"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

et eller andet levende tager ( æder ) mine fisk

Forum for generel snak omkring saltvand.
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1471
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

et eller andet levende tager ( æder ) mine fisk

Indlæg af Jerslev »

Hjælp påkrævet

Et eller andet levende slår mine små fisk ihjel med foruroligende regelmæssighed.
har inden for de sidste 2 måneder med ca. 14 dages mellemrum mistet 2 Nemoer og to scooterblennier. Der er ikke et spor af dem.

I akvariet er der 2 Dannebrogsrejer, 1 6-stribet gylte, 1 Gamma Loreto samt en gul kirurg - gammaen og rejerne samt gylten har jeg haft i næsten et år

problemerne er opstået, efter jeg udskiftede det oprindelige akvarium med et større og tilførte 20 kg. sten, så et eller andet må jo være kommet med, men er gik lang tid, før fiskene begyndte at forsvinde - 3 - måneder næsten.

Skal jeg virkelig til at skylle samtlige sten i ferskvand med det væld af liv, der er på dem ( hvis det er en Mantis reje ) - har dog intet set eller hørt - vil ferskvandsskylning dræbe alt liv, på stenene?

Eller skal jeg prøve med sodavandsflasken. I så fald ønskes gode råd til procedure

Samtlige dødsfald er sket om natten. Alle fisk har spist om aftenen, men om morgenen er en pist borte.

Akvariet er på 200 liter med indvendigt overløb og 45 kg sten. Har været i drift siden juni. halvdelen af stenene har jeg haft i over et år.
har ingen anemoner.

Har tit siddet med lommelygte om natten og har ikke set andet mistænkeligt end en lille krabbe på max 2 cm over skjoldet, som gik og nippede på stenene og selvfølgelig forsvandt med det samme.



Jerslev
Brugeravatar
Henrik_skb
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1075
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 16:09
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 8660 Skanderborg

Indlæg af Henrik_skb »

Det kunne da godt lyde som om du har fået en MAntis. Et ferskvandsdyp vil ikke slå alt liv på stenene ihjel. Det vil selvfølgelig slå noget ihjel. Hvis du kan finde ud af hvilket hul den bor i kan du evt lukke det med noget epoxy.
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1471
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Indlæg af Jerslev »

Det kan jeg ikke - der er for mange sten. kan en flaske med en reje ikke lokke dyret frem - har prøvet dit trick før med stor succes.

kan jeg efter et ferskvandsdryp blot lægge stenene tilbage i akvariet uden risiko for at ødelægge vandkvaliteten. hvad med de mange skiveanemoner med videre?

Jerslev
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 977
Tilmeldt: tirs 20. jul 2004 10:28
19
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Der findes ikke noget, der hedder en mantis, måske lige bortset fra mærket på en havefræser. Bæstet hedder en søknæler :GO

søknæler søknæler søknæler søknæler søknæler søknæler søknæler søknæler søknæler søknæler søknæler søknæler søknæler søknæler :)
Brugeravatar
Nautilus
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 651
Tilmeldt: fre 6. okt 2006 12:22
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950 Vestjylland
Kontakt:

Indlæg af Nautilus »

Er stenene fra Etheg af ?
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1471
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Indlæg af Jerslev »

Iøvrigt ligeglad med, hvad man kalder den - lidt mærkeligt indlæg Nyberg - det er ikke spor sjovt!!

Men til Nautilus - ja de er fra ETHEG

Men er er virkelig ikke nogen, der har en erfaring, som de vil dele -jeg kan da ikke være de første med det problem?

Jerslev
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: søn 29. jan 2006 20:08
18
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

Indlæg af Johnny »

der findes også en snegl der tager fisk den har sådan en hapun den skyder afsted og er livsfarlig også for mennesker :shock:
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
hermes2005
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1062
Tilmeldt: man 4. dec 2006 20:31
17
Postnummer: 7870 Roslev
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Skive
Kontakt:

Indlæg af hermes2005 »

johnny: den så jeg godt i "the most extreme"....men den så da ud til at være noget større end en der lige kommer med ind sammen med levende sten...gør den ikke?
Brugeravatar
jthyge
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1453
Tilmeldt: tirs 26. okt 2004 19:40
19
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Søby, Hornslet.
Kontakt:

Indlæg af jthyge »

Det kan også værer en slangesøstjerne eller en anemone der tager dine fisk,
har du nogle af disse?
Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
Brugeravatar
muldfred
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2267
Tilmeldt: søn 18. dec 2005 10:23
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 3300 Frederiksværk

Indlæg af muldfred »

der findes også en snegl der tager fisk den har sådan en hapun den skyder afsted og er livsfarlig også for mennesker



