"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Drømmen

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
KimK
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 34
Tilmeldt: tors 5. aug 2010 16:46
13
Postnummer: 9610 Nørager
Saltvand siden?: 2009

Drømmen

Indlæg af KimK »

Som akvarist har man jo altid et drømme akvarie. Jeg har været ferskvands mand hele mit liv. Har haft perioder med meget vand og perioder næsten helt uden. Men drømmen har altid været et kæmpe saltvands akvarie.

Jeg har nu de fysiske ramme til at spring på, men som ALLE med salt i blodet ved. Så er det for det meste pungen som sætter begrænsningen. Derfor vil jeg starte med at skaffe tingene lidt efter lidt.

Men here goes. Jeg drømmer om et akvarie på 800*400*200 cm. Kan evt laves til 1000*400*150, Men altså omkring 60000 liter. Har som sagt rammerne i hjemmet. Men er stødt på muren med hensyn til hvor og fra hvem man kan skaffe glasset til front ruden. Kan nogen fortæller mig hvor den kan bestilles eller om der er nogen som kan kaste et beløb på bordet.

Med hensyn til resten støbes det af armeret beton og beklædes med epoxy. Samtidigt går jeg og fifler med nogle bølgesystemer som ikke drives af pumper, men når det virker skal i nok få en update der.

Det er drømmen, en som jeg nu er igang, så småt med at realisere.

_hvad skal man ellers regne med, størrelse af sump andet udstyr. Om søndagen er det jo rart at starte med drømmene.

Kim
spdiving
Reactions:

Re: Drømmen

Indlæg af spdiving »

Det er sgu noget af en balje du har gang i.

Prøv at læse den her tråd. Måske du skulle prøve at kontakte ham om hvor han har skaffet sit glas.

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=7&t=33610

Husk der skal også lys over sådan et stort akvarie ...hehe

Størlsen af sump jo støre jo bedre. Så du får mere buffer vand. Jeg vil sige omkring 2000l og op efter. Thomas (dansk saltvandscenter) han har fået lavet en masse akvarier og sumpe i krydsfinere beklædt med glasfiber og det virkker fint nok til sump.


Steen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Drømmen

Indlæg af Carsten »

Det er godt nok noget af et akvarie!!
for nogle år siden var der en som hedder Birger(Birgers ocean), så lavede et par 20000 liter.
Det kørte i nogle år, men så blev det nedlagt igen.
Og med mindre du har tømt lotto kassen for rigtigt mange millioner, så vil det for de færreste kunne lade sig gøre at holde det i længere tid.
F.eks så skal der mindst bruges 2000 kilo salt. Lys det vil jeg slet ikke turde gætte mig til, også selv om det ikke skulle være andet end et fiske akvarie.
Udstyr når det kommer op i de størrelser som kræves til et sådan bassin er extremt dyrt.
Levende sten, der skal smides omkring 6-7 tons i
spdiving
Reactions:

Re: Drømmen

Indlæg af spdiving »

Wow....Der står sgu 60.000Liter læste det i første omgang til 6.000Liter.

Hvad havde du tænkt dig holde siden akvariet skal være så stort ??

Steen
spdiving
Reactions:

Re: Drømmen

Indlæg af spdiving »

Kom til at tænke på om man overhovede bruger sump til så store baljer. Syndes ikke jeg har set nogle inde i Tivoli. Andet end de har et kæmpe ferskvands kar som de sikkert også blander salt i når der skal skiftes vand.

Steen
Brugeravatar
Niclas
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 363
Tilmeldt: lør 18. apr 2009 18:24
15
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2009

Re: Drømmen

Indlæg af Niclas »

Altså 60.000 liter vand lyder jo helt vildt! Jeg tror ikke en sump er nødvendig i det setup, det behøver vidst kun et overløb eller 5 for at fjerne overfladeprotein (de skal jo så godt nok alle sammen kobles til en skummer så måske bare et lille kar til samling?)...

Hvis det var mig ville jeg nok gå efter at lave det 150 højt kun, det andet har jeg svært ved at tro at du får lys nok ned på bunden ved på nogen måde.

