"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Smittende farve

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
chris
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 28
Tilmeldt: tirs 21. mar 2006 16:00
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Danmark

Smittende farve

Indlæg af chris »

Jeg har to nanoer på henholdsvis 30 og 60 l. de har kørt i henholdsvis 3 og 4 måneder uden problemer, men nu er det mindste blevet helt rødt, farven har sat sig på både sten og sand.
Hvad kan dette skyldes og hvorden slipper jeg af med det :?:

Da det lige var begyndt at sætte sig, fik jeg det renset af, men det kommer tilsyneladene igen. :x
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Det er muligvis cyanobakterier.
Er det en form for slim? Kan det viftes væk med hånden?
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
chris
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 28
Tilmeldt: tirs 21. mar 2006 16:00
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af chris »

ja det kan sagtens fjernes med hånden, så ja det er nok det det er så... ved du hvad jeg kan gøre ved det, eller hvis du evt. kender et sted, hvor jeg kan læse om problemet..... :D
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Hvad har du af belastning på akvariet og hvad har du af filter?

Prøv at læs denne tråd omhandlende cyano igennem: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... ight=cyano
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
chris
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 28
Tilmeldt: tirs 21. mar 2006 16:00
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af chris »

Jeg har skummer og så en pumpe til rensning af større ting, som samtidig skaber cirkulation... det har virket fint indtil nu, og mine fisk ser både sunde og glade ud.

Men tak for tippet. Jeg vil så forsøge med Red slime remover :D
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Hvor meget cirkulation har du? Hvor stor en belastning har du? Hvor længe har akvariet kørt? Har du overløb?

At behandle med antibiotika hjælper jo ikke, hvis ikke grunden til udbrudet findes. Så kommer det bare igen.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3822
Tilmeldt: man 27. mar 2006 23:25
18
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Cyano er en bakterie - ikke en alge - det kommer altså ikke nødvendigvist pga. for meget næring eller for lidt cirkulation men kan skyldes alle mulige andre faktorer.

I mit tilfælde var værdierne i orden både før, under og efter angrebet af cyano.

Jeg endte med at bruge Red Slime Remover, da angrebet bare blev ved med at tage til og jeg måtte da også behandle to gange med 25% vandskifte efter hver behandling. Til gengæld er min balje nu fri for cyano og har været det i 14 dage indtil videre uden at jeg har gjort noget som helst andet.

Det er desuden min overbevisning, at Red Slime Remover IKKE er et antibiotikum, da det nødvendigvist ville betyde, at de "gode" bakterier også ville gå til og dermed skulle jeg kunne have målt en forøgelse af alle former for nitrogenforbindelser efter behandlingen. Det har ikke været tilfældet.
Og til jer, der påstår at bakterien optager fosfat og frigiver det igen hvis RSR bruges; bakterier optager ikke noget som helst uden at bruge det til noget. Altså vil bakterien ikke kunne frigive noget som helst, når den går til. Tænk lige hvis det var rigtigt - de bakterier vi tilstræber i baljen (dem der omdanner næringsstofferne) tilpasser sig hele tiden til den mængde næring, der er tilstede. Altså dør der hele tiden nogle af disse bakterier og nye kommer til. Hvis de frigav den næring de havde optaget ville der jo aldrig opstå ligevægt.

Det var mine tanker til Chris - RSR virker glimrende men følg nu brugsanvisningen, hvis du vælger at hælde det i baljen. Det er op til dig.

Mvh
Kim
buller1
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 394
Tilmeldt: søn 24. apr 2005 21:43
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: kbh

Indlæg af buller1 »

Du kan da ikke sammenligne de bakterier, som vi har i akvariet med Cyano bakterier, da Cyano er en af de få bakterier, som laver fotosyntese, hvilket de bakterier i vores akvarier ikke gør.

Jeg vil bestemt også mene at problemet vil vende tilbage, da man ikke finder årsagen til problemet, og derfor burde prøve at finde den først, og bruge RSR som sidste udvej.
Mvh Casper

54 liters minirev --> http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 6&start=15

350 liters akvarie sælges med sump og lidt tilbehør.
chris
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 28
Tilmeldt: tirs 21. mar 2006 16:00
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af chris »

Ja hej igen. Ja i må desværre undsskylde den sene tilbagemelding, men har ikke været i nærheden af internettet det sidste stykke tid... men har prøvet med RSM og det ser fint ud, og det ser heller ikke ud til at andet i akvariet har taget skade.

Tusind tak for hjælpen, det er rart igen at kunne se sit interriør.... :)
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1524
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 22:15
19
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af Lars M »

Hej Nolan
Red slime remover er et antibiotikum. En søgning på google, vil overbevise dig om dette. Ellers prøv de store forums.

Sagen er denne, uden at jeg kan huske alle detaljer, at bakterier er enten højresnoede i kæder eller venstresnoede. Dette antibiotikum rammer kun en af de to varienater, heldigvis "The bad guy".
De gode næringsnedbrydende bakterier rammes ikke.
Tænk på, at hvis det var sådan, ville hele den samlede bakteriemængde i et akvarium kolapse på samme tid, og så ville der nok ikke være ret meget levnde tilbage.
I øvrigt mener jeg at det er et ganske almindeligt dyreantibiotikum, dog på recept i Danmark
Mvh.