_________________
hmm troede at du tog pis på hos :help:
Mvh Morten Rønde

160 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=2513
840 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... highlight=

Se mine indbygget akvarier lige oppe over

Billede
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1471
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Indlæg af Jerslev »

altså ingen råd fra forummet

har hverken slangesøstjerner af den kaliber eller søanemoner i akvariet

jerslev
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2744
Tilmeldt: tirs 23. maj 2006 13:21
17
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1989
Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

Er du helt sikker på at de ikke kan sidde fast imellem stenene ?
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.
Brugeravatar
jesper/aarhus
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 932
Tilmeldt: søn 6. feb 2005 12:53
19
Postnummer: 7600 Struer
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Struer (7600)

Indlæg af jesper/aarhus »

Jerslev skrev:altså ingen råd fra forummet
Tror heller ikke jeg helt forstår hvilke råd det er du forventer?? Du nævner jo selv i indlæg # 1 de metoder der som regel virker når man går på knæler jagt.

Hvorfor følger du ikke bare dit eget råd, fra en tidligere tråd?

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... ght=mantis

Jeg går da ud fra, at når du anbefaler en fremgangsmåde til at fange knæleren, ja så følger du den naturligvis også selv :HM

Anyways, god jagt og :h
100 *100 * 50 cm cube
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 977
Tilmeldt: tirs 20. jul 2004 10:28
19
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Jerslev skrev:Iøvrigt ligeglad med, hvad man kalder den - lidt mærkeligt indlæg Nyberg - det er ikke spor sjovt!!
Undskyld, det var ikke for at træde dig over tæerne. Og det er rigtig ærgeligt at miste masser af fisk, så der føler jeg med dig. Det er blot min kæphest at slå et slag for det danske sprog, hvor det er mest presset. Og her på forum'et er lige netop en søknæler nok det dyr, der oftest må lægge ryg (eller navn?) til noget, det hverken hedder eller er. En "mantis" er mig bekendt stadig det engelske navn for insketet knæler.
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3822
Tilmeldt: man 27. mar 2006 23:25
18
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

@Nyberg:
Lækkert at se, at jeg ikke er ene på skansen i kampen mod misbrug af sproget :lol:

/Kim
Brugeravatar
seier
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 700
Tilmeldt: tirs 15. nov 2005 15:42
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: vordingborg

Indlæg af seier »

muldfred skrev:
der findes også en snegl der tager fisk den har sådan en hapun den skyder afsted og er livsfarlig også for mennesker



_________________
hmm troede at du tog pis på hos :help:
neej den er skam god nok. sneglen har et konisk formet hus (cone shell)og er nok et af verdens absolut giftigste dyr. det giver vel også god menning når man er et af de langsomste dyr i verden og man skal fange nogle ret hurtige fisk. Faktisk dør en del mennesker pga. denne snegleart hvert år da de samler hvad de tror er en uskyldigt udseende men flot snegl op i strandkanten. :shock:
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2744
Tilmeldt: tirs 23. maj 2006 13:21
17
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1989
Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

Den snegl var faktisk i tv i lørdags eller søndag, den er faktisk det 3 giftigste dyr i verden, iflg. det tv program, det værste var en gobbel som så vidt jeg husker kan slå 60 voksne ihjæl med 1 ''dråbe'' af sin gift - stærke sager ikk' !!
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.
Brugeravatar
K.E
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 718
Tilmeldt: lør 10. jul 2004 08:22
19
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af K.E »

Cone snails er mågegiftige, mener den kommer på en pæn første plads, og der efter kommer den berygtede "box jellyfish", som lars s omtaler. Bæsterne findes ved farvandet omkring australien
The sea, once it casts its spell, holds one in its net of wonder forever.
Jacques Cousteau
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 977
Tilmeldt: tirs 20. jul 2004 10:28
19
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Ja, keglesnegle er endda noget, som dykkerguider på de tropiske feriesteder kan finde på at advare imod at pille ved. Jeg har set i fjernsynet, hvordan sådan en snegl kan fortære en dragefisk på samme størrelse som sneglen selv.

