"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Greves 1000 liters balje. Nu med yngel side 25.

Forum for Akvarier 801+ Liter
Besvar
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2011
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 22:02
16
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense NØ

Re: Greves 1000 liters balje.

Indlæg af Helena »

Hvis jeres køkken var fra 68 så kan jeg godt se at mine chancer for nyt køkken er minimale :G
Så jeg nøjes med at sige tillykke med det :K
Det bliver bedre og bedre og det akvarie :GO
Skal se om jeg ikke snart kan lokke min gamle mand til staden, han skylder en meget god middag på et af de bedre steder :y Det kunne måske give en genvej gennem mit gamle kvarter :beer:
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Brugeravatar
RonniA
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 370
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 19:21
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 110% Greve
Kontakt:

Re: Greves 1000 liters balje.

Indlæg af RonniA »

Hey M8

Det ser sku lækkert ud, glæder mig til at se det på lørdag, over en masse øller og snaps :)

SES
spdiving
Reactions:

Re: Greves 1000 liters balje.

Indlæg af spdiving »

Mange tak Helena nu er det nogle år siden jeg skiftede gavle på huset og vi har kigget ud på isoleringen lige siden da jeg ikke orkede at flytte køkknet for at lave inder vægen og sætte det samme køkken op igen. så JA vi trænkte sgu til at gøre noget. Og i er meget velkommen hvis i en dag kommer på disse kanter.

Ronni ølet er sat på køl og snapsen er også klar så det skal nok blive en fest dag :balloons: :beer:

Steen
spdiving
Reactions:

Re: Greves 1000 liters balje.

Indlæg af spdiving »

Så er der lige en lille video hvor man kan se hvordan lampeophænget virkker.

[video][/video]

Og lige et par billeder.

Steen
spdiving
Reactions:

Re: Greves 1000 liters balje.

Indlæg af spdiving »

Så har jeg fået købt mig et lille 54L akvarie til opræt af Artemia men mine fisk gad ikke rigtig spise Artemia der lige var klægget derfor et lille akvarie så de kan vokse sig støre.

Efter jeg har fået hjælp i forumet til opdræt af Artemia blev jeg inspireret til at starte en Phytoplankton kultur op.
Så der er blevet købt lidt ind til dette også. Jeg bruger en gammel luftpumpe til Artemia og Phytoplankton luften skulle fordeles ud og jeg skulle bruge nogle ventiler til at styre lufstrømen så jeg valgte en lille smart fordeler med ventiler på.
Der blev også købt glas ind til at dyrke Phytoplanktonen i de er købt i Netto for 20 kr stk. De har plastiklåg beklædt med rustfristå.

Lidt billeder.

Steen
martin buus
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 8
Tilmeldt: tirs 17. nov 2009 19:32
14
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2009

Re: Greves 1000 liters balje.

Indlæg af martin buus »

Det ser ikke dåligt ud, det du har gang i der, misundelig kan man kun blive når man ser det.
spdiving
Reactions:

Re: Greves 1000 liters balje.

Indlæg af spdiving »

Så blev der lavet en lyskasse til mit Phytoplankton.

Lyset består af en 11w sparepære.

Steen
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Re: Greves 1000 liters balje.

Indlæg af Hougaard »

Ihh.. Du er så kreativ :W
spdiving
Reactions:

Re: Greves 1000 liters balje.

Indlæg af spdiving »

Hougaard skrev:Ihh.. Du er så kreativ :W

haha....Ja det er jo med at finde på...haha grunden til at lågen ikke slutter tæt er at jeg brugte en stump plade jeg havde liggene istedet for at regge det hele til igen får at skære en låge .. dovenskab....haha

Steen
spdiving
Reactions:

Re: Greves 1000 liters balje.

Indlæg af spdiving »

Så kom der gang i dyrkningen af både Artemia og Phytoklankton.

Jeg har stadig problemmer med at mine Artemia ikke rigtig trives og de dør efter 4-5 dage efter de er kommet over i mit lille 54L akvarie. Jeg fodre dem med JBL Artemio Fluid som skulle være foder fra de nyklægget til de er voksne og de har også fået en kop fuld Plankton. Så der skulle være masser af leve af.
Vandet er 25G og saltindholdet er 1025 og en lille luststen har de også.

