"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

GernerHahn´s 160 L. fiske og anemone akvarie

Forum for Akvarier 101 -> 250 Liter
Besvar
gernerhahn
Reactions:

GernerHahn´s 160 L. fiske og anemone akvarie

Indlæg af gernerhahn »

Hej!
Nu var det vel på tide jeg også smider et par billeder op...... ville egentlig lige vente til jeg var helt tilfreds med det, men det bliver man jo aldrig, så here goes:

Køre et lidt atypisk setup end de fleste andre herinde...

160 L. juwel akvarie der ikke er fyldt op de sidste 10 cm. og hvor de overste 10 cm. er dækket med sort film, for at give noget afstand fra lyset til vandet.
Kører kun med 2 T8 rør .... selvfølge med så højt Kelvin som kunne findes.


Derud over bruger jeg en Fluval 1200L./h. spandpumpe med en overfladesuger, der kun indeholder 2 L. Siporax.

Jeg er nok den eneste herinde der ikke ejer en koral, årr, jo jeg har 3 bitte små brune xenia. og ellers bare hvad der var på stenen.

25 kg. levende sten

Akvariet er beboet af min anemone:
en gul Heteractis aurora på 12 cm.

Derudover er der en gulhalet damsel, en grøn cromis, og mine 2 Ocellaris. når ja, og så er der vist en Wudemani reje
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af gernerhahn man 5. mar 2007 16:34, rettet i alt 4 gange.
gernerhahn
Reactions:

Indlæg af gernerhahn »

og lige et par bemærkninger:
Ja, ved jeg det er for lidt lys ifh. til det anbefalede

Derudover glemte jeg at sige at jeg selvfølgelig har 0 værdier (Salifert)

Det har kørt i 8 måneder uden vandskift. Har pga. T8 rørene og afstanden til fra dem til vandet kun en fordampning på 1 L om ugen, og har en konstant temperatur på 24 G. og havde ingen varmeproblemmer i sommers .0)

Bruger vandhanevand til påfyldning (har et godt vandværk). Så jeg behøver ikke tilsætte noget som helst og slipper for kalkvandsmikser.
Senest rettet af gernerhahn man 5. mar 2007 16:35, rettet i alt 5 gange.
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: søn 29. jan 2006 20:08
18
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

Indlæg af Johnny »

det er nogle enomt store sten blokke du har der men selvfølig smag og behah jeg havde nok delt dem i mindre og derved fået større overflade men det er måske bare mig :wink: så er der også mere af bygge med
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: søn 29. jan 2006 20:08
18
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

Indlæg af Johnny »

hvis du ikke har bobler i retur vand er der ingen grund til boble fælde
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: søn 29. jan 2006 20:08
18
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

Indlæg af Johnny »

gernerhahn skrev:og lgie et par bemærkninger:
Ja, ved jeg det er for lidt lys ifh. til det anbefalede
og, for lidt sten
og, ved godt folk er resaverede over for hjemmelavede sten
og ja, jeg ved godt jeg ikke har nogen bobbelfælde.

Derudover glemte jeg at sige at jeg selvfølgelig har 0 værdier (Salifert)
og så har du vel lidt salt i :)
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1574
Tilmeldt: søn 21. aug 2005 13:04
18
Postnummer: 8270 Højbjerg
Geografisk sted: 8270 Højbjerg, Århus

Indlæg af mastou »

Altid sjovt at se anderledes opbyggede akvarier, det vise blot at der er mange måder at gøre tingene på :)
Jeg troede ikke anemoner kunne klare sig under så lidt lys, men det går åbentbart fint. Hvad med lidt alger til at pynte lidt?

/Magnus
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3611
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

alger

Indlæg af nielsk »

Ja hvorfor rykker du ikke caulerpaalgerne op fra sumpen og op i akvariet, de er rigtigt dekorative - og nej de spreder sig ikke vildt og uhæmmet hvis du trimmer dem hver uge ca.
Ellers spændende setup du har valgt.
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1574
Tilmeldt: søn 21. aug 2005 13:04
18
Postnummer: 8270 Højbjerg
Geografisk sted: 8270 Højbjerg, Århus

Re: alger

Indlæg af mastou »

nielsk skrev:Ja hvorfor rykker du ikke caulerpaalgerne op fra sumpen og op i akvariet, de er rigtigt dekorative - og nej de spreder sig ikke vildt og uhæmmet hvis du trimmer dem hver uge ca.
Ellers spændende setup du har valgt.
Nu findes der jo andre makro alger end Caulerpa, ik' Niels :T

/Magnus
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4736
Tilmeldt: ons 12. okt 2005 12:58
18
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

og lige et par bemærkninger:
Ja, ved jeg det er for lidt lys ifh. til det anbefalede
og, for lidt sten
og, ved godt folk er resaverede over for hjemmelavede sten
For lidt lys, hvis dine anemoner trives er det vel ikke for lidt.
16 kg er da også ok der er bare efter retningslinjerne et minimum, men belastningen skal jo bare værer derefter. Dine Diy sten liner jo også ret godt for jeg kan ikke lige se dem?

