"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Opstart

Forum for Akvarier 101 -> 250 Liter
Besvar
Rasmusbh
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 60
Tilmeldt: tors 2. jan 2014 12:09
10
Postnummer: 2730 Herlev
Saltvand siden?: 2014

Opstart

Indlæg af Rasmusbh »

Endelig besluttede jeg mig for at prøve kræfter med mit første saltvands akvarie. Efter at havde solgt mine malawi cichlider og akvarie modtog jeg idag akvariet jeg har bestilt til projektet (Juwel lido 200l).

Det var et mindre samle projekt.
image6.jpg
Som udgangspukt havde jeg tænkte mig at lade Juwel filterkassen sidde i akvariet, og placere min skummer deri. Jeg ombestemte mig og besluttede at afmonter den indvendige integreret filterkasse da alt udstyret alligevel ikke kunne sidde i optimalt (Skimmer & varmelegeme).

Det var forholdsvis promblematisk men kunne lade sig gøre.
image.jpg
Jeg har også fået lidt udstyr hjem i form af skummer og cirkulation.
image-2.jpg
I Weekenden skal jeg så ud og have købt nogle andre rør til mit amaratur, lidt blå baggrundsfilm og noget salt, så skal jeg ellers bare have fundet nogle levende sten til en ordenlig pris et sted og så er vi sådan set igang.
image-3.jpg
image-4.jpg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Opstart

Indlæg af Bingocaller »

Det ser da flot ud! Jeg ville dog nok have valgt en større skummer
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
soffer
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 358
Tilmeldt: lør 5. okt 2013 11:58
10
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Haderslev

Re: Opstart

Indlæg af soffer »

Køb noget acryl maling og en fin maler rulle så mal bagruden udvendigt, syntes tit det film begynder at bølge i kanterne

Købte en maler prøve til 40 kr i den lokale dealer og der var rigeligt til et juwel vision 450

Ellers ser det godt ud må man sige, bliver spændene at følge
Vh
Søren
61 60 02 64

Min Byggetråd: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=66191" onclick="window.open(this.href);return false;
Rasmusbh
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 60
Tilmeldt: tors 2. jan 2014 12:09
10
Postnummer: 2730 Herlev
Saltvand siden?: 2014

Re: Opstart

Indlæg af Rasmusbh »

Ja min bekymring ligger også lidt med hensyn til skummeren, den er godt nok foreskrevet til 240l men så vidt jeg har læst mig frem til gør det bestemt ikke noget hvis skummeren er overdimentionetet. Jeg har bare hørt og læst en masse positivt om denne skummer og så skulle den være 'forholdsvist' lydløs, men bliver det et problem må jeg smide en ekstra en på eller købe en større.
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Opstart

Indlæg af AndersGS »

soffer skrev:Køb noget acryl maling og en fin maler rulle så mal bagruden udvendigt, syntes tit det film begynder at bølge i kanterne

Købte en maler prøve til 40 kr i den lokale dealer og der var rigeligt til et juwel vision 450

Ellers ser det godt ud må man sige, bliver spændene at følge
+ akrylmaling faktisk er ret nemt at tage af med en barberbladsskraber, hvis man forstryder. Jeg har haft det på alle mine akvarier.
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Opstart

Indlæg af KasperT »

Jeg valgte også at male min baggrund, synes faktisk det blev rigtig godt.

Mere info:
http://blog.klabbe.net/wordpress/opbygning/baggrund/" onclick="window.open(this.href);return false;
/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Opstart

Indlæg af Bingocaller »

Rasmusbh skrev:Ja min bekymring ligger også lidt med hensyn til skummeren, den er godt nok foreskrevet til 240l men så vidt jeg har læst mig frem til gør det bestemt ikke noget hvis skummeren er overdimentionetet. Jeg har bare hørt og læst en masse positivt om denne skummer og så skulle den være 'forholdsvist' lydløs, men bliver det et problem må jeg smide en ekstra en på eller købe en større.
Den er bestemt ikke overdimenstioneret - denne her er nærmere underdim. Du kan ikke regne med de 240 liter - bestemt ikke hos Tunze. Men prøv nu at se hvordan det går :)
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: Opstart

Indlæg af dyne »

Jeg var croneoftrones engang han havde samme akvarie han kørte med luftskummer redsea så mon den ik kan gøre det det er vel begrænset hvad du skal have af store fisk
180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Rasmusbh
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 60
Tilmeldt: tors 2. jan 2014 12:09
10
Postnummer: 2730 Herlev
Saltvand siden?: 2014

Re: Opstart

Indlæg af Rasmusbh »

Nej nej Denne Tunze 9004 er ikke overdimentioneret overhoved, det var også det jeg mente. Det var derfor jeg ville tilføje eller skifte hvis det ikke gik.

