"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Gilleleje Rev - af Carsten & Peder - Friske billeder

Forum for Akvarier 801+ Liter
Besvar
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Gilleleje Rev - af Carsten & Peder - Han er blevet tosse

Indlæg af pederrevnørd »

Tykki skrev:Det er så fedt med en oldtimer med et så avanceret system, med så mange og sarte dyr gir LO's. Tusind tak Peter, så er jeg altså næsten normal når jeg ind imellem gir baljen en sjat. Godt nok ikke fint Gilleleje vand, men alligevel. Kh Dan
Tak for de pæne ord Dan :y
Og buhahahaha for at minde mig om at jeg er en oldtimer :biggrin: LOL :scream: men vidste det jo godt...(alzheimers)
Carsten skrev:Kan egentligt godt følge dig. Men det er en svær øvelse at kaste sig ud i.
Du har en enorm vækst i akvariet, og derfor stort forbrug af alt.
Det er nok ikke noget man skal anbefale til nye akvarier.
Helt enig Carsten,

Og dagens indlæg er IKKE for at få andre til at gøre som jeg, men som du ved, så deler jeg altid mine ændringer, observationer, fejltagelser og gode ting.

I min optik er det en del af et godt forum også.

Iøvrigt helt enig, og tak for dit input :y

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4571
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Gilleleje Rev - af Carsten & Peder - Han er blevet tosse

Indlæg af Nicki Henriksen »

Join the Dark side..

Har brugt det hanevand siden min opstart i 2008
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Gilleleje Rev - af Carsten & Peder - Han er blevet tosse

Indlæg af ole kekkonen »

sig 5 gange hellige maria og bliv frelst min søn
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Gilleleje Rev - af Carsten & Peder - Han er blevet tosse

Indlæg af pederrevnørd »

Har i øvrigt oz lige fået nyt jakkesæt.....
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Gilleleje Rev - af Carsten & Peder - Han er blevet tosse

Indlæg af jonas _sandager »

Helt enig med de andre i, at det er vildt fedt hvis du kan få det til at køre med hanevand. Er der én ting, jeg ikke bryder mig om ved denne hobby, er det at se (næsten) rent vand rende i afløbet, hver gang der skal brygges nyt osmosevand. Så bare fedt hvis du kan komme uden om!

Det jeg tænker omkring projektet er, at jeg ikke ville kunne sove roligt. Slet ikke med et system som dit. Med hjemmebrygget vand, er der kun én person der kan jokke i spinaten, i forhold til det vand der kommer i akvariet, og derfor også kun én at skyde skylden på, hvis det går galt. På din måde åbner du jo op for et utal af kluddermikler, der kan fucke alverdens ting op, ovre på vandværket, uden at have nogen som helst styr på hvad der kommer i dit akvarie.
Jeg er enig med Carsten i, at dit systems størrelse og forbrug nok er en enorm force, og at det jo nok skal gå. Jeg ved bare ikke om jeg ville turde :)

Og fedt at se et par billeder fra akvariet. Det er efter hånden længe siden vi sidst har fået godter, men det er sgu altid en fryd med billeder fra din side :beer:
Brugeravatar
Dyhr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 589
Tilmeldt: søn 26. feb 2012 15:59
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012
Kontakt:

Re: Gilleleje Rev - af Carsten & Peder - Han er blevet tosse

Indlæg af Dyhr »

Tak for et spændende indlæg Peder.
Husker stadig da vi fik lagt 32 akvarier ned med kobber i vandet......
Jeg formoder du tapper koldt vand og lader det stå og lune eller hvad?
Helt rart med andet end salg på forummet :)
Søg og du skal lede.....
Mit 350l hjørne med specialdesignet LED top ver. 3.0 http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=52803
Nyeste projekt - 530l http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 44#p757898
Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1328
Tilmeldt: ons 25. aug 2004 11:02
19
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: KBH V

Re: Gilleleje Rev - af Carsten & Peder - Han er blevet tosse

Indlæg af kenneth olsen »

Kan købes på nettet:
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
KORALREV PÅ ISTEDGADE
viewtopic.php?f=94&t=53436
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Gilleleje Rev - af Carsten & Peder - Han er blevet tosse

Indlæg af pederrevnørd »

jonas _sandager skrev:Helt enig med de andre i, at det er vildt fedt hvis du kan få det til at køre med hanevand. Er der én ting, jeg ikke bryder mig om ved denne hobby, er det at se (næsten) rent vand rende i afløbet, hver gang der skal brygges nyt osmosevand. Så bare fedt hvis du kan komme uden om!

