"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

IKS programmerings spørgsmål

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
sneppevej
Reactions:

IKS programmerings spørgsmål

Indlæg af sneppevej »

Hej.

Nogen der ved om dette er muligt med IKS:

Vandstanden i sumpen er pt styret af IKS niveau måler. Dette virker fint, men den har tendens til at slå til og fra rimelig ofte.

Jeg ønsker at IKS feks kun gør niveau måleren "aktiv" hver 60 min.

Alternativt ønsker jeg at der kun bliver fyldt vand på om natten, da vandpåfyldning sker gennem min kalkvandsmikser og det ifølge Deltec er en anbefalet løsning - man lad os ikke tage den diskussion :-)

Men nogen gode råd, om det er muligt?

/Henrik
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Er ideen med en osmulator ikke lige at den hele tiden fylder efter?
sneppevej
Reactions:

Indlæg af sneppevej »

Carsten skrev:Er ideen med en osmulator ikke lige at den hele tiden fylder efter?
Måske for nogen - man lad nu den diskussion ligge - det handlede om der var nogen der vidste om det kunne lade sig gøre, ikke hvorfor.

Havde du nogen input, Carsten ?

/Henrik
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Mener ikke det er muligt, måske med day/night instillingen, men det vil sikkert lave rod i en masse andre ting.

Men jeg ville gøre noget helt andet - Jeg ville adskille osmolator og kalkmixer - når du nu har en computer - Den eneste grund til at de to ting har være sammenkædet er at kalkmixeren blev opfundet før akvariecomputeren og det var nemt dengang at få fyldt kalkwasser på via en osmolator. Det kan jo ikke være meningen at fordi det er varmt så kommer der mere kalk på akvariet ?!?!?

Lav et timer program der fylder vand fra kalkmixeren på med visse intervaller (lidt nok til at det aldrig er mere end der ville bliver flydt på via osmolator) - så det passer med din kalkreaktor. Og lad så osmolatoren efterfylde med resten. Så kan du faktisk styre mængden og slipper for at kalkwasser'et ender med at ødelægge udstyr og bundlag.

Men det er også vigtigt for bla. pH- og saltbalancen at der bliver efterfyldt kontinuerligt.

/Erik
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"