"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Saltvands opstart

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Tonny
Reactions:

Saltvands opstart

Indlæg af Tonny »

Nu har jeg igennem længere tid kigget lidt på de store flotte saltvands akvarier der findes rundt omkring og var her i weekenden inde i tivoli og der fik min saltvands lyust så lige lidt flere skub i den rigtige retning.

Jeg har lige P.T et 960L akvarie kørende med malawi som jeg egentlig godt kunne tænke mig at lave om til Saltvand men vil dette komme til at koste en krig da man skal ud og invistere i alle ting?

Hvor svært er det at starte sådan et akvarie op?
Hvor mange kg. sten skal man egentlig bruge til et akvarie der er 160*100*60 l*h*d ?

Håber der er en venlig sjæl der evt. kan hjælpe mig videre så jeg kan komme væk fra ferskvand..

Mvh. Tonny
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: man 9. aug 2004 21:40
19
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Jeg læser det som at dit akvarie er 100 cm højt, hvis det er tilfældet vil du få problemer med at få lys nok ned på bunden.

Af sten skal du nok påregne + 100 kg, afhængig af hvor porøse de er.
Jeg har selv ca. 120 kg. i mit 720 liters og kunne godt bruge flere. Mit akvarie er 160 X 75 X 60
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Tonny
Reactions:

Indlæg af Tonny »

Det er rigtigt mit akvarie er 100cm højt.
Skal der så flere hqi lamper til end det du har?
Brugeravatar
gozar
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 198
Tilmeldt: lør 3. sep 2005 17:06
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hillerød

Indlæg af gozar »

ikke nødvendigvis flere, men kraftigere. 400 eller måske 1000W
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4736
Tilmeldt: ons 12. okt 2005 12:58
18
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

Der er også koraller som ikke skal have så meget lys det kan måske også gøres med 2 x 250 med der skal planlæggges når du køber og placere koraller.
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Tonny
Reactions:

Indlæg af Tonny »

Ér der evt. en der kan lave en liste over de ting man skal have for at kunne starte..

Ville det være smartere at starte med et 250L for at få erfaring fremfor et 960L ?
Brugeravatar
BatLuder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 508
Tilmeldt: tirs 4. jan 2005 19:16
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af BatLuder »

Det kommer an på hvor mange penge du har. Har du penge nok til at købe et par 400W HQI lamper, 100+ kg sten og resten af udstyret. Så er det da lækkert at kunne starte med så stort et akvarie. Men man skal jo vide at man vil det, hvis man skal bruge så mange penge...
Rasmus Berlin aka BatLuder

- 54L nano, indbygget "sump", 72W lys (nedlagt pga flytning)
- 12L pico, 12L sump m. skummer, 36W lys (på vej)
- 9L pico (nedlagt)
- 5,5L pico (på vej)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Seadooman: En ting er sikket, hvis han smider 250W lamper over et akvarie der er 100 cm højt, så er det ikke stenkoraller han kan holde.
Minimum 400W og det er måske endda i underkanten af et så højt akvarie.
Tonny: Læs Kims artikel om opstart af saltvand, der er mange guld korn at få forstand af. Jeg glemmer altid hvad adressen er, selv om jeg ofte henviser til den.
Men jeg skal indrømme at, min egen ide ville være at sælge akvariet og så købe et i nogle mere saltvands venlig mål, læs ikke så højt.
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4736
Tilmeldt: ons 12. okt 2005 12:58
18
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

De kan vel stå i toppen de stenkoraller.... ... :mrgreen:
Nej men jeg har nogle BLØDKORALLER som er meget mere faverig i lidt lys, selvom de gerne vil have en masse og kravler mod lyset.

Ja der er best med 400w eller mere men strømen koster så det kommer vel an på pungen.

ps der kommer vist en ændring i lovgivningen så private kan have vindmøller på ders villa grund :lol:
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Carsten - Det er vel denne http://akvariet.terrabyte.dk/opstart01.htm og denne http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=918

Men jo tag et kig på de artikler der står meget godt. Kan desuden anbefale bogen Reef Secrets som du kan låne på dit bibliotek.
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"