"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

overløb

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
noooze
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 693
Tilmeldt: lør 5. mar 2005 19:09
19
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: 8000 århus c - på indre fredriksbjerg

overløb

Indlæg af noooze »

ok du må i lige hjælpe mig endnu engang

ok - jeg har hovedet ned løb og sikkerheds røret

sikkerhedsrøret skal ikke bruges med mindre vandet i overløbet stiger pga stoppet hovedrør - ikk ?

så i teorien kan jeg nøjes med gennemføringen som hovedrør og så et sikkerhedsrør en cm under vandoverfladen ?

hvis jeg nu lavede bare gennemføring - ville det så være stille med en vinkel eller bøjning lige under så der ikke var noget fald af betydning ?
Venter bare på go fra den bedre (?) halvdel, så der kan flytte ca. 500 liter vand ind
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Der er skam flere måder at gøre det på, men den som jeg altid har brugt og altid råder folk til at bruge, er at have begge rør kørende på denne måde:

Sikkerhedsrøret skal, som du selv er inde på, kappes et par cm under akvarievandets overflade, så vandet ikke falder så langt, og dermed ikke larmer. Dit hovedrør kan kappes mere eller mindre hvor du ønsker det (jo højere oppe det er kappet, jo mindre vand falder der ned ved strømafbrydelse, men jo nemmere er det også for slammet at samles på bunden af overløbet)

Gennem hovedrøret skal 90 % af vandet ryge ned, og gennem sikkerhedsrøret skal de sidste 10 % falde ned. For at kunne jurstere dette, sættes en kuglehane på hovedrøret.

Håber du forstod, eller sig til, og jeg vil lade min kreative side komme på prøve i paint ;)
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
gunni
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 387
Tilmeldt: man 14. mar 2005 18:10
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 4293 dianalund
Kontakt:

Indlæg af gunni »

Undskyld at jeg lige blander mig. men jeg har også rodet lidt ide'er rundt i mit hoved ang. tilbageløbs rør. Hvorfor (eller hvad er fordelen) er det at man gør det du fortæller om der Mads ?

hvorfor ikke bare have dem begge lige høje så de tager 50% hver ?

Det er ikke fordi at jeg ikke tror på det du siger er rigtigt, ville bare have en forklaring på hvorfor det er godt :wink:
Brugeravatar
noooze
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 693
Tilmeldt: lør 5. mar 2005 19:09
19
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: 8000 århus c - på indre fredriksbjerg

Indlæg af noooze »

ja mads det giver jo menning :)

hmmm - så er spørgsmålet jo bare om larm - med en durso på hovedrøret - bliver det så ok lydløst ? vandet skal falde 146 cm - dog med et par knæk
Venter bare på go fra den bedre (?) halvdel, så der kan flytte ca. 500 liter vand ind
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

gunni, Tja, der er som sagt helt klart flere måder at gøre det på og hvilken man vælger, bunder nok mest i hvad man selv har afprøvet og erfaret. At lave dem i samme højde, skal da nok kunne fungere fint, men det vil sikkert være sværere at få lydsvagt, da der med den opsætning vil være to rør, der er i kontakt med overfladen/luften.

noooze, Hovedrøret er jo et godt stykke under overfladen og det vil derfor ikke larme. Du skal hellere sætte durso på nødrøret, da det er dette, der er i kontakt med overfladen. Det er jo når overfladen suges med ned at det larmer. Jeg har dog altid klaret dette problem ved at smide en luftslange i sikkerhedsrøret. plejer at virke fint.
Brugeravatar
noooze
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 693
Tilmeldt: lør 5. mar 2005 19:09
19
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: 8000 århus c - på indre fredriksbjerg

Indlæg af noooze »

ok - jamen så prøver jeg en luftslange først

har lige bestilt pvc.... phew det er sgu en smule små pricy. der var lige på 800 kr ink fragt fra koi

men billigere end så mange andre steder - men det løber sgu op :)
Venter bare på go fra den bedre (?) halvdel, så der kan flytte ca. 500 liter vand ind
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"