Det jeg tænker omkring projektet er, at jeg ikke ville kunne sove roligt. Slet ikke med et system som dit. Med hjemmebrygget vand, er der kun én person der kan jokke i spinaten, i forhold til det vand der kommer i akvariet, og derfor også kun én at skyde skylden på, hvis det går galt. På din måde åbner du jo op for et utal af kluddermikler, der kan fucke alverdens ting op, ovre på vandværket, uden at have nogen som helst styr på hvad der kommer i dit akvarie.
Jeg er enig med Carsten i, at dit systems størrelse og forbrug nok er en enorm force, og at det jo nok skal gå. Jeg ved bare ikke om jeg ville turde :)

Og fedt at se et par billeder fra akvariet. Det er efter hånden længe siden vi sidst har fået godter, men det er sgu altid en fryd med billeder fra din side :beer:
Hej Jonas,

Tak for dine tanker, og input i min tråd.
Jeg deler din uro, dog i et mindre omfang - og som dagene går og målinger er stabile bliver jeg også mere tryg.

Din feedback er værdsat - du er altid informativ og konstruktiv :y
Dyhr skrev:Tak for et spændende indlæg Peder.
Husker stadig da vi fik lagt 32 akvarier ned med kobber i vandet......
Jeg formoder du tapper koldt vand og lader det stå og lune eller hvad?
Helt rart med andet end salg på forummet :)
Tak kære Dyhr :beer:

Jeg tapper naturligvis koldt vand i min "osmose" beholder, som er på 100 liter. Den står i akvarierummet hvor temp er ca 25, så ingen problemer med dette.

Slem historie du beskriver mht kobberrør og 32 akvarier som "væltede" pga dette.
Er du sød at uddybe hvad der skete ? For jeg er ret sikker på at der er noget kobberrør i bygningen.

Aldrig noget jeg har set nogetsom helst negativt til, men men men .... Det sætter tanker igang :y
kenneth olsen skrev:Kan købes på nettet:
God humør kære Kenneth :scream: :scream: :scream:
Send lige linket - så bestiller jeg en ekstra til Dino :scream:

Hygge allesammen, og lad os fortsætte den gode dialog på forummet :y

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2064
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Gilleleje Rev - af Carsten & Peder - Han er blevet tosse

Indlæg af nbd »

Nu har jeg jo selv været fortaler for at bruge hanevand, så det glæder mig at se at andre også kan se rationalet i det ;-)

Som vi vist alle kan blive enige om, så handler saltvand om stabilitet. Det bliver derfor spændende at se om du kan se en effekt over lang tid - enten positiv eller negativ. Jeg tvivler selv på at forskellen mellem godt hanevand og osmosevand betyder noget, men der er selvfølgelig boringer, der har et højt indhold af uønskede stoffer.

Peder, du har tidligere rådet til brug af osmosevand fordi hanevand kan indeholde silikat og resultere i kiselalgeopblomsting. Har du bemærket om der er kommet kiselalger i dit system?
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Gilleleje Rev - af Carsten & Peder - Han er blevet tosse

Indlæg af pederrevnørd »

nbd skrev:Nu har jeg jo selv været fortaler for at bruge hanevand, så det glæder mig at se at andre også kan se rationalet i det ;-)

Som vi vist alle kan blive enige om, så handler saltvand om stabilitet. Det bliver derfor spændende at se om du kan se en effekt over lang tid - enten positiv eller negativ. Jeg tvivler selv på at forskellen mellem godt hanevand og osmosevand betyder noget, men der er selvfølgelig boringer, der har et højt indhold af uønskede stoffer.

Peder, du har tidligere rådet til brug af osmosevand fordi hanevand kan indeholde silikat og resultere i kiselalgeopblomsting. Har du bemærket om der er kommet kiselalger i dit system?
Hejsa NPD

Dejligt med en som deler mine holdninger mht dette område.

Jeg fik godt nok lidt mere kiselalger den første tid(7-9 dage) hvorefter de forsvandt. Egentligt mærkeligt, men væk er de :biggrin:

Jeg bruger i øvrigt hverken Rowa, Seaklear eller aktivt kul mm - kun skummer.

