"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Endnu et spørgsmål hehe

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
Nadia
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 823
Tilmeldt: søn 2. apr 2006 15:32
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Danmark - Aalborg

Endnu et spørgsmål hehe

Indlæg af Nadia »

Nu har jeg købt et osmose anlæg, og har derfor tænkt mig at bruge udelukkende osmose vand, når jeg skal til at blande det med salt. Kommer der så stadigvæk en brun alge fase o.s.v? Eller afhænger det også af de levende sten?
Altså om de har ligget i et andet akvarie før, eller om de er "helt nye".
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Indlæg af Lord Mike »

Den algevækst er kun et godt tegn og er en del af modningsprocessen. Selve processen kan tage mere eller mindre tid, det kommer helt an på næringsindholdet i vand og sten. Varigheden vil naturligvis blive kortere hvis man finde sten som allerede er indkørt samt ved brug af osmosevand.

Det er selve opstarten som er vigtig og derfor er det er god ting at have tålmodighed i starten. Hvis du har denne tålmodighed vil du blive belønnet derefter :)
Brugeravatar
Nadia
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 823
Tilmeldt: søn 2. apr 2006 15:32
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Danmark - Aalborg

Indlæg af Nadia »

Det har jeg skam. Det er også planen at der først skal noget levende i (andet end sten) engang i slutningen af Juli måned, så det var ikke for at "Skynde" processen, mere bare for at vide det :) Og jeg kan jo ligeså godt bruge udelukkende osmose vand, nu hvor jeg har apparatet :)
Tak for svaret :)
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Indlæg af Lord Mike »

Det skal dog siges at der er nogle som ikke bruger osmosevand og har gode resultater med dette. Det kommer helt an på kvaliteten på vandet hvor du bor, det kan du få oplyst hos det lokale vandværk.
klausan
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 58
Tilmeldt: tors 19. maj 2005 17:20
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 2770 Kastrup

Indlæg af klausan »

Jeg har selv nu været igang med opstart i ca. 2½ md. I starten brugte jeg osmose vand og fik alle de forskellige alger som der nu er i forbindelse med opstarten. På et tidspunkt efter ca. 1½ md. da algerne var kraftigt på retur begyndte jeg at bruge vandhanevand. Dette fik algerne til at vokse kraftigt igen. Efter et par uger på alm. vand gik jeg tilbage til osmosevand for at stoppe algevægsten. På få dage begyndte algerne igen at forsvinde.
Så mit råd er brug osmosevand.
Dem som jeg har set der bruger vandhanevand har velindkørte akvarier, hvor lidt biologien er på plads.

Det skal lige siges at i min kommune ligger f.eks. Nitrat på mellem 1,73 og 3,13 + plus alt det andet som er i vandet. Der er jo ikke noget at sige til at algerne vokser lystigt med vandhanevand.
720 liter siden 1. februar 2007.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"