Forestil jeg lige at lave vandskift på det kar :T

Kom iøvrigt til at tænke på; du kan jo prøve at forhøre dig hos Danmarks Akvarium eller Randers Regnskov eller lign., om hvordan de laver tanke af den størrelsesorden.
Mit 250 liters -nedlagt-
wondersurfer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4182
Tilmeldt: lør 18. dec 2004 17:05
19
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE

Re: Drømmen

Indlæg af wondersurfer »

må vi høre nærmere om hvad din smertegrænse økonomisk er for har du undersøgt hvad det kommer til at koste at etablere samt at have kørende?

Rene
288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096
BOYU L200 KØLER
Brugeravatar
Julian
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 53
Tilmeldt: ons 30. dec 2009 13:31
14
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 2000 Frederiksberg

Re: Drømmen

Indlæg af Julian »

Det lyder som et fantastisk akvarium! Det glæder jeg mig til at se :-)

Jeg ville helt klart ringe til Lasse der står for det inde i tivoli.. Han burde kunne komme med nogen gode råd og er en super fin fyr :)
Ville din kone også blive skide sur hvis du mistede alle jeres familie billeder?
Online Backup - kr. 29 / mdr - http://www.recuvio.dk/online-backup/ - Tør du la' vær?
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Re: Drømmen

Indlæg af Hougaard »

jeg vil foreslå dig at starte et saltvandsakvarie på ca. 1000 liter, og få en masse erfaringer med det - det er altså ikke det sammen som ferskvand...

Frisk ud på 60.000 liter er i min bog dømt til at fejle - beklager at jeg lyder som en lyseslukker..
AndersNT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1150
Tilmeldt: søn 6. apr 2008 19:13
16
Postnummer: 8000 Århus C

Re: Drømmen

Indlæg af AndersNT »

Det vil vel koste noget i nærheden af 1000 kr. om dagen at drive?
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Drømmen

Indlæg af Han$en »

Hougaard skrev:Frisk ud på 60.000 liter er i min bog dømt til at fejle - beklager at jeg lyder som en lyseslukker..
Jeg tænkte det samme ved første øjekast..
Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
wondersurfer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4182
Tilmeldt: lør 18. dec 2004 17:05
19
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE

Re: Drømmen

Indlæg af wondersurfer »

ofte så er de store akvarier ikke særlig pæne heller..........
288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096
BOYU L200 KØLER
AndersNT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1150
Tilmeldt: søn 6. apr 2008 19:13
16
Postnummer: 8000 Århus C

Re: Drømmen

Indlæg af AndersNT »

Men held og lykke med dit spændende projekt! :)
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Drømmen

Indlæg af Bingocaller »

Hold da fest! Læste det også som 6000 liters men 60000 Liter! Du burde sgu tage entree!
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
dybet
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 237
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 16:09
14
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2002

Re: Drømmen

Indlæg af dybet »

wondersurfer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4182
Tilmeldt: lør 18. dec 2004 17:05
19
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE

Re: Drømmen

Indlæg af wondersurfer »

ja kønt var det ikke
288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096
BOYU L200 KØLER
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Re: Drømmen

Indlæg af Hougaard »

Bingocaller skrev:Hold da fest! Læste det også som 6000 liters men 60000 Liter! Du burde sgu tage entree!
Ja, det er 1/5 af tivolis i størrelsen..
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Drømmen

Indlæg af Bingocaller »

Må man spørge om hvor sådan et akvarie skal stå? Virker lidt vildt at have det inde i stuen...
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Drømmen

Indlæg af Carsten »

wondersurfer skrev:ja kønt var det ikke
Det ved jeg nu ikke om det ikke var. Du skal tænke på at tiderne dengang var anderledes.
T5 rør var et totalt ukendt fænomen.
Jeg ville dog have indrettet det anderledes, alt det der Faxekalk, var jo enormt massivt og gav ikke rigtig nogen virkning.