Virker herfra som om at mine koraller optager det ekstra næring etc, og indtil videre trives de. :biggrin:

Tak for godt input

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Gilleleje Rev - af Carsten & Peder - Han er blevet tosse

Indlæg af Anden »

Hvornår slukker du så den skummer?

Det er en flot tank du holder og som bonus Info kan jeg da lige nævne det er nogle stærke acropora du har de har overlevet mine akvarier selv om en af dem bliv lidt kort håret da en klovngobi flyttet ind og bid alle polypper af ser det ud til den kommer fint igen efter gobi er flyttet til hitchikker tank (tussefisk siger tak for mad og de er slet ik så giftige og smagen nået ik at genere).
Billede
Brugeravatar
Dyhr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 589
Tilmeldt: søn 26. feb 2012 15:59
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012
Kontakt:

Re: Gilleleje Rev - af Carsten & Peder - Han er blevet tosse

Indlæg af Dyhr »

Hermed uddybningen:
Da vi købte vores hus i 2010, installerede jeg fruens guppyopdræt i sit eget rum og lavede vandskift som jeg plejede.
Problemet var at i vores gamle hus var der fjernvarme, mens der i det nye hus var varmepumpe med kobberspiral i vandvarmeren.
Jeg har altid skiftet vand med lunkent vand.
Nu har jeg kulfilter på vandafgangen og glade fisk........
Søg og du skal lede.....
Mit 350l hjørne med specialdesignet LED top ver. 3.0 http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=52803
Nyeste projekt - 530l http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 44#p757898
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3573
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Gilleleje Rev - af Carsten & Peder - Han er blevet tosse

Indlæg af Tykki »

Det er kun idioter som køre uden skummer ( læs mig ). Er der noget om snakken med klorindhold i vandet nordpå?
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Gilleleje Rev - af Carsten & Peder - Han er blevet tosse

Indlæg af pederrevnørd »

Anden skrev:Hvornår slukker du så den skummer?

Det er en flot tank du holder og som bonus Info kan jeg da lige nævne det er nogle stærke acropora du har de har overlevet mine akvarier selv om en af dem bliv lidt kort håret da en klovngobi flyttet ind og bid alle polypper af ser det ud til den kommer fint igen efter gobi er flyttet til hitchikker tank (tussefisk siger tak for mad og de er slet ik så giftige og smagen nået ik at genere).
Haha Anders :beer:

Dejligt provokerende, på den sjove måde :y
Jeg er faktisk ret overbevist om at jeg idag kunne køre uden skummer - det ville "blot" kræve at jeg fjernede nogle fisk. Dem og korallerne har jeg haft i årevis, så det har jeg ikke lyst til.

Mht hvor hårdføre mine Acroporaer er - jamen, så må jeg give dig ret.
Udover mine personlige tiltag, så har de klaret både Chelmon R. og Chaetodon Kleini

Jeg knækkede lidt af i går til en anden, og 2 minutter efter var polypper ude igen(på det stykke som havde været ude af vandet)
Held og lykke med dine - dejligt at høre de har det godt :GO

Den "sjældne US" frag jeg fik af dig stortrives skam også :y
Tykki skrev:Det er kun idioter som køre uden skummer ( læs mig ). Er der noget om snakken med klorindhold i vandet nordpå?
Der lugter nu meget af klor hos naboen..... Men tænker det har noget med hans pool at gøre :scream:
Nope, ingen klor i drikkevandet.
Dyhr skrev:Hermed uddybningen:
Da vi købte vores hus i 2010, installerede jeg fruens guppyopdræt i sit eget rum og lavede vandskift som jeg plejede.
Problemet var at i vores gamle hus var der fjernvarme, mens der i det nye hus var varmepumpe med kobberspiral i vandvarmeren.
Jeg har altid skiftet vand med lunkent vand.
Nu har jeg kulfilter på vandafgangen og glade fisk........
Perfekt, tusind tak for den forklaring.
Det gjorde mig rolig - og forklarer samtidig hvorfor du spurgte ind til temperatur.... Den kunne jeg ikke lige greje :biggrin:

God aften drenge :beer: mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Christian JS
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 61
Tilmeldt: man 11. aug 2014 22:14
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2010

Re: Gilleleje Rev - af Carsten & Peder - Han er blevet tosse

Indlæg af Christian JS »

Just FYI: Det er ikke tilladt at bruge klor i dansk drikkevand...

