"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Mit overløb trækker luft og larmer!

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Mit overløb trækker luft og larmer!

Indlæg af Nicklossi »

Hej sf.

Jeg har fået hentet mig mit 250 liters akvarie med sump, udstyr og det hele. Jeg har fået det op at køre og alt virker. Der er også plads nok i sumpen ved evt strømsvigt, så det er bare perfekt!

Jeg har dog et problem. Mit overløbsrør laver sådan en hvirvel der trækker luft ned. Jeg har prøvet at sætte alt muligt ned i røret, men uden at komme problemet helt til livs. Hvad er det helt rigtige at gøre? Har hørt om noget med et lille rør lige i midten, kan det gøre det? :-)


Sidespørgsmål - skal jeg lade min skummer være tændt eller slukket under indkøring?
Vedhæftede filer
image.jpg
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Mit overløb trækker luft og larmer!

Indlæg af Han$en »

Det er meget svært at gøre ét rør stille. Normalt bruges kuglehane på hovedrør og et sikkerhedsrør - sikkerhedsrøret indstilles via kuglehanen på hovedrør til lige akkurat kun at tage en smule vand = Lydløst.

Skummeren er tændt 24/7 fra du hælder vand i dit akvarie til du tømmer det igen for bedst ydelse.
Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: Mit overløb trækker luft og larmer!

Indlæg af Nicklossi »

Der sidder faktisk en hane på nu jeg kigger efter - håndtaget er bare knækket af.

Min skummer hænger på siden af min sump, og der hvor vandet løber ud af studserne, der plasker det ned i vandet i sumpen og larmer. Sætter jeg to stykker slanger på, så de kommer under vand, så får jeg en masse små bobler, hvordan løser jeg det? :-)
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: Mit overløb trækker luft og larmer!

Indlæg af Nicklossi »

Har justeret lidt frem og tilbage nu.
Det kan LIGE PRÆCIS ikke rigtig lade sig gøre synes jeg. Hvis den står så der lige præcis ikke kommer luft, så suger returen for meget tilbage, og tømmer returkammeret. Hvis ikke den skal kunne tømme kammeret, så suger den luft -.-
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1796
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 14:56
13
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Re: Mit overløb trækker luft og larmer!

Indlæg af minedykker »

Prøv at kikke denne løsning

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 1&hilit=St" onclick="window.open(this.href);return false;øj+fra+retur+rør#p247181
Brugeravatar
Hartz
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 89
Tilmeldt: ons 27. feb 2013 22:48
11
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2013

Re: Mit overløb trækker luft og larmer!

Indlæg af Hartz »

Så begrænser du bare returen, indtil du finder det helt rigtige sweetspot ;-)
Boblerne fra skummeren, fjerner du med en boblefælde inden returpumpen.
Nu med Akvastabil Mk. II Marine 360L, udstyret med Pacific Sun Metis Hyperion R2, Maxspect Gyre XF150, Skimz Monzter SM163 DC.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=63940
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Mit overløb trækker luft og larmer!

Indlæg af PoulD »

Ved ikke om det mon kunne tænkes, at din samlede vandmængde i systemet er for lille?
Synes det ser lidt underligt ud på dit billede. Ser - for mig - ud som om der ikke er nogen overløbskam? eller at overløbskammen er dækket helt med et eller andet+ samt at overløbet er ekstremt højt oppe set i forhold til kanten på displaytanken.
Kan dog sagtens være det bare er mig der ser helt forkert
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Mit overløb trækker luft og larmer!

Indlæg af MoG »

Vil give Poul ret i, at det ser lidt mystisk ud... Kan du ikke tage et billede der er lidt bedre? Altså hvor man kan se lidt mere af det..
Morten
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: Mit overløb trækker luft og larmer!

Indlæg af Nicklossi »

Hartz skrev:Så begrænser du bare returen, indtil du finder det helt rigtige sweetspot ;-)
Boblerne fra skummeren, fjerner du med en boblefælde inden returpumpen.
Kan ikke rigtig justere min retur. Så skal det være på pumpen, men har ikke set nogen justereknap eller noget på den. Pumpen hedder vidst newjet.
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: Mit overløb trækker luft og larmer!

