"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Masser af Pods

Forum til snak om foder til fisk og koraller
Besvar
Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Masser af Pods

Indlæg af Miwes »

Jeg arbejder for tiden på at finde en løsning til at skaffe pods til mine fisk.

Min kone var tæt på at falde ned fra stolen, da hun hørte at jeg var ude på at skaffe pot, men hurtigt fik jeg forklaret at det var pods og kunne vise nogle af de små dyr via links.

http://www.nordicreefshop.eu/Live-Foods ... Tisbe.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://blog.marinedepot.com/2011/05/pro ... tisbe.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Da der er tale om levende dyr, så vil det kræve en ordentlig forhandler, som sender hurtigt og i den bedste kvalitet.

Der er stor forskel på indpakningen af disse pods og indtil nu er det retningen "Reefpods Tisbe" der søges efter.

Flere steder har folk problemer med at få dem over i akvariet i live, hvilket tyder på at man skal afklimatisere disse dyr.

Hvis du sidder inde med viden og link, så skriv endelig mere om emnet....jeg synes det er et meget spændende område.

Vh. Michael
Brugeravatar
Macdoo
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 731
Tilmeldt: søn 4. sep 2011 08:52
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Kastrup

Re: Masser af Pods

Indlæg af Macdoo »

Jeg har taget et 250 liters akvarium og kyldt levende sten i og lade det vare i ca 2måneder. Drt er levendr med pods. Så tager jeg og suger drm op og putter den i mit akvarie i stuen.
Bump. Elsker koraller. Det gjorde ekskonen ikke....
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Masser af Pods

Indlæg af Carsten »

Idag hvor mange bruger et refraktometer, er det så ikke bare at måledet vand de kommer i og så lave noget vand med samme saltholdighed?
Og siden henhæve saltholdigheden til det samme som i akvariet.
Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Masser af Pods

Indlæg af Miwes »

Carsten skrev:Idag hvor mange bruger et refraktometer, er det så ikke bare at måledet vand de kommer i og så lave noget vand med samme saltholdighed?
Og siden henhæve saltholdigheden til det samme som i akvariet.
Det er en del af sandheden åbenbart, hvor nogle har succes med at få dem til at leve og andre bøvler mere, men i sidste ende afhænger det af kvaliteten og levering vil jeg formode.

Jeg tror ikke mange bruger at tilfører pods til deres tank, men det kan jo være at jeg tager fejl.

Vh. Michael
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1633
Tilmeldt: ons 10. sep 2008 13:15
15
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: Masser af Pods

Indlæg af Ryom »

Jeg planlægger at tilføre pods når de grønne alger sætter ind i min nye balje. Så kan de være med i den sidste del af indkøringen uden nogen rovdyr til at tønde ud i dem fra starten af.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Masser af Pods

Indlæg af MoG »

Jeg må da have misforstået noget fuldstændig... Jeg havde den opfattelse at man bare tømte flasken/pakken direkte i akvariet..? :wink:
Morten
Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Masser af Pods

Indlæg af Miwes »

MoG skrev:Jeg må da have misforstået noget fuldstændig... Jeg havde den opfattelse at man bare tømte flasken/pakken direkte i akvariet..? :wink:
Det er vel også sådan man gør det, eller deler det ud over flere akvarier.

Nu har jeg ikke en sump til mit, men har oprettet et ekstra lille nano, hvor der allerede er en del små dyr der kribler rundt og her ville jeg gerne tilføre lidt mere og se hvad der sker, men ellers vil jeg da tilfører dem til mine fisk.

Hvis de kommer over i levende live og lige får lov til at få fat i dekorationen, så er mit håb at der er foder til længere tid og ellers håber jeg på at der kan tilføres som med så meget andet foder.

Vil også kigge på muligheden for at klække artemia æg....der findes sikkert noget smart udstyr ala klække-station.

Der er flere arter af pods, som jeg læser det og en kombo af disse små findes sikkert også i en eller anden form for beholder.

Er du ikke begyndt at fodre med disse dyr ?

Mener at du har en tråd med et ønske om at tilføre pods.

