"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Vertex Alpha Cone Skimmer (Et smug kig.)

Forum for nye som gamle produkter samt beskrivelser og anmeldelser her af.
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 977
Tilmeldt: tirs 20. jul 2004 10:28
19
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Re: Vertex Alpha Cone Skimmer (Et smug kig.)

Indlæg af nyberg »

Som jeg læser, hvad Klaus jansen skriver, er her blot tale om en anden teknologi. Skummeren kan meget vel være en fordel ved lavt bioload fremfor DeLuxe eller SuperMarine modeller, der måtte have samme data. Problemet med en reel overdimensioneret skummer er, at man får et stort overfaldeareal i skummerkoppens centerrør så skummet i værste fald aldrig når op over kanten før, at det er nedbrudt. Mit gæt er, at den konsiske form i selve reaktoren, accelerer luftboblerne op på en effektiv måde, der giver en ekstra flot og fin (og brun) skumhat.
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2645
Tilmeldt: lør 10. jun 2006 12:42
17
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Re: Vertex Alpha Cone Skimmer (Et smug kig.)

Indlæg af William Jr »

nyberg skrev:Som jeg læser, hvad Klaus jansen skriver, er her blot tale om en anden teknologi. Skummeren kan meget vel være en fordel ved lavt bioload fremfor DeLuxe eller SuperMarine modeller, der måtte have samme data. Problemet med en reel overdimensioneret skummer er, at man får et stort overfaldeareal i skummerkoppens centerrør så skummet i værste fald aldrig når op over kanten før, at det er nedbrudt. Mit gæt er, at den konsiske form i selve reaktoren, accelerer luftboblerne op på en effektiv måde, der giver en ekstra flot og fin (og brun) skumhat.
Tak nyberg.

Det er meget vel som du beskriver. Og jeg er enig at det ikke skal tolkes negativt... Den er immervæk opfundet af manden selv!

- Hvad der så ligger til grund for at have solgt til Vertex skal jeg lade være usagt. Men da det stadig er Royale Exclusiv/ Bubble King som lægger navn og ryg til kan det ikke være dårligt!
Af een aller anden grund droppede de tanken, vendte tilbage til den gammelkendte udformning. Dog med den forskel at de lod kegleprincippet være indvendig udformning i traditionel cylinderform...

Overflade arealet som du omtaler mht. center rør i skummerkop gælder dem alle: Her Vertex, men også BK deluxe og SuperMarine... Vertex er den respektivt i klassen 250/ 300 den med højest indblæsning af luft, en god ting mht. at løfte fast organisk ud før nedbrydning. Er det ikke rigtigt forstået?

- Med den højere indblæsning og mere vand l/t. forstår jeg heller ikke den med lavere bioload... deluxe modellen dog 10 cm. højere, men med den undtagelse er alle skummere i klassen lige høje. Eller tilnærmelsesvis, dog så tæt på at det ikke kan være betydende at alene med udformning at kunne håndtere lavere belastning!?

- Endnu engang tak for din tid.

/Flemming.
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4736
Tilmeldt: ons 12. okt 2005 12:58
18
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Re: Vertex Alpha Cone Skimmer (Et smug kig.)

Indlæg af Hvam »

William Jr skrev:
nyberg skrev:Som jeg læser, hvad Klaus jansen skriver, er her blot tale om en anden teknologi. Skummeren kan meget vel være en fordel ved lavt bioload fremfor DeLuxe eller SuperMarine modeller, der måtte have samme data. Problemet med en reel overdimensioneret skummer er, at man får et stort overfaldeareal i skummerkoppens centerrør så skummet i værste fald aldrig når op over kanten før, at det er nedbrudt. Mit gæt er, at den konsiske form i selve reaktoren, accelerer luftboblerne op på en effektiv måde, der giver en ekstra flot og fin (og brun) skumhat.
Tak nyberg.

Det er meget vel som du beskriver. Og jeg er enig at det ikke skal tolkes negativt... Den er immervæk opfundet af manden selv!