Indlæg af Nicklossi »

PoulD skrev:Ved ikke om det mon kunne tænkes, at din samlede vandmængde i systemet er for lille?
Synes det ser lidt underligt ud på dit billede. Ser - for mig - ud som om der ikke er nogen overløbskam? eller at overløbskammen er dækket helt med et eller andet+ samt at overløbet er ekstremt højt oppe set i forhold til kanten på displaytanken.
Kan dog sagtens være det bare er mig der ser helt forkert
Der er ingen overløbskam nej. Jeg syntes også at overløbskassen virker ret højt oppe - cirka 1 cm under dækglasset er overløbet.

Kan prøve at tage billeder af sumpen lidt senere i dag, men jeg ville mene der er en bobbelfælde, men kan godt være den ikke virker ordenligt.
Mener hele systemet sammenlagt er på 300 liter - 240 display og 60 sump :-)
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Mit overløb trækker luft og larmer!

Indlæg af PoulD »

Det jeg mente med den samlede vandmængde var ikke hvor stor din balje var, men at du skulle hælde noget mere vand i. Jeg TROR det er for lidt vand der er årsagen til din slubren. Næste problem er så at du sikkert ikke kan komme nok vand i, fordi kanten af overløbet er for højt oppe.
Ser også ud som om du måske bør korte noget af dit overløbsrør. Der skal være nogle centimeters fald i overløbskassen.
Tror det bliver tricky at få det til at spille, og selv hvis du skulle få det til at køre ordentligt ville jeg tro du må pårregne, at du regelmæssigt skal fiske fisk op ad overløbet (og det er bestemt ikke altid så nemt som det måske lyder)
Senest rettet af PoulD man 17. feb 2014 10:53, rettet i alt 1 gang.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Mit overløb trækker luft og larmer!

Indlæg af Carsten »

1 cm til kanten, er nok for at dække kanten mellem overflade og ramme på akvariet. Nok lige 1-1½ cm højere end jeg ville have lavet det.

Selve overløbs kammen er ikke nødvendig.

Jeg ville skifte den hane, der er på overløbet, så du kan regulere støjen bedre end nu.
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: Mit overløb trækker luft og larmer!

Indlæg af Nicklossi »

Hvis jeg hælder så meget vand i der overhovedet kan være, så står det oppe under dækglasset, og det afhjælper ikke mit problem :(
Jeg kan prøve at lave en lille video af hele systemet her senere. Synes også sumpen er bygget lidt specielt, men det kan i nok bedre vurdere når i kan se den :-)
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: Mit overløb trækker luft og larmer!

Indlæg af Nicklossi »

Carsten skrev:1 cm til kanten, er nok for at dække kanten mellem overflade og ramme på akvariet. Nok lige 1-1½ cm højere end jeg ville have lavet det.

Selve overløbs kammen er ikke nødvendig.

Jeg ville skifte den hane, der er på overløbet, så du kan regulere støjen bedre end nu.
Synes også det er højt. Men hvis det var lavere, ville der være en kant i toppen af displayet uden vand i..

Hanen fungerer faktisk fint nok, den skal bare justeres med en skiftenøgle :-)
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: Mit overløb trækker luft og larmer!

Indlæg af Nicklossi »

Nu har jeg flere gange prøvet at overføre en video fra min iPhone, men det vil den ikke rigtig? :(
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Mit overløb trækker luft og larmer!

Indlæg af Mic4700 »

Ja dit overløb er konstrueret lidt anderledes end normalt , jeg ville prøve og lave små hakker hele vejen rundt på dit rør så får du et blødere flov uden støj, eller sætte et stykke tagrendenet i :h vh. Michael
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: Mit overløb trækker luft og larmer!

Indlæg af Nicklossi »

Jeg er nu kommet på en computer (MAC), og den siger når jeg prøver at uploade filmen, at filtypen mov ikke er tilladt. Hvilken filtype skal det så være, eller gør jeg noget forkert?
Mic4700 skrev:Ja dit overløb er konstrueret lidt anderledes end normalt , jeg ville prøve og lave små hakker hele vejen rundt på dit rør så får du et blødere flov uden støj, eller sætte et stykke tagrendenet i :h vh. Michael
Det må jeg lige prøve, tak :-)
Det ændrer vel ikke på hvor meget vand der løber ned i sumpen i tilfælde af strømsvigt, det er vel højden af overløbskassen der gør det?
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Mit overløb trækker luft og larmer!