Lars Mogensen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

På korallenriff, er der en artikel om fjernelse af Cyanobakterier, der bruges cloramphinicol. problemmet med det er at det er kræftfremkaldende(dog i betydeligt kraftigere doser end der skal bruges i akvarier) og at vandet skal betragtes som kemikalieaffald.
Inden for ferskvand har Nifurpirinol stort set overtaget Chloramphinicol's opgaver, så spørgsmålet er om det ikke også kan gøre det i saltvand?

Nifurpirinol findes i almindelig fiskemedicin såsom JBL Furapond og Furanol. Men også i andre mærker
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Genopliver lige tråden lidt. Da jeg i mit fragment akvarie har fået cyanobakterier. Hvorfor de kommer der og ikke i det store akvarie her jeg intet bud på, især ikke fordi da de der koblet sammen.
Derfor har jeg kiget lidt rundt efter nogettil at fjerne dem med, og noget som er billigere end Red Slime Remover fra akvarieudstyr.
Min søgen endte med dette middel Chemiclean Red-slime-remover.
Det koster omregnet 187 kroner plus porto mod 252,- hos akvarieudstyr.
Strækker til 1350 liter mod 400 fra akvarieudstyr.
http://www.shop-meeresaquaristik.de/pro ... anos-.html
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1574
Tilmeldt: søn 21. aug 2005 13:04
18
Postnummer: 8270 Højbjerg
Geografisk sted: 8270 Højbjerg, Århus

Indlæg af mastou »

Her er en god tråd (engelsk) om cyano: klik her

Napper lige en quote :)
saline skrev:Nitrosomonas and Nitrobacter are obligate aerobic gram-negative rod bacteria. Cyanobacteria are (often facultative) anaerobic gram-negative, varied shaped bacteria. Gram negative/positive refers to the basic staining technique used for differentiation purposes when identifying bacteria. Depending on the stain retention (which is related to cell wall structure) bacteria are categorized as gram negative or gram positive. Obligate refers to if something is required; in this case for growth to happen for an obligate aerobe, oxygen must be present. Facultative organisms can make due with or without.
Cyanobacteria are some of the oldest organisms on the planet. Something had to fix nitrogen to get us the oxygen we breath, so we should be somewhat happy they want to still stick around (in our aquariums unfortunately). They use light and they use nitrogen - the end product of the nitrogen cycle which nitrobacter and nitrosomonas are a part of. Anyone that says - fix your water quality, increase your water flow, blah blah blah and it will all be better is wrong. Cyano hasn't managed to hang on for millions of years without being highly adaptable. If they have light and nitrogen, they have a food source, and they can grow.
Erythromycin is generally active against gram-positive cocci, but also to a lesser extent, gram-negative anaerobes. Erythromycin has a fairly short half-life in comparison to other antibiotics (ie. it breaks down quickly).
So what does all of this mean?
Erythromycin is usually administered to treat gram-positive infections - not to treat infections from gram-negative bugs such as the ones that inhabit our aquariums (good or bad). Since it has some impact on gram-negative anaerobes, it works against cyanobacteria. Since it is not considered effective against gram negative aerobes, the nitrobacter and nitrosomonas should not be as susceptible. Worried about creating resistance? Cyanobacteria are already resistant to antibiotics! Dosage and treatment time are likely key, but I am unfamiliar with any published research in this area (Anyone need a doctoral thesis?....).
When people talk about their tank crashing after administration of the antibiotic, my thoughts are that it is a cascading effect of the cyanobacteria die-off. The dying and stressed cyanobacteria can release cyanotoxins which can kill other organisms. When things go bad in your tank, it is probably the toxins, not the antibiotic.
So if you are going to use the antibiotic in your tank, siphon out as much of it as you can just prior to administration, this will reduce the number of cells present, and reduce the amount of potential toxins released.
/Magnus
Brugeravatar
Wande54
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 233
Tilmeldt: ons 30. nov 2005 12:35
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Helsingør
Kontakt:

Indlæg af Wande54 »

Efter jeg har kørt første behandling med ChemiClean Red slime remover, er en del af cyanoen forsvundet, men ikke det hele, så jeg kører nu en behandling mere.

Jeg fik også læst lidt mere om midlet på nettet, og ifgl denne tråd http://www.dfwmas.org/Forums/viewtopic. ... 62d7df08f5 er ikke alle enige om virkningen.

I min balje har der dog ikke været tegn på bivirkninger hos beboerne. Derfor turde jeg godt give det en gang mere.
Hilsen Steen

Øresundsakvarie med jordkøling.
200 L Akvastabil med ca 15L indvendig overløb. Miniflotor 200. MoZoo 800 L/t retur gennem 30 m PEX-rør under græsplænen. MoZoo 800 + 1300 L/t cirkulation. 2 x 39 W T5 @ 6500 + 10000 Kelvin.

Billede
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"