[video][/video]


Steen
spdiving
Reactions:

Re: Greves 1000 liters balje.

Indlæg af spdiving »

Så har jeg sat gang i en ny omgang Artemia som er klæget og kommet i mit lille 54L akvarie.
Det lille akvarie er renset om fået nyt vand samt en ½L Phytoplankton samt en god sjat JBL Artemio Fluid. Vandet er meget grønt. Så nu må vi se om ikke det skulle lykkes denne her gang.
Luftstenen er tagt af så nu bliver vandet kun iltet via luftslange. Da en anden teori kan være at for mange små luftbobler kan være skyld i at de små Artemia dør.

Min Phytoplankton kultur køre på 2 uge og ser ud til at trives :sneaky2:

Steen
Senest rettet af spdiving tors 18. mar 2010 13:58, rettet i alt 1 gang.
spdiving
Reactions:

Re: Greves 1000 liters balje.

Indlæg af spdiving »

Lige et billede af min kalkreaktor som er et monster i sig selv...hehe

Steen
spdiving
Reactions:

Re: Greves 1000 liters balje.

Indlæg af spdiving »

Opdate på min Phytoplankton kultur. Mine 2x2L kultur har nu kørt 12 dage og de er begyndt at blive mere grønne. Begge glas har fået samme behandling men afligevel er det ene mere grønt end det andet.
En lille video så man kan se forskælden.

[video][/video]

Håber begge mine kultur vil blive til noget.

Steen
spdiving
Reactions:

Re: Greves 1000 liters balje.

Indlæg af spdiving »

Formålet med Phytoplanktonen var at jeg ville opdrætte Artemia i mit lille 54L akvarie.
Så en lille video af dem også....Sorry hvis filmen ikke er helt skarp. De små bæster er sgu svære at filme med manuel fokus. De er jo kun 2-4mm store.

[video][/video]


Steen
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Greves 1000 liters balje.

Indlæg af Marco R »

spdiving skrev:Formålet med Phytoplanktonen var at jeg ville opdrætte Artemia i mit lille 54L akvarie.
Så en lille video af dem også....Sorry hvis filmen ikke er helt skarp. De små bæster er sgu svære at filme med manuel fokus. De er jo kun 2-4mm store.

[video][/video]


Steen
Hej Steen,

Super godt filmet den sidste video. Det er sjovt at se dem svømme rundt :)
spdiving
Reactions:

Re: Greves 1000 liters balje.

Indlæg af spdiving »

Mange tak Marco.

Jeg trode det var lige til , men jeg blev en del klogere da de var pisse hurtige .. hehe

Steen
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Greves 1000 liters balje.

Indlæg af ole kekkonen »

spænnende steen,med noget opdræt.. :happy:
spdiving
Reactions:

Re: Greves 1000 liters balje.

Indlæg af spdiving »

Tak Ole.

Men desvære går det ikke så godt med mine Artemia. De er begyndt at dø igen for mig. Hvad grunden er fatter jeg ikke.

Steen
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Greves 1000 liters balje.

Indlæg af Marco R »

spdiving skrev:Tak Ole.

Men desvære går det ikke så godt med mine Artemia. De er begyndt at dø igen for mig. Hvad grunden er fatter jeg ikke.

Steen
Jeg synes nu, at det er godt filmet, men kan da sagten se dem svømme rundt :)

Ja det læste jeg i den anden tråd. Det virker da underligt, når du gør det efter bogen?? :rolleyes:
spdiving
Reactions:

Re: Greves 1000 liters balje.

Indlæg af spdiving »

Ja men desvære ligger de døde i overfladen i samlet flok... Men så er de også nemere at filme :dizzy:

Steen
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Greves 1000 liters balje.

Indlæg af Marco R »

spdiving skrev:Ja men desvære ligger de døde i overfladen i samlet flok... Men så er de også nemere at filme :dizzy:

Steen
Haha god humor alligevel selvom at det er trist :K

Hvad tror du selv, at der er galt? Er det størrelsen på akvariet, men personligt synes jeg, at det lyder lidt vildt, hvis skal op i noget større størrelse, men igen jeg har ikke helt forstand på det :rolleyes:
spdiving
Reactions:

Re: Greves 1000 liters balje.