- Hvad der så ligger til grund for at have solgt til Vertex skal jeg lade være usagt. Men da det stadig er Royale Exclusiv/ Bubble King som lægger navn og ryg til kan det ikke være dårligt!
Af een aller anden grund droppede de tanken, vendte tilbage til den gammelkendte udformning. Dog med den forskel at de lod kegleprincippet være indvendig udformning i traditionel cylinderform...

Overflade arealet som du omtaler mht. center rør i skummerkop gælder dem alle: Her Vertex, men også BK deluxe og SuperMarine... Vertex er den respektivt i klassen 250/ 300 den med højest indblæsning af luft, en god ting mht. at løfte fast organisk ud før nedbrydning. Er det ikke rigtigt forstået?

- Med den højere indblæsning og mere vand l/t. forstår jeg heller ikke den med lavere bioload... deluxe modellen dog 10 cm. højere, men med den undtagelse er alle skummere i klassen lige høje. Eller tilnærmelsesvis, dog så tæt på at det ikke kan være betydende at alene med udformning at kunne håndtere lavere belastning!?

- Endnu engang tak for din tid.

/Flemming.

Man skal jo også huske at der er et maximum at luft man kan prasse igennem kegleformet skummer hals idet hullet er mindre. Der er jo lavet en del forsøg der har vist at hvis man har formeget luft flow igennem skummerhalsen kolapser skummet og blandes ned i skummeren igen :wc: :wink:
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2645
Tilmeldt: lør 10. jun 2006 12:42
17
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Re: Vertex Alpha Cone Skimmer (Et smug kig.)

Indlæg af William Jr »

Hvam skrev:
William Jr skrev:
nyberg skrev:Som jeg læser, hvad Klaus jansen skriver, er her blot tale om en anden teknologi. Skummeren kan meget vel være en fordel ved lavt bioload fremfor DeLuxe eller SuperMarine modeller, der måtte have samme data. Problemet med en reel overdimensioneret skummer er, at man får et stort overfaldeareal i skummerkoppens centerrør så skummet i værste fald aldrig når op over kanten før, at det er nedbrudt. Mit gæt er, at den konsiske form i selve reaktoren, accelerer luftboblerne op på en effektiv måde, der giver en ekstra flot og fin (og brun) skumhat.
Tak nyberg.

Det er meget vel som du beskriver. Og jeg er enig at det ikke skal tolkes negativt... Den er immervæk opfundet af manden selv!

- Hvad der så ligger til grund for at have solgt til Vertex skal jeg lade være usagt. Men da det stadig er Royale Exclusiv/ Bubble King som lægger navn og ryg til kan det ikke være dårligt!
Af een aller anden grund droppede de tanken, vendte tilbage til den gammelkendte udformning. Dog med den forskel at de lod kegleprincippet være indvendig udformning i traditionel cylinderform...

Overflade arealet som du omtaler mht. center rør i skummerkop gælder dem alle: Her Vertex, men også BK deluxe og SuperMarine... Vertex er den respektivt i klassen 250/ 300 den med højest indblæsning af luft, en god ting mht. at løfte fast organisk ud før nedbrydning. Er det ikke rigtigt forstået?

- Med den højere indblæsning og mere vand l/t. forstår jeg heller ikke den med lavere bioload... deluxe modellen dog 10 cm. højere, men med den undtagelse er alle skummere i klassen lige høje. Eller tilnærmelsesvis, dog så tæt på at det ikke kan være betydende at alene med udformning at kunne håndtere lavere belastning!?

- Endnu engang tak for din tid.

/Flemming.

Man skal jo også huske at der er et maximum at luft man kan prasse igennem kegleformet skummer hals idet hullet er mindre. Der er jo lavet en del forsøg der har vist at hvis man har formeget luft flow igennem skummerhalsen kolapser skummet og blandes ned i skummeren igen :wc: :wink:

Ahh, ok. Så er det squ nok derfor at de solgte til Vertex. Tak for opklarende svar... :biggrin:

- Heh, spøg til side! :hehe:

Det ser meget fornuftigt ud:



- Du har ret, men det ser meget passende ud! :GO


:Peace:
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Besvar

Tilbage til "Produktgennemgang"