"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

465l sønderjysk vandpytte

Forum for Akvarier 251 -> 500 Liter
Brugeravatar
TNielsen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 361
Tilmeldt: fre 15. maj 2009 19:39
14
Postnummer: 6500 Vojens
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Vojens

465l sønderjysk vandpytte

Indlæg af TNielsen »

PROJEKT ÆNDRET, DERFOR NY TRÅD HER
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=78350" onclick="window.open(this.href);return false;

Så tager jeg de første spæde skridt mod det næste saltvandseventyr, som de fleste akvarister blev den første balje hurtigt for lille og med en bunke erfaringer i bagagen er det til at bygge drømmen fra bunden.

Har prøvet at samle så meget info som man kan uden at blive alt for rundforvirret, og med hjælp fra google sketchup har jeg tegnet i utrolig mange timer for at komme hen til et resultat jeg er godt tilfreds med. Har prøvet at sætte så meget fokus på anvendelighed som muligt, men på samme tid skal pladsen udnyttes optimalt, for at få så meget vand volumen som muligt. Syntes jeg er kommet frem til et rimelig godt resultat hvor de fleste ting skulle være til at komme til og grundelementerne er så optimale som muligt. Så må ting som udstyret være af en lidt billigere kvalitet som kan skiftes ud senere hen.

Gode råd og vejledning er selvfølgelig velkommen.

Grund elementer
Bord bygget af jern, og pulverlakeret i hvid, højde 78cm
Display på 160x58,1x50 = 465l - 12mm glas
Sump på 100x50x35 = 175l - 8mm glas
Osmose tank 50x16x45 = 36l - 5mm glas
Balling beholder med 3 rum, 5l indhold pr rum.

Teknik
Skummer - ? overvejer Coral box DC curve skimmer D700 fra fish-street.com pga muligheden for at justerer pumpen.
Returpumpe - Jebao DC6000
Varmelegme - Eheim, 1x 150w og 1x 250w
Reaktor til rowaphos og måske biopellets - stadig i overvejelses stadiet
Pumper - 2x jebao wp25 og 2x jebao wp10
Lamper - For lavet 2 lamper i kineser land med cirka 100w LED og 4x 24w T25 rør i hver, samt wifi.

Kommer nok noget mere med tiden :)

Tidsplan
28.03.2014 - Bordet og lamperne er sat i produktion, så regner med at ETA på bordet er sidst i April og lamperne midt i Maj.

Historik
Opbygning af bord - http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 25#p645818" onclick="window.open(this.href);return false;
Opbygning af Display tanken - http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 28#p645828" onclick="window.open(this.href);return false;
OV1.png
OV3.png
OV5.png
OV10.png
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af TNielsen søn 7. feb 2016 14:51, rettet i alt 5 gange.
Brugeravatar
TNielsen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 361
Tilmeldt: fre 15. maj 2009 19:39
14
Postnummer: 6500 Vojens
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Vojens

465l sønderjysk vandpytte - Bord opbygning

Indlæg af TNielsen »

Opbygning af bord
Vil prøve her at komme ind på lidt af tankerne om den måde jeg vil have bordet og hvorfor.

Bordet har dimensionerne
Længde 160cm
Dybte 58,1cm
Højde 78cm
Lavet af 30x30x2mm hulprofil
Skal beklædes med 4styks 40x80cm og 2 styks 60x80cm køkkenlåger fra ikea, de vil cirka dække 25mm af bunden af display tanken så man ikke kommer til at se den nederste samling.
Med stille skruer i bunden så borden kan sættes i vatter plus løftes når det skal flyttes.

