"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

JohnVinther´s 822liter + 300liter sump

Forum for Akvarier 501 -> 800 Liter
Besvar
johnvinther
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 44
Tilmeldt: man 16. jun 2008 20:39
15
Postnummer: 9850 Hirtshals
Saltvand siden?: 2009

JohnVinther´s 822liter + 300liter sump

Indlæg af johnvinther »

Efter jeg er blevet lidt træt af mit lille 128liter saltvand (IKKE NOK PLADS TIL ALLE DE PÆNE KORALLER), må man hellere gøre det rigtigt "Anden gang"

Teknik liste
Special bygget akvarium på (l*h*b) 180*60*80 med panorama front (optisk glas) (Reefkeramik baggrund)
Sump 150*40*50 med diverse skillerum (billed kommer)
2stk Giesemann Spectra 1*250watt HQI + 4*24watt T5 (Reeflux 250watt 12.000K + 3stk Arctenic Plus 20.000K + 1stk Pure Arctenic: 421nm)
1stk DecOcean Skummer (Ratet til 3.000liter)
3stk Tunze Turbelle® stream 2 6105 (3.000-13.000liter)
1stk Tunze Safety Connector(Batteri-backup)
1stk Tunze Multicontroller 7095
2stk Red-Dragon (5.000liter)
1stk Deltec UV-filter, 2x39w
1stk Sander Ozonizer C200
1stk Komplet GHL Computer II PlusEx (Redox, salt, PH, Temp, Doseringspumpe, Varmestyring samt lysstyring)
2stk 300Watt Titanium Varmelegme (Styret fra GHL)
3stk JJ Filter (Nitrat+Fosfat+Kalkreaktor)

Ud over dette er der et 200liter akvarium som karantæne, samt 2stk på 150*30*30 til Koral fragmenter

Billeder kommer senere. :wink:
Brugeravatar
mathiaskehlet
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 475
Tilmeldt: søn 7. sep 2008 16:58
15
Postnummer: 3520 Farum
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Farum

Re: JohnVinther´s 822liter + 300liter sump

Indlæg af mathiaskehlet »

Lyder super, glæder mig til at se :BI
Den der DecOcean Skummer er det en som DecOcean i Rødovre forhandler eller hvad..? Har nemlig aldrig hørt om den før
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: JohnVinther´s 822liter + 300liter sump

Indlæg af Marco R »

Hej John,

Der er styr over sagerne, må man nok sige :clap: :sneaky2:

Kom endelig snart med billeder :)
johnvinther
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 44
Tilmeldt: man 16. jun 2008 20:39
15
Postnummer: 9850 Hirtshals
Saltvand siden?: 2009

Re: JohnVinther´s 822liter + 300liter sump

Indlæg af johnvinther »

Ja det er en skummer som Carsten fra DecOcean har lavet (OG DEN VIRKER) :GO

Har en makker fra sverige der køre med en magen til min med ca 3.200liter vand og MANGE koraller + fisk og den kører bare derud ad.

Den er bygget af akryl med Yasunaga ASF YP 40A luftpumpe (3.720 liter/timen) + 6stk Sandar 4 sten (Maxi)
den er kun 68cm høj så den passer perfekt under et bord

Efter min mening er den i samme kvalitet som en BubbelKing :y :y :y

"Rygterne" går på at Carsten vil lave en skummer med Nålehjul (motorskummer) :h det skal nok bleve spændende.
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3806
Tilmeldt: ons 27. okt 2004 20:26
19
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Re: JohnVinther´s 822liter + 300liter sump

Indlæg af Peters1 »

Det lyder sku rigtig godt det du har gang i her :W Glæder mig til at følge projektet og se nogle billeder :y
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: JohnVinther´s 822liter + 300liter sump

Indlæg af Carsten »

Synes det er meget modigt at installere en hel væg med keramik, når man tænker på de problemer en del af os andre har haft med det.
spdiving
Reactions:

Re: JohnVinther´s 822liter + 300liter sump

Indlæg af spdiving »

WOW.. Det bliver sgu fedt med masser af plads.