Vh. Michael
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Masser af Pods

Indlæg af MoG »

Jo det er korrekt . Jeg har dog ikke fået bestilt nogen endnu.. Ser lige om den fællesbestilling som Carsten havde oprettet en tråd om, bliver til noget.
Morten
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Masser af Pods

Indlæg af Carsten »

MoG skrev:Jo Ser lige om den fællesbestilling som Carsten havde oprettet en tråd om, bliver til noget.
Den bliver jo ikke til noget før end du melder dig til.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Masser af Pods

Indlæg af MoG »

Carsten skrev:
MoG skrev:Jo Ser lige om den fællesbestilling som Carsten havde oprettet en tråd om, bliver til noget.
Den bliver jo ikke til noget før end du melder dig til.
Det kan der være noget om Carsten ... Men hvad er det for noget med tilvænning ? Kan man ikke bare hælde det i ? Gider næsten ikke bruge 200-300kr på noget der dør når de kommer i akvariet... Skal blot være sikker!
Morten
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1614
Tilmeldt: fre 18. jan 2013 18:42
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Re: Masser af Pods

Indlæg af Meller »

hvis der er plads ville jeg bare tilføje nogle flere sten :p tror det er det nemeste, også vil der naturligt komme flere pods, da de kan finde mere foder og har flere steder at gemme sig :p
240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Masser af Pods

Indlæg af Carsten »

MoG skrev:
Carsten skrev:
MoG skrev:Jo Ser lige om den fællesbestilling som Carsten havde oprettet en tråd om, bliver til noget.
Den bliver jo ikke til noget før end du melder dig til.
Det kan der være noget om Carsten ... Men hvad er det for noget med tilvænning ? Kan man ikke bare hælde det i ? Gider næsten ikke bruge 200-300kr på noget der dør når de kommer i akvariet... Skal blot være sikker!
Det er stort set kun koraller du kan sætte direkte fra posen og over i akvariet. Alt andet skal tilvænnes.
Og det er vel ikke den store kunst at hælde flasken med pods op i en lille spand, og så langsomt tilføre vand fra akvariet så vandet bliver det samme.
Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Masser af Pods

Indlæg af Miwes »

Der er ikke noget som er sikker MoG, en gang i mellem må vi tage en chance, så jo flere jo bedre og Carsten får også noget ud af det.

Vh. Michael
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3792
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Masser af Pods

Indlæg af crazy seahorse »

[quote="Miwes
Vil også kigge på muligheden for at klække artemia æg....der findes sikkert noget smart udstyr ala klække-station.

Vh. Michael[/quote]

Det er piece of cake at klække artemia. Du skal bare bruge en 1,5 L flaske og en luftpumpe med fuld knald på. 24 - 36 timer efter så, voila, er der masser af fine små artemiaer.
Du kan bruge vand fra dit akvarie til det, det har jeg gjort i flere år.
De holder sig fint i live i akvariet, men de er jo mest i det frie vand.
Om Scooteren og Mandarinen vil fange dem der, eller om de hellere vil tage det fra bunden eller stenene er jeg ikke klar over.
Men det er glimrende foder når de er nyklækkede. Ellers kan man berige dem, men det vil nok være overkill.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Masser af Pods

Indlæg af Carsten »

Mandariner tager helst foder fra bunden. De kigger meget intenst på foderet inden de tager det.
Det er en god ide at guttloade de nyklækkede artemia. Efter få timer har de opbrugt den energi som de havde med da de klækkede.
Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Masser af Pods

Indlæg af Miwes »

crazy seahorse skrev:[quote="Miwes
Vil også kigge på muligheden for at klække artemia æg....der findes sikkert noget smart udstyr ala klække-station.

Vh. Michael
Det er piece of cake at klække artemia. Du skal bare bruge en 1,5 L flaske og en luftpumpe med fuld knald på. 24 - 36 timer efter så, voila, er der masser af fine små artemiaer.
Du kan bruge vand fra dit akvarie til det, det har jeg gjort i flere år.
De holder sig fint i live i akvariet, men de er jo mest i det frie vand.
Om Scooteren og Mandarinen vil fange dem der, eller om de hellere vil tage det fra bunden eller stenene er jeg ikke klar over.
Men det er glimrende foder når de er nyklækkede. Ellers kan man berige dem, men det vil nok være overkill.

