"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Klovneriet. Golden lightning x gold stripe

Forum for Akvarier 0 -> 100 Liter
Besvar
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: 54 liter mixed nano.

Indlæg af pederrevnørd »

Jones skrev:Tak Jonas :)

Når tiden er til det vil jeg prøve at tage nogle billeder med vores spejlreflekskamera. Min gamle iPhone gengiver slet ikke farverne rigtigt.
Det ser nu stadig rigtigt godt ud.
Flot arbejde :y

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter mixed nano.

Indlæg af Jones »

Mange tak. Jeg er egentlig også godt tilfreds.

Jeg glæder mig virkelig til at få automatisk dosering på. Lige nu doserer jeg slet ingenting, men skifter blot lidt vand hver uge. De første 24 timer efter vandskifte kan jeg se en tydelig polypudfoldelse på min A. Staghorn. Jeg forventer derfor at en automatisk dosering og stabilt niveau af kh, ca og mg vil hjælpe betydeligt. Mangler dog stadig at få købt pålidelige testsæt. Jeg håber desuden at jeg kan få gang i kalkalgerne på denne måde. Har lidt på de gamle sten, men den jeg tilførte da jeg flyttede indholdet til dette akvarie, har ingen vækst af kalkalger. Dette får mig til at tænke på dengang jeg boede i 7100 Vejle og brugte hanevand. Jeg havde de flotteste lilla sten, med masser af liv. Kalkalger på sten og glas og ingen alger overhovedet. Men her i Odense fik jeg kæmpe algeboom på ingen tid, ved brug af hanevand. Holder mig til mit osmoseanlæg og kickstarter algerne og korallerne med en doseringsmaskine ;)

Cirkulationen skal også forbedres da der samler sig skidt på bunden og på stenene. Også bagruden og overløbet samler en form for skidt/alger. Det drejer sig om en grøn/brun belægning, som minder lidt om mos. Har set det 100 gange før, men aldrig tænkt over hvad det er. Dog synes det komme i forbindelse med manglende cirkulation og for meget Po4

Slutteligt skal jeg have sat en filterpose under de to nedløb fra akvariet til sumpen, så jeg kan få fjernet hvad der måtte flyde rundt i vandet af partikler osv. Det er lettere at vaske en filterpose end at suge skidt og slam under sten og i bunden af sumpen. Som Peder skrev i en anden tråd "Er arbejdet besværligt bliver det ikke gjort ofte nok".

Jeg forsøger at gøre dette system så selvkørende som muligt, inden for en studerende fars økonomiske grænser, og prøver at forebygge eventuelle kilder til fremtidige problemer. Erfaring har vist mig, at hvad der er den billigste løsning under opstarten, meget vel kan udarte sig til den dyreste i det lange løb. Fejl kan koste dyrt i denne hobby, så alt forsøges gjort rigtigt denne gang.
o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter mixed nano.

Indlæg af Jones »

Så fik jeg min grotech doseringsmaskine hjem :) Update følger når den er sat til.
o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter mixed nano. Snart med doseringsmaskine sat til

Indlæg af Jones »

Lige et par billeder fra i dag. Tænker at jeg køber Balling væsker næste gang jeg kommer forbi Horsens.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter mixed nano. Snart med doseringsmaskine sat til

Indlæg af Jones »

Et mere
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
o_O
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4571
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: 54 liter mixed nano. Snart med doseringsmaskine sat til

Indlæg af Nicki Henriksen »

For fanden det er et lækkert lille akvarie
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter mixed nano. Snart med doseringsmaskine sat til

Indlæg af Jones »