Har valgt at lave sådan så sumpen sidder cirka 120mm over jorden, det giver mulighed for at jeg kan skrue stille skruerne så op og derved kører 2 styks 400kg møbelhunde ind under, så bordet kan flyttes.
Har gjort dette fordi vi ved at vi om et par år skal have nyt gulv i hele huset, så vil ikke stå med et dillemma til den tid :)

For maksimal åbning i fronten har jeg valgt at lave et kryds foroven og sløjfe den midterste stolpe i fronten, så håber vi det ikke falder sammen :h
STAND1.png
STAND2.png
STAND4.png
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
TNielsen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 361
Tilmeldt: fre 15. maj 2009 19:39
14
Postnummer: 6500 Vojens
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Vojens

Re: 465l sønderjysk vandpytte - Opbygning af Display tank

Indlæg af TNielsen »

Opbygning af Display tank
Næsten et shallow reef også alligevel ikke :hehe:

Dimensioner
Længde 160cm
Dybte 58,1cm
Højde 50cm
Vandstand ~ 47,5cm

Regner med at 12mm glas er tyk nok til at man ikke behøves at bruge bølgebrydere, så må vi se om den teori holder :h

Overløbs boksen bliver med 3x 25mm gennemføringer (overvejer om jeg skal vælge at 1 skal være en 32mm gennemføring?)

Skal have fundet en som kan lave en pæn overløbskasse, nogle bud?

Tanken vil vi lime sammen selv med sort fuge.
DP1.png
DP2.png
DP3.png
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
soffer
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 358
Tilmeldt: lør 5. okt 2013 11:58
10
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Haderslev

Re: 465l sønderjysk vandpytte

Indlæg af soffer »

Det ser bare lækkert ud, det glæder jeg mig til at følge og se :)
Vh
Søren
61 60 02 64

Min Byggetråd: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=66191" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
TNielsen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 361
Tilmeldt: fre 15. maj 2009 19:39
14
Postnummer: 6500 Vojens
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Vojens

Re: 465l sønderjysk vandpytte - Opbygning af sumpen

Indlæg af TNielsen »

Opbygning af sumpen

Grundmålene på sumpen bliver 100x50x35cm cirka 175l vand, men den faktiske vand mængde bliver omkring de 100 og de sidste til buffer når pumpen stopper.

Kammer 1, vil være nedløbskammer, hvor der vil være mulighed for at sætte filtersokker osv.

Kammer 2, vil være skummer område, mål bliver 30x30cm med vandstand på 27,5 cm.

Kammer 3, vil være til diverse, fragmenter, fisk i "bad standing" osv. vandstand 22,5 cm

Kammer 4, vil være retur kammer, her kommer et stks retur pumpe jebao dc6000 og der er så lavet plads til 2-3 reactorer til rowa, biopellets eller lignende.
SUMP2.png
SUMP4.png
SUMP5.png
TEKNIK6.png
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
TNielsen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 361
Tilmeldt: fre 15. maj 2009 19:39
14
Postnummer: 6500 Vojens
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Vojens

Re: 465l sønderjysk vandpytte

Indlæg af TNielsen »

soffer skrev:Det ser bare lækkert ud, det glæder jeg mig til at følge og se :)
Tak soffer, det bliver spændende at få lidt mere vand og plads at lege med :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: 465l sønderjysk vandpytte

Indlæg af Carsten »

Der er et simpelt princip i sumpe. "keep it simple". Den boblefælde er overflødig. Ligeledes er det glas der er mellem kammer 1 og så der hvor skummeren står overflødigt, i mine øjne.
Når skummeren stå så langt fra returpumpen, vil der ikke komme nogen bobler op fra skummeren. Og det er iøvrigt meget sjældent at det er tilfældet.
Udløbet fra min skummer står ca 25 cm fra returpumpen, og jeg har aldrig observeret nogle bobler fra returpumpen.