Og så er der stor forskel på hvad vandet indeholder fra vandværk til vandværk. Læg mærke til at jeg ikke skrev vandkvalitet, det er jo subjektivt: højt PO4 og N-indhold er ikke et problem hvis ens hobby er planter, høj CA er fint hvis man har akvarie som os, og også udemærket til at skylle sæbe ud, men skod til bilvask og hårdt for kaffemaskinen...

Så ind på nettet, der kan I finde tallene for jeres vand! :-)
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Gilleleje Rev - af Carsten & Peder - Han er blevet tosse

Indlæg af PoulD »

Christian JS skrev:Just FYI: Det er ikke tilladt at bruge klor i dansk drikkevand...

Og så er der stor forskel på hvad vandet indeholder fra vandværk til vandværk. Læg mærke til at jeg ikke skrev vandkvalitet, det er jo subjektivt: højt PO4 og N-indhold er ikke et problem hvis ens hobby er planter, høj CA er fint hvis man har akvarie som os, og også udemærket til at skylle sæbe ud, men skod til bilvask og hårdt for kaffemaskinen...

Så ind på nettet, der kan I finde tallene for jeres vand! :-)
Dejligt at se dig tilbage på forum igen Christian.
Tja hvis bare Ca, NO3 og PO4 var det værste der kom fra vandværket så gik det jo nok. Jeg har allerede tidligere i denne tråd advaret Peder om , at der er konstateret uhyggeligt store mængder dihydrogenmonoxid i praktisk talt samtlige drikkevandsboringer i Nordsjælland.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Gilleleje Rev - af Carsten & Peder - Han er blevet tosse

Indlæg af pederrevnørd »

Det er helt rigtigt Poul,
Man skal passe på med det - bruger dog fingeren til at måle med....

Dog er det set mange andre steder end Nordsjælland.
Tak at du mindede mig om det.

Kan man købe et anlæg der fjerner det ?
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Gilleleje Rev - af Carsten & Peder - Han er blevet tosse

Indlæg af PoulD »

Det kan man, men et almindeligt RO-DI anlæg fjerner ca. halvdelen. Det er ikke nok til, at jeg selv ville drikke det ufortyndet, men det er godt nok når det bare er til fisk og koraller
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Christian JS
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 61
Tilmeldt: man 11. aug 2014 22:14
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2010

Re: Gilleleje Rev - af Carsten & Peder - Han er blevet tosse

Indlæg af Christian JS »

Der er dog visse fiskearter der reagerer meget negativt på dihydrogenmonoxid, bl.a. klipfisk og tørfisk, man har observeret endog kraftige vævsskader ganske hurtigt efter kontamination.
Heldigvis er der evidens for at vore vadefugle ikke har samme kraftige reaktion, umiddelbare feltobservationer antyder at dihydrogenmonoxid simpelthen preller af som vand på en gås!

Og Tak Poul!
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: Gilleleje Rev - af Carsten & Peder - Han er blevet tosse

Indlæg af peder »

Har siden 2006 kørt med hanevand, og det er der gået meget godt!, da jeg så selv ville lave mit Balling købte jeg et osmose anlæg og besluttede så at gå all in med topop og vandskifte med osmosevand (2013). Den eneste forskel jeg kan se er at mit osmosekammer er fint rent uden kalk belægninger;-) derfor begyndte jeg for 6 mdr. Siden at igen bruge hanevand til mine 10% vandskifte hver 2 måned, kan med min bedste vilje ikke se nogen forskel overhovedet! Skal siges at vi har "godt" vand hvor vi bor og også da vi boede i Skødstrup.
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Gilleleje Rev - af Carsten & Peder - Han er blevet tosse

Indlæg af pederrevnørd »

peder skrev:Har siden 2006 kørt med hanevand, og det er der gået meget godt!, da jeg så selv ville lave mit Balling købte jeg et osmose anlæg og besluttede så at gå all in med topop og vandskifte med osmosevand (2013). Den eneste forskel jeg kan se er at mit osmosekammer er fint rent uden kalk belægninger;-) derfor begyndte jeg for 6 mdr. Siden at igen bruge hanevand til mine 10% vandskifte hver 2 måned, kan med min bedste vilje ikke se nogen forskel overhovedet! Skal siges at vi har "godt" vand hvor vi bor og også da vi boede i Skødstrup.
Tak for dit input Peder :GO
Det er dejligt at høre en lignende historie - så mon ikke det kommer til at gå ligeså godt her :biggrin:

