"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hjælp vores hobby!!!

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
MiksBiks
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 946
Tilmeldt: tors 7. feb 2008 18:46
16
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2001
Geografisk sted: Århus

Hjælp vores hobby!!!

Indlæg af MiksBiks »

Tænkte jeg ville dele dette med alle her inde og håbe at andre end mig ville skrive og gi sin mening til kende.
Worst case kan det jo ende med vi ikke kan dele frags uden at bryde loven fordi vi lige pludselige har ulovlige koraller.
reefbuilders.com/2013/04/03/reef-hobby-call-comments-esa-coral-listing/
Any way håber da det sætter de små grå igang;-)
Mvh Michael
theomi
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 176
Tilmeldt: ons 25. jul 2007 20:41
16
Postnummer: 6510 Gram
Geografisk sted: Gram

Re: Hjælp vores hobby!!!

Indlæg af theomi »

Så er min mening givet
Ib Kunz Mathiesen -- Forkæmper for anemoner´s ve og vel

200 liter akvarie in the making
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1614
Tilmeldt: fre 18. jan 2013 18:42
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Re: Hjælp vores hobby!!!

Indlæg af Meller »

Har også skrevet...
fatter simpelthen ikke de vil gøre det ulovligt at bytte med sådan fragmenter hvis de allerede er fjernet fra havet.... Altså hvorfor er det ikke ulovligt for mig at havde en truet koral, hvis det er ulovligt at beskære den og give videre til andre, som hermed gør at mindre koraler vil blive taget fra havet, hvis min egen koral stædig er i live og vokser fint?
det virker lidt små tosset?

og som en anden skriver:
"Better yet, address the real issue, habitat loss and climate change. If things keep going the way they are, our tanks will be the safest place for endangered corals."

selvfølgelig har vores hobby været med til at ødelægge mange steder, hvilket jeg selv er ret ked af, heldigvis har jeg rimelig god samvittighed da næsten alt mit kommer fra nedlagte akvarier og resten er vokset på nogle hylder ved forhandler, også er det kun 3 styks (har også fortrudt dette...) men klimaændringerne og naturen er selv med til at gøre en stor del også desværre :(
240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp vores hobby!!!

Indlæg af Carsten »

Den slags debatter har der været flere gange før, og chancen for at det får fat og bliver udbredt er ikke så stor.
Det er helt almindeligt kendt at korallerne den Karibiske bugt er meget truede, og det har de være i mange år. Og der er så vidt jeg ved heller ingen der exporterer noget derfra.
Og det er ikke vores hobby som ødelægger revene, ihvertfald ikke mere.
Tidligere var Philipinerne slemme til at dumpe en stang dynamit eller en tønde cyanid.
Svein Fosså viste nogle plancher om værdien af saltvandhobbyen kontra konsumfiskeriet. Mener at tallene var fra Mauritius. værdien af fisk og koraller fanget til hobby brug var mange gange større end væriden af konsumfiskeriet, på trods af at fangsten til hobby brug kun var en lille procent del.

Der er meget store økonomiske interesser i akvariehobbyen, og den har en del betydning for små ø samfund ude i Stillehavet, og derfor tror jeg ikke at det vil få nogen større omfang.
Brugeravatar
Elliott
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 114
Tilmeldt: lør 24. nov 2012 09:12
11
Postnummer: 4532 Gislinge
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: Holbæk

Re: Hjælp vores hobby!!!

Indlæg af Elliott »

Det drejer sig vel i virkeligheden om politik.. at det er akvarie butikkerne der vil stoppe den private produktion/ handel med coraller?
Elliott

720 balje/ 140 bundkar / Under construktion
Min balje: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 44#p544044
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3807
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hjælp vores hobby!!!

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg har svært ved at forestille mig, at der vil komme et forbud af den størrelsesorden der beskrives.
Det giver jo ingen mening af lave et forbud, hvor man ikke har mulighed for at håndhæve det.
Hvordan skal man kunne kontrollere hvad der sker af fragmentering osv osv.

Jeg var også til det foredrag med Svein Fosså som Carsten henviser til.
Der blev ret godt beskrevet hvor lille en del af den samlede trussel mod koralrevene akvariehobbyen egentlig udgør.
Anlæg af feks nye landingsbaner og andre anlæg, som for en stor del opbygges af sten hentet direkte fra revet, udgør en langt større trussel.

Politik går der vel i det, men at give akvarieforretningerne en del af skylden for det, blot for at folk ikke selv framenterer, er måske at gå for vidt.
Det at fragmentere er jo også en del af hobbyen og det ved enhver forhandler.
Så længe det er på et hobbyplan, så udgør det ingen trussel mod erhvervet. At lave framentering kommercielt i DK sætter vores el-priser automatisk en stopper for.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp vores hobby!!!

Indlæg af Carsten »

Elliott skrev:Det drejer sig vel i virkeligheden om politik.. at det er akvarie butikkerne der vil stoppe den private produktion/ handel med coraller?
Det lyder som den "ultimative" konspirations teori.


Men hvem er det som har kommet med det udspil at det hele skal forbydes?
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Hjælp vores hobby!!!

Indlæg af jonas _sandager »

Carsten skrev:
Elliott skrev:Det drejer sig vel i virkeligheden om politik.. at det er akvarie butikkerne der vil stoppe den private produktion/ handel med coraller?
Det lyder som den "ultimative" konspirations teori.


Men hvem er det som har kommet med det udspil at det hele skal forbydes?
Jeg syntes også at det virker som en lidt rask konklusion, må jeg sige. At milliardindustrier som bil-, våben-, medicin- og tobaksindustrien kan gå ind og påvirke international lovgivning, kan der ikke være tvivl om. Ikke for at træde nogen over tæerne, men ser man på forhandlerne der skriver herinde, er det altså ikke lige samarbejdsvilje på så højt organisatorisk plan, der er det første der falder en ind ;-) Nu er de selvfølgelig heller ikke de allerstørste spillere på markedet, men der er trods alt stadig forskel fra Red Sea til General Motors :-)
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"