Hvad med karantæne og Koralø kommer det til at køre for sig selv i et lukket system.

Steen
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: JohnVinther´s 822liter + 300liter sump

Indlæg af peder »

Carsten skrev:Synes det er meget modigt at installere en hel væg med keramik, når man tænker på de problemer en del af os andre har haft med det.
Enig med Carsten!! hold dig for gud's skyld fra det lort!! :BA (med mindre det er fra jj det er der vidst ingen kendte problemer med)
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2744
Tilmeldt: tirs 23. maj 2006 13:21
17
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1989
Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
Kontakt:

Re: JohnVinther´s 822liter + 300liter sump

Indlæg af Lars S »

Ja jeg vil nu da heller ikke lave en hel væg med reef sten, lidt gør nok ikke noget, men en hel bagrude på så stort et akvarie, uanset om det er fra JJ eller ej, nææ det vil blive et stort arbejde at lave det om, for slet ikke at tænke på alle de underlige problemer og penge før man måske finder ud af ta det så ''kun'' kan være den væg.

Jeg holder med Carsten og Peder :y
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.
johnvinther
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 44
Tilmeldt: man 16. jun 2008 20:39
15
Postnummer: 9850 Hirtshals
Saltvand siden?: 2009

Re: JohnVinther´s 822liter + 300liter sump

Indlæg af johnvinther »

Koraløen samt karantæne akvarie kommer til at køre seperat med en GHL Probe til at styre saltværdi og temp. Så de er ens

Ja Reefkeramikken er fra JJ.

Og problemer. Da (jeg tror) det største problem er begrebet ORS-Old Reef Syndrom, og dette "Kun" opstår ved meget brug af Clorid indholdige salte i længere perioder. Og jeg vælger at køre med clorid fri salte tror jeg ikke det bliver et problem.
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2744
Tilmeldt: tirs 23. maj 2006 13:21
17
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1989
Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
Kontakt:

Re: JohnVinther´s 822liter + 300liter sump

Indlæg af Lars S »

Uanset hva' så ville jeg godt nok ikke bruge så meget reef, så hellere byge det op at rigtige ls.

Men hvis det er det du gør håber jeg da at du har ret.

Det bliver sikkert rigtigt flot, det ser også ud til at det er et godt sted du stiller det, og det glæder mig at se et bord som ser meget stabilt ud :GO
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.
RedSea
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 936
Tilmeldt: søn 14. okt 2007 16:56
16
Postnummer: 2791 Dragør
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Dragør, Amager

Re: JohnVinther´s 822liter + 300liter sump

Indlæg af RedSea »

har samme skummer, den kører ultimativt.
... intet vand i stuen for tiden ...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: JohnVinther´s 822liter + 300liter sump

Indlæg af Carsten »

johnvinther skrev: Og problemer. Da (jeg tror) det største problem er begrebet ORS-Old Reef Syndrom, og dette "Kun" opstår ved meget brug af Clorid indholdige salte i længere perioder. Og jeg vælger at køre med clorid fri salte tror jeg ikke det bliver et problem.
Den tese holder nu ikke. Du må meget gerne uddybe den tese noget mere. Og gerne dokumentere den med noget på skrift. Den vigtigste del af saltindholdet i akvariet er da natriumclorid.
Mit akvarie kørte super godt, næsten for godt, hvad flere her inde fra kan berigtige. korallerne voksede så meget at jeg var nødt til at "høste" ved hjælp af en hammer og mejsel.