Tak Nicki. Drømmen er at vinde månedens akvarie engang når der er kommet ordentlig vækst og kalkalger :D Hvordan man vinder ved jeg intet om, men man kan jo altid håbe at andre synes om det man går og fifler med :) Jeg er virkelig glad for at jeg har valgt lette og taknemmelige koraller. Det lønner sig nu. De vokser hurtigt og står alle skarpt. Fin polyp udfoldelse og min brune acropora er blevet grøn. Doseringsmaskinen skal bare sættes til og så er systemet vel, hvad man kan kalde, færdigt. Så skal korallerne ellers bare have lov at vokse sig større. Jeg har lavet en sten med nogle digitata fragmenter. Den står bag stensætningen indtil de er encrusted ligesom den "store" moderdigitata, der breder sig ud over stenen i midten af akvariet. Svært at se på billederne. Anyway, når de er encrusted skal stenen have en synlig plads et sted. Til slut skal jeg huske at nævne at cirkulationen er det sidste problem. Mine to store euphylia kan ikke begge få optimal cirkulation. Så det ender nok med at den ene skal flyttes om bag stenene, eller op på stenen til venstre. I så fald bliver det nok min para encora, da min glabrescens vil brænde alt omkring sig. Sidstnævnte er forresten vokset så meget at jeg kan lave fragmenter af den. Men man klipper ikke en arm af sin baby :D
Jeg fik endelig løst det med støjen. Filtersvamp under returen og lidt flytten rundt med tingene i underskabet. Fruen har godkendt det :D Dog er jeg ikke helt tilfreds. Men det er man vel aldrig. Jeg vil stadig have tæppe under akvarie, sump og møbel. Men pt. haster det ikke. Har I forslag til hvordan jeg kan optimere systemet skal I endelig skrive.
o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter mixed nano. pic. 2 okt.

Indlæg af Jones »

Forresten, og jeg ved godt at det er at presse den men, tror I at jeg, på nogen måde, kan klemme en seksstribet gylte derned? Jeg har, som tidligere skrevet, en hun klovn der er lidt efter min blå damsel. Dog lader det ikke til at være værre end at det går. Damslen bliver jagtet lidt fra tid til anden, men den har ikke bidsår eller andet. Alternativt kunne jeg skifte damslen til en gylte. Meeeeeen.... Jeg er jo glad for det lille blå lyn.
o_O
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1181
Tilmeldt: man 8. apr 2013 19:03
11
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Re: 54 liter mixed nano. pic. 2 okt.

Indlæg af TOSTRA »

Jeg havde på et tidspunkt lige de tre fisk sammen på 70 liter. Gylten havde det fint, men de to andre var efter hinanden, ligesom hos dig.
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter mixed nano. pic. 2 okt.

Indlæg af Jones »

Jeg havde forventet at min cyanea Damsel var den værste. Jeg lader de tre være alene for nu, og skal der ske ændringer bliver det når den blå er omhuset eller flyttet i underetagen.
o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter mixed nano. pic. 2 okt.

Indlæg af Jones »

Til Maxspext folket: Hvordan har i programmeret jeres lamper? Jeg har en 10.000K lampe, og kan ikke helt finde ud af hvad den bedste lystid er?
o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter mixed nano. billeder og forslag til lystid.

Indlæg af Jones »

Så skete der lidt nyt. Jeg har lavet en ATS for at fjerne den algevækst der er i akvariet. Jeg har også tilføjet 10 kg sand, som dog skal podes når jeg finder noget at gøre det med. Mine sten er døde og jeg ser intet småliv i form af pods osv. Selv de engang så talrige slangesøstjerner synes at være helt væk. Min Damsel er flyttet til Jylland og mine klovne er i sumpen indtil de er genhuset et andet sted. De måtte vige pladsen for et flot æglæggende par :) nu mangler jeg kun lys til min ATS samt, at få anskaffet Ballingvæsker så jeg kan tænde doseringsmaskinen.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
o_O
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:10
19
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Re: 54 liter mixed nano. billeder og forslag til lystid.

Indlæg af hellfish »

så lige nu går der intet i selve akvariet? det skal da helt sikkert nok hjælpe lidt på pod bestanden.. I det mindste burde du kunne se at der er lidt liv i det.

