis
Ghl mitras 6100/6200 hv
Zetlight 6500

Ghl er uden tvivl den kraftigste i min verden men også den dyreste
Pacific Sun hybrid laver dog det fedeste lys.
Og selvfølgelig kan nogle Taiwan led på en passiv kølet alubar, med kun 6-700 mA, ikke udkonkurrere en 180 watt ghl med 9 kanalers lysstyring, og pacific Sun med max ampere på alle dioder. . Det er logik.
Punktum

:)
SaltVand9210
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 46
Tilmeldt: søn 1. dec 2013 17:41
10
Postnummer: 9210 Aalborg SØ
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Kongshøjvej 137, Aalborg SØ

Re: LED det ultimativt bedste på markedet?

Indlæg af SaltVand9210 »

GHL
Tak for svar, det vil vi få læst om og tjekket hvordan det kan/skal sammensættes bedst muligt med over vores 720 l... tænker bedst mulige farvevalg også...
Hilsen Martin & Lisette - Mobil Martin 21 45 25 14
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2574
Tilmeldt: ons 29. mar 2006 08:59
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Re: LED det ultimativt bedste på markedet?

Indlæg af Mikkel E »

Carsten skrev: Det største problem er at nogle af korallerne vokser ned af - væk fra lyset, men andre vokser fint op af.
Der kunne selvfølgelig være koraller som får for meget lys og derfor så søger væk fra lyset, men så burde de jo blive blege.
En "tabletop" Acropora, som normalt kræver meget lys laver samme nummer, men LPSerne står generelt meget fint.
Ja, LED giver noget andet lys og man skal passe på med at sammenligne det for meget med HQI.
Det er en helt anden måde man skal tænke på, jeg kan godt forstå det volder dig problemer med mange års HQI baggrund :)

Du har da godt nok heller ikke sparet på lyset...
Jeg husker f.eks. ikke i de år jeg har kørt med 250W HQI at jeg havde de store problemer med afbrændte koraller på samme måde som jeg skal være påpasselig med min 160W Maxspect.
En nyindkøbt sart koral som får for meget lys i starten bliver selvfølgelig bleg, men jeg tror da sagtens at indkørte koraller kan vokse efter lyset uden den helt store afblegning.

Så igen, 0,5W pr. l. vand i LED tror jeg ikke er helt ved siden af.
apfolmer skrev:Jmb. IKKE de kraftigste på markedet. Langt fra.
Måske de kraftigste HAN har set, men jeg har haft det meste.
Måske de kraftigste til indbygning i et Akvastabil armatur? ;)


Jeg ville stadig investere i 2 Maxspect Razor 160W 16k., med de mål akvariet har, vil det efter min mening være en super løsning.

Du skal være velkommen i Århus, så kan du se min i funktion.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: LED det ultimativt bedste på markedet?

Indlæg af Carsten »

Mikkel E skrev:
Carsten skrev: Det største problem er at nogle af korallerne vokser ned af - væk fra lyset, men andre vokser fint op af.
Der kunne selvfølgelig være koraller som får for meget lys og derfor så søger væk fra lyset, men så burde de jo blive blege.
En "tabletop" Acropora, som normalt kræver meget lys laver samme nummer, men LPSerne står generelt meget fint.
Ja, LED giver noget andet lys og man skal passe på med at sammenligne det for meget med HQI.
Det er en helt anden måde man skal tænke på, jeg kan godt forstå det volder dig problemer med mange års HQI baggrund :)

Du har da godt nok heller ikke sparet på lyset...
Jeg husker f.eks. ikke i de år jeg har kørt med 250W HQI at jeg havde de store problemer med afbrændte koraller på samme måde som jeg skal være påpasselig med min 160W Maxspect.
En nyindkøbt sart koral som får for meget lys i starten bliver selvfølgelig bleg, men jeg tror da sagtens at indkørte koraller kan vokse efter lyset uden den helt store afblegning.
.
En af grundene til de mange watt er akvariet udformning som en kvadrat. Så for at få en jævn flade af lys blev det til 6x120W Maxspekt
Brugeravatar
Monica&Jacob
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1166
Tilmeldt: tirs 31. mar 2009 19:23
15
Postnummer: 9200 Aalborg SV
Saltvand siden?: 2009

Re: LED det ultimativt bedste på markedet?