Hvad han havde på af skummer ved jeg ikke. Men det som fik ham til at droppe det, var at akvariet "væltede" et par gange og det
kostede store summer at komme igang igen.
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Drømmen

Indlæg af Han$en »

dybet skrev:Billede
Dejlige underhakker :D
Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
spdiving
Reactions:

Re: Drømmen

Indlæg af spdiving »

hehe...Hansen det ser ud til at han døjer med høje vandværdier som nitrat siden de brugn alger ligger på bunden.

Jeg husker godt bigers akvarie. Stensætningen den stod på pælder og havde noget der ligner 3000 - 6000liter vand under stensæningen og bundlaget. Dette rum indholdte en Nitrat bombe uden lige.
Husker Thomas (klovnfisken) sagde at Biger købte 20 rejer og kom dem i akvariet de røg lige direkte ned i det hul og de så dem aldrig igen...haha
Manden havde også en sjov holdning med at koraller og fisk de skulle ikke koste ret meget og han tog som regl de små størlser for ikke at komme af med så mange penge. Derfor så akvarie meget søle ud det enste der virklig gjorde indtryk var størlsen af baljen.
Han brugte også en volvo penson mortor som pumpe..haha
Han forsøgte også at hente vand ude fra øresund så han kunne spare lidt i salt men dette var vist ikke helt så rent og var en af grundene til at akvariet det aldrig kom til at køre så godt.

Tivoli bruger 400W HQI med 20.000k rør. Grunden er at svæv i vandet det ses ikke lige så tydligt ved så høj en kelvin.

Steen
KimK
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 34
Tilmeldt: tors 5. aug 2010 16:46
13
Postnummer: 9610 Nørager
Saltvand siden?: 2009

Re: Drømmen

Indlæg af KimK »

Jeg skal have akvariet i kontoret, har en 10 m bred væg som skal være front og bagved 300 kvm lokale som skal bruges til et eller andet. Jeg er sku ked af at i ikke er mere optimistiske. Men så snart jeg finder en leverandør af enten plexi eller hærdet glad som er egnet. Så bliver murene sat igang med at støbe.

Faktisk er det lige mig at der er nogle som ikke mener det kan gøres.

Det med cirkulation osv. Tænkte mere på at lave 30 cm i begge ender af akvariet hvor der skal være beton klodser bag ved en hul plade. Er disse i balance skal der ingen watt til at få en rigtig bølge maskine.

Teknikken og det at gå og fifle med små påfund er for mig lige så vigtigt som det at kigge på fiskene. Har kontakt med en led fabrikant som vil lave et 4000 w setup som skulle give rigelig lys.

Men som sagt, det er et stort projekt som jeg ikke lover er færdigt i morgen. Men som stille og roligt er igang
AndersNT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1150
Tilmeldt: søn 6. apr 2008 19:13
16
Postnummer: 8000 Århus C

Re: Drømmen

Indlæg af AndersNT »

Syntes nu bestemt at det er spændende! Og også ret sejt! Har du overvejet hvor høje bølger der ville komme på 8m? Har nemlig ingen ide om det, men tænkte bare at det burde overvejes.

Prøv lige at overvej at du får en 60k L kontor balje :-)
spdiving
Reactions:

Re: Drømmen

Indlæg af spdiving »

KimK

Jeg tror skam godt det kan lade sig gøre at bygge dit drømme akvarie men der er rigtig mange ting der spilder ind før det virklig kan blive en realitet at det vil køre stabilt.
Her tænker jeg ikke kun på valg af udstyr. Teknik kan købes for penge men det er mere den viden man skal bruge til at få så stort et projekt til at lykkes, da der er rigtig mange ting at tage højde for.

Jeg håber du vil få din drøm opfyldt og har tålmodigheden til at det skal lykkes.

Hvilken fisk havde du tænkt dig at holde og ville du også prøve krafter med koraller ?

Steen
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Drømmen

Indlæg af StarF »

KimK skrev:Jeg skal have akvariet i kontoret, har en 10 m bred væg som skal være front og bagved 300 kvm lokale som skal bruges til et eller andet. Jeg er sku ked af at i ikke er mere optimistiske. Men så snart jeg finder en leverandør af enten plexi eller hærdet glad som er egnet. Så bliver murene sat igang med at støbe.