Ellers har jeg da en levende sten med lidt forskelligt på du kan hente for en halvtreller.. der er en stor grøn skive og nogle grønne palythoa... eller var det sandet du ville have podet?

ser ellers lækkert ud :) elsker den cynarina
Kewin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 930
Tilmeldt: man 25. okt 2010 22:07
13
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Lausanne, Schweiz

Re: 54 liter mixed nano. ATS, DSB og nye klovne

Indlæg af Kewin »

Det ser jo bare skide godt ud.
Skal du forbi København må du da meget gerne tage det gamle klovnepar med til mig, så skal jeg nok købe dem :)
Hvad er dine overvejelser egentlig i forhold til at bruge doseringsmaskine kontra vandskift?
/Kewin - 160L
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:10
19
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Re: 54 liter mixed nano. ATS, DSB og nye klovne

Indlæg af hellfish »

Kewin skrev:Det ser jo bare skide godt ud.
Skal du forbi København må du da meget gerne tage det gamle klovnepar med til mig, så skal jeg nok købe dem :)
Hvad er dine overvejelser egentlig i forhold til at bruge doseringsmaskine kontra vandskift?

gætter på bedre stabilitet.. har man mange koraller er vandskifte på et tidspunkt ikke nok
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter mixed nano. ATS, DSB og nye klovne

Indlæg af Jones »

På billederne kan I se de nye klovne i akvariet og de gamle i sumpen. Jeg vil både køre med vandskift og dosering. Sagen er den at jeg vil proppe akvariet med koraller. Jeg er vild med stylophora og vil gerne have lavet en pæn samling, men det kræver stabilitet. Med tiden vil jeg også gerne have en Tridacna, men igen, det kræver stabilitet. ATS og DSB skyldes min egen interesse. Jeg kan godt lide at bygge tingene selv og så synes jeg at det er fedt når der kommer flere naturlige processer i spil.

Mvh mine gamle klovne, så er hunnen orange (tysk opdræt) og hannen sort (italiensk opdræt). Jeg skal til KBH hver dag i de første 3 uger af november da jeg skal i praktik i ZOO og lave empiriske undersøgelser til min bachelor. Kan godt tage dem med til dig hvis det er. De har gået sammen længe og spiser begge af hånden. De ryger kun videre fordi jeg fik fat i et fuldvoksent par, som allerede har lagt æg.
o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter mixed nano. ATS, DSB og nye klovne

Indlæg af Jones »

Slutteligt skal jeg tilføje at min lampe har verdens grimmeste fod. Sjældent har jeg set noget grimmere på udstyr købt til denne hobby. Jeg vil derfor skrue et stykke træ fast på servanten, bag akvariet, bore to huller i dette træ og lade lampe stængerne gå ned i disse huller. På den måde holdes lampen af træet bag akvariet og ikke af det jeg vil kalde VERDENS GRIMMESTE LAMPEFOD. Fy for satan det er en grimmer én :D
o_O
Kewin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 930
Tilmeldt: man 25. okt 2010 22:07
13
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Lausanne, Schweiz

Re: 54 liter mixed nano. ATS, DSB og nye klovne

Indlæg af Kewin »

Jones skrev:På billederne kan I se de nye klovne i akvariet og de gamle i sumpen. Jeg vil både køre med vandskift og dosering. Sagen er den at jeg vil proppe akvariet med koraller. Jeg er vild med stylophora og vil gerne have lavet en pæn samling, men det kræver stabilitet. Med tiden vil jeg også gerne have en Tridacna, men igen, det kræver stabilitet. ATS og DSB skyldes min egen interesse. Jeg kan godt lide at bygge tingene selv og så synes jeg at det er fedt når der kommer flere naturlige processer i spil.

