"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hvor mange lumen?

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Frederik, jeg vil klart anebefale dig, at tage hjem til lidt forskellige saltvandsakvarister i dit område, for at se lidt forskellige opsætninger af akvarier. Det hjælper altså bare rigtig meget. Hvor i landet bor du?

Hvad angår lys, så er det et spørgsmål om hvilke koraller, du ønsker at holde. Nogle koraller kræver ikke ret meget lys (f.eks. Caulestrea) og nogle behøver endda intet overhovedet (f.eks Turbastrea) Dog skal du huske, at jo mindre energi de får gennem lyset, jo mere energi skald de have gennem foder. Og foder i et så lille akvarium forurener hurtigt.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
frederik
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 535
Tilmeldt: man 21. nov 2005 14:10
18
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Århus

Indlæg af frederik »

Har da også lyttet og suget til mig af viden... Men jeg har heller ikke tænkt mig at holde sten koraler eller lign. :)
Bor i århus, har været ovre ved batluder og en anden fyr (som jeg ikke lige kan huske hvad hedder), i forbindelse med at en af mine venner (matix) var igang med at købe ind til sine egne akvarier :)

Iøvrigt har min ven, et 60 liters til at køre med 1 T8 rør på 15 watt, og det er faktisk nok, tro det eller ej... hvis der bliver nogle problemmer med antal levende sten, skal jeg nok købe mere og mere ind, efterhånden som tiden går, det lover jeg :)

I sumpen kommer der også en slags plante (arrghh, kan ikke huske hva' den hedder), som også gerne skulle hjælpe lidt...

Men som sagt kommer der til at gå et godt stykke tid før der kommer rigtigt liv i. Og så kan jeg jo altid overveje flere sten, mere lys osv. det til den tid :)

Vil helst ikke bruge for mange penge her i starten, da jeg har rimmelig mange bolde i luften for øjeblikket (nyt 500 liters paludarie, nyt akvatarrarie osv.), og mine forældre er også ret skeptiske :)
For akvarie setup - se min profil...
_______________________________________________________

Venlig Hilsen
Frederik
frederik
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 535
Tilmeldt: man 21. nov 2005 14:10
18
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Århus

Indlæg af frederik »

Iøvrigt - så skal i alle have mange tak for svar og kommentare i tråden!
Altid dejligt med hjælpsomme mennesker på sådanne fora'er!
For akvarie setup - se min profil...
_______________________________________________________

Venlig Hilsen
Frederik
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

frederik skrev: Iøvrigt har min ven, et 60 liters til at køre med 1 T8 rør på 15 watt, og det er faktisk nok, tro det eller ej...
Nok til hvad? Fisk behøver kun lys til at orientere sig og som allerede skrevet, findes der også koraller, der ikke behøver noget lys. Dog er det MEGET begrænset hvad der kan leve af koraller under et enkelt 15 W. T8 rør hvad angår koraller.
frederik skrev: I sumpen kommer der også en slags plante (arrghh, kan ikke huske hva' den hedder), som også gerne skulle hjælpe lidt...
Mon ikke du tænker på Caulerpa? Husk at disse jo også kræver lys (dog ikke ret meget)
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
seier
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 700
Tilmeldt: tirs 15. nov 2005 15:42
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: vordingborg

Indlæg af seier »

at man har tænkt sig at starte et akvarie op uden de mest basale testsæt og oven i købet proklamerer det åbent på et forum for seriøse akvarister kan jeg kun have foragt for. undskyld de hårde ord men jeg er en af den type der mener at fisk er dyr som alle andre og skal behandles derefter. :evil: :|
frederik
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 535
Tilmeldt: man 21. nov 2005 14:10
18
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Århus

Indlæg af frederik »

Nok til hvad?
den der plante jeg ikke kunne navnet på... dem har han massere af deri :)
Mon ikke du tænker på Caulerpa?
Ja! Præsic...

