"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Saltvand uden LS?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
ordy
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 553
Tilmeldt: lør 20. mar 2010 17:12
14
Postnummer: 5230 Odense M
Saltvand siden?: 2009

Saltvand uden LS?

Indlæg af ordy »

Jeg står og skal i gang mit nye projekt 250l+128l sump ..
Og er lidt i et dilemma med hensyn til indkøring og de koraller jeg i forvejen har i mit boyu128

Min plan er jeg vil tage alle mine levende sten (omkring 20 kg godt indkørte) over i det nye og og så købe en 10-20 kg mere af en privat ..
Og fylde med nyt saltvand da jeg ikke mener det gamle er værd at gemme på da jeg har haft et par uheld på det sidste, og det har i det hele taget bare ikke kørt optimalt !

Men så står jeg med et problem alle mine koraller, og så tænke jeg er det ikke muligt at fylde 50 l en murre balje af mit gamle saltvand og smide en lille skummer, varmelegme, cirkulation i og mit gamle boyu lys over og opbevare mine koraller der? kan dette så umiddelbart ikke godt stå uden Ls ind til jeg har styr på værdierne i det nye

Vil lave et lille vandskift hver uge i murrebaljen ?

burde dette ikke være muligt ? :D
Nedlagt :Murerens Balje 250 + 128 L
viewtopic.php?f=92&t=48650
Brugeravatar
ordy
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 553
Tilmeldt: lør 20. mar 2010 17:12
14
Postnummer: 5230 Odense M
Saltvand siden?: 2009

Re: Saltvand uden LS?

Indlæg af ordy »

Glemte lidt at skrive at min anden mulighed kunne være at smide det alle stene + lidt ekstra samt mine koraller over i mit nye akvarie og håbe på at stene er så godt indkørte i forvejen og jeg kan slippe for at indkøre det men er dette muligt når vi snakker helt frisk saltvand ?

Hvad ville i gøre ? :)
Nedlagt :Murerens Balje 250 + 128 L
viewtopic.php?f=92&t=48650
jesper kristensen
Reactions:

Re: Saltvand uden LS?

Indlæg af jesper kristensen »

Jeg ville tage lidt vand fra det næste stykke tid til du har 250 liter og så tilføje noget nyt vand til sidst.
Brugeravatar
ordy
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 553
Tilmeldt: lør 20. mar 2010 17:12
14
Postnummer: 5230 Odense M
Saltvand siden?: 2009

Re: Saltvand uden LS?

Indlæg af ordy »

Tror bare ikke mit gamle vand er særlig godt da jeg har haft et uheld med en kuffertfisk + mine værdier nok ikke er helt optimale det eneste jeg har gjort siden kuffertfisken dræbte min 5 andre fisk er at skifte 10 L vand om ugen ..

men har heller ikke mulighed for at opbevare 250 l ind til jeg for det nye op ..

Hvad med jeg bare tog lidt af det gamle vand måske 50 l eller noget i den stil og så nyt for resten når jeg skal starte det nye ?
Nedlagt :Murerens Balje 250 + 128 L
viewtopic.php?f=92&t=48650
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3806
Tilmeldt: ons 27. okt 2004 20:26
19
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Re: Saltvand uden LS?

Indlæg af Peters1 »

kan du ikke fylde det nye op med nyt vand og dine sten og så derefter dryp tilvende dine fisk og koraller over nogle timer?
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Saltvand uden LS?

Indlæg af Carsten »

Murerbaljer skal du glemme alt om. De er billige, men de duer ikke til vores brug. De er lavet af affaldsplast. Du kan ofte se en oliehinde på overfladen når der kommes vand i dem.
mic jensen
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 256
Tilmeldt: søn 6. jan 2008 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: holstebro

Re: Saltvand uden LS?

Indlæg af mic jensen »

jeg ville tage ca 50 liter af dit gamle vand og gemme..bruge resten af det til at skylle dine sten rigtig godt med..blande noget nyt i dit nye akvarie,tilfør de 50 liter du har gemt og bland det i..lad det stå en dag og og put dine fisk og koraller i og spar på foderet i starten..jeg har gjort dette optil flere gange uden problemer,andre vil dog sige at det er hul i hovedet..men det er bare min erfaring..og ja jeg har såmen også brugt murerbaljer til opbevaring af både sten og fisk,uden dødsfald..men dog ikke over flere dage


Mvh Michael
Brugeravatar
ordy
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 553
Tilmeldt: lør 20. mar 2010 17:12
14
Postnummer: 5230 Odense M
Saltvand siden?: 2009

Re: Saltvand uden LS?