Under T8 lys kan du også have skiver og polypper under :D

Dejligt at se en som bryder SV firkantet holdning.
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
gernerhahn
Reactions:

Indlæg af gernerhahn »

Hej folkens!
Mine DIY sten, er ikke så kønne, så der er derfor jeg har beholdt de levende i store plader, så de kan gemme dem.
Jeg havde også tænkt mig at rykke algerne op, men tror jeg venter og gør det når jeg udvider.

Mht. til anemoner og lys, sig gik jeg ud fra at folk også holdt anemoner for T5 og HQI blev alment tilgængelig. Og det går fint.
bmvw
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 705
Tilmeldt: ons 9. feb 2005 16:45
19
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Saltvand siden?: 1990
Geografisk sted: 9220, Aalborg Ø

Indlæg af bmvw »

Hej

Det ser fedt ud! Jeg kan faktisk rigtig godt lide de store sten du har. De giver nogle rigtig fede "revner" og sprækker, hvori man så , som du har gjort, kan "plante" sine anemoner/koraller.

Hvad fodre du dine anemoner med og hvor tit?

Er det ikke et problem at have caulerpa i sumpen, når denne ikke er indelt i rum? Går de ikke i returpumpen?

Jeg er aftager til anemonen der er ved at dele sig, hvis du altså vil af med den ene!

Mvh Sonny
Endelig med vand i stuen.... igen... igen. Og snart igen... Og så lige en gang til...
gernerhahn
Reactions:

Indlæg af gernerhahn »

Hej Sonny!

Jeg fodre med frossen artemia, med vetamin-gel over. De får hver anden dag, 2 ml til den store og 1 ml til de små ..... det sviner af h... til! Når jeg ikke gider bølvet og svineriet, få de en reje med vitamingel på.
Caulerpaén er i det ene hjørne og har grus, så det kommer i pumpen.
bmvw
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 705
Tilmeldt: ons 9. feb 2005 16:45
19
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Saltvand siden?: 1990
Geografisk sted: 9220, Aalborg Ø

Indlæg af bmvw »

Bruger du så en sprøjte eller hvad? Det der vitamin-gel, hvor køber du det?
Endelig med vand i stuen.... igen... igen. Og snart igen... Og så lige en gang til...
gernerhahn
Reactions:

Indlæg af gernerhahn »

bruger en plastsprøjte. Gelet køber jeg i tyskland. Jeg bruger det kun fordi, har har så lidt lyst.... så det giver et extra tilskud hvis de skulle mangle.
ReeZer
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 585
Tilmeldt: tirs 10. okt 2006 15:18
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Vejle - Downtown
Kontakt:

Indlæg af ReeZer »

Den Heteractis magnifica er gal flot synes jeg :)
Henrik - Stay positive
Til Salg: viewtopic.php?p=218496#p218496
gernerhahn
Reactions:

Indlæg af gernerhahn »

Den driller lidt for tiden. Den er ved at dele sig, og har fået 2 munde, og den "gammel" mund er konstant åben, og den nægter at tage føde til sig. Der ud over flader den helt ud flere gang dagligt. .... den har det nok lidt hårdt med delingen.
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2675
Tilmeldt: tors 27. apr 2006 16:05
18
Postnummer: 9330 Dronninglund
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Mathias_C »

slukker du for cirkulationen når du fodre? ellers vil det sikkert hjælpe med at mere bliver spist og derved mindre belastning...!

ellers dejligt at se en anden måde at gøre det på, og det er jo det fine indefor saltvand, der er ingen facitliste
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 977
Tilmeldt: tirs 20. jul 2004 10:28
19
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Man kan holde mange koraller under T8, inkl. en bred vifte af stenkoraller. Og nu er søanemoner på en måde også en koral, da den sammen med bl.a. stenkoraller tilhører underklassen Hexacorallia.