Efter at jeg lagde det om, har der kun været problemer, og derfor skal det lægges om igen. og denne gang uden
keramik.
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: JohnVinther´s 822liter + 300liter sump

Indlæg af Lord Mike »

Jeg har selv en hel del keramik i mit akvarie og dette køre altså uden de problemer som i her beskriver...Så det kan altså godt fungere med reefkeramik. Det skal lige siges at jeg har flere forskellige type keramik i akvariet :wink:

Om Johnvinther´s tese holder skal jeg ikke udtale mig om, men den kunne også vendes om på sådan en måde at jer som udtaler at reefkeramik er dårligt skulle komme med dokumentation på denne påstand :contract: da der altså er en del akvarier som køre fint med denne form for dekoration.
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2639
Tilmeldt: lør 16. jun 2007 02:05
16
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Re: JohnVinther´s 822liter + 300liter sump

Indlæg af ronny.w »

Carsten skrev:
johnvinther skrev: Og problemer. Da (jeg tror) det største problem er begrebet ORS-Old Reef Syndrom, og dette "Kun" opstår ved meget brug af Clorid indholdige salte i længere perioder. Og jeg vælger at køre med clorid fri salte tror jeg ikke det bliver et problem.
Den tese holder nu ikke. Du må meget gerne uddybe den tese noget mere. Og gerne dokumentere den med noget på skrift.

HAha Du skal bare have alt på Skrift eller i form af dokumenter ;) :K

Jeg har også en hel del reef fra JJ uden Problemmer overhovedet. Men nu har jeg jo ikke lave tests og dokumentation. så det kunne jo være jeg var fuld af løgen :T
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2744
Tilmeldt: tirs 23. maj 2006 13:21
17
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1989
Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
Kontakt:

Re: JohnVinther´s 822liter + 300liter sump

Indlæg af Lars S »

Jeg ville ikke tage chansen før jeg 99% sikkert vidste at, til sådan et stort arbejde og setup, det var iorden.
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2638
Tilmeldt: ons 10. maj 2006 13:39
17
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Re: JohnVinther´s 822liter + 300liter sump

Indlæg af Olsen »

Her er et eksempel på meget jj reef keramik.

Billede
Brugeravatar
MiksBiks
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 946
Tilmeldt: tors 7. feb 2008 18:46
16
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2001
Geografisk sted: Århus

Re: JohnVinther´s 822liter + 300liter sump

Indlæg af MiksBiks »

Man får jo heller det ud af reef keramik som man gør af levende sten, det er mange bakterier man går glip af.
Har også hørt at jj's keramik skulle være bedre, men ville ikke satse på det.

Men helt sikkert super fedt setup du får dig der john, det bliver da gjort ordenligt med tekniken fra starten af :GO
Hvornår kommer der billeder af det?? :) :) :)
Mvh Michael
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: JohnVinther´s 822liter + 300liter sump

Indlæg af peder »

Lord Mike skrev:Jeg har selv en hel del keramik i mit akvarie og dette køre altså uden de problemer som i her beskriver...Så det kan altså godt fungere med reefkeramik. Det skal lige siges at jeg har flere forskellige type keramik i akvariet :wink:

Om Johnvinther´s tese holder skal jeg ikke udtale mig om, men den kunne også vendes om på sådan en måde at jer som udtaler at reefkeramik er dårligt skulle komme med dokumentation på denne påstand :contract: da der altså er en del akvarier som køre fint med denne form for dekoration.
Den bedste dukumentation jeg kan komme med er at nu' gror alle mine koraller lystigt i min Reefkeramik frie balje, polypperne står i fuldt flor på mine sps, mine ricordea er mere end 3x størelse end de var før, mine hammerkoraller har så enorme tentakler at jeg ikke troede det var muligt!! :y og jeg kunne blive ved og ved og der er iøvrigt ikke ændret på setuppet!! skal siges at jeg nok havde ca. 70% keramik (Korallenwelt) i min "gamle" balje, om det er dukumentation nok ved jeg ikke, men for mig er der ingen tvivl!! :snooty:
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: JohnVinther´s 822liter + 300liter sump