Indlæg af ordy »

Peters1 skrev:kan du ikke fylde det nye op med nyt vand og dine sten og så derefter dryp tilvende dine fisk og koraller over nogle timer?
Jo er ikke så bange for de går til ved selve skiftet ..
Er mere det med om jeg for en helt ny indkørsels fase selvom de sten jeg bruger er godt indkørte når nu størstedelen bliver helt frisk saltvand ..
Ville være lidt surt hvis alle mine LPSér gik til fordi der lige pludselig kom et boom i mine værdier ..
men har ikke rigtig andre muligheder end at prøve :)
og det skal vel nok gå om ikke andet må jeg være flittig til at måle og lave vandskift om nødvendigt det første stykke tid..
Carsten skrev:Murerbaljer skal du glemme alt om. De er billige, men de duer ikke til vores brug. De er lavet af affaldsplast. Du kan ofte se en oliehinde på overfladen når der kommes vand i dem.
Jeg dropper murerbaljen :P var vist ikke så god en ide alligevel :D
Nedlagt :Murerens Balje 250 + 128 L
viewtopic.php?f=92&t=48650
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3806
Tilmeldt: ons 27. okt 2004 20:26
19
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Re: Saltvand uden LS?

Indlæg af Peters1 »

Hvis du bare skyller stenene igennem i saltvand, så burde det ikke blive så slemt, men det er svært at undgå helt synes jeg.. Det bør dog ikke være noget der skaber de helt store problemer.
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Brugeravatar
Valentin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 14. jun 2009 23:16
14
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Silkeborg/linå

Re: Saltvand uden LS?

Indlæg af Valentin »

Hey Ordy..

De fleste lps kan godt klare lidt sving i værdierne, endda en omgang nye sten, men selvfølgelig ikke noget de er vilde med korallerne.. Sps der imod kunne godt gå til, alt efter hvilke..

Ellers må du sige til hvis du mangler en pleje sted.. :beer:
Mvh Troels

Husk at være gode ved hinanden, det betaler sig..smiler..
Saltvandrasser.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 922
Tilmeldt: ons 14. jul 2010 16:48
13
Postnummer: 4390 Vipperød
Saltvand siden?: 2010

Re: Saltvand uden LS?

Indlæg af Saltvandrasser.dk »

Har også lige lavet et stort skift fra 60 til 206L, to 1/2 af vandet + det jeg hade i min sump og kørte det over i det nye sammen med døde sten som jeg hade lavet søjler af, det sidste af vandet skyllede jeg så mine gammle sten for skidt og slam.

jeg har ikke nogen problemer i nu og det er lidt over 2 uger siden, hvis du bare laver dit forarbejde godt tror jeg ikke at der er det helt store i det, jeg hade så mine døde sten i varmt vand som jeg skiftet hver dag i 14 dage for at få det værste ud af dem, men jeg vil så heller ikke sige at jeg har overstået det i nu det kan skam nå at komme i nu, men det ser meget godt ud indtil nu :)


alt for mange vandskift ville jeg bestemt ikke gøre til at starte med da du bare udsætter dine indkøring!!
lade det lige køre ind og få lidt ro på :)
Brugeravatar
ordy
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 553
Tilmeldt: lør 20. mar 2010 17:12
14
Postnummer: 5230 Odense M
Saltvand siden?: 2009

Re: Saltvand uden LS?

Indlæg af ordy »

Saltvandrasser.dk skrev:Har også lige lavet et stort skift fra 60 til 206L, to 1/2 af vandet + det jeg hade i min sump og kørte det over i det nye sammen med døde sten som jeg hade lavet søjler af, det sidste af vandet skyllede jeg så mine gammle sten for skidt og slam.

jeg har ikke nogen problemer i nu og det er lidt over 2 uger siden, hvis du bare laver dit forarbejde godt tror jeg ikke at der er det helt store i det, jeg hade så mine døde sten i varmt vand som jeg skiftet hver dag i 14 dage for at få det værste ud af dem, men jeg vil så heller ikke sige at jeg har overstået det i nu det kan skam nå at komme i nu, men det ser meget godt ud indtil nu :)


alt for mange vandskift ville jeg bestemt ikke gøre til at starte med da du bare udsætter dine indkøring!!
lade det lige køre ind og få lidt ro på :)
Jeg tror nok det skal gå så.. må bare være lidt på mærkerne med det og tage min forholdsregler :)
Og hvis du kan med døde LS kan jeg vel også med i forvejen velindkørte LS
:)
Nedlagt :Murerens Balje 250 + 128 L
viewtopic.php?f=92&t=48650
Saltvandrasser.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 922
Tilmeldt: ons 14. jul 2010 16:48
13
Postnummer: 4390 Vipperød
Saltvand siden?: 2010

Re: Saltvand uden LS?