Hvor lang tid har du haft dine anemoner?

Jeg synes i øvrigt ikke, at dit akvarie behøver flere sten, med mindre, du selv synes, at det vil blive flottere. Du har caulerpa i sumpen og i øvrigt ikke problemer med fosfat, nitrat osv., så ingen problem dér.
gernerhahn
Reactions:

Indlæg af gernerhahn »

Mathies: ja, jeg slukker for cirkulation, men den vil bare ikke tage føde til sig, siden den er begyndt at dele sig.

Nyberg: Auroaén har jeg haft i 8 måneder. Magnificaén er kun 3 måneder gammel og den nyest er Quadricolourén den er kun en uge gammel.
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 977
Tilmeldt: tirs 20. jul 2004 10:28
19
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

H. magnifica er, efter min egen erfaring, den vanskeligste og mest lyskrævende af de tre. Hold godt øje med, at den såkaldte deling ikke er et tegn på, at anemonen er i forfald. De kan være langsomme om at dø. Jeg håber indeligt for dig, at den virkelig er i gang med dele sig i to, for det er et prægtigt dyr :)
gernerhahn
Reactions:

Indlæg af gernerhahn »

Tak for bekymringen. Ved godt den er vanskelig..... den blev blot kørt for at have en anemone til klovnene, bytter gerne hvis der er nogen der har en symbiose anemone der er nemmer.
Det er nu en deling, begge munde haft før taget foder til sig, en det skulle være en meget landvarig deling ved denne type, så .... jeg må se tiden an.
gernerhahn
Reactions:

Indlæg af gernerhahn »

Jep, du fik ret nyberg. min magnifica overlevede ikke delingen... ligesom den var ved at splitte op i 2, begyndte den "gamle" del at gå i opløsning, og da jeg ikke ville tage risikoen røg den ud ... øv øv..... men jeg må nok sande at magnifica, virkelig er MEGET lyskrævende.
jbali
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 6
Tilmeldt: lør 2. sep 2006 12:27
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: odense

rørføring

Indlæg af jbali »

Hej. Jeg ville lige høre, om det ikke var muligt, om du kunne hjælpe mig, med lidt rørføring, da det er første gang, at jeg skal prøve dette ?
Har købt rør lim, fittings, kugleventiler, o.s.v..

Mangler dog 4. stk 45gr. bøjninger, og en eller anden form for, sammenkobling, mellem en gummislange, som går fra skummer, og til ozonisator ?

Så skal jeg lige ha' fundet en løsning, ang. en slange, eller studs, som går fra en gennemføring fra sump, til returpumpen !

Men nu er det jo jul, så hvis du har tid og lyst, mellem jul og nytår, er du meget velkommen.

Jeg bor også i Odense. M.V.H jbali. (Jan Petersen)
Brugeravatar
Claus H
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 428
Tilmeldt: tirs 18. jul 2006 20:21
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: fyn

Indlæg af Claus H »

Har hørt at 45 ikke er så godt bedre med 90 , da der ikke dannes bobler i dem, og det går ikke ud over trykket

det er jo lidt svært og få lov at købe disse rør og fittings , andet end online
men har dog fundet ud af at gelsted vvs har en del på lager, (bruger det til bobblebad)

når du limer dem sammen,
så når de er sat sammen ikke noget med at dreje på rør og fittings , så kan de blive utæt ( alså lige efter de er sat sammen )


Ser ellers fint ud Gerner , hvad med et par billider af dit indkøb i onsdags :wink:
Claus H

250 l 80 l sump afp 600 skummer tunze 6000 tunze nano 150w hqi 2 24w blå osmolator 3000 L retur

[url=http://www.TickerFactory.com/]
Billede
gernerhahn
Reactions:

Indlæg af gernerhahn »

Hej Claus. Ja, jeg havde tænkt på at starte en plærrøvs-konkurance under billeder, klades" Min Anemone er verdens smukkeste!" *GG*
Jeg ligger billeder op at skønheden er i løbet af julen og opdatere lige mit set up, da jeg har fjernet sumpen, flyttet algeren op i baljen i nogle urtepotter bag stenene og kun bruger spandpumpe nu. (skummeren kører dog stadig lidt, nogle timer om dagen, men hænger bare på nu.)

Jbali: kan kun bakke op om Claus´råd mht. til vinklen, ikke af erfarring med læsning, har sendt dig en pb. Vi finder bare ud af noget.
Besvar

Tilbage til "Akvarier 101 -> 250 Liter"