"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Indretning af sump

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
KimNilsson
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 21
Tilmeldt: ons 16. nov 2011 21:50
12
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 2011

Indretning af sump

Indlæg af KimNilsson »

Hej alle
Som ny indenfor saltvand søger jeg lidt sparring, så jeg får en god start på mit nye setup, der skal omfatte et 350 l display med 160 l sump med refugium.
Jeg har set rundt omkring på nettet for at få inspiration til en sump jeg skal indrette, og er efterhånden blevet forvirret på et højere plan, så her kommer mine spørgsmål til alle jer med noget erfaring.
1. Jeg har en Deltec skummer der skal hænge på siden af sumpen, men skal den skumme vandet fra rummet hvor overløbet ender, eller fra rummet med returpumpen?
2. Jeg har flere steder set sumpe med ”bubbletraps”, er det en god ting, eller spildt arbejde? Og hvis jeg skal lave en, skal det så være efter ”ankomstrummet” eller før returrummet?
3. Hvor ”svag” skal returpumpen være – vil en 1000 l/t pumpe være passende?
4. Er det et problem, at sumpen bliver lav? (jeg har kun plads til en højde på 28 cm)
Det var vist det for denne omgang, håber på hjælpsomme svar.
Ovenstående spørgsmål er stillet efter devisen: Der findes ingen dumme spørgsmål, kun arrogante svar :-)
Hilsen
Kim
Schlytter
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 77
Tilmeldt: tirs 29. nov 2011 09:38
12
Postnummer: 6093 Sjølund
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Sjølund (v. Kolding)
Kontakt:

Re: Indretning af sump

Indlæg af Schlytter »

Hej Kim..
Først velkommen til saltvandsverdenen - jeg er selv lige blevet indviet i den sidste måned, og jeg stod som dig - også og tabte hår over netop indretning af min sump..
Det endte med jeg lavede en forholdsvis simpel løsning, og det ser ud til det virker fint for mig - endnu :)

Jeg har min skummer i det første rum, med en boblefælde lige efter - dvs mellem det første rum og refugiet..

Personligt tror jeg ikke det gør nogen stor forskel hvor høj sumpen er, hvis du kan lave den breddere og/eller dybere?

Mht. størrelsen af returpumpen, fandt jeg ikke selv nogen skreven regel om det, og har en 2000L/T returpumpe til et 230liter akvarie m. 96 liters sump.
240L Cube balje: viewtopic.php?f=92&t=58410&p=563984#p563984" onclick="window.open(this.href);return false;
Opdræts reol:
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Indretning af sump

Indlæg af AndersGS »

Hej Kim og velkommen til!

1. Hvis du vil lave en bobbelfælde skal skummeren ikke hænge i samme rum som returpumpen. Afhængig af skummeren slipper der nogle gange lige mikrobobler ud som returpumpen kan suge med op i displaytanken, det larmer i pumpen og ser træls ud i akvariet. Så en bobbelfælde er en god ting.

2. Yes, lav en bobbelfælde lige før returpumpen.

3. Returpumpen skal gerne cirkulerer displayakvariet 3-4 gange i timen, så en 1500-2000 L/h pumpe er fin. Vær opmærksom på at der er et væsentligt tab i kraft af løftehøjden, så fx. vil en 1000 L/h pumpe kun levere ca 500-600 L/h ved 1 meters løft.

4. Ja, og nej. Der skal være plads til overskydende vand fra displayakvariet i tilfælde af strømsvigt og du skal også have nok friplads til at kunne komme til skummeren.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Indretning af sump

Indlæg af Carsten »

Jeg har lige en kommentar angående returpumpen.
En del føder skummeren direkte med vand fra overløbet, derfor skal returpumpen være dimisioneret så den kan levere den mængde vand som er optimalt for skummeren. Hvis skummeren blot står/hænger i sumpen, og selv suger det vand der skal bruges er pumpens kapacitet ikke så væsenlig.
men vær opmærksom på det som Anders skriver at pumpens evne til at levere vand falder markant jo højere den skal trykke det.
Uden at vide hvilken pumpe du havde tænkt at sætte på, vil jeg mene at en Aquabee 2000 er et ok valg
KimNilsson
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 21
Tilmeldt: ons 16. nov 2011 21:50
12
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 2011

Re: Indretning af sump

Indlæg af KimNilsson »

Hej igen
Tak for tips - da mit overløb er boret i forvejen, og skummeren kun kan være i den modsatte ende, har jeg besluttet mig for følgende design (beskrives i tekst, for jeg kan ikke lige finde ud af at indsætte et billede her)
Første rum er til levende sten - her kommer vandet fra akvariet via overløbet.
Herefter kommer et relativt smalt rum, hvor der evt. kan placeres noget zeolite.
Tredje rum bliver mit refugium med levende sand og caulerpa.
Herefter kommer en boblefælde inden det sidste rum med returpumpen.
Skummeren kan som sagt kun hænge ved mit returrum, så den vil komme til at suge vand herfra og "aflevere" til refugiet.