Indlæg af spdiving »

Jeg har ingen ide om hvad der kan være oversagen. Jeg har fuldt Brians måde 100%
Denne gang havde jeg tømt baljen helt og rengjort den. Brugt nyt salt blandet med osmosvand kommet Plankton i vandet 3 dage før dyerne kom i.

Jeg syndes også selv at det lyder vildt at de ikke kan leve i 54L vand. Så store er de sgu heller ikke.

Steen
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Greves 1000 liters balje.

Indlæg af Marco R »

spdiving skrev:Jeg har ingen ide om hvad der kan være oversagen. Jeg har fuldt Brians måde 100%
Denne gang havde jeg tømt baljen helt og rengjort den. Brugt nyt salt blandet med osmosvand kommet Plankton i vandet 3 dage før dyerne kom i.

Jeg syndes også selv at det lyder vildt at de ikke kan leve i 54L vand. Så store er de sgu heller ikke.

Steen
Nej det er lige det, som jeg selv tænker :rolleyes: Har du fodret for lidt/ for meget? Og så lige et dumt spørgsmål måske; er vandet filtreret for lidt, hvis man gør sådan noget i et artemia-akvarie?
spdiving
Reactions:

Re: Greves 1000 liters balje.

Indlæg af spdiving »

Jeg bruger kun luft lige som alle de andre der opdrætter dem.

Jeg har prøvet med luftsten hvor der kom meget luft og hvor der kom mindre luft og denne gang har jeg pillet luftstenen af og prøvet dette.
Men det kunne være jeg skulle prøve at skruge mere op for luften så de får kraftigere cirkulation. Det er da værd at prøve.

Steen
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Greves 1000 liters balje.

Indlæg af Marco R »

spdiving skrev:Jeg bruger kun luft lige som alle de andre der opdrætter dem.

Jeg har prøvet med luftsten hvor der kom meget luft og hvor der kom mindre luft og denne gang har jeg pillet luftstenen af og prøvet dette.
Men det kunne være jeg skulle prøve at skruge mere op for luften så de får kraftigere cirkulation. Det er da værd at prøve.

Steen
Ja det var det, som jeg tænkte. For de bliver vel ikke slået ihjel af boblerne? Jeg vil have det sådan, at man kan se, at vandet blevet cirkuleret lidt af boblerne.

En ide; Hvad med de rør som mange dyrhandlere har, som vidst er tilsluttet et bundfilter. Du kunne da købe sådan et, så boblerne bliver blæst udi akvariet og så på den måde for en bedre cirkulation, så der ikke opstår stillestående områder :) Håber, at du ved, hvilke rør som jeg tænker på?? :hehe:
spdiving
Reactions:

Re: Greves 1000 liters balje.

Indlæg af spdiving »

Jo jeg kender skam godt bundfilteret har selv kørt med det i mit første saltvandsakvarie i 1988 den gang mente man at dette var en rigtig god ide. :sneaky2:
Så vidt jeg kan forstå skal man ikke have for små bobler da dette kan slå de små Artemia ihjæl. Derfor fjernede jeg også ludtstenen.

Jeg tror at jeg vil prøve at rengøre akvariet igen og starte forfra. Denne gang med endnu fære nyklægede Artemia og mere luft fra slangen så der kommer mere cirk.
Nå antalet af Artemia er få kan de sgu ikke forene vandet så helveds meget.

Steen
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Greves 1000 liters balje.

Indlæg af Marco R »

spdiving skrev:Jo jeg kender skam godt bundfilteret har selv kørt med det i mit første saltvandsakvarie i 1988 den gang mente man at dette var en rigtig god ide. :sneaky2:
Så vidt jeg kan forstå skal man ikke have for små bobler da dette kan slå de små Artemia ihjæl. Derfor fjernede jeg også ludtstenen.

Jeg tror at jeg vil prøve at rengøre akvariet igen og starte forfra. Denne gang med endnu fære nyklægede Artemia og mere luft fra slangen så der kommer mere cirk.
Nå antalet af Artemia er få kan de sgu ikke forene vandet så helveds meget.

