"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hvilket salt skal jeg vælge..?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
pasex
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 900
Tilmeldt: fre 1. feb 2013 15:52
11
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2013

Hvilket salt skal jeg vælge..?

Indlæg af pasex »

jep, som overskriften lyder, er ved at være på plads med teknikken så mangler "kun" salt og LS.. men hvilket salt er at foretrække..? havde bestilt Red Sea Salt fra koiimport, men de har deres egen måde at gøre tingene på så fik det aldrig, hvad med De Jong Marinlife Salt, er det begynder venligt i forhold til de tilsætninger osv der er deri.? håber i kan hjælpe med +'er og -'er ved de forskelige typer og mærker der findes... på forhånd tak. :beer:
Brugeravatar
Macdoo
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 731
Tilmeldt: søn 4. sep 2011 08:52
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Kastrup

Re: Hvilket salt skal jeg vælge..?

Indlæg af Macdoo »

Jeg er blevet glad for red sea pro salt. Ikke fordi der ikke er andre der ikke er gode men det er den jeg bruger.
Bump. Elsker koraller. Det gjorde ekskonen ikke....
Brugeravatar
pasex
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 900
Tilmeldt: fre 1. feb 2013 15:52
11
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2013

Re: Hvilket salt skal jeg vælge..?

Indlæg af pasex »

havde som skrevet bestilt den alm Red sea salt, forskellen på pro og den alm er bare tilsætninger..?
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3810
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hvilket salt skal jeg vælge..?

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg bruger De Jongs salt og det er jeg fint tilfreds med.
Red Sea Pro skulle også være glimrende, det har en lidt højere Kh og så er det et ret dyrt salt.
Mine erfaringer med De Jong saltet er, at der er 95%+ af de sporelementer i som korallerne skal bruge.
Hos mig er et ugentligt vandskift på 6 - 7% nok, så jeg ikke behøver at tilsætte andet ved siden af.
Men det er kun for sporelementernes vedkommende. Der skal vedligeholdes for Ca, Kh og Mg udover det.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvilket salt skal jeg vælge..?

Indlæg af MoG »

Nu starter du en lavine af forskellige svar! :biggrin:

Der er en del at vælge imellem.
Nogle sværger til ét mærke og andre skifter saltmærke engang imellem. Nogen vil sige at du "bare skal" købe det billigste og andre vil sige at det ikke er et sted at spare! :dizzy:
JEG vil dog sige at man IKKE skal spare på det, men hvad pokker, du kan jo få ganske god salt til ingen penge efterhånden! "saltkrigen" der har kørt, har vist gjort det muligt nærmest at få det i nakken! :biggrin:

Jeg selv startede op på et "No-Name" mærke, der viste sig at være usandsynlig dåriligt! Piv ringe vandværdier bl.a., gjorde at jeg skiftede til Red Sea Coral Pro salt. Dette har jeg skam ikke fortrudt!

Men søg og læs lidt herinde, og vælg ud fra det.... :wink:
Morten
Brugeravatar
pasex
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 900
Tilmeldt: fre 1. feb 2013 15:52
11
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2013

Re: Hvilket salt skal jeg vælge..?

Indlæg af pasex »

crazy seahorse skrev:Jeg bruger De Jongs salt og det er jeg fint tilfreds med.
Red Sea Pro skulle også være glimrende, det har en lidt højere Kh og så er det et ret dyrt salt.
Mine erfaringer med De Jong saltet er, at der er 95%+ af de sporelementer i som korallerne skal bruge.
Hos mig er et ugentligt vandskift på 6 - 7% nok, så jeg ikke behøver at tilsætte andet ved siden af.
Men det er kun for sporelementernes vedkommende. Der skal vedligeholdes for Ca, Kh og Mg udover det.