En anden ting som jeg bemærkede på den tegning du lavede over akvariet. er at du ikke fører overløbet helt ud til ende glasset. Hvorfor??
Den smule Plads der er, vil med meget stor sandsynlighed blive fyldt med skidt og møg, fordi der er absolut ingen cirkulation der inde.
Ryk hullerne til overløbet de centimeter og før glasset til enderuden
Brugeravatar
TNielsen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 361
Tilmeldt: fre 15. maj 2009 19:39
14
Postnummer: 6500 Vojens
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Vojens

Re: 465l sønderjysk vandpytte

Indlæg af TNielsen »

Carsten skrev:Der er et simpelt princip i sumpe. "keep it simple". Den boblefælde er overflødig. Ligeledes er det glas der er mellem kammer 1 og så der hvor skummeren står overflødigt, i mine øjne.
Når skummeren stå så langt fra returpumpen, vil der ikke komme nogen bobler op fra skummeren. Og det er iøvrigt meget sjældent at det er tilfældet.
Udløbet fra min skummer står ca 25 cm fra returpumpen, og jeg har aldrig observeret nogle bobler fra returpumpen
Har valgt at dele rummet for at overflade skidtet som kommer fra tanken vil falde til bunds i det rum og lige til at gøre rent uden det kommer ud i hele sumpen, det er tanken bag men kan godt være det er en tumpet ide

Vil gerne adskille skummer rummet fra det store rum i tilfælde af at det skulle komme til at indeholde fragmenter og fisk engang
Carsten skrev:En anden ting som jeg bemærkede på den tegning du lavede over akvariet. er at du ikke fører overløbet helt ud til ende glasset. Hvorfor??
Den smule Plads der er, vil med meget stor sandsynlighed blive fyldt med skidt og møg, fordi der er absolut ingen cirkulation der inde.
Ryk hullerne til overløbet de centimeter og før glasset til enderuden
Har rykket overløbet fordi der hvor baljen skal stå vil man kunne komme til at se ind fra siden, og vil ikke kigge på et kedeligt overløb, havde tænkt mig at der skulle sidde en pumpe som er rettet mod for glasset i mellemrummet

Tak for dine bemærkninger altid dejligt at få lidt feedback
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: 465l sønderjysk vandpytte

Indlæg af Carsten »

TNielsen skrev: Har valgt at dele rummet for at overflade skidtet som kommer fra tanken vil falde til bunds i det rum og lige til at gøre rent uden det kommer ud i hele sumpen, det er tanken bag men kan godt være det er en tumpet ide

Vil gerne adskille skummer rummet fra det store rum i tilfælde af at det skulle komme til at indeholde fragmenter og fisk engang

Har rykket overløbet fordi der hvor baljen skal stå vil man kunne komme til at se ind fra siden, og vil ikke kigge på et kedeligt overløb, havde tænkt mig at der skulle sidde en pumpe som er rettet mod for glasset i mellemrummet

Tak for dine bemærkninger altid dejligt at få lidt feedback
"overflade skidtet????
Bakteriehinden??
Den bundfælder ikke men forsvinder ved simpel cirkulation.
Og den fjernes af skummeren.
Det store rum i sumpen som du vil bruge til fisk der skal ud af systemet, og så kun med en vanddybde på 22 cm. Det er ikke meget.
Men gør det som du vil, men du kan komme til at bande som en tyrk fordi tingene bliver unødigt besværligt at arbejde med.
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: 465l sønderjysk vandpytte

Indlæg af MarkBruhn »

Det er et super spændende projekt du der har gang i min ven. :-)
Det skal nok blive rigtig spændende at følge.
Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
TNielsen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 361
Tilmeldt: fre 15. maj 2009 19:39
14
Postnummer: 6500 Vojens
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Vojens

Re: 465l sønderjysk vandpytte

Indlæg af TNielsen »

Carsten skrev:
TNielsen skrev: Har valgt at dele rummet for at overflade skidtet som kommer fra tanken vil falde til bunds i det rum og lige til at gøre rent uden det kommer ud i hele sumpen, det er tanken bag men kan godt være det er en tumpet ide

Vil gerne adskille skummer rummet fra det store rum i tilfælde af at det skulle komme til at indeholde fragmenter og fisk engang

Har rykket overløbet fordi der hvor baljen skal stå vil man kunne komme til at se ind fra siden, og vil ikke kigge på et kedeligt overløb, havde tænkt mig at der skulle sidde en pumpe som er rettet mod for glasset i mellemrummet

