"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Sump osv...

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
idefix
Reactions:

Sump osv...

Indlæg af idefix »

Ja, nu har jeg så lusket lidt rundt her på siden i nogle dage.
Jeg kunne godt tænke mig at starte mit akvarie op som et saltvandsakvarie, men der er nogle småting jeg ikke er helt på det rene med.
Jeg har besluttet mig for at lave en sump ud af et gammelt 80 liters akvarie. Men jeg er ikke vild med tanken om at skulle bore huller i bunden af mit 250 liters effectline.
Kan det ikke lade sig gøre at lave det på en anden måde ????
Jeg har så også spekuleret en smule over cirkulationen.
Når man snakker om en cirkulation på 10 gange akvariets størrelse i timen, så er det vel ikke det der skal igennem sumpen også ????
Det er vel bare den cirkulation man skal lave i selve akvariet.
Brugeravatar
muldfred
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2267
Tilmeldt: søn 18. dec 2005 10:23
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 3300 Frederiksværk

Indlæg af muldfred »

jo min. 10 gange bedre med 20 gange i timen , men jo det er i akv...

istedet for huller kan man have et udvendig overløb. men det andet, er nok at fortrække, selvom jeg også selv har et udvendigt overløb
Mvh Morten Rønde

160 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=2513
840 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... highlight=

Se mine indbygget akvarier lige oppe over

Billede
jenserm
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 54
Tilmeldt: tors 19. maj 2005 07:10
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af jenserm »

Halløj!

Det var et spørgsmål, som jeg også gik og lurede lidt over...

Hvor mange gange akvariets volumen kan det så anbefales, at der kører ned igennem sumpen (forbi skummeren, varmelegemet og caulerpa-alger osv.)

På forhånd tak.


Martin.
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Det er IKKE de 10 gange cirkulatoin der skal gennem sumpen - gennemstrømningen i sumpen bør som minimum passe til skummerens vandbehov - men der er ingen grund til at cirkulationskravet skal gennem sumpen - det var bare dyrt og besværligt!
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Jeg mener det er langt mere sikket at lave et "rigtigt" overløb i forhold til disse udvendige, da de udvendige godt kan finde på at gå i stå en gang imellem og så bliver returvandet midt op i baljen.

Desuden ville vi andre heller ikke bore huller i vores 5-600 l. akvarier hvis vandet pissede ud hver måned ;)
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
buller1
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 394
Tilmeldt: søn 24. apr 2005 21:43
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: kbh

Indlæg af buller1 »

Du kan også vælge at lave et indvendigt overløb, når dit akvarie ikke er større.

der skal så bare være en skummer, varmelegeme, og en returpumpe, som i en almindelig sump.
Mvh Casper

54 liters minirev --> http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 6&start=15

350 liters akvarie sælges med sump og lidt tilbehør.
idefix
Reactions:

Indlæg af idefix »

buller1 skrev:Du kan også vælge at lave et indvendigt overløb, når dit akvarie ikke er større.

der skal så bare være en skummer, varmelegeme, og en returpumpe, som i en almindelig sump.
Ja, Jeg ved det. Men når nu, som du selv siger det. Er mit akvarie jo ikke større. Derfor ville jeg gerne lave sumpen. For at overløbet ikke skulle optage plads i selve akvariet.
Grunden til at jeg gerne vil ndgå at lave hul i akvariet er den simple at det står ovenpå en antik kommode med skuffer i.....
En anden grund er den simple at jeg jo slet ikke ved før jeg har prøvet det. Om det er mig med saltvand. Eller om jeg overhovedet kan finde ud af det !
Men Tak for svarene Allesammen. Jeg håber jeg bliver klogere på det her.

Mads- Fisk: Når du siger at de udvendige har det med at gå i stå. vil det så sige at. alt vandet vil blive ved med at løbe ned i sumpen. Men der vil ikke komme noget returvand tilbage ?
buller1
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 394
Tilmeldt: søn 24. apr 2005 21:43
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: kbh

Indlæg af buller1 »

Når det nu bare er for at prøve det, som du siger, så ville jeg vælge at lave et indvendigt overløb, da det også er det billigste. - og det behøver skam ikke at tage så meget plads igen.

Der skal jo bare lige være plads til skummer, varmelegeme og en returpumpe under skummeren.
Mvh Casper

54 liters minirev --> http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 6&start=15

350 liters akvarie sælges med sump og lidt tilbehør.
idefix
Reactions:

Indlæg af idefix »

buller1 skrev:Når det nu bare er for at prøve det, som du siger, så ville jeg vælge at lave et indvendigt overløb, da det også er det billigste. - og det behøver skam ikke at tage så meget plads igen.

Der skal jo bare lige være plads til skummer, varmelegeme og en returpumpe under skummeren.
Det kan godt være du har ret. Det er nok også den løsning jeg vil vælge i første omgang...
Når jeg nu gør dette vil skummeren så ikke stikke et godt stykke op over akvariet?
Ikke for at være sippet, men det vil ikke passe mit amatur særligt godt. Men det kan jeg måske alligevel ikke bruge ?
buller1
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 394
Tilmeldt: søn 24. apr 2005 21:43
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: kbh

Indlæg af buller1 »

Jo, det skal du nok regne med ;)

Men ellers skal du "forhøje" dit armatur, ved at lave en trækasse det kan stå på.
Vedhæftede filer
Unavngivet.JPG
Unavngivet.JPG (18.2 KiB) Vist 1666 gange
Mvh Casper

54 liters minirev --> http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 6&start=15

350 liters akvarie sælges med sump og lidt tilbehør.
buller1
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 394
Tilmeldt: søn 24. apr 2005 21:43
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: kbh

Indlæg af buller1 »

Ang. lyset, så kommer det an på hvad du ønsker at holde i akvariet.

Hvis det bare er fisk, så er et enkelt jo nok.

Stenkoraller skal du nok ikke regne med at kunne holde, da de ikke kan holdes under 2 lysstofrør.

Blød - og læder koraller kan dog godt.

Men jeg vil nu vælge at sætte en 70 watts HQI over i stedet, da det vil give et fedt spil i vandet, og du kan holde en del flere koraller.
Brugeravatar
martin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1198
Tilmeldt: lør 4. dec 2004 16:34
19
Postnummer: 2700 Brønshøj
Geografisk sted: Brønshøj

Indlæg af martin »

Alternativt så kan du lave hul i siden og derved have ført rørene til sumpen ud den vej...

/martin
/martin
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

idefix skrev: Mads- Fisk: Når du siger at de udvendige har det med at gå i stå. vil det så sige at. alt vandet vil blive ved med at løbe ned i sumpen. Men der vil ikke komme noget returvand tilbage ?
Nej. Dvs. at der kommer luft ind i overløbet og der derfor ikke løber mere vand ned i sumpen. Til gengæld kører returpumpen stadig, så du skal i hvert fald sørge for at alt returvandet kan være i selve akvariet hvis du vælger et udvendigt uverløb.
buller1 skrev: Stenkoraller skal du nok ikke regne med at kunne holde, da de ikke kan holdes under 2 lysstofrør.
Du kan altså ikke dele det op på denne måde. Nogle stenkoraller kræver ikke ret meget lys (f.eks. euphyllia) der er endda nogle stenkoraller, som kan stå i totalt mørke (f.eks. turbistrea - solkoraller)
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"