Jeg tror dog hurtigt, at man vil opdage, hvis man har sådan en snegl gående. De har ret flotte sneglehuse.
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2675
Tilmeldt: tors 27. apr 2006 16:05
18
Postnummer: 9330 Dronninglund
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Mathias_C »

nu vi snakker gift så skulle ét gram gift fra kuglefisken (tetrodotoxin) kunne dræbe 1000 mennesker :wink:
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
Brugeravatar
seier
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 700
Tilmeldt: tirs 15. nov 2005 15:42
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: vordingborg

Indlæg af seier »

hvem afprøver den slags??
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 977
Tilmeldt: tirs 20. jul 2004 10:28
19
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

seier skrev:hvem afprøver den slags??
Mænd i hvide kitler. Noget af det er sikkert genereret ud fra erfaringer, hvis man ved, hvor mange (eller få) af de australske havhvepse (de giftigste gopler) der skal til at slå en person ihjel sammenlignet med, hvor meget gift, de hver især kan afgive. Der er sikkert også røget en hest eller en hund i et forsøg eller to.

Mht. kuglefiskene har japanerne sikkert et langt og solidt erfaringsgrundlag. De ved, hvordan man tilbereder dem, så det kun lige snurrer lidt i hovedet når man har spist dem.
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2675
Tilmeldt: tors 27. apr 2006 16:05
18
Postnummer: 9330 Dronninglund
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Mathias_C »

ja fugu (det hedder fisken når den tilberedes) er ikke noget man sætter en parkinson ramt kokkelærling til at lave :D det skal laves af eksperter
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1471
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Indlæg af Jerslev »

teortisk kan de godt sidde fast mellem stenene, men det er så mærkeligt, at de gør det med regelmæssige mellemrum.

Hvad hat I andre gjort i sammesituation, når det er umuligt at finde den ene sten, den bor I?
jeg bliver nød til at dyppe samtlige sten i vand, da jeg ikke har mulighed for at finde den umiddelbart, men prøver nu nok føst med en flaske med reje i, det kan være, jeg er heldig at få den lokket ud.

Får det ikke konsekvenser for vandkvaliteten bagefter - jeg tænker på fisk og koraller - nogen der har et bud på det? Er bange for at stå med fisk og koraller i et "Starte-forfra" akvarium, hvis I forstår

jerslev
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
seier
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 700
Tilmeldt: tirs 15. nov 2005 15:42
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: vordingborg

Indlæg af seier »

du skal da ikke skylle alle dine sten du skal bare have lidt tålmodighed lege lidt med din fælde og bruge de nætter du alligevel ikke kan sove med en lommelygte så finder man ud af mange sjove ting.
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2638
Tilmeldt: ons 10. maj 2006 13:39
17
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Olsen »

nyberg skrev:Der findes ikke noget, der hedder en mantis, måske lige bortset fra mærket på en havefræser. Bæstet hedder en søknæler :GO

søknæler søknæler søknæler søknæler søknæler søknæler søknæler søknæler søknæler søknæler søknæler søknæler søknæler søknæler :)
Det var da noget pjat at sige? Der er da i allerhøjeste grad noget der hedder en mantis inden for saltvandsverdenen!
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: søn 29. jan 2006 20:08
18
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

Indlæg af Johnny »

Olsen skrev:
nyberg skrev:Der findes ikke noget, der hedder en mantis, måske lige bortset fra mærket på en havefræser. Bæstet hedder en søknæler :GO

søknæler søknæler søknæler søknæler søknæler søknæler søknæler søknæler søknæler søknæler søknæler søknæler søknæler søknæler :)
Det var da noget pjat at sige? Der er da i allerhøjeste grad noget der hedder en mantis inden for saltvandsverdenen!
ja på engelsk men så er diskutionen der igen :wink: dansk engelsk eller latin
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2638
Tilmeldt: ons 10. maj 2006 13:39
17
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Olsen »

Ja og det er jo muligt at bruge alle tre sprog i flæng. De udelukker jo ikke hinanden. Så lad være med at bruge et 'eller' i den sætning.

For mig er det ligegyldigt om man siger Mantis shrimp eller Søknæler. Sværere er det altså heller ikke at finde ud af sammenhængene mellem de engelske og danske navne.
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: søn 29. jan 2006 20:08
18
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

Indlæg af Johnny »

Olsen skrev:Ja og det er jo muligt at bruge alle tre sprog i flæng. De udelukker jo ikke hinanden. Så lad være med at bruge et 'eller' i den sætning.

For mig er det ligegyldigt om man siger Mantis shrimp eller Søknæler. Sværere er det altså heller ikke at finde ud af sammenhængene mellem de engelske og danske navne.
olsen jeg er da også totalt ligeglad med hvilke navne folk bruger men bruger man de latinske er der ingen tvivl ofte bruges flere forskællige danske navne om samme dyr eller hvad det nu er ikke af det er tilfældet her! men det kan ofte være svært af vide hved folk mener uden et billede
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2638
Tilmeldt: ons 10. maj 2006 13:39
17
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Olsen »

Godt, så er vi vist enige.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"