Tak for dine bemærkninger altid dejligt at få lidt feedback
"overflade skidtet????
Bakteriehinden??
Den bundfælder ikke men forsvinder ved simpel cirkulation.
Og den fjernes af skummeren.
Det store rum i sumpen som du vil bruge til fisk der skal ud af systemet, og så kun med en vanddybde på 22 cm. Det er ikke meget.
Men gør det som du vil, men du kan komme til at bande som en tyrk fordi tingene bliver unødigt besværligt at arbejde med.
Ja troede at overflade skidtet som støv osv ville bundfælde, men tror nu jeg beholder rummet som det er for det giver et stykke glas i hele længden af sumpen som må give lidt ekstra styrke.

Ja vanddybten vil ikke være så voldsom stor, det er cirka den dybte jeg har nu i mit 90liters, det kan bruges men selvfølgelig ikke til de store fisk.

Jeg er taknemmelig for feedback, det giver noget at tænke over og man kan optimere ud fra. Rart med andres erfaringer til at læne sig op af.
Brugeravatar
TNielsen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 361
Tilmeldt: fre 15. maj 2009 19:39
14
Postnummer: 6500 Vojens
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Vojens

Re: 465l sønderjysk vandpytte

Indlæg af TNielsen »

MarkBruhn skrev:Det er et super spændende projekt du der har gang i min ven. :-)
Det skal nok blive rigtig spændende at følge.
Tak, alt det vand i dit fik mig nok lokket over i et lidt større projekt end jeg først havde påtænkt mig :D
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: 465l sønderjysk vandpytte

Indlæg af MarkBruhn »

Ja det er da i hvert fald blevet noget større end sidst vi talte sammen. he he.

Man kan ligeså godt gøre det ordentligt. :-)
Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
TNielsen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 361
Tilmeldt: fre 15. maj 2009 19:39
14
Postnummer: 6500 Vojens
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Vojens

Re: 465l sønderjysk vandpytte

Indlæg af TNielsen »

Så kan de godt rubbe neglene og få mine lamper igennem tolden så jeg kan få dem inden weekenden :D under 24 timer fra afsendelse til de lå i Kolding :)
Brugeravatar
soffer
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 358
Tilmeldt: lør 5. okt 2013 11:58
10
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Haderslev

Re: 465l sønderjysk vandpytte

Indlæg af soffer »

TNielsen skrev:Så kan de godt rubbe neglene og få mine lamper igennem tolden så jeg kan få dem inden weekenden :D under 24 timer fra afsendelse til de lå i Kolding :)
Kanon det bliver spændene at høre om dem :)
Vh
Søren
61 60 02 64

Min Byggetråd: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=66191" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: 465l sønderjysk vandpytte

Indlæg af Bingocaller »

Hvorfor har du ikke overløb i hjørnet? Der kommer da en død zone til venstre for det
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
TNielsen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 361
Tilmeldt: fre 15. maj 2009 19:39
14
Postnummer: 6500 Vojens
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Vojens

Re: 465l sønderjysk vandpytte

Indlæg af TNielsen »

Bingocaller skrev:Hvorfor har du ikke overløb i hjørnet? Der kommer da en død zone til venstre for det
Fordi man kommer til at kunne kigge ind fra begge sideruder så vil ikke kigge ind i et mindre pænt overløb
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: 465l sønderjysk vandpytte

Indlæg af Bingocaller »

Ahh derfor - så plejer man jo normalt st sætte overløbet i midten :)
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: 465l sønderjysk vandpytte

Indlæg af MarkBruhn »

Jeg har haft overløb i midten i mit tidligere setup. Det var meget svært at få indrettet ordentligt synes jeg...
Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
TNielsen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 361
Tilmeldt: fre 15. maj 2009 19:39
14
Postnummer: 6500 Vojens
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Vojens

Re: 465l sønderjysk vandpytte

Indlæg af TNielsen »

Det er som juleaften for elektronik nørden, og julemanden kom klædt som en UPS mand i dag :D

2 nye lamer fandt deres vej fra fabrikken til vores stuebord, måske ikke kærestens favorit sted, men nu ligger de her endeligt.