Faktisk er det lige mig at der er nogle som ikke mener det kan gøres.

Det med cirkulation osv. Tænkte mere på at lave 30 cm i begge ender af akvariet hvor der skal være beton klodser bag ved en hul plade. Er disse i balance skal der ingen watt til at få en rigtig bølge maskine.

Teknikken og det at gå og fifle med små påfund er for mig lige så vigtigt som det at kigge på fiskene. Har kontakt med en led fabrikant som vil lave et 4000 w setup som skulle give rigelig lys.

Men som sagt, det er et stort projekt som jeg ikke lover er færdigt i morgen. Men som stille og roligt er igang
Det er jo ikke umuligt at lave, der er bare ikke ret mange af de store akvarier der er blevet en succes, nok derfor folk er lidt "kritiske". Har du regnet på udgifterne til levende sten, salt, osv? Det er jo ikke små penge.

Men hvad er planen så ellers? går ud fra med den højde, så er det fisk og evt blød koraller der er planen ?
Brugeravatar
moby
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 632
Tilmeldt: fre 3. nov 2006 13:35
17
Postnummer: 2600 Glostrup
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: Glostrup

Re: Drømmen

Indlæg af moby »

KimK skrev:Jeg skal have akvariet i kontoret, har en 10 m bred væg som skal være front og bagved 300 kvm lokale som skal bruges til et eller andet. Jeg er sku ked af at i ikke er mere optimistiske. Men så snart jeg finder en leverandør af enten plexi eller hærdet glad som er egnet. Så bliver murene sat igang med at støbe.

Faktisk er det lige mig at der er nogle som ikke mener det kan gøres.

Det med cirkulation osv. Tænkte mere på at lave 30 cm i begge ender af akvariet hvor der skal være beton klodser bag ved en hul plade. Er disse i balance skal der ingen watt til at få en rigtig bølge maskine.

Teknikken og det at gå og fifle med små påfund er for mig lige så vigtigt som det at kigge på fiskene. Har kontakt med en led fabrikant som vil lave et 4000 w setup som skulle give rigelig lys.

Men som sagt, det er et stort projekt som jeg ikke lover er færdigt i morgen. Men som stille og roligt er igang
Hej Kim!

Prøv lige at kontakte dette firma. Jeg vil nok mene at de kan klarer hele opgaven. http://www.aquaclean.dk/
De kan også komme igang inden for kort tid ved jeg.
wondersurfer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4182
Tilmeldt: lør 18. dec 2004 17:05
19
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE

Re: Drømmen

Indlæg af wondersurfer »

forstår ikke hvordan med din idé til bølger som du nævner med betonklodser?
288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096
BOYU L200 KØLER
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Drømmen

Indlæg af Han$en »

moby skrev:Hej Kim!

Prøv lige at kontakte dette firma. Jeg vil nok mene at de kan klarer hele opgaven. http://www.aquaclean.dk/
De kan også komme igang inden for kort tid ved jeg.
De vil også kunne rådgive om Acryl rude - Akvariet på forsiden, er det store 4000L på Fisketorvet, og det er i ren Acryl. Det har et par småridser, men som jeg ser det de par gange om året jeg er der, så bliver det vedligeholdt, og ridserne bliver fra tid til anden poleret væk - Hvordan, burde du kunne få oplyst af sidens bagmænd :)
Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Drømmen

Indlæg af AndersGS »

KimK skrev:Faktisk er det lige mig at der er nogle som ikke mener det kan gøres.
Det er helt kanon med gå på mod, til et sådant projekt.

Det er ret åbenlyst at penge ikke er et faktor i dette projekt og derfor vil jeg klart anbefale dig at anvende et firma til udførslen, så du ikke kommer til at stå med et færdig konstrueret bassin som har en eller anden afgørende dum lille fejl som kunne være undgået.

Absolut alt held og lykke med et projekt der kan blive helt fantastisk.
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2639
Tilmeldt: lør 16. jun 2007 02:05
16
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Re: Drømmen

Indlæg af ronny.w »

wondersurfer skrev:forstår ikke hvordan med din idé til bølger som du nævner med betonklodser?
[video][/video]
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"