"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Produktgennemgang: Tunze Reefpack 200

Forum for nye som gamle produkter samt beskrivelser og anmeldelser her af.
Besvar
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Produktgennemgang: Tunze Reefpack 200

Indlæg af AndersGS »

Produkt anmeldelse: Tunze Reefpack 200

Introduktion
Tunzes bud på intern sump til akvarier under 200 L. Produktet består af en overløbskasse samt en skummer.

Producentens hjemmeside

http://www.tunze.com/details.html?&L=1& ... ]=0200.000

Elementer i spanden
Reefpacken med pålimet magnetholder
Spand(beregnet til osmolator(ekstraudstyr))
Filtervat
Manual med 3 sprog, tysk engelsk og fransk

Samlekvaliteten
Til at starte med ser produktet fint ud, den virker dog lidt tynd i godset. Da jeg monterer den knækker selve skummer og skimmeren af magneten. Limen der er blevet anvendt er simpelthen for porøs. Jeg limer komponenterne sammen med akvariesilikone. Selve skummeren og skimmeren er to separate enheder og for at undgå samme sker igen, har jeg sat dem sammen med strips. Dette har vist sig at være en holdbar løsning(efter 1,5 år). En ting der dog undre mig er at skimmer og skummer, er delt i to, og skimmeren derfor ikke føder overfladevandet til skummeren. Skummeren suger selv vand fra bunden af enheden. Og skimmeren blæser vandet op mod overfladen(se evt linket for ill.).

Betjening
Simpel betjening, afhængig af akvariet overflade kan pumpe i skimmeren justeres i flow. Skummeren har en drøvleventil monteret i toppen der regulere luftflowet til skummerpumpen. Skummeren viser sig dog at være meget afhængig af korrekt vandstand. Osmolator kan umiddelbart ikke undværes.

Skummer indstilling
Skummeren tager noget tid at få til at levere en nogenlunde normal mængde. Men det er efter min opfattelse ganske normalt.

Konklusion
Reefpacken er på trods af den ringe byggekvalitet dog et godt produkt. Den holder overfladen ren, samt skummeren er forholdsvis nem at få til at give et pænt skum. Jeg undres dog stadigt over at enhederne ikke er koblet sammen, men det skyldes nok, at det egentligt er to separate produkter man har valgt at samle til én enhed.
Den medfølgende spand skal opfattes som et kraftigt hint, til nødvendigheden af osmolator. Filtervattet kan fint bruges til opsamling af partikler i overløbskassen.
Jeg var dog så uheldig, at begge pumper i reefpacken, blev defekte samtidigt (indenfor garantien). De er heldigvis nemme at skifte.

Udbygning med osmolater(Hougaard):
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=10924
Besvar

Tilbage til "Produktgennemgang"