"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

det måtte jo ske før eller siden... :(

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
matix
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 106
Tilmeldt: fre 30. sep 2005 14:32
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: DK
Kontakt:

det måtte jo ske før eller siden... :(

Indlæg af matix »

:( det måtte jo ske før eller siden ...

jeg så det i går, og jeg gjorde også hvad jeg kunne, men det lykkedes ikke :(
mit kenyatræ "kræperede".

jeg ved ikke hvad det er der gør det.. ved i hvad?? (<-- det er spørgsmålet ;)) det er nærmest bare begyndt at smuldre, og opløse fuldstændig. som om det er en indfektion eller noget (, men det ser det ik ud til..) som bare bliver mere og mere omfattende. i går var der lidt skader på stammen, men det har så bredt sig i løbet af natten og da jeg vågnede i morges så var der ingen vej tilbage... :(

jeg har taget den beslutning (så ingen anden udvej) at klippe alle de ikkeramte grene af træet, og så sat dem på sten så de måske kan overleve :)

ved i hvad det er??? vandverdier og alle de andre koraller i akvariet er helt fine, og heller ingen tegn på noget unormalt i resten af akvariet...
tænker lidt på om det kunne være krig mellem den og anemonen i mit akv.
de rør ik hindanden, men det kan jo godt gøre gennem vandet via kemikaliekrig... :) kun et gæt ;)


mvh. mathias

ups... billederne kom i forkert rekkefølge :) sry...
Vedhæftede filer
kenyatræet normalt foldet ud :)
kenyatræet normalt foldet ud :)
60 l. saltakv. 110 (komp. og beskåret).jpg (89.8 KiB) Vist 1346 gange
her hænger den helt :( (taget i gåraftes)
her hænger den helt :( (taget i gåraftes)
P1260047 (komp. og beskåret).JPG (76.84 KiB) Vist 1346 gange
her har jeg taget den op, og kigget lidt på den... man kan ik se det så godt, men hele stammen er helt åben på grund af at  den er opløst :(
her har jeg taget den op, og kigget lidt på den... man kan ik se det så godt, men hele stammen er helt åben på grund af at den er opløst :(
P1270057 (komp. og beskåret).JPG (89.25 KiB) Vist 1346 gange
her har jeg så klippet, de ikke-angrebede  grene af og sat dem på sten med elastikker (havde ik flere strips ;))<br />der er 3 stk. hvis man skulle være i tvivl
her har jeg så klippet, de ikke-angrebede grene af og sat dem på sten med elastikker (havde ik flere strips ;))
der er 3 stk. hvis man skulle være i tvivl
P1270062 (komp. og beskåret).JPG (84.78 KiB) Vist 1346 gange
hvis noen har koraller som de godt vil af med i århus og omegn, så sig lige til!! :D
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Er du helt sikker på at den var døende?? Jeg havde engang en Sacrophyton som lavede samme nummer, gik i opløsning ca 1 cm over roden. Jeg klippede den af og satte den et andet sted, og en uge efter sad den fast igen, og var udfoldet. Resten af korallen der blev tilbage på stenen, voksede frem igen og blev til en ny Sacrophyton.
Jeg fandt aldrig ud af hvorfor den gjorde det, når den "nye" trives på samme sted.
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2667
Tilmeldt: lør 9. apr 2005 20:45
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Indlæg af herzberg »

Tror du ikke det er alle de mange glasroser under den som har brændt den ihjel?
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Det lagde jeg ikke mærke til da jeg kiggede på billederne førstegang.
De der glasroser skal du se at få gjort noget drastisk ved, for ellers ender du en dag med at akvarie fyldt med glasroser og ikke andet.
De brænder alt i nærheden og kna godt være grunden til at dit kenyatræ blev lidt træt af at være der.
Brugeravatar
muldfred
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2267
Tilmeldt: søn 18. dec 2005 10:23
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 3300 Frederiksværk

Indlæg af muldfred »

ja det var dá helt vildt med alle de glas roser, at du ikke har fået nedkæmpet dem noget før :wink:
Mvh Morten Rønde

160 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=2513
840 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... highlight=

Se mine indbygget akvarier lige oppe over

Billede
Brugeravatar
matix
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 106
Tilmeldt: fre 30. sep 2005 14:32
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: DK
Kontakt:

Indlæg af matix »

jeg har valgt ikke at fjerne glasroserne.. :wink: jeg har været opmærksom på det hele vejen igennem, men de har ikke rørt kenyatræet overhovedet :)

men det er rigtigt.. det kunne måske være det :( det mærkelige er så at alle de andre koraller i mit akvarie har det helt fint... :)


det der med at den voksede op igen... tror det er rimeligt usandsynligt. ;) og den udskildte alt dens "indvolde" så vandet blev helt grumset :( så tror ik den havde klaret sig, og hvis den så havde... ..ja, så havde det været på bekostning af alt andet i aakvariet ;)
hvis noen har koraller som de godt vil af med i århus og omegn, så sig lige til!! :D
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4736
Tilmeldt: ons 12. okt 2005 12:58
18
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

Den står nu meget tæt på glasroserne, jeg vil tro der er det
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

matix skrev: det der med at den voksede op igen... tror det er rimeligt usandsynligt. ;) og den udskildte alt dens "indvolde" så vandet blev helt grumset :( så tror ik den havde klaret sig, og hvis den så havde... ..ja, så havde det været på bekostning af alt andet i aakvariet ;)
Nu fik den jo heller ikke lige chancen for at vise hvad den kunne!
Blød/læder og for den sags skyld også stenkoraller, kan klare ret mange ting, også langt mere end vi tror. En koral kan jo ikke bare trække pløkkerne op og flytte til et nyt sted. Dens eneste mulighed er at lade sig afsnøre og drive væk med strømmen.
Brugeravatar
matix
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 106
Tilmeldt: fre 30. sep 2005 14:32
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: DK
Kontakt:

Indlæg af matix »

nå... ok, det var så ik lige det jeg troede ;)
det lignede i hvert fald ikke at den kunne klare det... den var 100 % slatten og kunne ik holde sig sammen mere :(

men nu ved jeg jo hvad jeg skal gøre næste gang hvis det sker :-)
hvis noen har koraller som de godt vil af med i århus og omegn, så sig lige til!! :D
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"