Steen
Nej det vil jeg heller ikke sige, men det skal jo også betale sig. Det er jo heller ikke fedt skulle gå længere og længere ned i antal? :rolleyes:
spdiving
Reactions:

Re: Greves 1000 liters balje.

Indlæg af spdiving »

Så har jeg fået skiftet den døde plankton kultur ud med en ny omgang og håber den vil komme sig lige så godt som den der køre.

Jeg fik også lige skiftet vandet på mit Artemia akvarie og sat en ny omgang Artemia igang i min klægger.
Jeg fant også ud af at saltindholdet lå på 1026 i det lille Artemia akvarie og dette liger nu på 1023 istedet for. Jeg har også sat mere gang i luften. Så nu håber jeg sgu at det lykkes for ellers er jeg total tom for idéer.

Denne gang prøver jeg også med meget få nyklægget Artemia så foreningen ikke skal ske hurtigt om det hjælper må tiden så vise.

Om det kan betale sig at opdrætte dem selv er jeg lidt ligeglad med. Jeg gør det kun pga. jeg syndes det kunne være sjovt hvis det lykkes.

Det næste jeg skal prøve er zooplankton, Tetraselmis og Isochrysis plankton. Hvis det lykkes mig at holde liv i mit Nannochloropsis Phytoplankton som jeg har købt af Brian C.

Steen
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Greves 1000 liters balje.

Indlæg af Marco R »

spdiving skrev:Så har jeg fået skiftet den døde plankton kultur ud med en ny omgang og håber den vil komme sig lige så godt som den der køre.

Jeg fik også lige skiftet vandet på mit Artemia akvarie og sat en ny omgang Artemia igang i min klægger.
Jeg fant også ud af at saltindholdet lå på 1026 i det lille Artemia akvarie og dette liger nu på 1023 istedet for. Jeg har også sat mere gang i luften. Så nu håber jeg sgu at det lykkes for ellers er jeg total tom for idéer.

Denne gang prøver jeg også med meget få nyklægget Artemia så foreningen ikke skal ske hurtigt om det hjælper må tiden så vise.

Om det kan betale sig at opdrætte dem selv er jeg lidt ligeglad med. Jeg gør det kun pga. jeg syndes det kunne være sjovt hvis det lykkes.

Det næste jeg skal prøve er zooplankton, Tetraselmis og Isochrysis plankton. Hvis det lykkes mig at holde liv i mit Nannochloropsis Phytoplankton som jeg har købt af Brian C.

Steen
Jeg krydser fingre for, at det lykkedes bedre denne gang :h

Det var ikke sådan ment, men det er vel heller ikke så sjovt at skulle gøre bestanden mindre hele tiden? :rolleyes:

Men glæder mig selv meget til, når man kommer til penge (på SU), og man så kan begynde på disse sjove ting her :)
spdiving
Reactions:

Re: Greves 1000 liters balje.

Indlæg af spdiving »

HEHE...Marco nu er det jo ikke verdens dyste anlæg jeg har sat op for at lave Artemia og plankton.

Købte et ny 54L start sæt for 300kr luftpumpen havde selv. Købte en 5 grens luft fordeler 40 kr. Artemia klægger den kan du få med æg til 70-100kr så er Artemia akvariet kørene.
2x2L glas 40 kr. Kassen byggede jeg selv i MDF som jeg havde ligene. Fatning + pære står mig i 60 kr. Jeg har beklæt kassen med sølvparpir dette har man som regl liggene ellers må du ud og samle ind i frokostpausen. :sneaky2: :sneaky2:
Så er der indkøb at plankton til 20 kr pr.lit.
Gødningen snupper jeg fra konen da hun dyrkker en masse skramel i forvejen lige fra champingjonger til orkidetræer.

Så har man mod på det og plads er det super hygligt at rode med til de penge.

Jeg ved da godt man kan få en planktonreaktor med doseringsmaskinge til men hvorfor give over 6 kilo for sådan et sætup når det kan gøres billigere.

Steen
Besvar

Tilbage til "Akvarier 801+ Liter"