"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

tilsætning af sporstoffer - forvirrende selvmodsigende indlæ

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1475
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

tilsætning af sporstoffer - forvirrende selvmodsigende indlæ

Indlæg af Jerslev »

Har efterhånden fået mig læst igennem samtlige tråde omkring sporstoffer på forummet og er mindst lige så forvirret som før, for de mange tråde er mildest talt selvmodsigende.

1: Er der lige så mange metoder/regler/sandheder for tilsætnng af sporstofferne ( spec. ca, jod og mg ), som der er akvarister?

2: Er der ikke en eller anden, der kan samle lidt sammen og skitsere nogle enkle overordnede regler for tilsætning, eventuelt også produktvalg, gerne de nemme løsninger, for os semirookier?


Jerslev
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Om jeg kan få tågerne til at lette ved jeg ikke, men vil gøre et forsøg.
Jeg vil mene der mere eller mindre er frit slag. Forskerne er nemlig ikke helt enige om betydningen af tilsætningene.
Jeg vil ikke kalde Ca for et sporestof! Men en af grundpillerne i saltvandet. Ihvertfald hvis du har koraller.
Calcium kan tilsættes på flere måder, enten som pulver udrørt i vand, via en kalkreaktor eller kalkmikser.
Magnesium bruges der ganske meget af, hvis du har et akvarie med koraller der vokser. Det kan tilsættes igen som pulver eller som væske.
Der findes noget som hedder Magnesium pro, der kan kommes i kalkreaktoren sammen med kalkmediet, så det tilføres samtidig med.
Jod, er lige som de andre ting nødvendigt for at koralerne og fiskene trives godt. Men jod er meget giftigt, og må ikke overdoseres. Jod fåes kun som væske. Mange koraller mister farverne når der ikke er jod nok i vandet.

Jeg ved ikke om man kan sætte nogen enkle regler op, for der er jo ikke 2 akvarier der er ens, og det må være akvariet vi tager udgangs punkt i.
Vil mene at det ikke er så svært alligevel, men skal blot sørge for at der hele tiden er tilpas mængder af de forskellige stoffer, om du tilsætter det med et måleglas en gang om ugen, eller via doseringsmaskine 1 gang om dagen er op til dig.

Hvilke produkter du skal bruge er nøjagtige lige så svært at give et bud på, men en ting er sikkert, vand hældt på flaske er meget dyrt.
Noget skal kun i 1 gang om ugen, andet hverdag.
Der er et hav af forskellige mærker, som alle påstår at lige det mærke er toppen af alt.
Jeg ved at noget af det mest brugte herhjemme er enten Salifert, Grotech og H&S. Salifert's og H&S's linie er lidt længere end de fleste andre - har flere forskellige flasker i systemet

Om mine udgydelser hjalp lidt ved jeg ikke, men det var da et forsøg, og vi er alle nok en smule på herrens mark i dette spørgsmål. :)
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1475
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Indlæg af Jerslev »

Tusind tak - det var også nogenlunde, som jeg havde regnet med, men håber da, at andre kompetence folk vil give deres besyv med i debatten, så vi alle kan blive klogere - der er jo mange herinde, der sidder med en ganske imponerende viden

Jerslev
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"