"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Meget lav KH ?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3822
Tilmeldt: man 27. mar 2006 23:25
18
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Meget lav KH ?

Indlæg af Nolan »

For en uge siden, var alle værdier perfekte.....
Nu er min KH droppet helt vildt - den var 5.8, da jeg målte her til aften. Samtidig er min pH faldet til 8 fra 8.3.

Som nogen nok har læst i andre indlæg, havde jeg et voldsomt algeboom grundet nitrat og det virker som om droppet i KH hænger sammen med den nedbrydning af de alger, der nu ikke længere får næring (de er NOGET slatne og mængden reduceres kraftigt for hver dag der går). Jeg har fjernet en stor del af algerne manuelt for netop at undgå for store mængder nedbrudt materiale.

Kan det passe, at der er en sammenhæng ?
Og hvad gør jeg lige for at få min KH op igen uden at droppe pH endnu længere ned - jeg har prøvet med noget bagt natron men det har sgu ikke den store effekt - udover en svag udfældning af calciumcarbonat i sumpen, når jeg tilsætter det, men det forsvinder ret hurtigt igen. KH'en kommer bare ikke opad. Faktisk er den droppet længere ned siden jeg tilsatte første gang og jeg har efterhånden hældt en hel del i.

HJÆLP !!!

/Kim
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1524
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 22:15
19
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af Lars M »

Hej Kim
Hvis du ikke har fået "bagt din natron tilstrækkeligt, vil den virke Ph sænkende. Ved ikke om det kan være dit problem?
Mvh.

Lars Mogensen
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3822
Tilmeldt: man 27. mar 2006 23:25
18
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Lars M skrev:Hej Kim
Hvis du ikke har fået "bagt din natron tilstrækkeligt, vil den virke Ph sænkende. Ved ikke om det kan være dit problem?
Aner det ikke - jeg har brugt metoden før og dér virkede det fortræffeligt. Jeg plejer at bage til natron'en bliver lidt gullig i det. Tager som regel et par timer v. 220 grader.

Men kan der være en sammenhæng med den lidt lave pH og den store mængde materiale under nedbrydning ? Min nitrit og nitrat er 0.
Om det så er det ene, der påvirker det andet eller omvendt ?

Jeg forstår bare ikke rigtigt udfældningen af CaCO3 - dét har jeg sgu ikke set før..... Godt nok er min Ca 460 mg/l i øjeblikket men når KH'en er SÅ lav, burde det vel ikke ske ?

/Kim
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1471
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Indlæg af Jerslev »

Hvad menes der med at bage sin natron?

kan en eller anden ikke lige præcisere, hvad et betyder og forklare lidt nærmere

Jerslev
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3822
Tilmeldt: man 27. mar 2006 23:25
18
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Jerslev skrev:Hvad menes der med at bage sin natron?

kan en eller anden ikke lige præcisere, hvad et betyder og forklare lidt nærmere

Jerslev
KH-værdien kan hæves med natron - den alm. fra Tørsleffs nede fra Brugsen.
Natron direkte fra dåsen hæver KH men sænker pH.
Bager man derimod natron indtil det skifter farve til gullig/brunlig ændrer det egenskaber. Det hæver stadig KH men pH hæves også.

Det, der rent kemisk sker, må efter min mening være, at natron mister sine hydrogen-atomer ved opvarmningen. Dermed går det fra NatriumHydrogenKarbonat til NatriumKarbonat.

DET VIRKER BARE IKKE RIGTIGT I MIT TILFÆLDE !

/Kim
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

hej.
jeg læste de italiener bruger ikke rowaphos så tit da det sænker kh.
bruger du det kandet være.
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1574
Tilmeldt: søn 21. aug 2005 13:04
18
Postnummer: 8270 Højbjerg
Geografisk sted: 8270 Højbjerg, Århus

Indlæg af mastou »

Jerslev skrev:Hvad menes der med at bage sin natron?

kan en eller anden ikke lige præcisere, hvad et betyder og forklare lidt nærmere

Jerslev
Præsis som det lyder, tag noget Natron og smid det i ovnen:

MEN - bagt natron vil hæve din pH ganske betragtligt så man skal ikke komme ret meget i !

Natron kan sagtens hæve din KH uden at du bager det først, men så vil din pH falde lidt dette kan løses ved at tilsætte lidt bagt natron :)

Brug evt denne udregner til at finde ud af hvor meget natron er nødvendigt:
http://home.comcast.net/~jdieck1/chem_calc3.html

lidt info:
http://www.advancedaquarist.com/issues/feb2003/chem.htm

/Magnus
Brugeravatar
Sir-DeltA
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 324
Tilmeldt: fre 17. jun 2005 18:51
18
Postnummer: 7700 Thisted

Indlæg af Sir-DeltA »

En anden løsning ville være en Kalkreaktor, så skal du aldrig tænke på det mere når det først kører. Mit kører kanon.
880L Woha + 200L sump, Deltec Gear: AP702 / PF601 / FR616 / NF511 -Tunze Gear: 2x 6201 / CO2/temp controller / 7095. 2x 400W HQI E40 @ Reeflux 12.000K, Red Dragon 8400 L/T retur.

--- Deltec kick ass ---
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 977
Tilmeldt: tirs 20. jul 2004 10:28
19
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Nolan skrev: Jeg forstår bare ikke rigtigt udfældningen af CaCO3 - dét har jeg sgu ikke set før..... Godt nok er min Ca 460 mg/l i øjeblikket men når KH'en er SÅ lav, burde det vel ikke ske ?

/Kim
Har din kalcium-koncentration været højere oppe? 460 mg/l burde ikke betyde det store, men jo højere den nærmer sig de 500 mg/l, jo større er risikoen for et fald i KH og pH. Når der på den ene side udfældes CaCO3 og du samtidig har en høj kalciumkoncentration, kan noget tyde på, at kalciumkoncentrationen har været endnu højere end 460 samtidig med, at KH også har været forholdvis høj. Prøv evt. at holde din kalcium på omkring de 400 mg/l (380-420 mg/l), som er et naturligt niveau. Jeg ved godt, at at nogle argmenterer for, at man skal højere op, men det er mest en psykologisk effekt. Man risikere at forskyde andre andre parametre som f.eks. KH, som indikerer, hvor mange karbonater, der er i vandet. Karbonater er jo lige så vigtige for opbygning af korallernes skelet som kalcium.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"