Erik
Lyder rigtig fint... den efterfølgende vedligeholdelse af Ca, Kh, og Mg er selvsagt balling metoden for eksempel..?
Brugeravatar
pasex
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 900
Tilmeldt: fre 1. feb 2013 15:52
11
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2013

Re: Hvilket salt skal jeg vælge..?

Indlæg af pasex »

jeg er klar på en masse forskellige svar, som da man i sin tid startede på ferskvand må man forvente at der er lige så mange meninger omkring div ting som der er brugere ;) men siger tak for tilbagemeldingerne :)
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3810
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hvilket salt skal jeg vælge..?

Indlæg af crazy seahorse »

pasex skrev:
crazy seahorse skrev:Jeg bruger De Jongs salt og det er jeg fint tilfreds med.
Red Sea Pro skulle også være glimrende, det har en lidt højere Kh og så er det et ret dyrt salt.
Mine erfaringer med De Jong saltet er, at der er 95%+ af de sporelementer i som korallerne skal bruge.
Hos mig er et ugentligt vandskift på 6 - 7% nok, så jeg ikke behøver at tilsætte andet ved siden af.
Men det er kun for sporelementernes vedkommende. Der skal vedligeholdes for Ca, Kh og Mg udover det.

Erik
Lyder rigtig fint... den efterfølgende vedligeholdelse af Ca, Kh, og Mg er selvsagt balling metoden for eksempel..?
Tja, det er nok et temperament spørgsmål.
Jeg ville ubetinget vælge en kalkreaktor. Hos mig gav det en kæmpe forskel i både farver og vækst.
Den koster lidt mere i anskaffelse, men driften er billigere.
Jeg brugte Carstens Balling før og der røg ca 25L af hhv Ca og Kh hver måned. Mg noget mindre.
Så ud fra en økonomisk betragtning alene var det et nemt valg. At mine farver og vækst så blev væsentlig bedre var jo et stort plus.
Bland selv Balling har jeg ikke prøvet, men det burde være billigere. Med vandskift som nævnt tidligere, burde det også kunne køre uden problemer.
Men igen, hos mig er det kalkreaktor.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Mikki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: tirs 2. okt 2012 17:46
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2007

Re: Hvilket salt skal jeg vælge..?

Indlæg af Mikki »

Køre med LPS salt fra ultra led
LPS PREMIUM Reef salt
Super salt, beregnet til krævende koralrevsakvarier.
Fremstillet efter højeste tyske krav til kvalitet, kvalitet og kvalitet. !!!
Indeholder et højt indhold af Calcium (Ca) , Magnesium(Mg) samt Kalium (k), som er nødvendige, for at kunne holde krævende koraller.
Indeholder alle de nødvendige sporestoffer.
Saltet er let opløseligt
100% Fri for Nitrat/Fosfat og sillicat.
Saltet indholder (v 1.023) :
Calcium 400 ppm
Magnesium 1350 ppm
Kalium 380 ppm
Pakning : 6,67 kg pose.
Det er lykkedes os at fremskaffe dette salt til en yderst god pris.
Saltet lever 100% op til "førende" mærker som er prissat LANGT dyrere.
Prisen pt er 275kr for 20 kilo
Livet er som et saltakvarie. Det gælder om at ramme de rigtige værdier ;)
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3633
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Hvilket salt skal jeg vælge..?

Indlæg af nielsk »

Jeg bruger også Ultra Led salt, dog af SPS typen og har lige hentet 40 kg mere for 1 uge siden. Jeg bruger til det hyppige små vandskift og synes det er super!
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Hvilket salt skal jeg vælge..?

Indlæg af PederP »

Jeg kører med dejong og er fuldt tilfreds med værdierne, samt hvor hurtigt det bliver opløst. Men hvis der er andet salt på tilbud der lover samme høje værdier næste gang, så er jeg ikke mere religiøs med det end som så... ;)
Brugeravatar
pasex
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 900
Tilmeldt: fre 1. feb 2013 15:52
11
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2013

Re: Hvilket salt skal jeg vælge..?

