"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hjælp, jeg er forvirret.

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Wande54
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 233
Tilmeldt: ons 30. nov 2005 12:35
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Helsingør
Kontakt:

Hjælp, jeg er forvirret.

Indlæg af Wande54 »

Kære venner.

Nu har jeg læst mange tråde om valg af den ene slags pumper frem for en anden. Det har mest gået på fabrikater og den religion og personlige meninger der er forbundet med sådan noget. Det er også okey. :)

Men jeg er meget forvirret omkring den grundlæggende filosofi om pumpekapaciteten.

Cirkulation: Tommelfingerreglen siger 10 - 20 x akvariets volumen. Det er tal jeg kan forstå og forholde mig til. Og hvis der er flere pumper, så kan fordelingen af vandstrømmen forbedres = okså OK. :TH

Returpumpe fra overløb/sump: Her har jeg helt tabt tråden. :oops:
Formålet er vel at få en passende vandmængde forbi skummer og andet teknisk kram.

Der løber såvidt jeg ved en ret svag vandstrøm gennem skummeren og overfladefilmen der trækkes ned i overløbskammeret skal jo skummes effektivt.
Så for at proteinen ikke bare skal smides tilbage i akvariet, så skal returpumpen vel ikke være særlig kraftig. Hvis akvariets volumen passerer en gang i timen må det vel være fornuftigt nok.
ELLER HVAD????
Hilsen Steen

Øresundsakvarie med jordkøling.
200 L Akvastabil med ca 15L indvendig overløb. Miniflotor 200. MoZoo 800 L/t retur gennem 30 m PEX-rør under græsplænen. MoZoo 800 + 1300 L/t cirkulation. 2 x 39 W T5 @ 6500 + 10000 Kelvin.

Billede
sneppevej
Reactions:

Re: Hjælp, jeg er forvirret.

Indlæg af sneppevej »

Wande54 skrev:
Returpumpe fra overløb/sump: Her har jeg helt tabt tråden. :oops:
Formålet er vel at få en passende vandmængde forbi skummer og andet teknisk kram.

Der løber såvidt jeg ved en ret svag vandstrøm gennem skummeren og overfladefilmen der trækkes ned i overløbskammeret skal jo skummes effektivt.
Så for at proteinen ikke bare skal smides tilbage i akvariet, så skal returpumpen vel ikke være særlig kraftig. Hvis akvariets volumen passerer en gang i timen må det vel være fornuftigt nok.
ELLER HVAD????
Her er der nok ligså mange holdninger til.

Mange mener, ligesom du skriver, at sålænge der er er nok flow til skummeren så er du godt dækket ind.

Du skal dog altid huske at medregne tryktabet fra returpumpen - f.eks en AquaBee 3000 falder ydelsen til det halve ved et løft på 1,5 meter - sætter du så et par 90 gr. bøjninger på er ydelsen nok kun 1000 l/h, lige nok til en skummer.

Dette gælder for mange pumper.

Men selvfølgelig er der ingen grund til at benytte en alt for voldsom returpumpe.

Jeg ville gå efter en pumpe der yder 5-8 gange akvariets volume - det er på ingen måder for kraftigt, når først tryktabet er trukket fra.

Jeg har selv en Red Dragon 6.5 (6.500 l/h)
Den løfter vandet 150 cm gennem 4 bløde 90 graders bøjninger og ender ud i et strålerør.

Ydelsen falder i det setup til ca. 3000 l/h !!! (målt på afløbsvandet, der fylder 10 l i en 20 l spand på) på ca 11-12 sec.)

Se også lidt mere om det her:

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php? ... ht=aquabee

/Henrik
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2675
Tilmeldt: tors 27. apr 2006 16:05
18
Postnummer: 9330 Dronninglund
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Mathias_C »

Hva så hvis man har en retur pumpe i overløbet...? så formindskes ydeevnen vel ikk når den ikk skal løfte vandet...? :roll:

Nu har jeg så et spørgsmål mere lidt indenfor samme kalgori, cirkulationen skal være på 10-20 gange akvariets størrelse, men kan det blive for meget...? :oops:
har læst at koraller kan ta' skade, men hva med fisk har læst i nogle artsbeskrivelser at fisken ska' ha' 10-20 gange volumen men hva hvis de fik 30 ville de så ikk trives...?