Indlæg af Lord Mike »

peder skrev:
Lord Mike skrev:Jeg har selv en hel del keramik i mit akvarie og dette køre altså uden de problemer som i her beskriver...Så det kan altså godt fungere med reefkeramik. Det skal lige siges at jeg har flere forskellige type keramik i akvariet :wink:

Om Johnvinther´s tese holder skal jeg ikke udtale mig om, men den kunne også vendes om på sådan en måde at jer som udtaler at reefkeramik er dårligt skulle komme med dokumentation på denne påstand :contract: da der altså er en del akvarier som køre fint med denne form for dekoration.
Den bedste dukumentation jeg kan komme med er at nu' gror alle mine koraller lystigt i min Reefkeramik frie balje, polypperne står i fuldt flor på mine sps, mine ricordea er mere end 3x størelse end de var før, mine hammerkoraller har så enorme tentakler at jeg ikke troede det var muligt!! :y og jeg kunne blive ved og ved og der er iøvrigt ikke ændret på setuppet!! skal siges at jeg nok havde ca. 70% keramik (Korallenwelt) i min "gamle" balje, om det er dukumentation nok ved jeg ikke, men for mig er der ingen tvivl!! :snooty:
Det kan jeg skam godt se, og har som du også ved Peder læst din tråd (og følger skam stadig med :wink: ) Men mange akvarier køre altså stadig fint med keramik. Derimod tror jeg at der er stor forskel på hvilken keramik man bruger og ud fra hvad du har været igennem så tror jeg du har været meget uheldig at få fat i en keramik som har afgivet dårlige stoffer i dit vand. Men at skære al keramik over en kam mener jeg helt klart er forkert.

Udover det, så ser din keramik kanon godt ud John :GO
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2744
Tilmeldt: tirs 23. maj 2006 13:21
17
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1989
Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
Kontakt:

Re: JohnVinther´s 822liter + 300liter sump

Indlæg af Lars S »

peder skrev:
Lord Mike skrev:Jeg har selv en hel del keramik i mit akvarie og dette køre altså uden de problemer som i her beskriver...Så det kan altså godt fungere med reefkeramik. Det skal lige siges at jeg har flere forskellige type keramik i akvariet :wink:

Om Johnvinther´s tese holder skal jeg ikke udtale mig om, men den kunne også vendes om på sådan en måde at jer som udtaler at reefkeramik er dårligt skulle komme med dokumentation på denne påstand :contract: da der altså er en del akvarier som køre fint med denne form for dekoration.
Den bedste dukumentation jeg kan komme med er at nu' gror alle mine koraller lystigt i min Reefkeramik frie balje, polypperne står i fuldt flor på mine sps, mine ricordea er mere end 3x størelse end de var før, mine hammerkoraller har så enorme tentakler at jeg ikke troede det var muligt!! :y og jeg kunne blive ved og ved og der er iøvrigt ikke ændret på setuppet!! skal siges at jeg nok havde ca. 70% keramik (Korallenwelt) i min "gamle" balje, om det er dukumentation nok ved jeg ikke, men for mig er der ingen tvivl!! :snooty:
Så lad os andre nyde det også med nogle flotte foto :GO
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: JohnVinther´s 822liter + 300liter sump

Indlæg af peder »

Som jeg har påpeget i andre tråde skærer jeg ikke alt reefkeramik over en kam!! ved at andre baljer kører uden problemer med reefkeramik (bl.a. JJ keramik) udtaler mig altid kun om keramik fra Korallenwelt som er det eneste jeg har erfaring med!! og jeg nævner også at jeg havde MEGET keramik i min balje, og der er ikke grund til at andre skal begå samme fejl;-)

Der vil løbende komme billeder i min tråd. (skal lige ha et kamera der kan tage makrobilleder)
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Besvar

Tilbage til "Akvarier 501 -> 800 Liter"