Indlæg af Mic4700 »

Jep :GO
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Mit overløb trækker luft og larmer!

Indlæg af PoulD »

Hvor megt der løber i sumpen ved strømsvigt afhænger af hvordan dit returløb er konstrueret.

PS: De steder hvor mit tidligere indlæg ikke er helt i overnestemmelse med Carstens, lyt til Carsten (hans udsagn er baseret på mange års erfaring, mine alene på ræsonnementer)
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: Mit overløb trækker luft og larmer!

Indlæg af Nicklossi »

Jeg tror jeg fik løst de to problemer og fik bragt støjen ned på et nogenlunde acceptabelt niveau.
Jeg klippede fire trekanter i overløbsrøret, samt satte en hætte fra en kuglepen ned i røret. Den sidder i den klips man bruger til at sætte den fast i lommen med.

Boblerne fra skummeren fik jeg fjernet ved at føre de stykker slange jeg satte på studserne længere hen mod starten af sumpen. Så kan boblerne få lidt længere tid til at komme op til overfladen nemlig :-)

Nu har jeg så bare en anden støjgene. Selve skummeren larmer nu! Det er en boyu 2520, sådan en der hænger ud over siden. Jeg har haft skilt pumpen ad og renset den, det hjalp ikke rigtig. Det er vidst en nålehjuls-skimmer, ikke?
Larmer den bare som den gør, eller er der noget galt med den?

Jeg synes heller ikke rigtig jeg kan få den til at skumme ordenligt, den skummer ikke noget ud af vandet ihvertfald. Hvis skummet kommer op i koppen, så bliver det bare til rent vand når boblerne forsvinder :-)

Er det fordi der ikke er noget at skumme ud endnu? Og i så fald, er det så nødvendigt at have den tændt?
Brugeravatar
Hareskov
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 465
Tilmeldt: tors 12. jul 2012 22:07
11
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2013

Re: Mit overløb trækker luft og larmer!

Indlæg af Hareskov »

Hej

Jeg ville passe på med den hætte fra en kuglepen du taler om. Mest fordi den formentlig ikke er lavet af syrefast rustfrit stål, og derfor vil have en uheldig effekt i din balje
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=75788" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Mit overløb trækker luft og larmer!

Indlæg af Carsten »

Nicklossi skrev:Nu har jeg så bare en anden støjgene. Selve skummeren larmer nu! Det er en boyu 2520, sådan en der hænger ud over siden. Jeg har haft skilt pumpen ad og renset den, det hjalp ikke rigtig. Det er vidst en nålehjuls-skimmer, ikke?
Larmer den bare som den gør, eller er der noget galt med den?

Jeg synes heller ikke rigtig jeg kan få den til at skumme ordenligt, den skummer ikke noget ud af vandet ihvertfald. Hvis skummet kommer op i koppen, så bliver det bare til rent vand når boblerne forsvinder :-)

Er det fordi der ikke er noget at skumme ud endnu? Og i så fald, er det så nødvendigt at have den tændt?

Det lettest løsning på problemet med støj fra skummeren, er at smide lortet ud! Det er noget slemt skrammel.
Så snart der er salt i vandet, skal skummeren være sat til.
Det er helt almindeligt at der kan gå et par dage før end at der har dannet sig en bio film inden i skummeren, så den begynder at producere skum.

I stedet for den del fra en kuglepen, så tag et stykke luftslange og kom ned i røret i stedet for. Virkningen er den samme
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: Mit overløb trækker luft og larmer!

Indlæg af Nicklossi »

Hareskov skrev:Hej

Jeg ville passe på med den hætte fra en kuglepen du taler om. Mest fordi den formentlig ikke er lavet af syrefast rustfrit stål, og derfor vil have en uheldig effekt i din balje
Den er lavet i 100% plastik, så det er jeg ikke så nervøs for :-)
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: Mit overløb trækker luft og larmer!

Indlæg af Nicklossi »

Carsten skrev:
Nicklossi skrev:Nu har jeg så bare en anden støjgene. Selve skummeren larmer nu! Det er en boyu 2520, sådan en der hænger ud over siden. Jeg har haft skilt pumpen ad og renset den, det hjalp ikke rigtig. Det er vidst en nålehjuls-skimmer, ikke?
Larmer den bare som den gør, eller er der noget galt med den?