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Flemse
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 433
Tilmeldt: man 3. maj 2010 11:07
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Stenløse

Re: Gilleleje Rev - af Carsten & Peder - Han er blevet tosse

Indlæg af Flemse »

Hello

Vil i dele jeres lokale vandværks rapport med os andre? Kunne vi bede admin om at oprette fora for dette?

Det kunne jo være rart at sammenligne tallene. For tænk hvis det kunne blive en `ny normal`, at bruge hanevand i velindkørte akvarier. Tænker her på evt. vand spild ved osmose.
Brgds
Flemse
Snart 830 lit 160x80x65 med sump på 202 lit,4 stk Maxspect R420R Razor 160W, moddet til 15000 kelvin, Skimz Monster E 251, Tunze 6200+ 6305 og Maxpect Gyre 150 ,returpumpe SKIMZ 10000 DC. IKS Computer: redox,PH,Temp.
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Gilleleje Rev - af Carsten & Peder - Han er blevet tosse

Indlæg af Bingocaller »

Sgu meget imponerende! Eneste bekymring jeg ville have er alt det andet ud over næring som er i vandet og som muligvis kan ophobe sig? Dog er jeg ikke kemiker.

Og hvis jeg må tillade mig at knytte en kommentar uden a skulle hacke din akvarietråd Peder - så til evt. nystartede der måtte læse interessant med her - disse herrer har akvarier der har kørt stabilt i årevis med gode kulturer, stor viden om emnet etc - som udgangspunkt må det stadigt anbefales i min verden at køre med Osmosevand.
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
niels228
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 309
Tilmeldt: ons 2. apr 2014 19:51
10
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2014

Re: Gilleleje Rev - af Carsten & Peder - Han er blevet tosse

Indlæg af niels228 »

Jeg har sejlet på de store oceaner og jeg ved der er mange der har dykket i det varme topiske hav. Det er slår de fleste når man komme ned er den fantastiske klarhed vandet har. Hvor lidt der flyder i vandet.
Vandet er krystal klart.

Ferskvand fra vores haner er ikke klart. Det er gult af næring og andet snask. Prøv at finde to hvide spande helst 50 cm dybe. Fyld den ene med hanevand og den anden med osmosevand.
Der er en signifikant forskel i farve og gennemsigtighed.

Jeg er stadigvæk ny i denne hobby men en af de ting der slog mig da jeg skiftede fra fersk til salt er det klare vand.

Det kan godt være at det er OK at bruge hanevand men det er bare ikke særlig kønt.
Akvarier skal vejes i ton.
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Gilleleje Rev - af Carsten & Peder - Han er blevet tosse

Indlæg af pederrevnørd »

Flemse skrev:Hello

Vil i dele jeres lokale vandværks rapport med os andre? Kunne vi bede admin om at oprette fora for dette?

Det kunne jo være rart at sammenligne tallene. For tænk hvis det kunne blive en `ny normal`, at bruge hanevand i velindkørte akvarier. Tænker her på evt. vand spild ved osmose.
Enig - jeg støtter din ide.
Så håber st admin følger med :y - ellers laver jeg en pb til ham
Bingocaller skrev:Sgu meget imponerende! Eneste bekymring jeg ville have er alt det andet ud over næring som er i vandet og som muligvis kan ophobe sig? Dog er jeg ikke kemiker.

Og hvis jeg må tillade mig at knytte en kommentar uden a skulle hacke din akvarietråd Peder - så til evt. nystartede der måtte læse interessant med her - disse herrer har akvarier der har kørt stabilt i årevis med gode kulturer, stor viden om emnet etc - som udgangspunkt må det stadigt anbefales i min verden at køre med Osmosevand.
Enig, som jeg har skrevet ofte i dette afsnit af mmin tråd, anbefaler jeg ikke andre at gøre som mig.
Jeg deler blot mine erfaringer :y
niels228 skrev:Jeg har sejlet på de store oceaner og jeg ved der er mange der har dykket i det varme topiske hav. Det er slår de fleste når man komme ned er den fantastiske klarhed vandet har. Hvor lidt der flyder i vandet.
Vandet er krystal klart.