at man har tænkt sig at starte et akvarie op uden de mest basale testsæt og oven i købet proklamerer det åbent på et forum for seriøse akvarister kan jeg kun have foragt for. undskyld de hårde ord men jeg er en af den type der mener at fisk er dyr som alle andre og skal behandles derefter.
forstår egentlig godt din tankegang... men lige nu har jeg bare ikke midlerne (pengene), og det er bla. osse på baggrund af det at jeg først regner med at stoppe div. liv i om foreholdsvis lang tid, desuden kan jeg nok godt låne nogle af hans testsæt, hvis jeg spørger pænt :wink:

ved godt at jeg er ny på saltvand, men mange af grundprincipperne er jo de samme, bortset fra at man skal bruge mere udstyr (skummer, mere lys, testsæt, overløb etc.), og så har nitrat og nitrit lige skiftet plads, samt man skal også være på agt overfor amonium...
For akvarie setup - se min profil...
_______________________________________________________

Venlig Hilsen
Frederik
frederik
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 535
Tilmeldt: man 21. nov 2005 14:10
18
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Århus

Indlæg af frederik »

hans testsæt
- min før omtalte flinkeren ven :)
For akvarie setup - se min profil...
_______________________________________________________

Venlig Hilsen
Frederik
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

frederik skrev:
den der plante jeg ikke kunne navnet på... dem har han massere af deri :)
Men lyset til dine caulerpaalger skal jo være over sumpen og har intet med lyset til dit akvariums beboere at gøre.
frederik skrev: ved godt at jeg er ny på saltvand, men mange af grundprincipperne er jo de samme, bortset fra at man skal bruge mere udstyr (skummer, mere lys, testsæt, overløb etc.), og så har nitrat og nitrit lige skiftet plads, samt man skal også være på agt overfor amonium...
At grundprincipperne er de samme, er jeg uenig med dig i; Bare sådan en ting som vandskift. I et ferskvandsakvarium kan du næsten ikke skifte for meget vand. -I saltvand bør det holdes på et minimum. Derudover så går de fleste ferskvandsakvarister mere op i, at vandet ser rent ud, og ikke om det egentligt er fri for affaldsstoffer (NH4, no2, no3 m.fl.)
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
frederik
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 535
Tilmeldt: man 21. nov 2005 14:10
18
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Århus

Indlæg af frederik »

At grundprincipperne er de samme, er jeg uenig med dig i; Bare sådan en ting som vandskift. I et ferskvandsakvarium kan du næsten ikke skifte for meget vand. -I saltvand bør det holdes på et minimum.
Det er stadig microorganismer der sørger for filtrering af affaldstoffer (i ferskvand er det biobakterier), og ang. vandskift, ja så gælder det jo heller ikke om at skifte meget vand i ferskvand, her gælder det (ligesom i saltvand) om at holde en god balance. jo mere vand mand skifter jo, lettere har systemet det med at "gå ned"... (i saltvand er fejlmarven så bare meget meget mindre...)
For akvarie setup - se min profil...
_______________________________________________________

Venlig Hilsen
Frederik
frederik
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 535
Tilmeldt: man 21. nov 2005 14:10
18
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Århus

Indlæg af frederik »

Men lyset til dine caulerpaalger skal jo være over sumpen og har intet med lyset til dit akvariums beboere at gøre.
Klart klart, røret kommer også til at lyse ind i sumpen, den denne er indv. og lavet af gennemsigtig plexiglas...
For akvarie setup - se min profil...
_______________________________________________________

Venlig Hilsen
Frederik
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

frederik skrev:
At grundprincipperne er de samme, er jeg uenig med dig i; Bare sådan en ting som vandskift. I et ferskvandsakvarium kan du næsten ikke skifte for meget vand. -I saltvand bør det holdes på et minimum.
Det er stadig microorganismer der sørger for filtrering af affaldstoffer (i ferskvand er det biobakterier), og ang. vandskift, ja så gælder det jo heller ikke om at skifte meget vand i ferskvand, her gælder det (ligesom i saltvand) om at holde en god balance. jo mere vand mand skifter jo, lettere har systemet det med at "gå ned"... (i saltvand er fejlmarven så bare meget meget mindre...)
Som du selv siger, bliver affaldsstofferne udelukkende filtreret biologisk i ferskvand. I saltvand er det primært skummeren.