Indlæg af Saltvandrasser.dk »

Problemet med de levende LS er at du bare kan få dig en masse skidt med, du har jo levende! men det er så også minus ved de døde, det tar lidt tid før at de bliver levende, men hvis jeg var dig ville jeg 100% køre med døde og så lave dig et par smæk fede søjler, det bliver du glad for :)
Brugeravatar
ordy
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 553
Tilmeldt: lør 20. mar 2010 17:12
14
Postnummer: 5230 Odense M
Saltvand siden?: 2009

Re: Saltvand uden LS?

Indlæg af ordy »

Har bare 20 kg Ls og syntes ligeså godt jeg kan bruge dem frem for at købe helt nyt ...

Er også mere bange for det går galt når stene er døde selvom man renser dem godt ud som du snakker om..

Men hvilket skidt er det du mener der kan komme med LS ?
Nedlagt :Murerens Balje 250 + 128 L
viewtopic.php?f=92&t=48650
spdiving
Reactions:

Re: Saltvand uden LS?

Indlæg af spdiving »

Indkørt saltvand som mange mener er vejen frem især forhandlerne som tager penge for at de kan lave vandskifte dette ville jeg helt klart fra vælge. Bland nyt osmosevand og start op på dette istedet for.

Så ved du at vandet er 100% iorden og det ikke har nogle skæve værdier med fra start af som feks. sillicat og andet sjovt.

Opbevaring af koraler i en balje eller andet uden levene sten kan man godt. Men hus dine koraler skal stadig have lys og gode værdier.

Det bedste er at du kommer alle levene sten i akvariet fra start af så du kun skal have en inkøringsfase.

Steen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Saltvand uden LS?

Indlæg af Carsten »

ordy skrev:Har bare 20 kg Ls og syntes ligeså godt jeg kan bruge dem frem for at købe helt nyt ...

Er også mere bange for det går galt når stene er døde selvom man renser dem godt ud som du snakker om..

Men hvilket skidt er det du mener der kan komme med LS ?
Brug du bare de døde sten, men genopliv dem lige inden!
I det akvarie jeg nedlagde, der var de fleste af stenene nogle som jeg havde genoplivet for en del år siden.
De skal nok blive lige så levende som dem du køber for mange penge.

Fordelen ved dem er at du er helt sikker på ikke at få glasroser, søknælere, pistolrejer, pestanemoner osv... med ind i akvariet
Brugeravatar
ordy
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 553
Tilmeldt: lør 20. mar 2010 17:12
14
Postnummer: 5230 Odense M
Saltvand siden?: 2009

Re: Saltvand uden LS?

Indlæg af ordy »

Carsten skrev:
ordy skrev:Har bare 20 kg Ls og syntes ligeså godt jeg kan bruge dem frem for at købe helt nyt ...

Er også mere bange for det går galt når stene er døde selvom man renser dem godt ud som du snakker om..

Men hvilket skidt er det du mener der kan komme med LS ?
Brug du bare de døde sten, men genopliv dem lige inden!
I det akvarie jeg nedlagde, der var de fleste af stenene nogle som jeg havde genoplivet for en del år siden.
De skal nok blive lige så levende som dem du køber for mange penge.

Fordelen ved dem er at du er helt sikker på ikke at få glasroser, søknælere, pistolrejer, pestanemoner osv... med ind i akvariet
ved ikke om jeg fik formuleret mig forkert men du 20 kg jeg har er allerede levede og har kørt i mit nuværende akvarie et par år...
og syntes ligeså godt jeg kan bruge dem frem for at køber nye døde sten ?
skal så uanset hvad havde 10 kg mere men kan det ikke ligeså godt være LS jeg køber privat når jeg er i gang med nogle som er levende i forvejen ?

Selvfølgelig kan der følge lidt med som glas roser men er vel ikke være end det kan fjernes igen ?
Nedlagt :Murerens Balje 250 + 128 L
viewtopic.php?f=92&t=48650
mic jensen
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 256
Tilmeldt: søn 6. jan 2008 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: holstebro

Re: Saltvand uden LS?

Indlæg af mic jensen »

jo køb du 10kg indkørte sten og skyl dem godt inden du putter dem i :GO
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"