Indlæg af pasex »

faldt over den alm red sea salt 22 kg til 499 inkl. fragt, syntes jeg lyder fair nok..?

http://www.tropeland.dk/webshop/156-sal ... alt-22-kg/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3810
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hvilket salt skal jeg vælge..?

Indlæg af crazy seahorse »

pasex skrev:faldt over den alm red sea salt 22 kg til 499 inkl. fragt, syntes jeg lyder fair nok..?

http://www.tropeland.dk/webshop/156-sal ... alt-22-kg/" onclick="window.open(this.href);return false;
Du kan få 20 kg. De Jong salt hos Reef Farmer for 300,00 i øjeblikket.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
pasex
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 900
Tilmeldt: fre 1. feb 2013 15:52
11
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2013

Re: Hvilket salt skal jeg vælge..?

Indlæg af pasex »

crazy seahorse skrev:
pasex skrev:faldt over den alm red sea salt 22 kg til 499 inkl. fragt, syntes jeg lyder fair nok..?

http://www.tropeland.dk/webshop/156-sal ... alt-22-kg/" onclick="window.open(this.href);return false;
Du kan få 20 kg. De Jong salt hos Reef Farmer for 300,00 i øjeblikket.

Erik
de har det først hjemme fra om 10 dage ca, men ja prisen er fin :) hvad siger blandings % i gram pr liter..? har godt 600 liter vand inkl. sump
Brugeravatar
Mikki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: tirs 2. okt 2012 17:46
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2007

Re: Hvilket salt skal jeg vælge..?

Indlæg af Mikki »

Eller ultra led har tilbud pt til 275 kr for 20 kg
Livet er som et saltakvarie. Det gælder om at ramme de rigtige værdier ;)
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3810
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hvilket salt skal jeg vælge..?

Indlæg af crazy seahorse »

pasex skrev:
crazy seahorse skrev:
pasex skrev:faldt over den alm red sea salt 22 kg til 499 inkl. fragt, syntes jeg lyder fair nok..?

http://www.tropeland.dk/webshop/156-sal ... alt-22-kg/" onclick="window.open(this.href);return false;
Du kan få 20 kg. De Jong salt hos Reef Farmer for 300,00 i øjeblikket.

Erik
de har det først hjemme fra om 10 dage ca, men ja prisen er fin :) hvad siger blandings % i gram pr liter..? har godt 600 liter vand inkl. sump
Jeg bruger ca 36 gr./liter.
Kommer an på om jeg skal booste min salinitet lidt eller ej. Men det ligger der omkring.
Bruger 4.900g til ca 125L vand. Men jeg skal også gerne booste pga saltaflejringer rundt omkring.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
JaizEdelmann
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 493
Tilmeldt: lør 6. aug 2011 23:04
12
Postnummer: 4171 Glumsø
Saltvand siden?: 2011

Re: Hvilket salt skal jeg vælge..?

Indlæg af JaizEdelmann »

Personligt bruger jeg Dejong marinelife salt, og rigtigt tilfreds med det, men har også hørt godt om red sea pro salt.
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 725
Tilmeldt: tirs 24. jul 2012 10:02
11
Postnummer: 3520 Farum
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvilket salt skal jeg vælge..?

Indlæg af Bobbe88 »

Jeg har kørt med dette siden jeg startede op i sommers:
http://www.aquapro2000.de/en/Sea-Salt/A ... :9584.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Købte det udelukkende pga prisen og at jeg alligevel skulle bestille andet fra samme side.
Jeg har ikke prøvet andre mærker og kan derfor ikke sammenligne, men umiddelbart har jeg været godt tilfreds ;)
Dog kunne jeg godt fristes til at prøve Ultra LED's SPS eller LPS salt næste gang der skal bestilles, da jeg har hørt godt om dette, samt det er en god pris.
Min byggetråd - 430 liters højt akvarie:
viewtopic.php?f=93&t=85178
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"