Indlæg af Monica&Jacob »

Pas på med Styr på dyr. De sælger noget de ikke selv går op i. eller kender rigtigt godt til.

vi bor i frejlev og har også et 720 liters indbygget. Du skal være velkommen til og kigge forbi og se vores.
Brugeravatar
palamo123
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1543
Tilmeldt: man 2. jan 2006 20:02
18
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Hobro

Re: LED det ultimativt bedste på markedet?

Indlæg af palamo123 »

Hvis du ellers holder dig til nogle af den kendte mærker går det ikke helt galt. Maxspect, Ecotech, GHL.
Jeg har selv valgt at hoppe på Kessil.
Mvh

Kenneth

308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: LED det ultimativt bedste på markedet?

Indlæg af MoG »

Hvis du vil spare lidt gryn (faktisk en hel del), så går du efter to maxspect razor 160w med 120 graders linser.. Det er gode lamper til en billig penge! Og så er de samtidig så simple at indstille, da det foregår på selve lampen og ikke via computer mv.
Hvis du derimod er fuldstændig ligeglad med prisen , så ville jeg gå efter GHL Mitras!
Men der er en hel del muligheder!
Hvor meget plads er der over dit Akvarie ?

Jeg har selv 2 x max-spect razor 160w med 120 graders linser over mit 720 liters , med målene 160 x 75 x 60 høj.
Morten
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: LED det ultimativt bedste på markedet?

Indlæg af peder »

Jow! Du kan godt få nogle ledbar til indbygning der dur! Giesemanns nye Pulzar led HO udgaven kan det hele og mere til, der er virkelig smæk på og de kan styres via bluetooth men de koster kassen;-)
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: LED det ultimativt bedste på markedet?

Indlæg af Anden »

Kessel er det flotteste lys jeg har set men selvelampen er en smags sag men hvis man leder efter "det ultimativt bedste på markedet?" Så kommer man ik uden om kessel. Så slipper man også for det problem med blandet lys og spotlight effekt fordi alle farverne er samlet i et led istedet for spredt i enkelt dioder på et stort område.
Billede
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: LED det ultimativt bedste på markedet?

Indlæg af StarF »

Drop de led bars og køb nogle rigtige LED lamper. Jeg vil anbefale GHL Mitras 6200. Alternativt, så laver både Pacific Sun og Maxspect fine lamper.

Der er ingen problemer med at holde sps helt ned på bunden med LED lamper nu til dags. Jeg holder f.eks. SPS under 55cm vand, med mine led lamper der kun køre 70% styrke.

Drop at bruge saltvands butikkerne i Aalborg til at få information af, deres viden er mangelfuld, eller direkte forkert. Styr på dyr er en mester i at give forkert information. Nillers viden er 10 år for gammel, og de stikker hellere en lille løgn, end at indrømme de ikke ved noget om det, alt blot for at få mere salg. Jeg vil gå så langt at sige, Styr på dyr har ødelagt saltvands hobbyen for mange i nordjylland, med direkte forkert viden, dårlig vejledning osv.

Drop de led bars. Vil i bygge amaturet om, så skal i kigge på Giesemanns led rør. Jeg vil dog anbefale jer bare at købe nye lamper for at gøre det mere simpelt.

Hvilke lamper i vælger, afhænger af buget og hvor fint det skal være. Der er ingen tvivl om at det fineste på marked er GHL´s lamper, de koster dog også noget mere end konkurenternes. Alternativt så er der Pacific Sun, som laver nogle fine lamper, men hvor softwaren er lidt tung at rode med. Kan man overleve det, er der dog good value for money. MaxSpect skulle også være ok.

Hvis jeg ikke husker meget forkert var en af jer vist forbi mig sidste år, hvor jeg gav nogen lunde samme råd :)
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4020
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: LED det ultimativt bedste på markedet?

Indlæg af Engelquist »

Tilbage på sporet gutter!!!
Reglerne for god omgangstone burde være til at forstå- kan man ikke det, har man ikke meget at gøre herinde...
Jeg er på arbejde nu, men rydder lidt op i tråden i aften, så trådstarter får svar på hans spørgsmål, istedet for at være vidne til mudderkastning!!
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
jakob.boysen
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 3
Tilmeldt: tirs 30. aug 2011 13:49
12
Postnummer: 6710 Esbjerg V
Saltvand siden?: 2020
Geografisk sted: Esbjerg V

Re: LED det ultimativt bedste på markedet?

Indlæg af jakob.boysen »

Er der nogen der har erfaring med Giesemann Pulzar som nævnes tidligere?
Et andet alternativ kunne være GHL's lightbars, som også kan bygges ind i et armatur.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"