Ferskvand fra vores haner er ikke klart. Det er gult af næring og andet snask. Prøv at finde to hvide spande helst 50 cm dybe. Fyld den ene med hanevand og den anden med osmosevand.
Der er en signifikant forskel i farve og gennemsigtighed.

Jeg er stadigvæk ny i denne hobby men en af de ting der slog mig da jeg skiftede fra fersk til salt er det klare vand.

Det kan godt være at det er OK at bruge hanevand men det er bare ikke særlig kønt.

Hanevand har måske en anden farve - jep. Og i særdeleshed er del formentlig også afhængig af hvor man bor.

Den gule farve(hvis den er der) er jeg slet ikke bekymret over - den farve kommer i alle baljer, og kan fjernes ved periodisk at bruge lidt O3, eller aktivt kul.

Så er vandet krystalklart - som det bør være :biggrin:

Tak for jeres input :GO

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Gilleleje Rev - af Carsten & Peder - Han er blevet tosse

Indlæg af PederP »

Hej Peder.

Det ser jo skide godt ud. :)

Er meget enig i at det meste i hanevand burde kunne bruges til noget fornuftigt. Men hvis du laver en lab-test en dag, bliver det spændene at se om der er nogle metaller der ophobes..
Brugeravatar
Bergenser
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 522
Tilmeldt: lør 13. jun 2009 21:34
14
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2009

Re: Gilleleje Rev - af Carsten & Peder - Han er blevet tosse

Indlæg af Bergenser »

Et spændende opgør med brug af osmose, yderst interesant.
Jeg arbejder med noget vi kalder "WFI" Water For Injection til dagligt, der bliver produceret igennem store destillationsanlæg. WFI'en (vandet) bruges i pharmaceutisk produktion, til formulering af insulin. Selve fødevandet til disse anlæg leveres af forbehandlinganlæg som vi skal dokumentere vandkvalitet på løbende. Initialt laver man det vi kalder en kvalificering af forbehandlingsanlægget, for at verificere at sæsonvariationer på kommunevandet ikke har indflydelse på slutproduktet igennem forbehandlingsanlægget. Det er kendt praksis at gøre dette i pharmaverden. Nu er sådanne anlæg konstrueret med livrem og seler, så jeg har aldrig oplevet sæsonvariationer have indflydelse, men jeg tænker denne verifikation er begrundet. Så her min bekymring og spørgmål, har du oplevet sæson variationer, du skrev noget om kiselalger ved start, tror du det er et tilfælde, eller kan der være noget om snakken?
Så vidt jeg er orienteret så er sådanne boringer en del af et kæmpe netværk, lidt ligesom vores el distribution (Selvfølgelig i mindre grad, men alligevel). Så man ved ikke rigtigt hvor vandet kommer fra, selvfølgelig kan du sætte din lid til de tal vandværket oplyser, men det er naturligvis kun et øjebliksbillede på en eller anden repræsentativ hane et sted i distributionen.
Puhaa, det blev et langt indlæg, beklager skal lige have det sidste med.
Jeg var for nyligt på ERFA møde med vandnørder i branchen og blev til min store overraskelse mødt af foruroligende viden om den danske drikkevandsforsyning. Vi er utrolig stolte af vores vand her i Danmark og som Christian skriver er det vist også noget med vi ikke må efterbehandle det fordi det er så godt.
Det der blev nævnt på mødet var, at vi fører så utroligt dårlig kontrol med vandet jf. drikkevandsregulativet og man er altså er begyndt flere steder at lukke boringer der ikke kan levere den rigtige kvalitet. Jeg har intet konkret link, kun historien som jeg husker den fra mødet. For den alm. forbruger er det måske ligegyldigt Info, men for en "akvariehanevandsbruger" kan det måske være interessant :)

Mvh Peter
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Gilleleje Rev - af Carsten & Peder - Han er blevet tosse

Indlæg af pederrevnørd »

PederP skrev:Hej Peder.

