"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Tilsætnings stoffer.

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
spdiving
Reactions:

Tilsætnings stoffer.

Indlæg af spdiving »

Jeg har et 400 L akvarie.

Jeg har fået en del coraler i mit akvarie og jeg vil lige høre hvad i tilsætter af sporeelementer.

jeg har kalk reaktor sat på akvariet som holder KH og CA oppe.
tilsætter manuelt.
Salifert magnesium.
Salifert all in one.

spørsmåler er om det er nok at tilsætte eller om jeg skal tænke på at bruge noget andet end det jeg gør nu.

Mine coraler vokser hurtigt i akvariet og målingerner ligger stabilt som de skal være.

Steen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg har meget imod de der samlede kombinationer, da det ikke giver nogen mulighed for at øge tilsætningen af noget, uden at øge det hele.
i prinbcipet, skal allle tingene øges i lige store doser, men hvis man f.eks glemmer at tilsætte det engang, kan der have været et større forbrug af f.eks jod. Og det efterslæb er ikke muligt at rette op på.
Hvad du skal bruge istedet, vil jeg lade stå helt åbent og op til dig.
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Du har inge foreslag Carsten ? Bare et enkelt.

Jeg skal til at købe nye forsyninger af sporeelementer og det ville være rat med et råd enden køb.

Er det optimale Baling metoden og kan det køre sammen med kalk reatoren eller bliver den erstadet af baling ?

Steen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvis jeg skal komme med et forslag, så enten H&S eller Grotech muligheder, men hvis du går over grænsen er udvalget jo langt større og priserne lavere.
Du kan ikke køre både med kalkreaktor og så Balling. For med Balling får du også tilført kalk til vandet.
Der er både fordele og ulemper ved Balling, fordelen er at det egentligt er ret simpelt, når det er kørt ind. Ulempen er at nogle koraller serundelige ud i skellettet med Balling metoden.
Jeg har en koral fra et akvarie kørt udelukkende med Ballingmetoden.
skelettet har en alt for bleg farve, og skellettet er alt for porøst.
Det drejer sig om en Tubipora musica også kaldet orgelkoral.
Fra naturens side er skellettet en hård stærkt rød "bold" den jeg fik, var blegrød i farven, de enkelte polypper overdobbelt så lange som fra naturens side. Og skellettet alt for porøst. Fra naturens side, er det ikke muligt blot at knække døde polypper af.

Det skal lige tilføjes at jeg ikke forsøger at hænge nogen ud! For hans akvarie er superflot og det hele gror som "skidt".

Det er også den eneste koral jeg har fået fat i som kommer fra et Balling akvarie, så mit grundlag er meget løst, men det kunne være intersant at finde ud af. Men det hører nok hjemme i en anden tråd.
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Hvad bruger du og hvad tilsætter du af sporeelementer Carsten ?

Du bruger jo også kalkreaktor og dine koraler gro jo også som ukrudt :-)

Jeg er vilig til at købe fra tyskland.

Grotech produkter de skal også tilsættes manuelt og de har flere forskelige slags A,B,C,M er det så dem alle der skal tilsættes ?

Steen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg synes nu ikke at mine koraller gror som ukrudt, men lad det nu ligge.
Jeg bruger spore elementer i koncenteret form. Vand i flaske - kaldet sporeelementer er dyrt, for dyrt.
Jeg købte sporelementerne hos Aquafair.de det samme med Magnesiumet, de er tilmed billigere end hobbyriff.
Hvis du hopper på Grotech vognen, så vil jeg da anbefale at du bruger dem alle sammen. Magnesiumet synes jeg du selv skal blande. Der skal nemlig bruges enorme mængder. Og så er der mange penge at spare på selv at blande det. Husk blandingsforholdet 8:1 selvom der har været flere andre forhold fremme, holder jeg mig til den.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"