Muligvis vil nogen sige, at det ikke er optimalt, men nu prøver jeg, krydser mine fingre og drager så mine erfaringer.

Udover designet (som jeg nu prøver) er der spørgsmålet om returpumpens størrelse - jeg har flere steder læst at den ikke må være for kraftig, men skal dette ikke mere ses i forhold til selve sumpens rumfang, fremfor i forhold til displaytankens rumindhold?

Hilsen Kim
Senest rettet af KimNilsson man 5. dec 2011 00:29, rettet i alt 1 gang.
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Indretning af sump

Indlæg af Marco R »

KimNilsson skrev:Hej igen
Tak for tips - da mit overløb er boret i forvejen, og skummeren kun kan være i den modsatte ende, har jeg besluttet mig for følgende design (beskrives i tekst, for jeg kan ikke lige finde ud af at indsætte et billede her)
Hilsen Kim
Hej Kim,

Du skal trykke knap ved siden af: Handling
Upload af billede.
Upload af billede.
Som hedder: Upload af vedhæftede filer, og der trykker du så gennemse, og finder dit billeder, og trykker derefter: Tilføj filen
Derefter kan du eventuelt tilføje en kommentar under: Filkommentar

Håber, at dette giver mening, ellers så spørg du bare, så hjælper jeg gerne med at vedhæfte dit billede :happy:
KimNilsson
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 21
Tilmeldt: ons 16. nov 2011 21:50
12
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 2011

Re: Indretning af sump

Indlæg af KimNilsson »

OK jeg prøver, og her skulle gerne komme en skitse af min planlagte sump:
Tak for tippet
Vedhæftede filer
Sumpplan.jpg
Brugeravatar
Tonny
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 268
Tilmeldt: ons 6. jan 2010 16:35
14
Postnummer: 4140 Borup
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Nr. Dalby borup sj.
Kontakt:

Re: Indretning af sump

Indlæg af Tonny »

hvis jeg var dig ville jeg lave et rum i en af enderne hvor du kan have dit ferskvanskammer og osmolator.
Så slipper du for at have endnu en spand eller dunk stående ved siden af dit akvarie.
Mvh.
Tonny Andersen

...540L saltvand...

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=50741
Brugeravatar
Tonny
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 268
Tilmeldt: ons 6. jan 2010 16:35
14
Postnummer: 4140 Borup
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Nr. Dalby borup sj.
Kontakt:

Re: Indretning af sump

Indlæg af Tonny »

du kan evt. se her hvordan jeg havde tænkt mig at lave min sump...
Vedhæftede filer
Udkast til sump af Tonny
Udkast til sump af Tonny
Mvh.
Tonny Andersen

...540L saltvand...

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=50741
Brugeravatar
demian
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 542
Tilmeldt: tors 6. aug 2009 09:34
14
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2002

Re: Indretning af sump

Indlæg af demian »

hej du kunne jo også vælge dette setup og have en algue scrubber oven på som denne
http://www.wetwebmedia.com/algaeFilt.htm

jeg ville så bare have skumeren udenfor i en anden tank så der er plads til et større dsb for ellers fylder skummeren det hele hehe og man kan ikke få nok nitrat spisere vel :wink:
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Indretning af sump

Indlæg af Carsten »

Returvandet fra skummeren skal bare til det rum med returpumpen.

Det lille rum du laver ville jeg ikke bruge til zeovit, da det ikke rigtigt duer på den måde. zeovit skal udskiftes ofte og skylles igennem hverdag for ikke at slamme til.
istedet for ville jeg enten komme et stykke blåt filtersvamp eller blot noget filtervat i for at tage svæv. Det er enkelt at tage op og skylle rent.
Brugeravatar
demian
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 542
Tilmeldt: tors 6. aug 2009 09:34
14
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2002

Re: Indretning af sump

Indlæg af demian »

hej man kan også lave sit refugium med en åbning midt på så vandstrømmen kommer mere lige på algerne som denne her http://www.saltwater.dk/Miracle%20Mud-.htm :wink:
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"