Det ser jo skide godt ud. :)

Er meget enig i at det meste i hanevand burde kunne bruges til noget fornuftigt. Men hvis du laver en lab-test en dag, bliver det spændene at se om der er nogle metaller der ophobes..
Tak Peder,

Når det kommer fra en som dig, så bliver man sgu ekstra glad :y
Jeg kommer til at lave en serie af Triton tests - een kan ikke bruges til nogetsom helst.

Tænker at jeg vil lave ca 3-4 test, så jeg kan få et billede af hvad "videnskaben" fortæller, og det vil jeg holde op imod mine egne iagtagelser.
Bergenser skrev:Et spændende opgør med brug af osmose, yderst interesant.
Jeg arbejder med noget vi kalder "WFI" Water For Injection til dagligt, der bliver produceret igennem store destillationsanlæg. WFI'en (vandet) bruges i pharmaceutisk produktion, til formulering af insulin. Selve fødevandet til disse anlæg leveres af forbehandlinganlæg som vi skal dokumentere vandkvalitet på løbende. Initialt laver man det vi kalder en kvalificering af forbehandlingsanlægget, for at verificere at sæsonvariationer på kommunevandet ikke har indflydelse på slutproduktet igennem forbehandlingsanlægget. Det er kendt praksis at gøre dette i pharmaverden. Nu er sådanne anlæg konstrueret med livrem og seler, så jeg har aldrig oplevet sæsonvariationer have indflydelse, men jeg tænker denne verifikation er begrundet. Så her min bekymring og spørgmål, har du oplevet sæson variationer, du skrev noget om kiselalger ved start, tror du det er et tilfælde, eller kan der være noget om snakken?
Så vidt jeg er orienteret så er sådanne boringer en del af et kæmpe netværk, lidt ligesom vores el distribution (Selvfølgelig i mindre grad, men alligevel). Så man ved ikke rigtigt hvor vandet kommer fra, selvfølgelig kan du sætte din lid til de tal vandværket oplyser, men det er naturligvis kun et øjebliksbillede på en eller anden repræsentativ hane et sted i distributionen.
Puhaa, det blev et langt indlæg, beklager skal lige have det sidste med.
Jeg var for nyligt på ERFA møde med vandnørder i branchen og blev til min store overraskelse mødt af foruroligende viden om den danske drikkevandsforsyning. Vi er utrolig stolte af vores vand her i Danmark og som Christian skriver er det vist også noget med vi ikke må efterbehandle det fordi det er så godt.
Det der blev nævnt på mødet var, at vi fører så utroligt dårlig kontrol med vandet jf. drikkevandsregulativet og man er altså er begyndt flere steder at lukke boringer der ikke kan levere den rigtige kvalitet. Jeg har intet konkret link, kun historien som jeg husker den fra mødet. For den alm. forbruger er det måske ligegyldigt Info, men for en "akvariehanevandsbruger" kan det måske være interessant :)

Mvh Peter
Tak Peter,

Det var et fyldigt og professionelt indlæg, men en god vinkel - det er højt værdsat :GO

Du beskriver på en intelligent måde årsagen til hvorfor vi(de fleste af os) bruger osmose anlæg.
Enig - det er en ekstra ubekendt i hele strømmen af ubekendte faktorer for at holde et lille rev i stuen.

Derfor jeg iagtager og måler dagligt, og iøvrigt har startet debatten om dette :beer:

Mht kisel så er det ikke et sæson udsving - det er en yderst kendt bestanddel af postevand.
Vi kender alle til diatom opblomstring ved opstart, som så senere går væk igen.

Jeg tænker at min balje modtager en vis del kisel dagligt, men jeg ser ingen diatom opblomstring mere, da min baljes mikrofauna tilsyneladende nu er "gearet" til dette øgede niveau.

I øvrigt er kisel/diatomer grundlaget for zooplankton, og derved "første led" i fødekæden, så det burde give endnu mere pods og zooplankton på sigt.

Jeg bruger i øvrigt alger som et værktøj(signallamper)i baljen.

De fleste ting som er skadelige at hælde i baljen, vil vise sig som uønsket algevækst. Noget jeg påskønner, da naturen her giver os en hjælpende hånd, med at fortælle hvad problemet er.