Det vil jeg da klart overveje, det med at male baggrunden. Jeg har set ham der Bolly12345 på youtube gøre det og det så fint ud, men bliver baggrunden så helt glat og fin eller ender det med at der er en mindre rustik i pga. maling og rulle?

Planen er at have 6-8 småfisk.
Kunne f.eks rigtig god tænke mig at have en Goby og en pistol shrimp. og så er der sefølig lovet en klovnefisk eller 2 til sønnike på 4år... :)
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Opstart

Indlæg af PederP »

dyne skrev:Jeg var croneoftrones engang han havde samme akvarie han kørte med luftskummer redsea så mon den ik kan gøre det det er vel begrænset hvad du skal have af store fisk
Som jeg oplever det, så er de små luftskummere meget tættere på at kunne klare deres rating, sammenlignet med de små motorskummere.

Rasmusbh skrev:Nej nej Denne Tunze 9004 er ikke overdimentioneret overhoved, det var også det jeg mente. Det var derfor jeg ville tilføje eller skifte hvis det ikke gik.

Det vil jeg da klart overveje, det med at male baggrunden. Jeg har set ham der Bolly12345 på youtube gøre det og det så fint ud, men bliver baggrunden så helt glat og fin eller ender det med at der er en mindre rustik i pga. maling og rulle?

Planen er at have 6-8 småfisk.
Kunne f.eks rigtig god tænke mig at have en Goby og en pistol shrimp. og så er der sefølig lovet en klovnefisk eller 2 til sønnike på 4år... :)
Heldigvis er der et rigtigt godt brugtmarked på de små skummere. Det skulle være muligt at lave en fornuftig opgradering engang, uden at det behøves koste dig det store. :wink:

En kommentar til dit setup.
Det skab skriger i mine øjne på at du laver en lille sump :beer: Ved godt det ville være lidt trist at give dig selv ekstra arbejde når du føler dig klar til at komme i gang, men det er et større arbejde at tilføre senere.
Et lille billigt akvarium, ca. for 250.- pvc, 2 små stykker glas til overløbs boks og lidt hjælp fra en akvarist med et glasbor. (der findes helt sikkert en nær dig).
Jeg tror du ville blive så glad for det hen ad vejen.

God fornøjelse med projektet. :)
Brugeravatar
soffer
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 358
Tilmeldt: lør 5. okt 2013 11:58
10
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Haderslev

Re: Opstart

Indlæg af soffer »

Rasmusbh skrev:
Det vil jeg da klart overveje, det med at male baggrunden. Jeg har set ham der Bolly12345 på youtube gøre det og det så fint ud, men bliver baggrunden så helt glat og fin eller ender det med at der er en mindre rustik i pga. maling og rulle?
Nej det bliver gladt på siden ind i akvariet du skal nok male det en 5-8 gange jeg malede mit 7 gange for at få det til at dække helt og det blev rigtig godt syntes jeg selv

Og det skal siges glasset er ikke gjort rent efter ferskvand
20131228_162139.jpg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Vh
Søren
61 60 02 64

Min Byggetråd: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=66191" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 893
Tilmeldt: lør 11. maj 2013 18:35
10
Postnummer: 6200 Aabenraa
Saltvand siden?: 2013

Re: Opstart

Indlæg af Lennart »

Jeg har også malet mit med en lille fin malerulle, tricket er at det skal have mange gange for at blive helt jævnt. Folie er nok noget af det værste at arbejde med for uprofessionelle, kan også helt klart anbefale at male.
Never say oops, allways say ahhh interesting
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Opstart

Indlæg af Carsten »

Kan man ikke bruge det vådfolie, som også bruges til vinduer?
Det hænger blot af sig selv, ingen klæbning overhovedet.
Besvar

Tilbage til "Akvarier 101 -> 250 Liter"