"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Ca. tilsætning

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4736
Tilmeldt: ons 12. okt 2005 12:58
18
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Ca. tilsætning

Indlæg af Hvam »

Hej jeg har før tilsat CA med JBLs pulver men jeg syntes det er ret dyrt i de mængter.

Så havordan vil den bæste og mest økonomiske måde være at tilsætte kalk på, er det med kalk mixer eller reaktor eller???
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Jeg har tidligere benyttet mig af en kalkreaktor med godt resultat !
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 977
Tilmeldt: tirs 20. jul 2004 10:28
19
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Den mest økonomiske vil helt sikkert være med kalkvandsmixer, men det er spørgsmålet, om den kan nå at følge med, da det jo kun er fordampet vand, som erstattes med mættet kalkvand. Kalkreaktoren, tror jeg, er den mest populære løsning og kan levere pæne mængder kalcium til akvariet. Den er en lidt dyere éngangsinverstering, men når først den kører, passer den langt hen ad vejen sig selv og er sådan set også billig i drift. Jeg giver ca. 200 kr. for en genopfyldning af 6 kg CO2. Det rækker som regel til et par år med et forbrug på ca. 1 bobbel pr. sekund. Derudover kommer udgiften til kalkmedie og det løber højst op i et par hundrede om året (kalkreaktor er en Deltec P500). Jeg tør ikke give et bud på driftudgifterne til en kalkvandsmixer, men den kan næppe være høj ;)
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4736
Tilmeldt: ons 12. okt 2005 12:58
18
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

Ok hvad skal der tilsættes en klkvandsmixer?

hvad med balling? e-akvariet sælger nogle tilsætnings stoffer er det noget som virker???
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

seadooman skrev:Ok hvad skal der tilsættes en klkvandsmixer?

hvad med balling? e-akvariet sælger nogle tilsætnings stoffer er det noget som virker???
Der skal være calciumhydroxid i en kalkvandsmikser.

LÆs evt. her under "kalkvandsmixer": http://www.saltvandsakvarium.dk/forklarings_ordbog.htm
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: søn 29. jan 2006 20:08
18
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

Indlæg af Johnny »

nyberg så lige du har en p500 har lige købt en magen til brugt og er lidt i tvivl hvoran den monteres jeg har co2+ reg+ boble tæller div slanger. og hvor meget tryg skal manometret stå på?er det afhængit af bobler håber du eller en anden kan hjælpe
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 977
Tilmeldt: tirs 20. jul 2004 10:28
19
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Johnny skrev:nyberg så lige du har en p500 har lige købt en magen til brugt og er lidt i tvivl hvoran den monteres jeg har co2+ reg+ boble tæller div slanger. og hvor meget tryg skal manometret stå på?er det afhængit af bobler håber du eller en anden kan hjælpe
Trykket på manometeret afhænger af, om det viser arbejdstryk, flasketryk eller begge dele. Flasketrykket vil altid være omkring 50 bar indtil CO2-flasken er ved at være tom. Af arbejdstryk mener jeg, at jeg har ca. 0.2-0.3 bar. Jeg går efter 1 CO2-bobbel i sekundet, men det kan være en smule vanskeligt at indstille. Skruer man for meget op for arbejdstrykket, bliver flowjusteringen alt for følsom og umulig at styre. Bliver trykket for lavt, bliver flowet uensartet. Så der skal altid lige lirkes lidt med indstillingerne :-)

Selve tilkoblingen er illustreret meget godt i denne vejledning:
http://www.deltecaquariumsolutions.com/PF509.pdf
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: søn 29. jan 2006 20:08
18
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

Indlæg af Johnny »

1000 tak nyberg så skal jeg hjem og montere :GO så lige hvilket medie kører du med?
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Brugeravatar
flemmiov
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 677
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 09:32
19
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 1999
Geografisk sted: 7500 Holstebro

Indlæg af flemmiov »

Hej johnny, i den type reaktor er det mest brugte, det der hedder rowalith c +, om man også kan bruge koral-grus ved jeg ikke, ihvertfald står rowalitten nærmest og "danser" inde i reaktoren, det kunne jeg forestille mig at koral-grus er for tungt til..anyway, Deltec anbefaler også rowalith c+ (bemærk at man også kan få noget der bare hedder rowalith, fordelen ved c+ er at det ifølge fabrikanten, ikke indeholder fosfat)
Deltec 576 L.
Hilsen Flemming.
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: søn 29. jan 2006 20:08
18
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

Indlæg af Johnny »

ok der står bare på akvarieudstyrs side af c+ er til pf reaktore og så lige jeg har endnu ikke iks skal den så styres af ventil med timer? køre 27/7 eller?
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 977
Tilmeldt: tirs 20. jul 2004 10:28
19
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Johnny skrev:1000 tak nyberg så skal jeg hjem og montere :GO så lige hvilket medie kører du med?
Jeg kører med noget finkornet grus, som har samme egenskab som Rowalith C+. Men da reaktoren egentlig ikke er gearet til denne type grus (det er PF-modellerne derimod), har jeg lagt et groft kalcium-medie i bunden af reaktoren. Desuden har jeg indsat en kugleventil på pumpens trykside for at kunne drosle langsomt op for cirkulationen. Ellers er det umuligt at styre og der ryger en masse grus i pumpen, når man tænder for den.

Jeg vil helt klart anbefale noget kalkmedie af en grov beskaffenhed (3-5 mm), f.eks. Hydrocarbonat fra Aquamedic. Koralgrus kan sagtens anvendes, men det kan desværre afgive fosfat. Desuden kan jeg anbefale at tilsætte 10% Magnesium pro fra Grotech.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Akvarieudstyr har noget "koralgrus" som er meget fint, det er beregnet til brug i de reaktorer.
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: søn 29. jan 2006 20:08
18
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

Indlæg af Johnny »

Johnny skrev: og så lige jeg har endnu ikke iks skal den så styres af ventil med timer? køre 27/7 eller?
læste lige odenligt det link nyberg lagde ind så har fået svaret :oops: hvad med faxe kalk bundlag vil det kunne bruges det har jeg nemlig
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Kimos
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 119
Tilmeldt: søn 22. aug 2004 13:38
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Odense SØ.

Indlæg af Kimos »

Hej Johnny.

Jeg har kørt med groft koralgrus, som umiddelbart har virket godt nok, jeg har prøvet både Rowalit og A.R.M., men har ikke kunne fået reaktoren til at køre rigtig med disse,opløsningen har været for kraftig, så vandet blev helt farvet hvidt. så de sidste 2-3 år har jeg kun brugt koralgrus, og det har virket.


MVH.
Kim Sørensen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Kimos skrev:Hej Johnny.

Jeg har kørt med groft koralgrus, som umiddelbart har virket godt nok, jeg har prøvet både Rowalit og A.R.M., men har ikke kunne fået reaktoren til at køre rigtig med disse,opløsningen har været for kraftig, så vandet blev helt farvet hvidt. så de sidste 2-3 år har jeg kun brugt koralgrus, og det har virket.


MVH.
Kim Sørensen
Har du ikke kunnet skrue ned for co2'en i reaktoren, så den ikke kom så langt ned??
Kimos
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 119
Tilmeldt: søn 22. aug 2004 13:38
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Odense SØ.

Indlæg af Kimos »

Jeg har haft den til at køre med 12-15 bobler i minuttet,
så den skal kun lige røres på ventilen, hvis det er det du mener.


Kim Sørensen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Så sæt den ned i antal bobler! med de der 12-15 bobler i minuttet, hvilken ph har du så i reaktoren?
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"