36 cree LED samt plads til 4x24w T5 rør pr lampe skal være lyskilden i dette projekt.

12 stk 8000-10000k white
12 stk 450-465nm royal blue
6 stk 420-430nm purple
2 stk 620-630nm red
2 stk 520-535nm green
Samt 2 stk 465-485nm Blue til månelys.

T5, tænker jeg 3x ATI Blue+ og 1 KZ fiji purple
20140501_140724 (1).jpg
20140501_133609.jpg
20140501_140730.jpg
20140501_140737.jpg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: 465l sønderjysk vandpytte

Indlæg af Bingocaller »

Det skal nok blive fedt!

Jeg havde noget lign i tankerne - og alt mit udstyr skulle også komme fra jabeo - inkl deres nye skummer!
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: 465l sønderjysk vandpytte

Indlæg af MarkBruhn »

Ser super ud.
Kan kun blive godt. Led og T5 kombi er bare det optimale. Det er der slet ingen tvivl om.
Mht rør, så er den kombi du selv nævner rigtig fin. Hvis du vil have mere hvid, så har du jo rigelig i din led. :-)
I min 8 rørs lampe er det optimale for mig 5 x blue plus, 2 x purple og 1 coral plus eller Aqua blue special... :-)

Lige nu har jeg kun 4 blue plus, 2 purple og 2 Aqua blue special. Kører meget blå i min led og ville helst have et blå rør mere i stedet for Aqua blue special.
Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
TNielsen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 361
Tilmeldt: fre 15. maj 2009 19:39
14
Postnummer: 6500 Vojens
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Vojens

Re: 465l sønderjysk vandpytte

Indlæg af TNielsen »

Så vidt jeg kan læse mig frem til så er blue+ omkring de 20000k så det må prøves
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: 465l sønderjysk vandpytte

Indlæg af MarkBruhn »

Det tror jeg du har ret i. Men du kan jo prøve at komme forbi en af dagene og se farven på rørene herhjemme.
Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
TNielsen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 361
Tilmeldt: fre 15. maj 2009 19:39
14
Postnummer: 6500 Vojens
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Vojens

Re: 465l sønderjysk vandpytte

Indlæg af TNielsen »

Det vil jeg gøre Mark
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: 465l sønderjysk vandpytte

Indlæg af Mic4700 »

Super med led og t5 sammen , det bruger jeg også med gode resultater :GO
Brugeravatar
TNielsen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 361
Tilmeldt: fre 15. maj 2009 19:39
14
Postnummer: 6500 Vojens
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Vojens

Re: 465l sønderjysk vandpytte

Indlæg af TNielsen »

Mic4700 skrev:Super med led og t5 sammen , det bruger jeg også med gode resultater :GO
Lyder lækkert, hvilke rør supplere du dine led med?
Brugeravatar
Barner
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 931
Tilmeldt: fre 23. dec 2005 12:41
18
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2004

Re: 465l sønderjysk vandpytte

Indlæg af Barner »

hvad er det for en lampe?
Brugeravatar
TNielsen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 361
Tilmeldt: fre 15. maj 2009 19:39
14
Postnummer: 6500 Vojens
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Vojens

Re: 465l sønderjysk vandpytte

Indlæg af TNielsen »

Barner skrev:hvad er det for en lampe?
Ja den er værre, det er vel det man kalder et eget fabrikat.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: 465l sønderjysk vandpytte

Indlæg af MoG »

Hvad har sådan en lampe løbet op i?

Mht. Dit osmose kammer : pas på med at lave den så høj! Hvis vandstanden er meget lavere i sumpen end i beholderen, så tømmer den via hæverteffekten din osmosebeholder når osmolator pumpen stopper ...
Morten
Besvar

Tilbage til "Akvarier 251 -> 500 Liter"