"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Blandingsforhold Balling

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Mack
Reactions:

Blandingsforhold Balling

Indlæg af Mack »

Hejsa

Jeg har fået mine balling produkter hjem uden blandingsvejledning

Er der nogen af jer som ligger inde med en sådan så kontakt mig lige hvis i vil "dele" den ;-)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvor har du fået det fra??
Mack
Reactions:

Indlæg af Mack »

Fra Hobbyriff men de har ikke sendt en vejledning med til det :-(
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

på deres hjemmeside står der faktisk også:

Mischanleitung

Bei Bedarf bitte Mischanleitung mitbestellen

Opløsning til 2 liter:
144 gram Calciumdihydrat
164 gram Natriumcabonat
49 gram Natrium frit havsalt

Stofferne har nogle længere og mere indviklede navne, menhåberdu selv kan regen resten ud.
Sakset fra denne artikel: http://www.korallenriff.de/ballingmethode.html
Mack
Reactions:

Indlæg af Mack »

Hej Carsten jo tak jeg har bestilt et startset hvor der stod at det fulgte med men jeg kigger på det du har lagt ud....mange tak for din assistance.

De salte som skal tilsættes skal de tilsættes lidt efter lidt ligesom med sporestofferne?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Mack skrev: De salte som skal tilsættes skal de tilsættes lidt efter lidt ligesom med sporestofferne?
Jeg forstår ikke spørgsmålet!

Har du læst den artikel om Balling metoden som jeg har oversat??
Den ligger ihvertfald på nordicreef, og jeg tror også den ligger her, hvis du søger på Balling.
Mack
Reactions:

Indlæg af Mack »

Hej Carsten

Yeps det har jeg da vil da ikke bede dig om at oversætte og så ikke bruge det :-)

Jeg mente bare om de salte skulle tilsættes skiftevis som det gøres med sporelementblandingerne. Altså skal den ene salt i og derefter den anden.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Ok! så er jeg med igen! Jo du må ikke tilsætte dem samtidigt, da der derved opstår en kemisk reaktion, som gør at calcium(mener jeg det er) udfældes. Det opløses dog hurtigt igen. Men kan man undgå det, er det jo bedst. Tiden mellem tilsætningerne behøver ikke være mere end nogle få sekunder, hvis du hælder det i ved pumpen, så det straks fordeles.
Mack
Reactions:

Indlæg af Mack »

Oki så holder jeg mig til det :-) takker

Desværre har jeg nu tre flasker med sporestoffer som jeg ikke ved hvad der er hvad da labels er "hoppet" af under transporten :-(
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

De sporestoffer jeg har, som også er fra hobbyriff har sedler på.
Eisen und Schwermetall er den med bundfald i eller meget mørk.
Strontium-barium ser hos mig ud til at have en ganske svag brunfarvning i forhold til jod, som er helt klar. Men jeg garanter intet.
Mack
Reactions:

Indlæg af Mack »

Bør man ikke kunne finde ud af hvilken der er jod, ved hjælp af et testsæt.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Det tror jeg ikke du kan, det er jo så koncenteret.
Mack
Reactions:

Indlæg af Mack »

Træls :-( men så må det kunne lade sig gøre når det er blandet om ikke andet
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvis du ikke blander det op i de andre stoffer, så er det jo lige meget, for der skal jo tilsættes lige meget af hver.
Mack
Reactions:

Indlæg af Mack »

Jo men er der ikke noget med at en doseringspumpe skal være special lavet for at klare jod?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jo, en doserings pumpe skal være specielt beregnet til jod for ikke at blive ødelagt. Men du snakkede ikke på noget tidspunkt om doseringspumpe. Du kan jo indtil næste gang dosere i hånden.
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3806
Tilmeldt: ons 27. okt 2004 20:26
19
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Peters1 »

Hej Carsten.

Jeg har forsøgt at finde den oversatte version du har lavet med det her balling halløj, men desværre uden held. Jeg har prøvet både her og på nrf. Har du et link til den eller mulighed for at sende den til mig??