Grunden til spørgsmålet er at jeg skal ha' et 54L og regner med 2xmozoo 800/l hvor den ene skal bruges til returvandet fra overløb...! men er det for meget næsten 30 gange....! :wink:
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Mathias<< Korallerne kan tage skade, hvis der er en direkte, spulende stråle ind på dem, men hvis blot der er en kraftig, jævn cirkulation, kan man sagtens have langt mere end 20 gange akvariets størrelse. Selvfølgeligt kan man få for meget, men jeg har selv 41 gange akvariets størrelse uden problemer. Dog kan det hurtigt blive svært at få sandet til at blive liggende.

Skulle måske flyttes til en ny tråd? :roll:
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Wande54
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 233
Tilmeldt: ons 30. nov 2005 12:35
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Helsingør
Kontakt:

Indlæg af Wande54 »

Tak for svar,

Så vil jeg satse på min MoZoo 800 L/t som retur gennem skillevæggen.
Den har nu kørt i mit 54 L's kar siden starten, og giver en dejlig strøm i vandet som især blæretangen ser ud til at nyde godt af.

Der er ikke behov for en ny tråd for min skyld.
Mathias' spørgsmål passer fint ind i emnet her.

Der er forresten mange der har problemer med at holde temperaturen nede.
Husk også at tænke på, at den effekt en neddykket pumpe optager hovedsagelig bliver til varme. Så har din pumpe et forbrug på 30 W, så har du et ca 25 W varmelegeme der er tændt hele tiden. Derfor kigger jeg meget nøje på hvor mange Watt forbruget på pumperne er.
Hilsen Steen

Øresundsakvarie med jordkøling.
200 L Akvastabil med ca 15L indvendig overløb. Miniflotor 200. MoZoo 800 L/t retur gennem 30 m PEX-rør under græsplænen. MoZoo 800 + 1300 L/t cirkulation. 2 x 39 W T5 @ 6500 + 10000 Kelvin.

Billede
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 977
Tilmeldt: tirs 20. jul 2004 10:28
19
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Re: Hjælp, jeg er forvirret.

Indlæg af nyberg »

Wande54 skrev:Der løber såvidt jeg ved en ret svag vandstrøm gennem skummeren og overfladefilmen der trækkes ned i overløbskammeret skal jo skummes effektivt.
Så for at proteinen ikke bare skal smides tilbage i akvariet, så skal returpumpen vel ikke være særlig kraftig. Hvis akvariets volumen passerer en gang i timen må det vel være fornuftigt nok.
ELLER HVAD????
I princippet bør flowet i sumpen/forbi skummeren være så høj som mulig.
Hvis vi for illustrationens skyld kalder vandet fra akvariet beskidt og vandet fra skummeren rent, vil der være mindre rent vand, der recirkulerer i sumpen med det højt flow kontra et lavt. Eller sagt på en anden måde: Ganske vist bliver nogle af proteinerne hurtigere sendt tilbage til akvariet, hvis de har undsluppet skummeren, men de vender også hurtigere tilbage til sumpen igen sammen med nye proteiner, der er blevet dannet/tilført.

Hvis overløbet direkte føder skummeren, er flowet igennem sumpen mere ligegyldig.
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2675
Tilmeldt: tors 27. apr 2006 16:05
18
Postnummer: 9330 Dronninglund
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Mathias_C »

Der er ikke behov for en ny tråd for min skyld.
Mathias' spørgsmål passer fint ind i emnet her.
Okay så lader vi spørgsmålet blive i denne tråd :)
Hva så hvis man har en retur pumpe i overløbet...? så formindskes ydeevnen vel ikk når den ikk skal løfte vandet...?

Nu har jeg så et spørgsmål mere lidt indenfor samme kalgori, cirkulationen skal være på 10-20 gange akvariets størrelse, men kan det blive for meget...?
har læst at koraller kan ta' skade, men hva med fisk har læst i nogle artsbeskrivelser at fisken ska' ha' 10-20 gange volumen men hva hvis de fik 30 ville de så ikk trives...?

Grunden til spørgsmålet er at jeg skal ha' et 54L og regner med 2xmozoo 800/l hvor den ene skal bruges til returvandet fra overløb...! men er det for meget næsten 30 gange....!
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"