Jeg synes heller ikke rigtig jeg kan få den til at skumme ordenligt, den skummer ikke noget ud af vandet ihvertfald. Hvis skummet kommer op i koppen, så bliver det bare til rent vand når boblerne forsvinder :-)

Er det fordi der ikke er noget at skumme ud endnu? Og i så fald, er det så nødvendigt at have den tændt?
I stedet for den del fra en kuglepen, så tag et stykke luftslange og kom ned i røret i stedet for. Virkningen er den samme
Hvordan skal slangen så fastgøres? Tænker bare alm luftslange fra feks en luftpumpe etc?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Mit overløb trækker luft og larmer!

Indlæg af Carsten »

Er der ikke et knæk på røret under akvariet?
Eller hæng den fast i et af de hakker du har lavet i kanten af røret. Blot skal
slangen være et par cm over vandspejlet.
Luftslange er fin nok.
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: Mit overløb trækker luft og larmer!

Indlæg af Nicklossi »

Jo, men tænker at når det er slange, så ryger det bare ned? Var det så ikke bedre med et rør? :-)

Jeg glæder mig for vildt til det bare kører!
Når jeg har fået det kørt ind, værdier er på plads og der er kommet en smule levende i (tænker evt en eller to klovne eller en gul kirug?), kan jeg så blive ved med at køre som jeg har gjort hidtil?

Er der noget jeg med fordel kan tilsætte når der kommer levende i, måske allerede nu? Synes godt nok det er lidt en jungle at finde rundt i nogen gange, selvom jeg har læst meget de sidste par mdr :-P
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Mit overløb trækker luft og larmer!

Indlæg af PoulD »

Nicklossi skrev:
Når jeg har fået det kørt ind, værdier er på plads og der er kommet en smule levende i (tænker evt en eller to klovne eller en gul kirug?), kan jeg så blive ved med at køre som jeg har gjort hidtil?
Nok ikke helt, tror du bliver nødt til at tilføre en lille smule foder en gang imellem :T
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Steen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 389
Tilmeldt: lør 19. okt 2013 17:05
10
Postnummer: 2670 Greve
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Mit overløb trækker luft og larmer!

Indlæg af Steen »

Du kan eventuelt bruge 2 vinkler på sikkerhedsrøret så du kan fin justere vandstanden i overløbet.
Den sidste vinkel ligger så vandret så du kan nøjes med at dreje den lidt op eller ned i vandet i overløbet og du finjustere der ved vandstanden på den måde.
Smid et mobil nr så sender jeg gerne en lille video af mit overløb på den måde.
Har også modelen med sikkerhedsrøret kun lige trækker 5 % vand som på dit billede.
Jeg har 2 akvarier med hver deres løsning og begge virker.
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: Mit overløb trækker luft og larmer!

Indlæg af Nicklossi »

PoulD skrev:
Nicklossi skrev:
Når jeg har fået det kørt ind, værdier er på plads og der er kommet en smule levende i (tænker evt en eller to klovne eller en gul kirug?), kan jeg så blive ved med at køre som jeg har gjort hidtil?
Nok ikke helt, tror du bliver nødt til at tilføre en lille smule foder en gang imellem :T
Er det nu også nødvendigt? Kæft det er besværligt altsååååå :D
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: Mit overløb trækker luft og larmer!

Indlæg af Nicklossi »

Steen skrev:Du kan eventuelt bruge 2 vinkler på sikkerhedsrøret så du kan fin justere vandstanden i overløbet.
Den sidste vinkel ligger så vandret så du kan nøjes med at dreje den lidt op eller ned i vandet i overløbet og du finjustere der ved vandstanden på den måde.
Smid et mobil nr så sender jeg gerne en lille video af mit overløb på den måde.
Har også modelen med sikkerhedsrøret kun lige trækker 5 % vand som på dit billede.
Jeg har 2 akvarier med hver deres løsning og begge virker.
Sikkerhedsrør? Jeg har kun et enkelt rør fra mit overløb, hedder det Sikkerhedsrør? :-)
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"