Mvh mine gamle klovne, så er hunnen orange (tysk opdræt) og hannen sort (italiensk opdræt). Jeg skal til KBH hver dag i de første 3 uger af november da jeg skal i praktik i ZOO og lave empiriske undersøgelser til min bachelor. Kan godt tage dem med til dig hvis det er. De har gået sammen længe og spiser begge af hånden. De ryger kun videre fordi jeg fik fat i et fuldvoksent par, som allerede har lagt æg.
Okay, spændende. Kan godt se at et ugentligt vandskift ikke vil være stabilt nok i et proppet akvarium.
Jamen, jeg vil meget gerne tage klovnene i November. Skal vi tage resten over PB? :)
/Kewin - 160L
kno3kasper
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 46
Tilmeldt: ons 29. okt 2014 17:51
9
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2014

Re: 54 liter mixed nano. ATS, DSB og nye klovne

Indlæg af kno3kasper »

hej.

først vil jeg sige at din nano balje ser skide godt ud !

jeg skal til at starte mit eheim 54 L akvarie op og har set på din teknik, og har lidt spørgsmål til dig :)

1. har du ikke nogen sump på ?

2. kan man få noget hang on sump eller nogen som kan kompensere for manglene sump?

3. har overvejet at købe en tunze 9001 skimmer vil den kunne køre optimalt i en balje på 54 L?

håber at høre fra dig. mvh kasper
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: 54 liter mixed nano. ATS, DSB og nye klovne

Indlæg af Nicklossi »

kno3kasper skrev:hej.

først vil jeg sige at din nano balje ser skide godt ud !

jeg skal til at starte mit eheim 54 L akvarie op og har set på din teknik, og har lidt spørgsmål til dig :)

1. har du ikke nogen sump på ?

2. kan man få noget hang on sump eller nogen som kan kompensere for manglene sump?

3. har overvejet at købe en tunze 9001 skimmer vil den kunne køre optimalt i en balje på 54 L?

håber at høre fra dig. mvh kasper

1. Der er en del billeder af hans sump i tråden ;)

2. Du kan aldrig rigtig ''kompensere'' for en sump, men du kan få en hang-on skummer, som ikke er noget kønt syn - specielt ikke på så lille et akvarie. For din egen skyld, så få lavet sump.

3. En 9001 vil godt kunne trække 54 liter, alt efter belastning :-)
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter mixed nano. ATS, DSB og nye klovne

Indlæg af Jones »

En sump er bestemt ikke et krav til et akvarie. Jeg kørte i mange år uden sump, blot med en Tunse skummer i hjørnet bag stensætningen. Jeg har blot denne sump fordi jeg der kan skjule mit teknik og have plads til doseringsmaskine osv.
o_O
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 54 liter mixed nano. ATS, DSB og nye klovne

Indlæg af jonas _sandager »

Hey Jones.
Jeg syntes akvariet ser rigtig godt ud. Flotte koraller og god opsætning.
Jeg tænker dog lidt på din sandbund. Du skriver at det skal være en DSB, men hvor dyb er den egentlig? Og er du ikke bange for at du får den forurenet før du får podet den?
Efter hvad jeg har læst, skal en DSB være 10-15 cm, for rent faktisk at virke - altså 1/3 til 1/2 af højden af dit akvarie. Har du andre oplysninger end mig, eller håber du bare på det bedste? :)

ps. Det er ikke for at være overkritisk at jeg spørger, men blot for at finde ud af om du ved noget, jeg ikke ved, og for evt. at spare dig for hovedpinen hvis din sandbund skulle vælte :)
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter mixed nano. ATS, DSB og nye klovne

Indlæg af Jones »

Jeg håber bare på det bedste :D Der er på forunderlig vis kommet liv i de øvre lag af den. Der er en masse orme, som graver gange. Og så er der nogle små ormelignende dyr, som stikker den øverste del op af sandet i et lille rør, som er beklædt med sand. Tænker at de fanger føde i vandet.
o_O
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: 54 liter mixed nano. ATS, DSB og nye klovne