Erik[/quote]

Tak Erik

Hvor køber du æg og ved du om der findes et købe anlæg til klækning eller er det bedre med flasken.

Hvordan undgår du at rester fra æg ikke kommer med over ?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Masser af Pods

Indlæg af Carsten »

Alle akvarie butiker har Artemia æg til salg.
Der kan være meget stor forskel på både pris og kvaliteten. Hvem og hvad der er bedst, skal jeg ikke kunne sige.

Du kan købe artemia klækkere, men de er dyre, og tom sodavandsflaske fungerer lige så godt.
Når artemia'erne er klækket, trækker du luftslangen op af flasken. Og sætter noget lys(lommelygte eller lign.) tæt på flaskens bund. De levende artemia flokkes efter kort til om lyskeglen. Tag et stykke slange og sug dem op i et fint masket net.
Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Masser af Pods

Indlæg af Miwes »

Okay Carsten

Kan du give lidt mere info om, hvad for et mærke jeg bør efterstræbe og evt. er det noget du sælger ?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Masser af Pods

Indlæg af Carsten »

Jeg sælger ikke en ski. ud over noget Lanthium pulver.
Der er så mange forskellige mærker, og alle påstår at deres er de bedste.
Derfor er det komplet umuligt at give noget svar på mærkerne.
se om du ikke kan finde en test et eller andet sted på nettet og tag det så med et gran salt.
Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Masser af Pods

Indlæg af Miwes »

Beklager Carsten...jeg ved ikke hvor det er kommet fra, men troede at du havde firma osv. :oops:

Vh. Michael
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3792
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Masser af Pods

Indlæg af crazy seahorse »

[/quote]

Tak Erik

Hvor køber du æg og ved du om der findes et købe anlæg til klækning eller er det bedre med flasken.

Hvordan undgår du at rester fra æg ikke kommer med over ?[/quote]

Jeg køber dem igennem den killiklub jeg er medlem af, bla fordi jeg i perioder skal bruge mange.
I butikkerne er de ofte ret dyre, findes tit kun i små dåser og så har jeg været ude for at de har en dårlig klækkeprocent, måske fordi de har været for gamle.
Men det skal retfærdigvis siges at det er år siden jeg har købt nogle i en butik.

Du kan sagtens købe anlæg i butikkerne, men det er lige så nemt at lave det selv og det koster næsten ingen penge.
Jeg gør flg.: Tager en dansk- eller kildevandsflaske (1,5L) Nemt fordi du ikke behøver at rense den først og så koster det ikke engang panten da du jo kan levere den retur :wink:
Jeg sætter et tyndt rør (klart) på den tynde luftslange fra pumpen. Det er for nemmere at få luften ned til bunden. Hvis du bare stikker slangen ned i, kan den være svær at få til at blive helt dernede.
Nå de 24 - 36 timer er gået (det afhænger af hvilken type artemia du får fat i, eller temperaturen de klækkes i), så hiver du slangen op og lader dem stå til vandet er faldet til ro. (ikke for længe for artemia er ekstremt iltkrævende), sætter noget lys (feks en spot eller en lommelygte, noget der kan lave en forholdsvis fokuseret lysstråle) på, ca 3 -5cm fra toppen.
Artemiaerne vil så samle sig i lysstrålen som en stor lyserød sky.
Jeg plejer at bruge et rør mangen til det jeg bruger til blæse luft derned i, med en luftslange på. Så sætter jeg røret forsigtigt ned i skyen og suger forsigtigt det op jeg skal bruge.
Får du andet end de rene artemia og vand med op, kan du si dem igennem en artemiasi. Net duer ikke da de som regel ikke er fintmaskede nok. De helt små ryger igennem.
Du kan købe nogle si-sæt med flere sier i forskellige størrelser, så du kan få æg og skaller siet fra.
Det er ofte en god ide at komme dem i rent vand inden man fodrer med dem. Der kommer ret hurtigt bakterier i flasken og den skal renses grundigt med en flaske renser hvis du vil genbruge den.
Jeg bytter ofte min med en ny, hvis der i de perioder drikkes mange kildevand her hjemme.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Foder til fisk og koraller"