"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Nano fiske bestand

Forum for snak om Nano Reefs og alt hvad dertil hører.
Besvar
Hyldager
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 455
Tilmeldt: lør 29. mar 2008 16:47
16
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2009

Nano fiske bestand

Indlæg af Hyldager »

Jeg har for en måneds tid siden startet et 22 liters nano akvarie op, med den plan kun at have en A. ocellaris, en lille søstjerne og nogen nassarius snegle deri. Jeg kan nu se at jeg kæmper med at komme af med de sidste grønne alger fra opstartsfasen, og har derfor behov for en algespiser. Jeg er ikke så meget til turbo snegle eller eremit krebs, da jeg helst ikke vi have noget der kravler på stenene og vælter/generer koraller. Så faldt jeg over A. hectori, og syns det er en rigtig fin lille fisk, som lader til at kunne løse mit problem. Men så er jeg bange for at akvariet vil blive for overbefolket.
Jeg har som sagt 22 liter vand, med en lille skummer, og skifter 5 liter vand en gang om ugen med omvendt osmose vand.

Umiddelbart tror jeg at det vil blive for meget at have både en ocellaris og en hectori, men det kan måske gå? Alternativt med en anden fisk istedet for ocellaris, en lille gobi eller trimma?
Jeg vil gerne have 1-2 fisk i akvariet, som enten svømmer rundt så man ser dem, eller har en "personlighed" og spændende natur.

Søstjernen jeg påtænker ved jeg ikke hvad hedder, men det er denne her fra decocean: http://www.decocean.dk/images/galleries/26_1146_g.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Den måler 4-5 cm, og Carsten fortalte at de ikke blev større end de var.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Nano fiske bestand

Indlæg af Carsten »

Når akvariet ikke er større end det er, vil jeg mene at du ikke skal bruge penge på den søstjerne, uanset hvor flot den er.
I et så lille akvarie vil der aldrig være foder nok til at holde den i live i længere tid
Brugeravatar
kodyl
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 413
Tilmeldt: tors 28. jun 2012 15:15
11
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2017

Re: Nano fiske bestand

Indlæg af kodyl »

Jeg havde en Amblygobius rainfordi, som er samme art som den hectori du kigger på, i mit 23l. Den overlevede ikke. Det er en meget passiv fisk man ikke rigtigt kan få til at spise andet end det den selv finder i akvariet. Efter jeg selv har prøvet den ville jeg ikke anbefale den til nogen med et akvarie mindre end 100l.

Ellers er der blennyer hvis du vil ha en alge spiser. Bicolor Blenny og Tailspot blenny ville sagtens kunne klare sig i et 22l.
Har selv en Bicolor Blenny. Fantastisk lille fisk der altid er fremme og holder øje med hvad der sker i akvariet. Den svømmer ikke hele tiden rundt, men man kan altid se den på en sten et eller andet sted. Den spiser alt hvad den kan få fat på.
Hyldager
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 455
Tilmeldt: lør 29. mar 2008 16:47
16
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2009

Re: Nano fiske bestand

Indlæg af Hyldager »

Det lyder til jeg skal holde mig fra en søstjerne. Det er ellers en skam, de er nemlig rigtig fine.

Jeg vil kigge nærmere på en blenny. Vil jeg kunne have den sammen med andre fisk i akvariet?
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1614
Tilmeldt: fre 18. jan 2013 18:42
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Re: Nano fiske bestand

Indlæg af Meller »

en tail spot blenny har jeg selv i kiggerten, så ved den er meget fredelig :)
240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Hyldager
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 455
Tilmeldt: lør 29. mar 2008 16:47
16
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2009

Re: Nano fiske bestand

Indlæg af Hyldager »

Den tailspot blenny er godt nok fin, og ser ikke ud til at blive helt så stor som bicolor blenny. Det må nok være sådan en jeg skal på jagt efter. :)

Vil det kunne gå med den, og en ocellaris i 22 liter? Eller skal jeg gå efter en anden fisk istedet for klovnen?
Brugeravatar
kodyl
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 413
Tilmeldt: tors 28. jun 2012 15:15
11
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2017

Re: Nano fiske bestand

Indlæg af kodyl »

Ja der skulle ingen problemer være med de 2 arter i samme lille akvarium.
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Nano fiske bestand

Indlæg af jonas _sandager »

Hejsa. Nu har jeg ikke selv haft en tail spot blenny, men har planer om at få mig en. Jeg har derfor læst lidt om den, men har aldrig set den anbefalet til akvarier mindre end 10 gallon. Jeg ved ikke hvad belægtet for denne anbefaling er, og det kan jo godt være at det kan lade sig gøre. Men jeg syntes da lige at jeg ville give infoen videre :-)
Se evt denne liste
http://www.nano-reef.com/topic/74703-lg ... nano-fish/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hyldager
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 455
Tilmeldt: lør 29. mar 2008 16:47
16
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2009

Re: Nano fiske bestand

Indlæg af Hyldager »

Hmm. Det lader til der er lidt delte meninger og erfaringer med denne fisk. Men hvorfor frarådes den til mindre akvarier? Pga føde?
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1614
Tilmeldt: fre 18. jan 2013 18:42
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Re: Nano fiske bestand

Indlæg af Meller »

der er også mange der råder til man ikke har klovne i under 30 gallons.. det er ca. 100 liter, så der er mange delte meninger om hvad størrelse akvarie fiskene kræver. Men hvis man kigger rundt har mange succes med at holde diverse fisk i langt mindre akvarier end der anbefales, så tror det er lidt hip som hap hvordan man tager det, så længe du sørger for værdierne er fine og du holder akvariet rent tror jeg nok det skal gå :) det er ihvertfald hvad jeg selv kan læse mig frem til :)
240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Nano Reefs"