"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

erfaringstråd, med kalkreaktor og div. sporestoffer

Forum for nye som gamle produkter samt beskrivelser og anmeldelser her af.
Besvar
stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1298
Tilmeldt: lør 28. mar 2009 09:20
15
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2009

erfaringstråd, med kalkreaktor og div. sporestoffer

Indlæg af stefan_sørensen »

jeg har tænkt mig at anskaffe mig en kalkreaktor, men mit spørgsmål går på hvor mange af jer der både køre med kalkreaktor og så div. sporestoffer.. jeg synes at have læst at man kan putte ca. en femte del magnesium "kugler" i reaktoren og så passer i forholdet..
men som sagt vil jeg anskaffe mig en kalkreaktor, og skal alligevel have en doserings pumpe, da jeg vil bruge den til VSV, men det er så bare om jeg ska købe en 1-kanalspumpe, eller en med tre så jeg også kan køre med sporestoffer(easyLife, maxicoral A+B).. men der er så også noget jeg ikke helt forstår, de skriver at man skal tilføre 10ml om ugen pr. 300 liter af hver flaske, men hvordan kan de sige det, kommer det ikke an på hvor mange koraller man har??
Mvh stefan
SÆLGES:
530 liter + 86 liter sump
kan ses her:
viewtopic.php?f=94&t=26107
spdiving
Reactions:

Re: erfaringstråd, med kalkreaktor og div. sporestoffer

Indlæg af spdiving »

Det er også bare en lede tråd til hvor meget der skal doseres.
Som du selv skriver kommer det helt an på hvor mange koraller man har.

Det er helt rigtigt at man kan blande kalkmediet op med mangnesium.

Men Groetek A-B-C ind holder også MG.


Steen
stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1298
Tilmeldt: lør 28. mar 2009 09:20
15
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2009

Re: erfaringstråd, med kalkreaktor og div. sporestoffer

Indlæg af stefan_sørensen »

spdiving skrev:Det er også bare en lede tråd til hvor meget der skal doseres.
Som du selv skriver kommer det helt an på hvor mange koraller man har.

Det er helt rigtigt at man kan blande kalkmediet op med mangnesium.

Men Groetek A-B-C ind holder også MG.


Steen
lige med groetek op imod EasyLife, så skulle EasyLife være noget billigere i længden, og det vil passe fint med mig at der kun er to flasker at dosere fra, da jeg som sagt vil bruge den 3. kanal til VSV..
nu har jeg lige kopieret lidt:
Maxicoral A Maxicoral A is the extra complete mineral blend for vibrant and healthy corals. It contains a strontium-barium complex to care for the corals. Maxicoral A also contains Mg, Mn, Fe, Mo, Li, Rb, Cr, Co, Se, Cu, Zn, Ni and Sn. Multiple stabilized. Use with Maxicoral B. Maxicoral B Maxicoral B is a fluorine-iodine blend for vibrant and colourful corals. Maxicoral B also contains bromine, potassium and boron. Multiple stabilized. Use with Maxicoral A. Dosage Use Maxicoral A & Maxicoral B together ! Maxicoral A : 10 ml per 300 litres weekly Maxicoral B : 10 ml per 300 litres weekly
nu kan jeg ikke lige alle fortegnelserne fra det periodeskesystem, men med de stoffer som er i EasyLife, så skal jeg vel ikke dosere andet i vandet end det vand fra kalkreaktoren og så de to produkter fra EasyLife??
SÆLGES:
530 liter + 86 liter sump
kan ses her:
viewtopic.php?f=94&t=26107
stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1298
Tilmeldt: lør 28. mar 2009 09:20
15
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2009

Re: erfaringstråd, med kalkreaktor og div. sporestoffer

Indlæg af stefan_sørensen »

nu lige et spørgsmål..
hvis man f.eks. bruger grotech corall A+B+C, hvordan finder man så frem til den rette dosering??
A indeholder: strontium, magnesium, barium, lithium
B indeholder: jern, krom, mangan, nikkel, kobalt, kobber
C indeholder: flour, jod, molybdan, bor

de må have lavet den fordeling med A,B og C sådan at de bliver opbrugt med ca. samme hastighed, men synes nu alligevel at det skulle være mærkeligt at det var så nemt, så man bliver vel nød til at måle det hele, og så justere mængden så at den værdig som der bliver brugt mindst af kommer til at bestemme hvor meget af den flaske man skal tilføre, og så at man ved siden af f.eks. skal tilføre yderligere måske magnesium for at den også passer..
eller behøver det ikke være så omstændigt...
hvordan tilpasser i jeres dosering??
SÆLGES:
530 liter + 86 liter sump
kan ses her:
viewtopic.php?f=94&t=26107
spdiving
Reactions:

Re: erfaringstråd, med kalkreaktor og div. sporestoffer

Indlæg af spdiving »

Dosere ved at kigge på korallerne.
MG,CA,KH måller jeg for at være sikker men også her kan man se det på korallerne.

Steen.
Besvar

Tilbage til "Produktgennemgang"