På forhånd tak.
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Så har du ikke ledt godt nok :D
Saksede lige fra et andet indlæg
BALLING METODEN

Kalkforsyningen

For den optimale kalkforsyning i revakvariet er realative høje koncentrationer af Calcium og Hydrogencarbonat ioner nødvendige.
Begge disse carbonater bliver i en bestemt forhold opløst i hver 2 liter vand, og bliver med iagtagelse af KH værdien daglig tilført akvariet.
Den optimale KH værdi ligger mellem 6,5 – 7,5 °dKH og skulle værdien ligge over 8,0 °dKH,
Bliver korallenes vækst hæmmet.
Af Calciumkloriden opstår i akvariet Co2 og Calciumcarbonat. Kuldioxid gør at korallernes zooxanteller, lettere optager Calciumcarbonaten, altså kalken. Calciumcarbonaten er en afgørende faktor for korallernes skelet opbygning.
Af Natriumhydrogencarbonaten opstår i akvariet, under udspalting af kuldoixid og vand, Natriumcarbonat. Denne er ansvarlig for stabilseringen af KH værdien.

Tilovers bliver i akvariet Chlorid og Natruim ioner, som hverken udfældes eller forbruges.

Natriumchlorid er den vigtigest bestanddel ( med 70%) i saltvandblandingen, men da disse ioner ikke forbruges, kommer der en kogsalt stigning i akvarievandet.
For at forhindre denne stigning, må natriumfrit havsalt, altså mineralsalt, tilføres for at udligne.
Denne mineralsalt indeholder de andrebestanddele (de resterene 30%) som findes i havsalt.


Da den natriumfrie salt er svær vandopløslig, og Calcium, saltene og Carbonaten reagerer
indbyrdes og kan udfældes, tilrådes det efter tilsætningen af de 2 liter at lave et vandskifte( også selv om det kun er et lille), for at udjævne koncentrationerne. Det er også muligt at opløse den natriumfrie salt separat i en 2 liters flaske, og tilsætte det dagligt.

På grund af den langsomme forskydning af ion ligevægten, falder magnesium indholdet langsomt.

Det tilrådes at tilpasse Magnesiumindholdet med en separat opløsning, for at holde Magnesium indholdet på 1300 mg/l.


Sporeelement tilførsles i koralrevsakvariet efter Ballingmetoden

Ud fra skelet analyser og sammenligning med sporelement indhold i naturligt havvand beregnede
Balling, de nødvendige mængder, som korallene bruger for en optimal vækst.
Sporeelementerne kræver krallerne for deres stofskifte, og mængdeelementerne, altså Calciumchloriden og Natriumhydrogencarbonaten, for deres skelet opbygning.
Gennem denne natur nære kombination var det lykkes ham at sikre korallerne en optimal forsyning
med sporeelementer og Carbonater.

Da fremstillingen af den samlede opløsning (totalt er der 6, hvoraf kun 3 bruges, da de andre 3 er blevet blandet i de andre) er omfangrig og kræver rigtigt mange kemikalier, tilbyder jeg disse i butikken, i forskellige størelser.



Det er muligt at forberede opløsningerne i større portioner, da de har ubegrænset holdbarhed.
Dog må Calciumklorid opløsningen, med jern koncentrat rystes for tilsætningen til akvariet, da jernsaltene let udfældes.


Dosering

Sikkert er det at hvert revakvarium er mængden forskellig. Balling anbefaler at i opstart tiden en dosering på 70 ml, af både Calcium og Natriumhydrogencarbonat opløsningen, pr. 200 liter akvarievand. Denne start mængde er i alle akvarier uskadelig. Derefter bliver doseringen under iagtagelse af KH værdien langsomt hævet eller sænket. KH værdien skal ligge mellem 6,5 – 7,5.
Værdier over 8 skal undgås da det kan skade korallerne. Tilførselen af sporelementerne er med denne metode proportional.

Har et rev akvarie til start en KH værdi over 10, kan jeg kun anbefale, at sporelementerne kun bruges uden saltene. Jeg har selv allerede prøvet i forskellige akvarier hvor KH værdien delvis lå over 14. For første gang tilføres 50ml. sporeelementer pr. 200l vand. Herved bliver korallernes stofskifte sat i gang og KH værdien faldt, da korallerne igen begyndte at optage kalk og danne skelet. Hvor KH værdien ligger omkring 7 °dKH , begyndte vi straks, som foroven beskrevet,
at tilsætte sporeelementer i kombination med saltene.