Dette kombineret med erfaring, min baljes næringsoptag, samt målinger gør at jeg har turde taget "springet"

Et spring som jeg troede ville betyde at mange ville grine af,mig, men istedet har jeg hørt flere som kører som mig, og det med succes :y

Tak for dit indlæg - rart med ekspertise og erfaring på dette område, udover hobbyen :beer:

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Gilleleje Rev - af Carsten & Peder - Han er blevet tosse

Indlæg af PoulD »

pederrevnørd skrev:
Tutter skrev:Ser stadigvæk fantastisk ud. Er det til vandskift eller påfyldning af ferskvand at du bruger hanevand?
Hej Tutter,

Det bruges til begge dele - men det er minimalt hvad jeg laver af vandskifte.
Eneste de laves er ca 25 liter 1 gang månedligt, hvor jeg suger detritus væk fra bundlaget.
Ingen grund til at fjerne rent vand :y

Mvh
Peder
Jeg er ikke et splitsekund i tvivl om du har 100% styr på hvad der skal til i din balje, Peder. Jeg ved også godt det absolut ikke er hensigten med dine opslag men, uanset om du ønsker det eller ej, er du helt utvivlsomt - og også fuldstændig med rette - et kæmpe idol for en hel masse knap så erfarne revnørder som uden tøven følger ad de samme veje som du går.
Alene af den grund synes jeg du måske skylder os en lille uddybning af det med "Ingen grund til at fjerne rent vand". Jeg selv f.eks. har været af den opfattelse, at regelmæssige vandskift på ingen måde er noget man foretager for at fjerne urent vand men, at de derimod tjener 2 helt andre formål: Dels at tilføre sporestoffer som måtte være i underskud og dels for at rette op på eventuelle skævvridninger i ionbalancen - såsom overskud af NaCl - der måtte være opstået f.eks. p.g.a. tilsætning af traditionel Balling eller Balling Lite.
Tager jeg helt fejl her?
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Gilleleje Rev - af Carsten & Peder - Han er blevet tosse

Indlæg af pederrevnørd »

PoulD skrev:
pederrevnørd skrev:
Tutter skrev:Ser stadigvæk fantastisk ud. Er det til vandskift eller påfyldning af ferskvand at du bruger hanevand?
Hej Tutter,

Det bruges til begge dele - men det er minimalt hvad jeg laver af vandskifte.
Eneste de laves er ca 25 liter 1 gang månedligt, hvor jeg suger detritus væk fra bundlaget.
Ingen grund til at fjerne rent vand :y

Mvh
Peder
Jeg er ikke et splitsekund i tvivl om du har 100% styr på hvad der skal til i din balje, Peder. Jeg ved også godt det absolut ikke er hensigten med dine opslag men, uanset om du ønsker det eller ej, er du helt utvivlsomt - og også fuldstændig med rette - et kæmpe idol for en hel masse knap så erfarne revnørder som uden tøven følger ad de samme veje som du går.
Alene af den grund synes jeg du måske skylder os en lille uddybning af det med "Ingen grund til at fjerne rent vand". Jeg selv f.eks. har været af den opfattelse, at regelmæssige vandskift på ingen måde er noget man foretager for at fjerne urent vand men, at de derimod tjener 2 helt andre formål: Dels at tilføre sporestoffer som måtte være i underskud og dels for at rette op på eventuelle skævvridninger i ionbalancen - såsom overskud af NaCl - der måtte være opstået f.eks. p.g.a. tilsætning af traditionel Balling eller Balling Lite.
Tager jeg helt fejl her?
Hej Poul,

Du tager ikke fejl - jeg og min balje har blot en anden holdning.
Jeg har tidligere haft samme holdning som dig - men idag skifter jeg som sagt kun ca 20-25 liter vand månedligt - og det er ifbm rensning af mit bundlag.

Jeg bruger som bekendt Balling - og derudover tilfører jeg sporeelementer.

Så i min balje, er der ikke grund til at lave vandskifte så ofte mere, da næringsniveauet er lavt.

Ikke 2 baljer er ens - alle har forskellige metoder til at få et smukt rev. Var der kun 1 måde, så ville vi alle jo bruge den :biggrin:

Så JA - nærmest ingen vandskifte, og vand fra hanen :biggrin:

Tog iøvrigt lige nogle hurtige iPhone pics - blot for at min tråd ikke kun skal være tekst, men også som refference til senere sammenligning.

God weekend :beer:

Mvh
Peder
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Besvar

Tilbage til "Akvarier 801+ Liter"