Nu ved jeg ikke hvor meget viden du har inden for ferskvand, men da jeg opdrættede diskus, havde jeg de bedste resultater ved at skifter 40-50 % af vandet hver uge. På flere opdrætstationer for diskus skifter man 50 % af vandet hver anden dag.
frederik skrev:
Men lyset til dine caulerpaalger skal jo være over sumpen og har intet med lyset til dit akvariums beboere at gøre.
Klart klart, røret kommer også til at lyse ind i sumpen, den denne er indv. og lavet af gennemsigtig plexiglas...
Denne gennemsigtige opdeling bliver lynhurtigt dækket af kalkalger.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Indlæg af Lord Mike »

Hejsa Frederik og velkommen.

Har lige læst din tråd igennem et par gange.

Jeg håber / men tror ikke dit project bliver nogen succes da du ikke er villig til at invistere på nogle af de mest banale ting der skal være i et saltvandsakvarie. Og at du samligner det med ferskvand gør mig mere skeptisk samtidig med at du kun tror nogle ganske få målinger skulle være nok.

Hvis du ikke har læst den, så kan jeg bestemt anbefale at læse det dokument som brian har skrevet angående opstart af saltvand. (er der ikke en der kan lægge linket til dette dokument :wink: )

Jeg håber mit indlæg bliver positivt modtaget da det er skrevet sådan, men man ser desværre rigtig mange som ikke lytter til de råd der gives med det resultat at akvariet vælter. Og et akvarie på den størrelse som du her påtænker at opstarte, skal der næsten ingen ting til før det vælter (og hvad har du så sparet?)
Senest rettet af Lord Mike søn 21. maj 2006 11:39, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
muldfred
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2267
Tilmeldt: søn 18. dec 2005 10:23
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 3300 Frederiksværk

Indlæg af muldfred »

Mvh Morten Rønde

160 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=2513
840 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... highlight=

Se mine indbygget akvarier lige oppe over

Billede
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Indlæg af Lord Mike »

:TH
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Denne artikel kan også klart anbefales: http://akvariet.terrabyte.dk/opstart01.htm
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
frederik
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 535
Tilmeldt: man 21. nov 2005 14:10
18
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Århus

Indlæg af frederik »

Hej igen,
beklager at jeg ikke lige har fået svaret, den seneste tid, men er ikke lige van til det her forum såå... :o
Grunden til at jeg ville starte med at holde saltvand var at jeg så min gode ven Mathias (alias matix), gøre det med foreholdshvis få midler, hans mor er havbiolog og jeg har således fået forklaret, af Mathias hvad der egendtlig er nødvendigt at have i et saltvands akvarium, og hvad der ikke er så vigtigt.
Til at starte med havde jeg egendtlig skubbet tanken om saltvand ud af hovedet, da jeg havde en opfattelse af at det var for besværligt (med test osv.) og for dyrt (skummer, lys, levende sten, sand, salt osv.), men da jeg så min ven her havde styr på det hele, udenbrug af særlig mange penge blev min interesse vækket!
Hvis det hele går i vasken.... Ja så må jeg vel bare lave det om til ferskvand igen :-)
Og bruge de overskydende ting og sager på mine andre akvarier (lidt extra udtyr kan man altid bruge)...

Men da jeg heller ikke må bruge for mange penge på dette ene projekt for mine forældrer (har ellers mere end nok :wink: ), så må dette ses som min eneste mulighed for at kunne holde saltvand, derfor vil jeg gerne forsøge - jeg lover at lade være med at skade og pine div. dyr undervejs :lol:

Har tjekket jeres link, og vil med glæde læse videre...

Iøvrigt, så skal i endu engang have mange tak for hjælpen :)
For akvarie setup - se min profil...
_______________________________________________________

Venlig Hilsen
Frederik
Brugeravatar
matix
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 106
Tilmeldt: fre 30. sep 2005 14:32
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: DK
Kontakt:

Indlæg af matix »

he he... godt fors!! :)

:HE
hvis noen har koraller som de godt vil af med i århus og omegn, så sig lige til!! :D
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"