Doseringen skal ske dagligt, hvorved opløsningerne gives i et strømnings kraftigt område, efter hinanden. En tilførsel over en doseringspumpe, flere gange om dagen, i mindre portioner, er naturligvis også mulig.

Skulle det ske, efter nogen tid at Calciumindholdet i akvariet falder, er det muligt at tilføre ekstra Calciumklorid opløst i vand til akvariet, for at hurtigt at få udlignet begge værdier. Denne opløsning
skal blandes separat og gives alene.



Balling – sporeelementer i forbindelse med kalkreaktor

Også i forbindelse med en kalkreaktor kan Balling- sporeelementerne bruges.

Anvendelsen er ganske let.

Først må karbonathårdheden fastslåes, hvor meget akvariet bruger om dagen.
Det betyder at når karbonat hårdheden er fastinstillet, måles KH værdien.
Deefter bliver kalkreaktoren slukket i mindst 2 dage. Derefter måles der igen.
Diferencen mellem den føste og anden måling, divideres med antallet af dage
(af os beskrevet som 2) viser den forbrugte mængde KH/dag.

I den efterfølgende tabel kan man ganske let, ud fra KH forbruget og akvarie volumen,
Aflæse, hvor høj den daglige tilsætning af hver sporeelement flaske skal være.

Forbr. °dKH/dag 100 l 200 l 300 l 400 l 500 l 800 l 1000 l 2000 l
0,5 0,09 ml 0,18 ml 0,26 ml 0,35 ml 0,44 ml 0,70 ml 0,87 ml 1,75 ml
1,0 0,18 ml 0,35 ml 0,53 ml 0,70 ml 0,88 ml 1,40 ml 1,75 ml 3,50 ml
1,5 0,26 ml 0,53 ml 0,79 ml 1,05 ml 1,31 ml 2,10 ml 2,63 ml 5,26 ml
2,0 0,35 ml 0,70 ml 1,05 ml 1,40 ml 1,75 ml 2,80 ml 3,50 ml 7,01 ml
2,5 0,44 ml 0,88 ml 1,31 ml 1,75 ml 2,19 ml 3,50 ml 4,38 ml 8,76 ml
3,0 0,53 ml 1,05 ml 1,58 ml 2,10 ml 2,63 ml 4,20 ml 5,26 ml 10,50 ml
3,5 0,61 ml 1,23 ml 1,84 ml 2,45 ml 3,07 ml 4,90 ml 6,13 ml 12,26 ml
4,0 0,70 ml 1,40 ml 2,10 ml 2,80 ml 3,50 ml 5,61 ml 7,01 ml 14,01 ml
4,5 0,79 ml 1,58 ml 2,36 ml 3,15 ml 3,94 ml 6,31 ml 7,88 ml 15,77 ml
5,0 0,88 ml 1,75 ml 2,63 ml 3,50 ml 4,38 ml 7,01 ml 8,76 ml 17,52 ml
Tabelle 1 Nach: Renke, E.(2001): Die Verwendung von Spurenelementen. Der Meerwasseraquarianer 3/2001: 66-69


Det er meget vigtigt at sporelementerne enkeltvis og efter hinanden, tilføres på et sted med god strøm. På ingen måde må de 3 flasker blandes. Fra hver flaske må den samme mængde gives.


Hvis kalkreaktoren er fyldt med koralbrud, må tilførelsen af sporeelementer reduceres med 1/3 til ¼
Af den opgivne mængde, da der i kalkbrudet allerede er sporelementer, og disse også bliver opløst.

For bedre at kunne dosere disse små mængder består muligheden af at fortynde de enkelte sporestoffer, med destilleret eller osmose vand. Sporelementerne er også velegnet til dosseringspumper.
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3806
Tilmeldt: ons 27. okt 2004 20:26
19
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Peters1 »

:D nej noget kunne jo tyde på det så... men mange tak for det. Den er hermed gemt på pc´en så den ikke forsvinder IGEN.. hehe
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"