Indlæg af ole kekkonen »

det lyder som spionids,men en dsb vælter ikke,et akvarie kan vælte også for sandet skylden.man skylder somregel ikke på roden til problemet læs akvaristen.
der skal rigtig meget koral død fort at stresse livet i en dsb,mange af dyrene i sandet kan holde til en vis periode man lav oksygen og stadig være ok
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter mixed nano. ATS, DSB og nye klovne

Indlæg af Jones »

Jamen så lader jeg da bare sandet blive.
o_O
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: 54 liter mixed nano. ATS, DSB og nye klovne

Indlæg af ole kekkonen »

at fjerne sandet ville svare til at skifte hjertet ud på en rask mand
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 54 liter mixed nano. ATS, DSB og nye klovne

Indlæg af jonas _sandager »

ole kekkonen skrev:det lyder som spionids,men en dsb vælter ikke,et akvarie kan vælte også for sandet skylden.man skylder somregel ikke på roden til problemet læs akvaristen.
der skal rigtig meget koral død fort at stresse livet i en dsb,mange af dyrene i sandet kan holde til en vis periode man lav oksygen og stadig være ok
Nej, at skrive at DSB'en vælter er nok ikke helt præcist. Men jeg mener at have læst et citat fra Simek, hvor han skriver, at for at være effektiv skal en DSB mindst være 3 tommer, den optimale dybde er 6 tommer, og over 8 tommer får man ikke yderligere effektivitet ud af den forøgede dybde - i hvert fald med sandlevende dyr der er tilgængelige i akvariet.
Så det jeg mener er, at man, når sandbunden ikke har den tilstrækkelige dybde, vel ikke kan opretholde en stor nok biodiversitet til at holde sandbunden omrørt og 'ren', og at der derved vil ophobe sig uomsat affald i sandet, samt svovlgasser, der ikke løbende bliver frigivet på grund af den manglende omrøring i sandet, hvilket så kan frigives til vandet og dermed få akvariet til at vælte. Er det helt galt forstået?
Vi er enige om at det selvfølgelig ikke kan være sandets skyld, men derimod altid skal akvaristen, der ikke har opbygget og vedligeholdt sin sandbund ordentligt.
Senest rettet af jonas _sandager fre 7. nov 2014 14:14, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 54 liter mixed nano. ATS, DSB og nye klovne

Indlæg af jonas _sandager »

...man kan (og skal) selvfølgelig tilføre yderlige diversitet ved kontinuerligt at pode med godt levende sand eller levende sten. Men spørgsmålet er om det er realistisk at holde det kørende med en forholdsvis lille mængde sand, og specielt om den gavnlige virkning man får fra denne, er besværet værd, når der skal skaffes ny diversitet af høj kvalitet? :)
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: 54 liter mixed nano. ATS, DSB og nye klovne

Indlæg af ole kekkonen »

det giver jo så god mening at fylde ovenpå det gamle sand men man skal bestemt ikke rode op i sandet,en dybere sandbund virker bare bedre men det kan også blive for dyb.meget mere end 15cm og der bliver problemer at finde de passende dyr til at vende sandet.
jeg har lavet en tråd herinde om dsb prøv læs den og skriv der så vi ikke spammer jones tråd
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 54 liter mixed nano. ATS, DSB og nye klovne

Indlæg af jonas _sandager »

ole kekkonen skrev:det giver jo så god mening at fylde ovenpå det gamle sand men man skal bestemt ikke rode op i sandet,en dybere sandbund virker bare bedre men det kan også blive for dyb.meget mere end 15cm og der bliver problemer at finde de passende dyr til at vende sandet.
jeg har lavet en tråd herinde om dsb prøv læs den og skriv der så vi ikke spammer jones tråd
:GO
Besvar

Tilbage til "Akvarier 0 -> 100 Liter"